Päivittäisjohtamisen toimintamalli (TulKoti-hanke Pohjois-Savo)

Osallistava päivittäisjohtamisen toimintamalli, joka perustuu valmentavan johtamisen viitekehykseen. Toimintamalli tarjoaa selkeän rakenteen päivittäisjohtamiselle Ikäkeskuksen palveluissa.

Toimintamallin nimi
Päivittäisjohtamisen toimintamalli (TulKoti-hanke Pohjois-Savo)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Osallistava päivittäisjohtamisen toimintamalli, joka perustuu valmentavan johtamisen viitekehykseen. Toimintamalli tarjoaa selkeän rakenteen päivittäisjohtamiselle Ikäkeskuksen palveluissa.

Toteutuspaikka
Pohjois-Savo
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Savon hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Olen aidosti läsnä, välitän ja kuuntelen (juliste palvelulupauksesta)
Kuva
Tuon pienillä asioilla piristystä arkeen (juliste palvelulupauksesta)
Kuva
Olen aktiivinen asiakkaan ja työyhteisöni parhaaksi (juliste palvelulupauksista)

Tekijä

Tanja Pelkonen

Luotu

22.09.2023

Viimeksi muokattu

23.01.2024
Ratkaisun perusidea

Osallistavan päivittäisjohtamisen toimintamallin tavoitteena on muodostaa rakenne Ikäkeskuksen palveluihin yhteisen tilannekuvan saamiseksi palveluiden toteutumisesta. 

Yhteinen toimintamalli edistää päivittäisjohtamisen tavoitteellisuutta ja systemaattisuutta. Toimintamalli sisältää yhdessä määritellyt mittarit sekä aikataulut ja roolit jatkuvaan vuoropuheluun organisaation eri tasoilla. 

Toimintaympäristö

Toimintamallia kehitetään Pohjois-Savon hyvinvointialueen Ikäkeskuksen palveluiden toimintaympäristössä. Ikäkeskuksen palveluyksiköitä ovat asumispalvelut, kotiin annettavat palvelut sekä asiakasohjaus ja geriatriset palvelut. 

Ikäkeskuksen palveluyksiköissä työskentelee yhteensä noin 3000 työntekijää ja palveluyksiköiden päivittäisjohtamisesta vastaa noin 100 esihenkilöä. 

Toimintaympäristön kannalta keskeisiä haasteita ovat väestön väheneminen ja vanheneminen. Kuten kaikkialla Suomessa, myös Pohjois-Savossa iäkkäiden määrä lisääntyy ja samanaikaisesti palvelutarve kasvaa. 

Laadukkaiden palveluiden varmistaminen edellyttää osaavaa henkilöstöä ja tavoitteellista päivittäisjohtamista, jotta kasvavaan palvelutarpeeseen voidaan vastata yhä vähenevillä resursseilla. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin kohderyhmänä ovat Ikäkeskuksen johto, esihenkilöt, työntekijät ja asiakkaat. 

Palvelulupauksen tavoitteet, mittarit ja päivittäisjohtamisen toimintamalli kehitetään yhdessä Ikäkeskuksen johdon ja työntekijöiden kanssa yhteisissä työpajoissa sekä hyödyntäen muita yhteiskehittämisen menetelmiä kehittämisen tukena. Toimintamallin kehittämisessä hyödynnettävä Ikäkeskuksen palvelulupaus on muodostettu yhdessä Ikäkeskuksen asiakkaiden kanssa. 

Ikäkeskuksen henkilöstöä osallistetaan mukaan kehittämiseen mm. kopittelutehtävien kautta. 

Kopittelutehtävien kautta työpajojen tuloksia käsitellään kaikissa ikäkeskuksen toimintayksiköissä esihenkilöiden johdolla. Tehtävien vastaukset kerätään kyselylomakkeiden avulla ja niitä hyödynnetään toimintamallin kehittämisessä ja työskentelyn suunnittelussa. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Uusi toimintamalli ei siirry osaksi toimintaa itsestään. Käyttöönotto vaatii tavoitteellista johtamista ja systemaattista työskentelyä, jotta uudesta tavasta toimia muodostuu uusi normaali.

  • Toimintamallin käyttöönotto aloitetaan pilottikokeiluilla (kuva), joissa mittareita ja toimintamallia testataan aluksi pilottiyksiköissä.
  • Pilottikokeiluiden kautta saadaan arvokasta tietoa mittareiden ja toimintamallin toimivuudesta Ikäkeskuksen eri toimintaympäristöissä.
  • Kokemusten pohjalta toimintamallia voidaan vielä muokata ja tarkentaa ennen laajempaa käyttöönottoa.

Toimintamallin käyttöönottoprojekti (kuva) edellyttää riittävää resursointia. Projektille tarvitaan nimetty vastuuhenkilö (projektipäällikkö), joka vastaa käyttöönottoprojektin edistämisestä suunnitelmallisesti kohti tavoitteita.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin käyttöönoton myötä palvelulupauksen toteutumista mitataan systemaattisesti asiakaskokemuksen ja työntekijäkokemuksen näkökulmista. Mittareiden tuloksia arvioidaan ja toimintaa parannetaan jatkuvasti. 

Toimintamallin mukaisessa työskentelyssä henkilöstö osallistuu aktiivisesti tulosten arviointiin, kehittämiskohteiden tunnistamiseen ja priorisointiin sekä tavoitteiden ja määrittelyyn ja toiminnan kehittämiseen. 

Toimintamalliin liittyvät jatkuvan parantamisen työpajat ja kehittämistyön etenemisen seuranta ja arviointi on integroitu osaksi Ikäkeskuksen olemassa olevaa johtamisen rakennetta. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tässä kuvattu Pohjois-Savon hyvinvointialueen Ikäkeskukseen kehitetty päivittäisjohtamisen toimintamalli on sovellettavissa myös eri kohderyhmille ja toimintaympäristöihin. Toimintamallin onnistunut käyttöönotto edellyttää kuitenkin aina sen soveltamista uuteen toimintaympäristöön yhdessä toimintamallin käyttäjien kanssa. 

Päivittäisjohtamisen mittarit tulee myös määritellä niin, että ne ovat linjassa toimintamallia soveltavan organisaation omien strategisten tavoitteiden ja palvelulupauksen kanssa. Lisäksi toimintamallin toteutus edellyttää toimivia järjestelmäratkaisuja päivittäisjohtamisen mittaamiseen ja seurantaan.  Käytännössä uuden toimintamallin käyttöönotto edellyttää siis aina omaa erillistä käyttöönottoprojektia. 

Johdon sitoutuminen, tuki,  seuranta sekä riittävä resurssointi ovat edellytyksiä uuden toimintamallin onnistuneeseen käyttöönottoon. 

Yleisimmät kompastuskivet uuden toimintamallin käyttöönotossa liittyvät siihen, että 

  • tavoiteltua muutosta ja sen kautta tavoiteltavia hyötyjä ei konkretisoida 
  • muutoksen vaatimaa asioiden työstämistä ei tehdä henkilöstön kesken riittävästi
  • toimintamallin käyttöönotto ei ole suunnitelmallista 

Yhteisen ymmärryksen saavuttamiseksi on usein tehtävä paljon töitä. Tämä vaihe on kuitenkin välttämätön, sillä saman tavoitteen ja yhteisen ymmärryksen jakavat henkilöt ovat motivoituneita tekemään oikeita asioita yhteisen päämäärän saavuttamiseksi.

Kansikuva
Pohjois-Savon hyvinvointialue

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä