Palliatiivisen puhelinpäivystyksen käynnistäminen Kymenlaaksossa

Hankkeessa pilotoitiin päivystysaikainen puhelinkonsultaatiotuki Kymenlaakson erityistason palliatiivisille kotisairaaloille ja osastoille.

Toimintamallin nimi
Palliatiivisen puhelinpäivystyksen käynnistäminen Kymenlaaksossa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Hankkeessa pilotoitiin päivystysaikainen puhelinkonsultaatiotuki Kymenlaakson erityistason palliatiivisille kotisairaaloille ja osastoille.

Toteutuspaikka
Kymenlaakson palliatiivinen keskus
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Tiina Saarto

Luotu

03.01.2025

Viimeksi muokattu

03.01.2025
Ratkaisun perusidea

Kymenlaakson hyvinvointialueen päivystysaikainen palliatiivinen puhelinkonsultaatiotuki kotisairaaloille ja palliatiivisille osastoille pilotoitiin 4- 9/2023 Kymenlaakson Palliatiivisen keskuksen lääkäreiden toimesta. Puhelinpäivystystuki suunnattiin kotisairaaloiden sekä palliatiivisten osastojen sairaanhoitajille. Pilotin alussa 4-6/2023 päivystysaika oli perjantaista klo 16.00 maanantai aamuun klo 8.00. ja 7-9/2023 vain lauantaisin ja sunnuntaisin klo 8-16.00. 

Toimintaympäristö

STM suosituksen mukaan (STM 2019:68) HVA palliatiivinen keskus vastaa palliatiivisesta konsultaatiotuesta alueellisesti. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä oli Kymenlaakson HVA:een  kotisairaaloiden ja palliatiivisten osastojen sairaanhoitajat. Kotisairaaloiden ja palliatiivisten osastojen henkilökunnan kuuleminen ja informointi ennen toiminnan aloitusta. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin juurruttamiseen osaksi päivittäistoimintaa vaikuttaa miten aktiivinen päivystysrinki on (kustannus-hyötynäkökulma) ja miten tarpeelliseksi se on arvioitu. 

Pilotissa valta osa konsultaatioista tuli lauantaina ja sunnuntaina. Yö- ja ilta-aika oli hiljaista. Konsultaatioita tuli yhtä paljon kotisairaaloista kuin osastoilta. 

Palaute päivystystuesta oli hyvää. Puhelinkonsultaatioissa pystyttiin ratkaisemaan suurin osa ongelmista, vain muutama potilas jouduttiin ohjaamaan päivystykseen. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toiminta osoittautui tarpeelliseksi. Viikonloppu päivystystoiminta on vakiintunut. 1.10.23 alkaen, pilotin tuottaman tiedon pohjalta, toiminta jatkuu HVA:lla omana toimintona la-su klo 9-13.00.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on hyvin sovellettavissa valtakunnallisesti. Eri päivystysaikojen pilotointi antaa tärkeää tietoa päivystysajan tuen tarpeesta ja miten se kannattaa alueella järjestää huomioiden myös päivystysrasitus ja kustannukset. 

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä