Pitkäaikaissairauksien ja riskitilojen digitaalinen seuranta, Helsinki (RRP, P4, I1, I4)

Digihoitomallin tavoitteena on pitkäaikaissairauksien ennaltaehkäisy ja riskien varhainen tunnistaminen. Se mahdollistaa säännöllisen seurannan ja palvelujen tarjoamisen proaktiivisesti.

Toimintamallin nimi
Pitkäaikaissairauksien ja riskitilojen digitaalinen seuranta, Helsinki (RRP, P4, I1, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Digihoitomallin tavoitteena on pitkäaikaissairauksien ennaltaehkäisy ja riskien varhainen tunnistaminen. Se mahdollistaa säännöllisen seurannan ja palvelujen tarjoamisen proaktiivisesti.

Toteutuspaikka
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan Kestävän kasvun hankekokonaisuudessa investoinneissa 1 ja 4, Terveyshyötyklinikka-hankkeessa
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Raskausdiabeteksen jälkiseuranta Maisassa digihoitomallin lyhyt kuvaus. Ensin asiakas tunnistetaan ja hänelle tarjotaan mahdollisuus osallistua digiseurantaan. Hän saa verikoelähetteet ja sairastumisriskiä kartoittavan kyselyn Maisaan. Sairastumisriskin perusteella annetaan elintapaohjausta ja tehdään jatkohoitosuunnitelma, jonka mukaisesti asiakas saa seuraavan seurannan Maisaan. Seuranta on systemaattista ja riski hoitopudokkuuteen pienenee. Kliiniset suositukset apuna kun MDR-sertifiointi saatu.
Kuvateksti
Digihoitomalli lyhyesti
Kuva
Digihoitomallin kehittämisen polku. Suunnittelu alkoi vuonna 2021, pilotointi huhtikuusta 2022 tammikuuhun 2024. Pilotissa mukana 80 asiakasta. Otettiin käyttöön kaikilla Helsingin terveysasemilla helmikuussa 2024. Hankkeesta monikanavaista viestintää ja tuen tarjoamista. Laajennetaan lokakuussa 2025 alkamaan neuvolasta. Lisätään myös automaatiota, johon liittyy lääkinnällisen laitteen prosessi.  Vastuu toimintamallin käytöstä ja kehittämisestä siirtyy tammikuusta 2026 organisaation vastuuhenkilöille.
Kuvateksti
Digihoitomallin kehittämisen polku

Tekijä

Katja Kokko

Luotu

16.5.2023

Viimeksi muokattu

18.9.2025
Ratkaisun perusidea

Kehittämistyön ensimmäisenä kohderyhmänä ovat raskausdiabeteksen sairastaneet suurentuneen diabetesriskinsä vuoksi. Digihoitomallissa seuranta on Käypä hoito -suositukseen perustuvaa. Se on otettu käyttöön kaikilla Helsingin terveysasemilla 1.2.2024. Asiakkaan osallistuminen digiseurantaan perustuu vapaaehtoisuuteen, siksi ennen seurannan aloittamista asiakkaalta pyydetään suostumus. 

  • Seurannassa asiakas saa 1-3 vuoden välein asiakasportaali Maisaan automaattiset muistutteet sekä ohjeet jälkiseurannasta.
  • Jälkiseurantaan kuuluvat verikokeet sekä diabetesriskiä kartoittava kysely.
  • Ammattilainen (sairaanhoitaja/terveydenhoitaja) käsittelee tulokset ja arvioi jatkohoitosuunnitelman.
  • Asiakas saa tulostensa perusteella ammattilaiselta yksilöllistä elintapaohjausta.

Digihoitomalliin tullaan lisäämään kliinisiä suosituksia, jotka ovat tunnistettu IIa-luokan lääkinnällisiksi laitteiksi ja vaativat MDR-asetuksen mukaisen sertifioinnin. Kun sertifiointi on saatu, suositukset tulevat käyttöön potilastietojärjestelmässä, arviolta syksyllä 2025. 

  • Kliinisten suositusten  avulla digiseuranta voidaan aloittaa jo äitiysneuvolasta, jolloin hoitopolku jatkuu katkeamatta terveysasemalle ja hoitopudokkuuden riski pienenee edelleen.
  • Kliiniset suositukset auttavat ammattilaisia terveysasemalla tunnistamaan raskausdiabeteksen sairastaneet, aloittamaan digiseurannan ja arvioimaan tulosten perusteella sairastumisriskin ja jatkohoidon.
  • Kliinisten suositusten käyttö vähentää merkittävästi manuaalista työtä ja klikkauksia potilastietojärjestelmässä.

Digihoitomalliin kehitetyt toiminnallisuudet ovat hyödynnettävissä myös muille kohderyhmille, jotka tarvitsevat säännöllistä seurantaa. Yhdenvertaisuusnäkökulmasta seuranta järjestetään perinteiseen tapaan (puhelimitse tarvittavien tietojen kerääminen ja laboratoriolähetteet manuaalisesti ohjelmoituna) heille, jotka eivät pysty asioimaan Maisan kautta. 

Toimintaympäristö

Lainsäädännöllistä toimintaympäristöä määrittävät muun muassa perustuslaki, asiakastietolaki, digipalvelulaki, tiedonhallintalaki, yhdenvertaisuuslaki, tietosuojalaki, EU:n asetus lääkinnällisistä laitteista sekä yleinen tietosuoja-asetus (GDPR). Tietosuojasäädökset asettavat rajoitteita ja tulkintaeroja tietojen hyödyntämiseen ja automatisaation kehitystyöhön. Tämä estää digitalisaation täyden potentiaalin hyödyntämisen sote-alalla.

Muita tunnistettuja toimintaympäristöön vaikuttavia tekijöitä:

  • Kansalaisten terveyserot ja pitkäaikaissairauksien hoitovaje ovat kasvaneet mm. koronapandemian vaikutuksesta.
  • Palvelujärjestelmien kestävyyttä haastaa muun muassa väestön ikääntyminen ja sen seurauksena hoitoa tarvitsevien ihmisten osuuden kasvu.
  • Palvelut kehittyvät näyttöön perustuviksi ja yksilöllisiksi korostaen panostamista kroonisiin ja tarttumattomiin tauteihin sekä ennaltaehkäiseviin palveluihin.
  • Digi- ja kielitaidottomuus haastavat digitaalisten palvelujen käyttöä.
  • Kysyntä, tarve ja vaatimukset digitaalisia palveluita kohtaan kasvavat jatkuvasti.
  • Helsingin hyvinvointisuunnitelma 2022-2025: digitaalisten työkalujen hyödyntäminen terveellisten elintapojen edistämisessä
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Raskausdiabeteksen sairastaneilla asiakkailla on suurentunut riski sairastua tyypin 2 diabetekseen sekä sydän- ja verisuonisairauksiin.  Digihoitomallia pilotoitiin yhdellä terveysasemalla ennen sen laajempaa käyttöönottoa:

  • Pilotista kerättiin asiakaspalautetta. Tutustu pilotointiin ja asiakasosallisuuteen tarkemmin Asiakaskokemuskatsauksessa (linkki vie toiselle sivustolle).

Terveysasemilla digihoitomallia käyttävät sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat. Seurannan aloittavat neuvolasta keskitetyn jälkitarkastusyksikön terveydenhoitajat.

  • Ammattilaisille on järjestetty koulutuksia ja kertaustilaisuuksia digihoitomallin käytöstä, joissa ammattilaisilta on kysytty käyttökokemuksia ja pyydetty kehittämisideoita.
  • Digihoitomallia on kehitetty saatujen palautteiden perusteella
  • Terveysasemilta ja äitiysneuvoloista on osallistunut ammattilaisia kliinisiä suosituksia koskeviin, lääkinnällisen laitteen edellyttämiin käytettävyystestauksiin.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Asiakkaan näkökulmasta

  • Asiakas antaa suostumuksensa digiseurantaan osallistumiselle. Asiakkaalla on oikeus päättää seuranta näin halutessaan.
  • Asiakkaalla kielitaito riittävä käyttämään digihoitomallia suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.
  • Asiakkaan digitaitojen edellytyksenä Maisan käytön onnistuminen.
  • Asiakkaiden osallistaminen kehittämiseen.
  • Monikanavainen viestintä.

Organisaation näkökulmasta

  • Ammattilaisille järjestetään koulutusta ja tukea erilaisin tilaisuuksin.
  • Johdon tiedottaminen ja osallistaminen kehittämistyöhön ja toimintamallien juurruttamiseen.
  • Olemassa olevien verkostojen ja vastuuhenkilöiden hyödyntäminen ja vastuuttaminen juurruttamisessa, esimerkiksi uusien tai päivitettyjen ohjeiden tiedottamisessa.
  • Ammattilaisten osallistaminen kehittämiseen.
  • Ohjeiden ylläpitäminen ja niistä tiedottaminen sisäisessä viestinnässä.
  • Monikanavainen viestintä. 
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ennen digihoitomallia jälkiseuranta oli pitkälti muistinvaraista, eikä seurantaa toteutettu säännöllisesti. Tämä johti helposti hoitopudokkuuteen. 

Digihoitomallin myötä:

  • Asiakkaat saavat säännöllistä, tutkittuun tietoon perustuvaa seurantaa ja ovat tietoisempia omasta diabetesriskistään. He saavat myös elintapaohjausta säännöllisesti.
  • Asiakkaat tunnistetaan potilastietojärjestelmästä, mikä helpottaa seurannan tarjoamista.
  • Raskausdiabeteksen jälkiseuranta on tullut tutummaksi ammattilaisille. Hoito on tasalaatuisempaa, säännöllisempää, nopeampaa ja ohjatumpaa.
  • Neuvolan ja terveysaseman palvelut nivoutuvat yhteen, jolloin hoitopolku jatkuu katkeamatta.
  • Tyypin 2 diabeteksen ennaltaehkäisy on lisääntynyt.
  • Hankkeessa tehdyn kustannusvaikuttavuuslaskelman mukaan voidaan ennustaa kustannussäästöjä  
Vinkit toimintamallin soveltajille

Potilastietojärjestelmän toiminnallisuudet on suunniteltu niin, että niitä voidaan hyödyntää myös muille pitkäaikaissairauksien ja riskitilojen kohderyhmille, kuten esidiabeetikoille tai verenpainetautia sairastaville. Toimintamalli on laajennettavissa muiden hyvinvointialueiden käyttöön, huomioiden eri potilastietojärjestelmien kyvykkyydet sen toteuttamiseen. Laajentaminen eri kohderyhmille ja potilastietojärjestelmiin vaatii kehittämisresursseja. 

Vinkkejä:

  • Pyri tuomaan osaksi potilastietojärjestelmää, vältä luomasta erillistä ”ylimääräistä prosessia”. Varmista kehittäjien riittävä järjestelmäosaaminen.
  • Yhdenvertaisuuden varmistamiseksi laadi polku myös heille, jotka eivät asioi digitaalisesti.
  • Varmista johdon sitoutuneisuus ja riittävät resurssit toimintamallin kehittämiselle, juurruttamiselle ja käytölle.
  • Huomioi tietosuoja- ja tietoturva-asiat, kuten tietosuojan vaikutusten arvioinnin tekeminen.
  • Pysy ajan tasalla toimintamallin kehitystyöhön sovellettavasta lainsäädännöstä.
  • Pilotoi, osallista asiakkaita ja ammattilaisia, tee monialaista yhteistyötä, mittaa vaikutuksia.
  • Varmista järjestelmäkehityksen riittävä resurssi ja yhteistyö ennen kehitystyön aloitusta ja sen aikana.
  • Vältä päällekkäistä kehittämistyötä, verkostoidu.

Mahdollisia sudenkuoppia:  

  • Tietosuojan ja lainsäädännön tulkinta voivat vaikuttaa kehittämisen mahdollisuuksiin.
  • Malli voi aiheuttaa ylimääräistä työtä, jos digityökalut eivät ole luonteva osa arkea ja järjestelmää.

 

"Vinkit toimintamallin soveltajille" tekstin tiivistyksessä on hyödynnetty tekoälyä.