RAI keskitetyssä asiakas- ja palveluohjauksessa
Palvelutarpeen arvioinnin ja RAI-arvioinnin yhdistämisen sujuvaksi toimintamalliksi. RAI- arvioinnista saatua tietoa hyödynnetään asiakkaalle oikea-aikaisten ja tarkoituksenmukaisten palvelujen myöntämisessä.
Meneillään olevassa kehittämistyössä Satakunnan iäkkäiden palveluissa on tunnistettu kriittisiä kehittämistarpeita. Tarvitaan yhteneviä terveyttä edistäviä ja toimintakykyä ylläpitäviä palveluja sekä kannustusta omahoitoon. Näillä toimenpiteillä voidaan ennaltaehkäistä laajempaa palvelujen tarvetta. Tarvetta on erityisesti uusien etäpalvelujen ja etätyön menetelmien käyttöönotolle sekä terveysteknologian hyödyntämiselle. Tarvitaan uusia ja erilaisia vaihtoehtoja ikäihmisille suunnattujen palveluiden valikoimaan.
Jotta Satakunnassa voidaan myöntää yhdenvertaisesti kotiin annettavaa palvelua sekä toteuttaa laadukasta kotihoitoa, on tärkeää jatkaa jo tehtyä kehittämistyötä ja mallintaa keskitetyn asiakas- ja palveluohjauksen sekä kuntouttavan arviointijakson yhteensovittaminen vastaamaan koko hyvinvointialueen tarpeita. Yhdenmukaisen palveluihin pääsyn varmistamiseksi on välttämätöntä, että koko Satakunnassa on käytössä yhtenäinen toimintamalli säännöllisen kotihoidon palveluun pääsemiseksi.
Laajempana toimintaympäristönä tulee nähdä yhteistyö muiden Satakunnan hyvinvointialueen vastuualueiden kanssa, erityisesti erityis- ja sairaalapalvelut. Yhteistyötä tulee tehdä myös esimerkiksi kuntien ja kolmannen sektorin kanssa, kuten järjestöt, seurakunnat, kirkot, yhdistykset, osuuskunnat ja säätiöt.
Satakunnan hyvinvointialueella on laadittu yksi hyvinvointialuestrategia, jota täydentävät ohjelmat ja suunnitelmat. Hyvinvointialuestrategian lähtökohtana ovat satakuntalaiset asukkaat ja heidän hyvinvointinsa, terveytensä ja turvallisuutensa. Hyvinvointialueen yhteisinä arvoina ovat: Palvelemme yhdenvertaisesti, kohtaamme inhimillisesti, toimimme ammatillisesti, uudistamme vastuullisesti.
Satakunnan hyvinvointialueella kotihoidon palvelujen järjestämisen lähtökohtana on asiakkaiden oikeudenmukainen ja tasapuolinen kohtelu asuinalueesta riippumatta. Kotihoidon palveluita tarjotaan asiakkaille asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukaan palvelutarpeen arviointiin perustuen. Palvelut toteutetaan tukemalla henkilön hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä, itsenäistä suoriutumista ja osallisuutta, joiden tavoitteena on, että asiakas voisi asua turvallisesti omassa kodissaan.
Satakunnan alueella on 16 kuntaa, joissa kuntouttavan arviointijakson mallia on ollut käytössä 5 kunnassa. Palveluihin on päädytty erilaisilla myöntämisperusteilla ja toimintamallin toteutuksessa on ollut suuriakin sisällöllisiä eroja. Lisäksi niissä ei ole huomiotu RAI-arviointivälineen käyttöä. Osassa kunnista asiakkaat ovat ohjautuneet joko omana toimintana tai ostopalveluina tuotettuun kotihoitoon kevyin perustein ja erilaisella palvelutarpeen arvioinnilla.
Kehittämistyössä on huomioitava myös kustannusten nousun hillitseminen, jolloin Satakunnassa on kehitettävä ja otettava käyttöön ennaltaehkäiseviä, kustannustehokkaita ja vaikuttavia toimintamalleja, joiden avulla voidaan vähentää ja viivyttää asiakkaiden raskaampien palveluiden tarvetta ja tukea asiakkaan kotona asumista.
Satakunnan hyvinvointialueella on kehitetty ja käyttöönotettu keskitetyn asiakas- ja palveluohjauksen malli. Keskitetty asiakas- ja palveluohjaus on iäkkään henkilön neuvontapiste, palvelujen järjestäjä, koordinoija ja asiakkaan palvelupolkujen seuraaja, joka toimii yhteistyössä alueen eri tahojen ammattilaisten ja viranomaisten kanssa. Ikääntyneiden palveluntarpeet arvioidaan ja käsitellään palveluohjauksen kautta, vaikka palveluntarve olisi syntynyt muualla (esimerkiksi sairaalassa tai terveyskeskuslääkärin vastaanotolla). Tämä toimintamalli on kuvattu Innokylässä: Keskitetty asiakas- ja palveluohjaus Satakunnan hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluissa.
TulKoti-hankekoordinaattorilla on aktiivinen rooli kehittämistyössä ja kehittäjäjoukon kokoamisessa. Avoin, eri käytäntöjen hyväksymä ja keskusteleva ilmapiiri on tärkeää, jotta henkilöstö sitoutuu kehittämistyöhön. Kehittämistyössä on tärkeää korostaa yhteistyön merkitystä ja yhteisymmärryksen saavuttamista.
Kootaan kaksi kehittäjätyöryhmää:
1. Strategiset linjaukset: kotiin annettavien palveluiden johto, TulKoti-hankekoordinaattori
2. Sisällön kehittäminen: arviointijaksoja toteuttaneet henkilöt (esihenkilöt, hoitajat), palveluohjaajat, TulKoti-hankekoordinaattori
Lisäksi tiivis yhteistyö eri toimijoiden ja viranhaltijoiden kanssa.
Tavoitteena säännölliset palaverit työryhmien sisällä ja välillä.
Satakunnan hyvinvointialueella kehittäjäjoukko muodostui kotiin annettavien palveluiden johdosta ja esihenkilöistä, asiakas- ja palveluohjauksen johdosta ja esihenkilöistä, palveluohjaajista sekä TulKoti-hankekoordinaattoreista.
- Palveluihin hakeutuessaan asiakas tulee kattavasti arvioiduksi ja saa tarvettaan ja toimintakykyään vastaavat palvelut oikea-aikaisesti.
- Palvelutarpeen arvioinnin, kuntouttavan arviointijakson ja RAI-arvioinnin yhdistämisen sujuvaksi toimintamalliksi. RAI- arvioinnista saatua tietoa hyödynnetään asiakkaalle oikea-aikaisten ja tarkoituksenmukaisten palvelujen myöntämisessä.
- Asiakasmäärien kasvun hallinta siten, että kuntouttavan arviointijakson jälkeen 50% ikääntyneistä ei päädy säännöllisen kotihoidon asiakkaaksi.
Seurataan asiakas- ja palveluohjauksessa yhtenä mittarina kotihoidon kuntouttavan arviointijakson jälkeen omillaan pärjäävien %-osuutta. Tavoitteena on, että kuntouttavan arviointijakson jälkeen 50% asiakkaista eivät päädy säännöllisen kotihoidon piiriin, vaan kotona asumista tuetaan muulla tavoin. Seuranta on mahdollista SBM-asiakkuudenhallintajärjestelmän kautta.
Seurataan RAI-arviointimääriä ja esihenkilön tasolla seurataan, että ne tulee tehdyksi. RAI-koordinaattorit järjestävät osaamisverkostoja käytännön työn tueksi.
Päätavoitteena on mallintaa uuden asiakkaan palvelupolku ja eteneminen asiakas- ja palveluohjauksesta kuntouttavalle arviointijaksolle, johon sisällytetään RAI- arviointivälineiden systemaattinen ja oikeaoppinen käyttö asiakkaan palveluntarpeen ja toimintakyvyn arvioinnissa huomioiden se osana asiakkaan kokonaisvaltaista arviointiprosessia. RAI- arviointitietoa käytetään asiakkaan palvelupäätöksen sekä hoito-, kuntoutus- ja palvelusuunnitelman laatimisessa, toteuttamisessa ja seurannassa.
Toiimnamalli nlaatimiseksi tarvitaan yhteisiä työpajoja vastaavaa mallia totuettaneiden/johtaneiden henkilöiden kesken. Mallinnuksen valmistuttua tarvitaan yhteisiä säännöllisiä tapaamisia palveluohjaajien kanssa sekä jatkuvaa seurantaa toiminnan jalkauttamiseksi ja juurruttamiseksi.
Asiakkaille kerrotaan ennen ensimmäisen arvioinnin tekemistä mikä RAI on, mitä se tarkoittaa ja arviointi toteutetaan, jota tukee siihen tehty asiakastiedote. Asiakkaat ovat osallisina arvioinnin tekemisessä, heidän suostumuksellaan myös omaiset/läheiset.
Toimintamalli koskee asiakkaita, jotka ikänsä, toimintakykynsä, terveydentilansa ja elämäntilanteensa takia ovat monipuolisen neuvonnan, ohjauksen sekä palvelutarpeen arvioinnin tarpeessa. Lisäksi myös yhteistyötahoja ja ikääntyneiden omaisia/läheisiä, joilla on huoli ikääntyneen henkilön pärjäämisestä.
Lisäksi toimintamalli koskee asiakas- ja palveluohjauksen sekä kotihoidon ammattilaisia. Toimintamallissa huomioidaan RAI- arviointijärjestelmän käyttö ikäihmisten palveluntarpeen ja toimintakyvyn arvioinnin välineenä. Lain mukaan kunnilla on velvollisuus käyttää iäkkään henkilön palvelutarpeiden ja toimintakyvyn arvioinnissa RAI-arviointivälineistöä. Toimintamallilla on vaikutusta myös muiden vastuualueiden toimintaan esim. siten, että asiakkaan palvelupolku ja sen nivelkohdat saadaan toimivaksi kokonaisuudeksi, kuten sairaalajaksolta kotiuduttaessa.
Ikäihmisellä on oikeus saada tarpeitaan vastaavaa hoitoa ja palveluja, joiden avulla elämä ja arki sujuu mahdollisimman itsenäisesti ja turvallisesti. Asiakkaille tehtävistä RAI- arvioinneista saadaan standardisoitua ja luotettavaa tietoa asiakkaan toimintakyvystä ja palveluntarpeesta. RAI- arvioinnista saatua tietoa hyödynnetään asiakkaalle oikea-aikaisten ja tarkoituksenmukaisten palvelujen myöntämisessä ja hoito- ja palvelusuunnitelman laatimisessa, toteuttamisessa ja arvioimisessa. Asiakkaan oma osallistuminen arviointiin ja tavoitteiden asettamiseen nähdään tärkeänä. Tämä RAI-arvioinnin kokonaisuus tulee saada sujuvaksi toimintamalliksi asiakkaan palvelutarpeen arvioinnin yhteyteen.
Olemme hyödyntäneet kehittämistyössä mm. Pohjois-Savon hyvinvointialueen kuntouttavan arviointijakson palvelupolun kuvausta (Kuopion malli).
Uudet asiakkaat ohjataan palveluntarpeen arvioinnin jälkeen kotihoidon kuntouttavalle arviointijaksolle, mikäli katsotaan tarpeelliseksi selvittää tarkemmin asiakkaan toimintakykyä, kuntoutumisen mahdollisuutta ja kotona selviytymistä. Arviointijakson pituus on enintään neljä (4) viikkoa, jonka aikana asiakkaan kokonaisvaltaista kuntoutumista tuetaan ja hänelle järjestetään tarpeenmukainen hoito ja tukipalvelut.
Kuntouttavan arviointijakson aikana toimintakyvyn arvioinnissa hyödynnetään asiakkaan kotiin asennettavien sensorien tuottamaa dataa. Sensorien avulla tuodaan ammattilaiselle objektiivista tietoa asiakkaan toimintakyvyn ja palvelutarpeen arvioinnin tueksi kuntouttavalla arviointijaksolla. Tiedon avulla pyritään varmistamaan, että asiakas saa oikea-aikaiset palvelut. Tämä prosessi kuvattu Innokylän toimintamallissa "Sensorien tuottaman tiedon hyödyntäminen kuntouttavalla arviointijaksolla".
RAI-arviointi on sisällytetty kuntouttavan arviointijakson prosessiin, joka on kuvattu oheisessa tiedostossa.