Sepäse, pilottivaihe
Oppilaat kiertävät pienryhmissä toiminnallisilla rasteilla, joiden teemat ovat seksuaaliterveys, seksuaalinen suuntautuminen, sukupuolen moninaisuus, seksuaaliset oikeudet ja päihteet. Kaikilla rasteilla käsitellään arvoja, päihteitä, kulttuuria ja mediaa. Toimintamallin avulla eri toimijoiden tietotaito hyödynnetään ja nuorten parissa toimivat tahot verkostoituvat. Pilottivaiheen jälkeen on luotu rakenne ja monistettava runko vuosittain toteutettavaksi teemapäiväksi. Vaikutuksia voidaan seurata Kouluterveyskyselyn tuloksista sekä terveydenhuollon tilastoista. 2015 pilotoitiin SEPÄSE-teemapäivät yhden koulualueen 8.-luokkalaisille. Saatu palaute oli myönteistä. Pilotista saadun kokemuksen ja oppilailta ja toimijoilta kerätyn palautteen perusteella SEPÄSE-teemapäivät laajennettiin toteutettaviksi kaikkien yläkoulujen 8.-luokkalaisille.
Sepäse, suunnittelu
SEPÄSE on uuden opetussuunnitelman mukaisen ilmiöpohjaisen oppimisen periaatteita soveltavaa kouluterveydenhuollon, perusopetuksen, ammattikorkeakoulun sekä useiden muiden kaupungin sekä kolmannen sektorin toimijoiden laajana yhteistyönä toteutettava seksuaali- ja päihdekasvatustoimintamalli 8-luokkalaisille. Teemapäivässä oppilaat saavat positiivisessa ilmapiirissä tietoja ja taitoja seksuaalisuuteen ja päihteisiin liittyvissä asioissa monialaisesti, toiminnallisesti ja elämyksellisesti.
Sepäse, koko toteutus
Teemapäivät järjestetään 8-luokkalaisille omalla koulullaan. Suurilla paikkakunnilla teemapäivät voidaan hajauttaa pitkin kouluvuotta esimerkiksi koulualueittain. Tarkoituksena on, että SEPÄSE-teemapäivistä tulee vakiintunut toimintatapa. Oppilaat kiertävät pienryhmissä seuraavilla rasteilla: 1) Seksuaaliterveys (raskaus, hormonaalinen ehkäisy, kondomin käyttö, seksitaudit, vastuu, seurustelu) 2) Päihteet (erityisesti päihteiden vaikutus käyttäytymiseen ja seksuaaliterveyteen) 3) Seksuaalinen suuntautuminen ja sukupuolen moninaisuus (yhdenvertaisuus, oletukset, itsemäärittely, seksuaalinen suuntautuminen, sukupuoli-identiteetti, kulttuurien merkitys seksuaalisuuden ilmentymiselle) 4) Seksuaaliset oikeudet (ikärajat, turvaohjeet, seksuaalinen häirintä, median merkitys, itsemääräämisoikeus).