SISUKAS - monialainen työskentelymalli sijoitettujen lasten ja nuorten koulunkäynnin tueksi
Lapsen sosiaalityöntekijä sekä erityisopettajasta ja psykologista muodostettu koordinoiva Sisukas- tiimi kartoittaa sijoitetun lapsen tilanteen, järjestää tuen sekä konsultoi verkostoa. Toteutetaan tuki, seuranta ja vaikuttavuuden arviointi.
Koulutus on tutkitusti vahvin aikuisuuden hyvinvointia ennustava tekijä sijoitetuilla lapsilla.
SISUKAS-työskentelymalli on kehitetty Pesäpuu ry:n Sijoitettu lapsi koulussa (SISUKAS) –hankkeessa. Projekti on osa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) lapsiperheitä tukevia hankkeita yhteenkokoavaa Emma ja Elias –ohjelmaa. SISUKAS-mallia on pilotoitu vuosina 2013-15 Keski-Suomessa 20 sijoitetun lapsen kanssa 9 paikkakunnalla.
Kehittäjinä Christine Välivaara (projektipäällikkö), Johanna Liukkonen (sosiaalityöntekijä), Elisa Oraluoma (psykologi) ja Maire Saksola (erityisopettaja).
Työskentelymalli koskee kaikkia pitkäaikaisesti perhehoitoon sijoitettuja 6-12 -vuotiaita lapsia.
- Sisukas-toiminta on vakiintunut Jyväskylään sekä Poriin.
- Sisukas- mallia on hyödynnetty Pohjois-Suomessa, Kallion kuntayhtymässä
- Lahti, Laukaa ja Kuopio käynnistelevät toimintaa.
- Kaarina-Paimio alueella käynnistyy juurruttaminen 2022-23.
- Pesäpuu ry juurruttaa mallia Suomessa sekä kokoaa toimijaverkostoa.