SIUN KAA kokemusasiantuntijavastaanotto Etelä- Karjalan hyvinvointialueen aikuisten monialaisissa palveluissa

Matalan kynnyksen vertaistukea arjen ja elämän erilaisiin tilanteisiin liittyen sosiaalipalveluihin, mielenterveys - ja päihdepalveluihin ja työllistymistä edistäviin palveluihin.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat
  • Kehittämisen tavoitteena lisätä yhteisösosiaalityötä osana matalan kynnyksen kohtaamispaikkoja sekä ottaa käyttöön työmenetelminä psykososiaalisen tuen ja etsivän sosiaalityön toimintamalleja
  • Asiakasosallisuuden edistäminen
  • Kokemusasiantuntija- asiakkaiden hyödyntäminen kehittämistyössä
  • Kehitystyö linkittyy EKHVA:n palvelustrategiakärkiin prosessit ja sujuvuus sekä palveluiden porrastus. Palvelustrategian peruslinjauksen mukaisesti kehitämme palvelujamme jatkuvan kehittämisen mallin  mukaisesti yhteistyössä asiakkaidemme ja potilaiden kanssa.
Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

 

Asiakkaat:

  • Mahdollisuus yhteisiin keskusteluihin ja rinnalla kulkemiseen
  • Vertaistukea mukana viranomaistapaamisissa (ennen niitä ja niiden jälkeen)
  • Jokainen on tervetullut keskustelemaan anonyyminä
  • Tavoitteena asiakkaan oman "kasvun" tukeminen omien asioiden itsenäiseen hoitamiseen
  • Vaitiolovelvollisuus ja vapaaehtoisuus

Työntekijät:

  • Mahdollisuus osallistua keskusteluihin kokemusasiantuntijoiden kanssa asiakasymmärryksen lisäämiseksi
  • Mahdollisuus tarjota ja ehdottaa omille asiakkaille vertaistukea arjen ja elämän erilaisissa tilanteissa
  • Vaitiolovelvollisuus ja vapaaehtoisuus
  • Työntekijät voivat ottaa yhteyttä kokemusasiantuntijoihin vastaanottoaikoina ja muina aikoina sähköpostitse

Organisaatio

  • Asiakaskokemuksen paraneminen
  • Hyödynnetään kevyempiä asiakastarpeisiin kehitettyjä ratkaisuja
  • Kokemusasiantuntijatoiminta etsivän sosiaalityön menetelmänä
Tavoiteltu muutos
  • Kokemusasiantuntijayhteistyön lisääminen Etelä- Karjalan hyvinvointialueen aikuisten monialaisissa palveluissa
  • Tietoisuuden lisääminen kokemusasiantuntijatoiminnasta
  • Ennalta ehkäisevän työotteen ja asiakasosallisuuden lisääminen
  • Vakiinnuttaa kokemusasiantuntijatoimintaa aikuissosiaalityössä
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **
  • Asiakasymmärrystä on kerrytetty toimintamallin pilotoinnin aikana asiakastapausten ja palautteiden käsittelyllä moniammatillisessa kehittäjätyöryhmässä
  • Kokemusasiantuntija-asiakkaat ovat osallistuneet pilotoinnin suunnitteluun, toimintamalliesitteiden laatimiseen, kehittäjätyöryhmäpalavereihin, toiminnan jatkokehittämisen suunnitteluun
  • Toimintamallin pilotoinnissa mukana olleille kokemusasiantuntijoille on järjestetty työnohjauksellisia tapaamisia säännöllisesti
Idean konkretisointi ja visualisointi
  • Tule keskustelemaan kanssamme. Voimme yhdessä kuuntelemalla ja ideoimalla helpottaa arjenhallintaasi
  • Käynneillä keskitymme nykyhetkeen sekä mieltä askarruttaviin kysymyksiin
  • Tarvittaessa voimme keskustella menneistä elämän hetkistä. Tulet nähdyksi ja kuulluksi
  • Me kohtaamme ihmisen ihmisenä, joten tule paikalle omana itsenäsi
  • Kynnyksettömät tapaamiset anonyymisti tai ryhmissä. Mitään ei kirjata ylös käynneillämme!
  • Muista meidän vertaistukihenkilöt. Olemme tukenasi!
  • Halutessasi ohjaamme sinut sosiaalihuollon ammattilaiselle
Liitteet
Kokeilussa opittua
  • Tulevaisuudessa tulee kiinnittää huomiota ja pohtia keinoja, kuinka kokemusasiantuntijasta tulee luontevammin yhteistyökumppani, tiimin jäsen, Lallo (2023)
  • Asiakkaat ohjautuvat kokemusasiantuntijan vastaanotolle itse tai ammattilaisen ohjaamina. Käytössä ei ole ajanvarausjärjestelmää Siunkaa kokemusasiantuntijan vastaanotolle. Ajanvarausjärjestelmän käyttöönotosta  tulee keskustella jatkossa, Lallo (2023)
Ratkaisun perusidea **

Yhteinen tulevaisuus Etelä- Karjalan tulevaisuuden sote-keskus hankkeen yhtenä tavoitteena on lisätä yhteisösosiaalityötä osana matalan kynnyksen kohtaamispaikkoja sekä ottaa käyttöön työmenetelminä psykososiaalisen tuen ja etsivän sosiaalityön toimintamalleja. Yhteinen kehittäminen aikuisten monialaisten palveluiden työntekijöiden ja kokemusasiantuntijoiden kanssa on tuottanut tarpeen kokemusasiantuntijan yhteisvastaanottotoiminnalle, jonka on tavoitteena toteutua 21.2.2023- 31.10.2023. Vuoden 2023 alussa lähdettiin etenemään yhdessä valitun teeman mukaisesti, aloitettiin asiakkaille ja työntekijöille suunnattu live- keskustelu -tapaamisfoorumi SIUN KAA. Tavoitteena vertaistuki ja tiedon molemmin puolinen lisääntyminen, lisääntyvä ymmärrys, palvelujen oikea kohdentuminen, palvelujen paraneminen ja niiden vaikuttavuuden lisääntyminen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **
  • Budjetointi huomioitava yksikkötasolla, varaukset kokemusasiantuntijoiden palkkioihin
  • Kokemusasiantuntijaresurssien lisääminen ja työnkuvan kehittäminen
  • Kokemusasiantuntijatyön koordinointi
  • Kokemusasiantuntijoiden työnohjaus
  • Kokemusasiantuntijatyön tunnettavuuden lisääminen ammattilaisille ja asiakkaille
  • Toimintamallin markkinointiin kiinnitettävä huomiota organisaation sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä
Vinkit toimintamallin soveltajille **
  • Kokemusasiantuntijat alusta asti mukaan toiminnan suunnitteluun
  • Kokemusasiantuntijoiden omien voimavarojen huomioiminen
  • Säännöllisen työnohjauksen järjestäminen kokemusasiantuntijoille
  • Tarvittavan koulutuksen järjestäminen kokemusasiantuntijoille toiminnan alkaessa ja sen aikana
  • Toimintaa koordinoivalle taholle turvattava riittävät resurssit
  • Kokemusasiantuntijoiden hyödyntämiseen toiminnassa selkeä palkkaus/palkkiomalli
  • Huomioitava kokemusasiantuntijoiden mahdollisuus liikkumiseen toimintaa järjestettävällä alueella
  • Sisäinen ja ulkoinen viestintä sidosryhmille ensisijaisen tärkeää
  • Toimintamallin markkinointiin kiinnitettävä huomiota
Arvioinnin tulokset tiivistettynä **
  • Kokemusasiantuntijat ja ammattilaiset hyötyvät toinen toisensa asiantuntijuudesta, Lallo (2023)
  • Yhteistyöstä on hyötyä asiakkaan kuntoutumisen eri vaiheissa hänelle itselleen, läheisilleen, vertaisille, kokemusasiantuntijoille sekä ammattilaisille, Lallo (2023)

     

Liitteet