SIUN KAA kokemusasiantuntijavastaanotto Etelä- Karjalan hyvinvointialueen aikuisten monialaisissa palveluissa

Matalan kynnyksen vertaistukea arjen ja elämän erilaisiin tilanteisiin liittyen sosiaalipalveluihin, mielenterveys - ja päihdepalveluihin ja työllistymistä edistäviin palveluihin.

Toimintamallin nimi
SIUN KAA kokemusasiantuntijavastaanotto Etelä- Karjalan hyvinvointialueen aikuisten monialaisissa palveluissa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Matalan kynnyksen vertaistukea arjen ja elämän erilaisiin tilanteisiin liittyen sosiaalipalveluihin, mielenterveys - ja päihdepalveluihin ja työllistymistä edistäviin palveluihin.

Toteutuspaikka
Etelä - Karjalan hyvinvointialue, aikuissosiaalityö, Imatran aikuisten keskus, Lappeenrannan aikuisten keskus, toiminnallinen kuntoutus, psykososiaalisen kuntoutuksen asumispalvelut, päihdekuntoutus, Lappeenrannan kaupunki, ohjaamon nuorten pajat
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Mika Piiroinen

Luotu

06.07.2023

Viimeksi muokattu

17.10.2023
Ratkaisun perusidea

Yhteinen tulevaisuus Etelä- Karjalan tulevaisuuden sote-keskus hankkeen yhtenä tavoitteena on lisätä yhteisösosiaalityötä osana matalan kynnyksen kohtaamispaikkoja sekä ottaa käyttöön työmenetelminä psykososiaalisen tuen ja etsivän sosiaalityön toimintamalleja. Yhteinen kehittäminen aikuisten monialaisten palveluiden työntekijöiden ja kokemusasiantuntijoiden kanssa on tuottanut tarpeen kokemusasiantuntijan yhteisvastaanottotoiminnalle, jonka on tavoitteena toteutua 21.2.2023- 31.10.2023. Vuoden 2023 alussa lähdettiin etenemään yhdessä valitun teeman mukaisesti, aloitettiin asiakkaille ja työntekijöille suunnattu live- keskustelu -tapaamisfoorumi SIUN KAA. Tavoitteena vertaistuki ja tiedon molemmin puolinen lisääntyminen, lisääntyvä ymmärrys, palvelujen oikea kohdentuminen, palvelujen paraneminen ja niiden vaikuttavuuden lisääntyminen.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys
  • Asiakasymmärrystä on kerrytetty toimintamallin pilotoinnin aikana asiakastapausten ja palautteiden käsittelyllä moniammatillisessa kehittäjätyöryhmässä
  • Kokemusasiantuntija-asiakkaat ovat osallistuneet pilotoinnin suunnitteluun, toimintamalliesitteiden laatimiseen, kehittäjätyöryhmäpalavereihin, toiminnan jatkokehittämisen suunnitteluun
  • Toimintamallin pilotoinnissa mukana olleille kokemusasiantuntijoille on järjestetty työnohjauksellisia tapaamisia säännöllisesti
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Budjetointi huomioitava yksikkötasolla, varaukset kokemusasiantuntijoiden palkkioihin
  • Kokemusasiantuntijaresurssien lisääminen ja työnkuvan kehittäminen
  • Kokemusasiantuntijatyön koordinointi
  • Kokemusasiantuntijoiden työnohjaus
  • Kokemusasiantuntijatyön tunnettavuuden lisääminen ammattilaisille ja asiakkaille
  • Toimintamallin markkinointiin kiinnitettävä huomiota organisaation sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä
Arvioinnin tulokset tiivistettynä
  • Kokemusasiantuntijat ja ammattilaiset hyötyvät toinen toisensa asiantuntijuudesta, Lallo (2023)
  • Yhteistyöstä on hyötyä asiakkaan kuntoutumisen eri vaiheissa hänelle itselleen, läheisilleen, vertaisille, kokemusasiantuntijoille sekä ammattilaisille, Lallo (2023)

     

Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Kokemusasiantuntijat alusta asti mukaan toiminnan suunnitteluun
  • Kokemusasiantuntijoiden omien voimavarojen huomioiminen
  • Säännöllisen työnohjauksen järjestäminen kokemusasiantuntijoille
  • Tarvittavan koulutuksen järjestäminen kokemusasiantuntijoille toiminnan alkaessa ja sen aikana
  • Toimintaa koordinoivalle taholle turvattava riittävät resurssit
  • Kokemusasiantuntijoiden hyödyntämiseen toiminnassa selkeä palkkaus/palkkiomalli
  • Huomioitava kokemusasiantuntijoiden mahdollisuus liikkumiseen toimintaa järjestettävällä alueella
  • Sisäinen ja ulkoinen viestintä sidosryhmille ensisijaisen tärkeää
  • Toimintamallin markkinointiin kiinnitettävä huomiota