SIUN KAA kokemusasiantuntijavastaanotto Etelä- Karjalan hyvinvointialueen aikuisten monialaisissa palveluissa
Matalan kynnyksen vertaistukea arjen ja elämän erilaisiin tilanteisiin liittyen sosiaalipalveluihin, mielenterveys - ja päihdepalveluihin ja työllistymistä edistäviin palveluihin.
Toimintamallin nimi
Matalan kynnyksen vertaistukea arjen ja elämän erilaisiin tilanteisiin liittyen sosiaalipalveluihin, mielenterveys - ja päihdepalveluihin ja työllistymistä edistäviin palveluihin.
Yhteinen tulevaisuus Etelä- Karjalan tulevaisuuden sote-keskus hankkeen yhtenä tavoitteena on lisätä yhteisösosiaalityötä osana matalan kynnyksen kohtaamispaikkoja sekä ottaa käyttöön työmenetelminä psykososiaalisen tuen ja etsivän sosiaalityön toimintamalleja. Yhteinen kehittäminen aikuisten monialaisten palveluiden työntekijöiden ja kokemusasiantuntijoiden kanssa on tuottanut tarpeen kokemusasiantuntijan yhteisvastaanottotoiminnalle, jonka on tavoitteena toteutua 21.2.2023- 31.10.2023. Vuoden 2023 alussa lähdettiin etenemään yhdessä valitun teeman mukaisesti, aloitettiin asiakkaille ja työntekijöille suunnattu live- keskustelu -tapaamisfoorumi SIUN KAA. Tavoitteena vertaistuki ja tiedon molemmin puolinen lisääntyminen, lisääntyvä ymmärrys, palvelujen oikea kohdentuminen, palvelujen paraneminen ja niiden vaikuttavuuden lisääntyminen.
- Asiakasymmärrystä on kerrytetty toimintamallin pilotoinnin aikana asiakastapausten ja palautteiden käsittelyllä moniammatillisessa kehittäjätyöryhmässä
- Kokemusasiantuntija-asiakkaat ovat osallistuneet pilotoinnin suunnitteluun, toimintamalliesitteiden laatimiseen, kehittäjätyöryhmäpalavereihin, toiminnan jatkokehittämisen suunnitteluun
- Toimintamallin pilotoinnissa mukana olleille kokemusasiantuntijoille on järjestetty työnohjauksellisia tapaamisia säännöllisesti
- Budjetointi huomioitava yksikkötasolla, varaukset kokemusasiantuntijoiden palkkioihin
- Kokemusasiantuntijaresurssien lisääminen ja työnkuvan kehittäminen
- Kokemusasiantuntijatyön koordinointi
- Kokemusasiantuntijoiden työnohjaus
- Kokemusasiantuntijatyön tunnettavuuden lisääminen ammattilaisille ja asiakkaille
- Toimintamallin markkinointiin kiinnitettävä huomiota organisaation sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä
- Kokemusasiantuntijat ja ammattilaiset hyötyvät toinen toisensa asiantuntijuudesta, Lallo (2023)
-
Yhteistyöstä on hyötyä asiakkaan kuntoutumisen eri vaiheissa hänelle itselleen, läheisilleen, vertaisille, kokemusasiantuntijoille sekä ammattilaisille, Lallo (2023)