Sosiaalihuollon rakenteisen kirjaamisen kehittämisen toimintamalli ikääntyneiden palveluissa, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1, TP5)

Toimintamallin tavoitteena oli luoda sosiaalihuollon rakenteisen kirjaamisen ohjeet iäkkäiden palveluissa työskenteleville ammattilaisille Pirkanmaan hyvinvointialueella. 

Toimintamallin nimi
Sosiaalihuollon rakenteisen kirjaamisen kehittämisen toimintamalli ikääntyneiden palveluissa, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1, TP5)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallin tavoitteena oli luoda sosiaalihuollon rakenteisen kirjaamisen ohjeet iäkkäiden palveluissa työskenteleville ammattilaisille Pirkanmaan hyvinvointialueella. 

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Anu Asmundela

Luotu

18.07.2024

Viimeksi muokattu

03.12.2024
Ratkaisun perusidea

Toimintamallin tavoitteena on ollut luoda sosiaalihuollon rakenteisen kirjaamisen ohjeet, joiden avulla kirjaamisesta tulee yhtenäistä, laadukasta ja luotettavaa. 

 

Toimintaympäristö

1.1.2024 voimaan tullut asiakastietolaki velvoittaa sosiaalihuollon palvelunantajia liittymään Kanta-palvelujen käyttäjiksi 1.9.2026 alkaen. Pirkanmaan hyvinvointialueella otetaan käyttöön yhteinen sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmä, joka täyttää asiakastietolain asettamat vaatimukset. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos määrittelee kansalliset asiakirjarakenteet, joita asiakastietojärjestelmässä tulee käyttää. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset, jotka työskentelevät iäkkäiden palveluissa. 

Toimintamallin kehittämisen aikana on pidetty erilaisia työryhmiä, infotilaisuuksia ja koulutuksia sosiaalihuollon rakenteisesta kirjaamisesta. Kehittämistä on tehty tiiviissä yhteistyössä eri ammattilaisten kanssa. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Syksyllä 2024 henkilöstölle pidettiin kolme sosiaalihuollon rakenteisen kirjaamisen yleisinfoa, joiden tarkoituksena oli tuoda tietoa tulevasta kirjaamisuudistuksesta.

Ennen asiakastietojärjestelmän suunniteltua käyttöönottoa henkilöstölle oli tarkoitus pitää yksikkökohtaisia koulutustilaisuuksia tehdyistä ohjeista. Asiakastietojärjestelmän käyttöönoton jälkeen henkilöstölle oli suunniteltu useita kirjaamisen tukiklinikoita, jotta henkilöstö saisi heti asiakastietojärjestelmän käyttöönottovaiheessa tukea kirjaamiseen ja ohjeiden mukaiset toimintatavat juurtuisivat heti alusta alkaen. 

Suunnitelmat kuitenkin muuttuivat asiakastietojärjestelmän käyttöönoton siirtymisen vuoksi. 

Ikäihmisten asumispalveluiden henkilöstölle järjestettiin neljä koulutusta sosiaalihuollon asiakastietojen kirjaamisesta sekä rakenteisten asiakirjojen käytöstä. Omaishoidon tuen asiakasohjaajille, liikkumisen tuen tiimille, omais- ja perhehoidon sekä henkilökohtaisen avun keskuksen työntekijöille ja kotona asumista tukevien palvelujen asiakasohjaajille järjestettiin koulutuksia sosiaalihuollon asianhallinnasta. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin kehittämisen aikana on lisätty henkilöstön tietoisuutta tulevista muutoksista sekä ymmärrystä sosiaalihuollon rakenteisesta kirjaamisesta Saga-asiakastietojärjestelmään.

Asiakastietojärjestelmän käyttöönoton siirtyminen vaikutti toimintamallin kehittämiseen ja kirjaamisosaamisen vahvistamiseen.  Kehittämistyön myötä on nähty tärkeäksi jatkaa sosiaalihuollon ammattilaisten kirjaamisosaamisen edistämistä. Uusien toimintatapojen juurruttaminen vaatii jatkuvaa vuoropuhelua ammattilaisten kanssa.

Kansikuva
Kirjaaminen

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä