Suun terveydenhuolto sähköisissä/digitaalisissa sosiaali- ja terveyspalveluissa (Omaks)
Tavoitteena on tarjota suun terveydenhuollon palveluita sähköisesti alusta loppuun asti. Asiakas voidaan suoraan palvelussa ohjata toiselle ammattilaiselle. Toimintamalli on käytössä ja jatkuu hyvinvointialueella.
Toimintamallin nimi
Tavoitteena on tarjota suun terveydenhuollon palveluita sähköisesti alusta loppuun asti. Asiakas voidaan suoraan palvelussa ohjata toiselle ammattilaiselle. Toimintamalli on käytössä ja jatkuu hyvinvointialueella.
Asiakas voi keskustella chatissä suun terveydenhuollon ammattilaisen kanssa hampaisiin ja suuhun liittyvissä asioissa, kuten suun ja hampaiden puhdistuksessa ja hoito-ohjeissa. Ammattilainen arvioi, tarvitseeko asiakas suun tai hampaiden hoitoa ja varaa tarvittaessa ajan hammaslääkärille, suuhygienistille tai hammashoitajalle.
Digitaalisen sotekeskuksen (Omaks) suun terveydenhuollon palvelun tavoitteena on tarjota asiakkaille sähköisiä yhteydenottokanavia puhelin- ja lähipalveluiden rinnalle.
Digitaalisessa sotekeskuksessa (Omaks) on erittäin kattava mahdollisuus moniammatilliseen konsultaation digitaalisia alustoja käyttäen. Asiakas voidaan tarvittaessa suoraan ohjata palvelussa toiselle ammattilaiselle.
Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa suun terveydenhuollon lainsäädännön valmistelusta ja suun terveydenhuollon palveluiden yleisistä linjauksista osana terveydenhuoltoa.
Suun terveydenhuollon keskeisinä tavoitteena on suun terveyden turvaaminen koko väestölle iästä riippumatta. Kehittämisen kohteena ja haasteena on hoitoon pääsyn parantaminen ja turvaaminen koko väestölle.
Suun sairauksilla on monia vaikutuksia yleisterveyteen ja hyvinvointiin. Merkittävä vaikutus suun terveyteen on panostaminen omahoidon vahvistamiseen ja ennaltaehkäisevään hoitoon suun terveydenhuollon ammattilaisten avulla.
Kaikki keskisuomalaiset voivat käyttää tunnistautumattomana chattia. Tunnistautuneena asioiminen sekä ajan varaaminen ja peruminen on mahdollista tällä hetkellä Jyväskylän, Hankasalmen, Uuraisten, Joutsan, Luhangan, Toivakan, Laukaan, Konneveden, Keuruun, Multian ja Petäjäveden asukkaille.
Etäpalvelu on tarkoitettu kaikenikäisille asukkaille, joille etäpalveluiden käyttäminen on mahdollista.
Asiakkailla on ollut mahdollisuus kyselyn kautta antaa palautetta suun terveydenhuollon chatin toimivuudesta ja mahdollisista kehittämiskohteista. Kyselyn vastauksia hyödynnetään palvelun kehittämisessä ja mahdollisesti tutkimuksissa.