Systeemisen liikkumisen edistämisen malli toisen asteen opiskeluhuollossa.

Liikkuminen osaksi opiskeluhuoltotyötä. Liikkumisen asiantuntijat ovat työskennelleet Helsingin kaupungin toisen asteen oppilaitoksissa vuodesta 2022 alkaen. Vuodesta 2024 systeemistä mallia on kehitetty nuorten mielenterveyskriisin ratkaisemiseksi.

Toimintamallin nimi
Systeemisen liikkumisen edistämisen malli toisen asteen opiskeluhuollossa.
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Liikkuminen osaksi opiskeluhuoltotyötä. Liikkumisen asiantuntijat ovat työskennelleet Helsingin kaupungin toisen asteen oppilaitoksissa vuodesta 2022 alkaen. Vuodesta 2024 systeemistä mallia on kehitetty nuorten mielenterveyskriisin ratkaisemiseksi.

Toteutuspaikka
Helsingin kaupungin toisen asteen oppilaitokset
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Muu ministeriö
Liitteet ja linkit

Tekijä

Janne Koppinen

Luotu

07.03.2025

Viimeksi muokattu

10.03.2025
Ratkaisun perusidea

Liikkumisen asiantuntija osana toisen asteen yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä. Helsingin kaupungin liikuntapalveluiden integroiminen osaksi oppilaitosten arkea. Liikkumisen asiantuntija on turvallinen ja helposti saavutettava aikuinen nuorille oppilaitosympäristössä. Liikkumisen asiantuntija pystyy joustavasti ja dynaamisesti poistamaan liikkumisen esteitä.

Toimintaympäristö

Helsingin kaupungin toisen asteen oppilaitokset. Helsingin kaupungin liikuntapalvelut. Yksityiset liikunta-alan yritykset

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Helsingin kaupungin toisen asteen opiskelijat, yhteensä  noin 33000 opiskelijaa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Liikkumisen asiantuntijoita on palkattu 14 toisen asteen oppilaitoksiin. Liikkumisen asiantuntijat työskentelevät sekä lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa. He tekevät tiivistä yhteistyötä oppilaitosten henkilöstön kanssa (opettajat, opiskeluhuolto).

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Nuorten liikkuminen lisääntyy ja oppilaitosten toimintakulttuuri tukee nuorten liikkumista.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Liikkumisen asiatuntijalla on oltava liikunta-alan koulutus ja kehittämisen osaamista sekä kykyä itsenäiseen työskentelyyn. Vaikuttava liikkumisen edistäminen vaatii eri toimialojen yhteistyötä. Malli on monistettavissa muillekin opetuksen järjestäjille ja on saanut kansallista sekä kansainvälistä huomiota.