Opiskeluhuolto
Toimintamallissa kuvataan toisen asteen opiskelijoiden psykiatrisen hoidon tarpeen arvioinnin prosessi ja yhteistyö perustason mielenterveyspalveluiden ja opiskeluhuoltopalveluiden välillä.
Liikkuminen osaksi opiskeluhuoltotyötä. Liikkumisen asiantuntijat ovat työskennelleet Helsingin kaupungin toisen asteen oppilaitoksissa vuodesta 2022 alkaen.
Neuropsykiatrista palvelupolkua pilotoidaan opiskeluhuollon palveluissa 6-17- vuotiaiden lasten, nuorten ja perheiden osalta.
Itsearviointityökaluilla arvioidaan opiskeluhuollon monialaisen yhteistyön toteutumista ja onnistumisen kokemusta ammattilaisten ja johtamisen näkökulmista.
Toimintamallissa on pureuduttu koulupoissaolojen juurisyihin ja kuvattu onnistunut toimintatapa koulupoissaolojen ehkäisemisessä ja lasten koulunkäyntiin kiinnittymisessä.
Kehittää opiskeluhuolto- ja lapsiperhepalveluiden sosiaalityön välistä yhteistyötä.
Kuraattoripalveluiden kehittäminen alle esiopetusikäisille lapsille ja heidän perheilleen.
Keskeisenä sisältönä on ollut VAKE:n opiskeluhuollon ADHD-hoitopolun prosessin selkiyttäminen, yhdenmukaistaminen, ohjeistuksen laatiminen ja keskitetyn ADHD-diagnostisen tiimin toiminnan suunnitte
Toimintamalli ohjaa työskentelyä asiakkaan koulupoissaolotilanteessa.
Pirkanmaan hyvinvointialueella teetettiin kysely lasten, nuorten ja perheiden palvelulinjan opiskeluhuollon työntekijöille koskien heidän ryhmämenetelmä- ja koulutustarpeitaan.