Terveysasemien ajanvaraukseton sote-digituki, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP, P4, 1B)

Ajanvaraukseton digitukipilotti hyvinvointialueen asiakkaille erityisesti vieraskieliset huomioiden. Koulutetut kokemusasiantuntijat sekä sairaanhoitajaopiskelijat  antavat ohjausta sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisten palveluiden käyttöön. 

Toimintaympäristö

Digitalisaatiokehityksen myötä tarve kansalaisten digitaitojen parantamiselle on kasvanut. MoniSuomi 2022 tutkimuksen mukaan maahanmuuttaneiden itsearvioitu digiosaaminen on matalammalla tasolla kuin muulla väestöllä. Ikäryhmien väliset erot digiosaamisessa olivat samankaltaisia kuin muullakin väestöllä.​ TEMn Kotoutumisen vuosikatsauksen (2023) mukaan suomalaistaustaiset ovat terveyspalvelujen piirissä ulkomaalaistaustaisia kattavammin. Lisäksi pandemian on todettu vaikeuttaneen entisestään maahanmuuttaneiden palvleuihin pääsyä.

Myös Espoon ja Vantaan digiasiointitaidot raportin (2021) mukaan ulkomaalaistaustaisten verkkoasiointia haastaa palvelujärjestelmän heikko tuntemus.​ Tarve digituelle on ilmeinen, sillä myös Petteri Orpon hallitusohjelmassa todetaan Suomen siirtyvän  asteittain digitaalisten palveluiden ensisijaisuuteen viranomaiskanavana. 

Aikaisemmin tuen tarve on koskenut pääsääntöisesti laitteiden ja palveluiden käyttöönottoa sekä peruskäyttöä. Nyt tarvitaan apua nopeasti uudistuvien käyttöliittyminen, sähköisten palveluiden ja mobiilisovellusten kanssa. Antamalla digitukea pyritään tukemaan kaikkien mahdollisuutta käyttää digitaalisia palveluja.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella asiakas voi saada digitukea muun muassa kaupungin toimijoiden ja järjestöjen toimesta. Ohjausta ja neuvontaa saa esimerkiksi sähköiseen asiointiin sekä palveluiden ja laitteiden turvalliseen käyttöön. Tukea on tarjolla sekä lähi- että etäpalveluna. Nyt toteutettavassa pilotissa tuki tuodaan terveyspalveluihin muun asioinnin yhteyteen ja tarjotaan asiakkaalle ohjausta kohdennetusti sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisten palveluiden käyttöön.

Terveysasemien ajanvaraukseton sote-digitukipilotti on jatkoa Tulevaisuuden sote-keskus ohjelman Vantaa-Kerava-sote: Asukkaan asialla -hankkeen digitukipilotille.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Hyvinvointialueen asiakkailla tulee olla yhdenvertaiset mahdollisuudet käyttää digitaalisia palveluja ja viranomaisella on velvollisuus järjestää opastusta omien palveluidensa käyttöön. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen strategiassa keskeisenä tavoitteena on palveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen. Tarkoituksena on hyödyntää digitaalisia palveluita perinteisen puhelinpalvelun rinnalla ja kehittää digitaalisia palveluita suunnitelmallisesti. Tavoitteena on muun muassa, että digitaaliset hoidon tarpeen arvioinnit lisääntyvät sekä muiden digitaalisten palvelujen käyttöaste nousee.  Tämän toteutuminen edellyttää, että mahdollisimman monella on tarvittavat taidot digitaalisten palveluiden käyttämiseen. 

Sote-digituessa  tarjotaan ajanvarauksetonta ja maksutonta digitukea terveysasemien yhteydessä. Tukea tarjotaan sosiaali- ja terveyspalveluiden digitaalisten palvelujen käyttöön. 

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Digitalisaatiokehitys mahdollistaa aikaisempaa paremmat asiointimahdollisuudet, mutta edellyttää myös ohjausta ja neuvontaa. Jotta digitaaliset palvelut ovat yhdenvertaisesti saatavilla kaikille, on tarjottava tukea niille, jotka eivät itsenäisesti pysty palveluiden käyttöä aloittamaan. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Tarve digituelle on noussut suoraan terveysasemalta. Pilotti on jatkoa Vantaa-Kerava-sote: Asukkaan asialla -hankkeen kehittämistyölle ja se toteutetaan osana VAKEhyva - Hyvät palvelut (RRP) -hankkeen Investointi 1B:n kehittämistyötä. Keväällä 2024  digitukea antavat Eskot Ry:n koulutetut kokemusasiantuntijat. Taustatukea ja koulutusta saadaan Vantaan yleisneuvonnan digituen koordinaattoreilta. Markkinointi toteutetaan yhteistyössä viestinnän ammattilaisten kanssa. 

Digituen malli sinällään on tuttu ja aikaisemmat kokemukset digituen tuomisesta terveysasemaympäristöön on osoittautunut toimivaksi. Tässä pilotissa pyrimme tavoittamaan erityisesti maahanmuuttajataustaiuset digitukea tarvitsevat henkilöt sekä huomioimaan neuvonnassa vieraskieliset ja ruotsinkieliset asiakkaat suomenkielisten lisäksi.

Toimintajoukko voidaan saada innostettua perustelemalla hyötytavoitteita henkilökunnalle sekä kouluttamalla ja tiedottamalla toiminnasta.

Tavoiteltu muutos

Pilotin tavoitteena on parantaa asiakkaiden mahdollisuuksia käyttää sosiaali- ja terveyspalveluiden digitaalisia palveluita ja tarjota tukea erityisesti henkilöille, jotka eivät itsenäisesti pysty niiden käyttöä aloittamaan. Näin asiointi digitaalisesti mahdollistuu aikaisempaa useammille asiakkaille. Pyrkimyksenä on tavoittaa erityisesti digituen tarpeessa olevat vieraskieliset asiakkaat.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella halutaan panostaa erityisesti palveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden kehittämiseen ja tavoitteena on mahdollistaa palvelut kaikille tasavertaisesti. Lisäksi hyvinvointialueella halutaan lisätä asiointia digitaalisilla kanavilla sekä nopeuttaa palveluihin pääsyä.

 

Muutoksen mittaaminen

Asiakaspalautetta kerätään digitukipisteen asiakkailta. Katso kysymykset alta: 

Mistä sait tietää terveysaseman digituesta?

Mitä palvelua asiointisi koski?

Millä kielellä asioit digitukipisteellä?

Koitko saamasi digituen hyödylliseksi?

Käyttäisitkö jatkossa palvelua itsenäisesti?

Voisitko ajatella korvaavasi terveysasemakäynnin asioimalla sähköisesti?

Minkälaista ohjausta/neuvontaa toivoisit jatkossa?

Palautetta, kokemuksia ja kehittämisehdotuksia kerätään myös pisteellä työskennelleiltä kokemusasiantuntijoilta ja sairaanhoitajaopiskelijoilta. Lisäksi digineuvojat pitävät kirjaa tapahtuneista digineuvontatilanteista. Seuraamme muun muassa asiakasmääriä, asiointikieltä, asiakkaan arvioitua ikää, digitukitilanteen kestoa ja kartoitamme mitä palvelua asiointi koskee.

On myös mahdollista seurata onko digituen antamisella vaikutusta käyttövolyymeihin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasportaaleissa, mutta pilotin pienimuotoisuuden vuoksi näitä mittareita ei todennäköisesti tulla käyttämään.

Toteutussuunnitelma

Pilotin onnistumisen kannalta tärkeitä huomioita sekä havaintoja aikaisemmasta digitukipilotista: 

- Tuen antajille riittävä koulutus ja tuki muilta ammattilaisilta

- Markkinointi tärkeää; Asiakkaiden ja terveysaseman henkilökunnan tiedottaminen ennalta ja paikan päällä tapahtumien aikaan. On todettu, että sanomalehtimainonta tavoittaa erityisesti iäkkään väestön. Aikaisemman pilotin asiakaskyselyn mukaan suurin osa löysi paikalle juuri sanomalehtimainoksen ohjaamana. Lisäksi markkinoimme pilottia alueen kolmannen sektorin toimijoille ja kaupungeille.

- Avoimen kehittämismyönteisen ilmapiirin luominen ja valmius myös muuttaa suunnitelmaa tarpeen niin vaatiessa

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Digitukipilotin kohderyhmänä ovat Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asiakkaat. 2024 digitukipisteet sijaitsevat Tikkurilan, Koivukylän ja Myyrmäen terveysasemilla. Erityisesti pyritään tavoittamaan digituen ja ohjauksen tarpeessa olevat vieraskieliset henkilöt. Vuonna 2025 digitukea tarjotaan Tikkurilan terveysasemalla. Tämän lisäksi digineuvojat tulevat jalkautumaan alueen 3.sektorin toimijoiden tiloihin vieraskielisten asiakkaiden tavoittamiseksi.

Asiakasymmärrystä kartoitetaan keräämällä asiakaspalautetta digitukipisteellä vierailleilta asiakkailta. Palautetta, kokemuksia ja kehittämisehdotuksia kerätään myös pisteellä työskennelleeltä henkilökunnalta.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Terveysasemien matalan kynnyksen sote-digituki on jatkoa vuosina 2022-2023 Vantaa-Kerava-sote: Asukkaan asialla -hankkeen Digitukea terveyasemalla -pilotille. 

Liitteet
Ideointi

Tavoitteena on tarjota hyvinvointialueen asiakkaille ajanvarauksetonta sote-digitukea terveysasemaympäristössä vieraskielinen ja ruotsinkielinen väestö huomioiden. 

Digitukea pystytään tarjoamaan suomen, englannin ja espanjan kielellä. Ruotsinkielisen digineuvojan löytäminen on osoittautunut haastavaksi. Selvitämme parhaillaan yhteistyön mahdollisuuksia esimerkiksi oppilaitosten kanssa ruotsinkielisen digineuvonnan järjestämiseksi. Keväällä 2025 pyrimme tekemään kokeilun, jossa digitukea tarjoavat ruotsinkielisen ammattikorkeakoulun opiskelijat. 

Idean valinta

Ideana oli ajavarauksettoman digituen tuominen lähelle asiakasta muun asioinnin yhteyteen. Tavoitteena oli parantaa asiakkaiden mahdollisuuksia käyttää sosiaali- ja terveyspalveluiden digitaalisia järjestelmiä ja lisätä asiointia digitaalisesti. Pyrkimyksenä on tavoittaa erityisesti vieraskielinen väestö ja tarjota digitukea myös ruotsinkielellä.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Tarkoituksena on tarjota digitukea sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisten alustojen käyttöön lähipalveluna, tuoda palvelu lähelle asiakasta ja tarjota tukea muun asioinnin yhteydessä ilman erillistä ajanvarausta. Tavoitteena on tavoittaa erityisesti alueen vieraskielinen väestö.

Idean testaus asiakkaalla

Iäkkäille suunnattua digitukea on pilotoitu vuosina 2022-2023 Vantaa-Kerava-sote: Asukkaan asialla -hankkeessa. Pilotista saatu palaute oli hyvää ja toiminnalle toivottiin jatkoa.  

Ratkaisun testaaminen

Digituen suunnittelu aloitettiin tammikuussa 2024. Tila- ja laitehankintojen jälkeen etsittiin pilottiin sopivat digineuvojat, järjestettiin tarvittavat perehdytykset ja suunniteltiin markkinointia.

Digituen koordinointi- ja järjestämisvastuu on VakeHyva - Hyvät palvelut (RRP) -hankkeessa. Digitukea antavat kaksi koulutettua kokemusasiantuntijaa. Heidän perehdyttäjinään toimivat Vantaa-infon digituen koordinaattorit. Markkinointi ja viestintä on toteutettu yhdessä viestinnän ammattilaisten kanssa. 

Digituki alkoi toukokuussa 2024 ja jatkui juhannukseen saakka. Toimintaa jatkettiin elokuussa kesätauon jäljeen. Alkusyksystä digitukea ovat antaneet myös sairaanhoitajaopiskelijat, jotka tekevät opinnäytetyötään digitukeen liittyen. 

Digituki jatkuu osana hankkeen kehittämistoimintaa vielä kevään 2025 ajan. 

Tavoitteena on, että toiminta vakiintuu osaksi hyvinvointialueen omaa toimintaa. 

Kokeilun tavoitteet

Pilotin tavoitteena on testata ajavarauksetonta sote-digitukea terveysasemaympäristössä sekä selvittää miten tavoitetaan myös vieraskielinen digituen tarpeessa oleva väestö.

Ratkaisun perusidea

Terveysasemien digitukipilotissa tarjotaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asukkaille ohjausta ja neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluiden digitaalisten palveluiden käyttöön. Tarkoituksena on parantaa kaikkien mahdollisuuksia käyttää digitaalisia asiointikanavia ja parantaa hyvinvointialueen asukkaiden digiosaamista sekä lisätä sen myötä digiasiointia sosiaali- ja terveyspalveluissa. Lisäksi tavoitteena on tavoittaa vieraskielinen digituen tarpeessa oleva väestö. Selvitämme myös mahdollisuuksia tarjota digitukea ruotsinkielellä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Resurssit:

  • Tarvitaan sitoutuneita digituen antajia
    • Kaksi neuvojaa paikalla antamassa neuvontaa.
    • Osaaminen varmistetaan perehdyttämällä toimintaan digituen ammattilaisten toimestakouluttamalla. 
  • Markkinointi tärkeää ja tulevaisuudessa mainontaan on hyvä budjetoida 
    • Digitukea markkinoidaan terveysasemien ilmoitustauluilla,  verkkosivuilla, somessa, asukastiloissa, Vantaa-infoissa, sanomalehtimainoksilla. Lisäksi alueen kolmannen sektorin toimijoita informoidaan pilotista.
    • Markkinointi toteutetaan yhteistyössä viestinnän ammattilaisten kanssa
    • Sanomalehtimainonta todettu tehokkaimmaksi väyläksi markkinoinnissa, jos tavoitellaan ikäihmisiä

Verkostot: 

  • Tehdään tiivistä yhteistyötä viestinnän, kaupungin toimijoiden ja järjestöjen kanssa. 

Vakiinnuttaminen: 

  • Tulevaisuudessa toiveena on saada toiminta pysyvästi osaksi hyvinvointialueen omaa toimintaa.
  • Toiminnan vakiinnuttaminen vaatii hyvinvointialueen sitoutumista toiminnan ylläpitämiseen hankepilotoinnin jälkeen.
  • Pyritään juurruttamaan toiminta osaksi organisaation omaa toimintaa siten, että digitukea olisi tarjolla säännöllisesti esimerkiksi kokemusasiantuntijoiden toimesta tai järjestö- ja oppilaitosyhteistyönä. 

Osana toimintamallin kehittämistyötä on tehty ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi sekä kaksikielisyyden toteutumisen arviointi. Arvioinneissa nousi esiin seuraavaa: 

  • Digitukea tulisi tuottaa myös ruotsin kielellä, ja siitä tulisi silloin myös viestiä ruotsiksi.
  • Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnissa  tunnistettiin asiakkaan maantieteellisen sijainnin vaikutukset  palveluun pääsyyn.  Myös asiakkaan puhumalla kielellä voi olla vaikutusta palveluun pääsyyn. 
    • Jos toiminta vakiintuu alueelle, on tärkeää tarjota palvelua tasapuolisesti kaikilla alueilla huomioiden esimerkiksi aluekohtaiset kielelliset erot. 
    • Lisäksi voisi olla järkevää järjestää etädigitukea, jolloin myös ne, jotka eivät pääse tulemaan paikan päälle saamaan tukea, voisivat osallistua. 
    • Koska hyvinvointialueella puhutaan erittäin monia eri kieliä, ei digituen tarjoaminen kaikilla kielillä ole mahdollista. On siis tärkeää tuntea muut alueella toimivat organisaatiot, jotka tarjoavat monikielistä digitukea. 
    • Lisäksi on tärkeää panostaa selkokieliseen ohjaukseen, jotta digituki olisi mahdollisimman monen saavutettavissa ja sähköisen asioinnin mahdollisuudet lisääntyisivät. 
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Vuonna 2024 (8.5.-18.6.) digitukipilotissa digitukea annettiin 124 henkilölle. Asiakaskyselyyn heistä vastasi 62 henkilöä. Heistä 52 ilmoitti asiointinsa koskeneen Maisaa. Arviointiasteikolla 1-10 (1= ei lainkaan, 10=erittäin hyödyllinen) keskimääräinen arvio digituen hyödyllisyydestä oli 9.29.

Touko-kesäkuussa (8.5.-12.6.2024) aikana pisteillä on kävi 58 asiakasta. Varsinaista digitukea annettiin 23 asiakkaalle. Muut käynnit ovat pääasiassa olleet piipahduksia pisteellä, jotka sisältäneet yleisneuvontaa terveysasemalla asiointiin liittyen. Asiakaskyselyyn saatiin keväällä 8 vastausta. Kuuden vastanneen kysymykset koskivat Maisaa, kolmen OmaKantaa ja neljän jotain muuta (lääkärin todistus, sähköposti, puhelin). Kaikki vastanneet asioivat suomen kielellä. Keskiarvio koetusta tuen hyödyllisyydestä oli 9.38 (asteikko 1-10).

Elo-syyskuussa (7.8.-25.9.2024) terveysasemien digituki tavoitti 58 henkilöä. Varsinaista digitukea annettiin 35 henkilölle. Suurin osa (44) asioineista arvioitiin seniori-ikäisiksi, työikäisiksi arvioitiin 14 kävijää. Asiakkaita palveltiin suomen kielellä.  Asiakaskyselyyn vastasi 25 asiakasta. Heistä 15 oli löytänyt digitukeen Vantaan Sanomien mainoksen perusteella. Muutama oli nähnyt mainoksen verkkosivuilla (2) tai terveysasemalla (3). Vastanneista 21 ilmoitti asiointinsa koskeneen Maisaa, Omakantaa 10. Kukaan ei ilmoittanut asioinnin koskeneen Terapianavigaattoria tai Klikkaa oire -palvelua. Arviointiasteikolla 1-10 (1= ei lainkaan, 10=erittäin hydöyllinen) keskimääräinen arvio digituen hyödyllisyydestä oli 8.92. Sanallisissa palautteissa korostui tarve tämän tyyppiselle palvelulle: " Tälläisiä digitukia tarvitaan meille vanhuksille."

Loka-joulukuussa (2.10.-18.6.24) terveysasemien digituki tavoitti 73 henkilöä. Varsinaista digitukea annettiin 66 henkilölle. Suurin osa (66) asioineista arvioitiin seniori-ikäisiksi, työikäisiksi arvioitiin 6 kävijää. Asiakkaita palveltiin suomen kielellä. Asiakaskyselyyn vastasi 29 asiakasta. Heistä 11 oli löytänyt paikalle terveysasemalla näkemänsä mainoksen perusteella, 8 näki mainoksen Vantaan Sanomissa, muutama ilmoitti saaneensa tiedon naapurilta tai ystävältä. Vastanneista 25 ilmoitti asiointinsa koskeneen Maisaa, Omakantaa 4. Kukaan ei ilmoittanut asioinnin koskeneen Terapianavigaattoria tai Klikkaa oire -palvelua. Arviointiasteikolla 1-10 (1= ei lainkaan, 10=erittäin hyödyllinen) keskimääräinen arvio digituen hyödyllisyydestä oli 9.59. Sanallisissa palautteissa korostui aikaisempaan tapaan toive digituen jatkumisesta ja tarve tämän tyyppisille palveluille. 

Vuonna 2024 (8.5.-18.6.) digitukipilotissa digitukea annettiin 124 henkilölle. Asiakaskyselyyn heistä vastasi 62 henkilöä. Heistä 52 ilmoitti asiointinsa koskeneen Maisaa. Arviointiasteikolla 1-10 (1= ei lainkaan, 10=erittäin hyödyllinen) keskimääräinen arvio digituen hyödyllisyydestä oli 9.29.