Työkyvyn tuen palvelukokonaisuus /Pirkanmaa
Hankkeessa luodaan Pirkanmaalle työkyvyn tuen palvelukokonaisuus.
Hankkeessa on tehty Työkyvyn tuen palvelukokonaisuus -kuva (kuva 30.11.2022).
Hankkeessa on kuvattu Minun tiimini työkyvyn tukena -malli (kuva 30.11.2022).
Hankkeen tekemä video työkyvyn tuen tarpeen tunnistamisesta
Pirkanmaalla työkyvyn tuen palveluja on järjestetty kunnissa hyvin eri tavoin, palveluja tarjoavat tahot ovat hajallaan ja palvelukokonaisuus on pirstaleinen. Osatyökykyisten työttömien palveluiden kehittämistarve on havaittu Pirkanmaalla ja erilaisia ratkaisumalleja on kehitetty ja kokeiltu joko laajemmin tai kuntakohtaisesti. Palvelukokonaisuutta ja työkyvyn tuen palvelujen tarjoajien rooleja on tarve selkeyttää ja monialaista sekä moniammatillista yhteistyötä vahvistaa työkyvyn palveluissa. Tavoitteena hankkeessa on rakentaa Pirkanmaalle asiakkaiden tarpeisiin vastaava työkyvyn tuen palvelukokonaisuus.
Työkykyhankkeen avulla tuetaan osatyökykyisten osalta Pirkanmaan työllisyyskokeilun tavoitteita nostaa alueen työllisyysastetta, lyhentää työttömyysjaksoja, lisätä aktivointiastetta ja työnhakijoiden aktiivista osallisuutta sekä selkeyttää asiakasprosesseja ja vahvistaa yhteistyörakenteita. Työkykyhanke tukee Tulevaisuuden sote-keskushankkeen tavoitetta parantaa työikäisten palveluja.
Hanke kehittää yhdessä Pirkanmaan kuntien, tulevaisuuden sote-keskussuunnittelun PirSOTEn ja Pirkanmaan työllisyyskokeilun kanssa työkyvyn tuen mallia tulevaisuuden sote-keskukseen. Hankkeen tuella Pirkanmaalle luodaan verkostomainen integroitu palvelukokonaisuus sosiaali- ja terveyspalvelujen, kuntien työllisyys- ja elinkeinopalvelujen (sis. Pirkanmaan työllisyyskokeilun), TYP-alueittain koottujen koulutuksenjärjestäjien ja maahanmuuttajien osaamiskeskuksen kesken. Verkostokumppaneina huomioidaan erityisesti TE-hallinto ja Kela sekä kolmas sektori.
Hanke kehittää yhdessä Pirkanmaan kuntien, tulevaisuuden sote-keskussuunnittelun PirSOTEn ja Pirkanmaan työllisyyskokeilun kanssa työkyvyn tuen mallia tulevaisuuden sote-keskukseen. Hankkeen tuella Pirkanmaalle luodaan verkostomainen integroitu palvelukokonaisuus sosiaali- ja terveyspalvelujen, kuntien työllisyys- ja elinkeinopalvelujen (sis. Pirkanmaan työllisyyskokeilun), TYP-alueittain koottujen koulutuksenjärjestäjien ja maahanmuuttajien osaamiskeskuksen kesken. Verkostokumppaneina huomioidaan erityisesti TE-hallinto ja Kela sekä kolmas sektori.
Asiakasosallisuutta hyödynnetään hankkeen kehittämistyössä. Asiakkaiden kokemusten hyödyntämiseksi hankkeen kehittämis- ja arviointityössä asiakaspalautetta on jo kerätty Työkyvyn tuen tiimien asiakkailta. Lisäksi hankkeessa hyödynnetään muita yhteiskehittämisen muotoja ja kokemusasiantuntijuutta. Hankkeen järjestämiin teematyöpajoihin kutsutaan asiakkaita mukaan.
Pirkanmaan työkykyhankkeen tavoitteena on tuoda työkyvyn tuki osaksi tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusta:
- tunnistaa sosiaali- ja terveyskeskuksessa työttömien asiakkaiden työkyvyn tuen tarpeet
- rakentaa asiakkaiden tarpeisiin vastaava työkyvyn tuen palvelukokonaisuus
- varmistaa yksilölliset palvelupolut ja palvelujen saanti
- vahvistaa ammattilaisten työkyvyn tuen osaamista.
Pirkanmaan työkykyhankkeessa valmistaudutaan tuleviin uudistuksiin ja yhdyspinnoilla tapahtuvaan monialaiseen asiakastyöhön teematyöskentelyllä, joka jakautuu neljään alateemaan. Pilotit kokeilevat uusia toimintamalleja ja tuottavat tietoa teematyöskentelyn tueksi. Työskentely tapahtuu pääosin työpajatyöskentelyin ja asiakastyötä tekevän henkilöstön (sote- ja työllisyyspalvelut) koulutuksin.
Teemat:
Teema 1: Yhteistyörakenteet ja yhdyspintojen toimintaedellytykset
Hankkeessa käynnistettävän teematyöskentelyn päätavoitteena on varmistaa kaikkiin Pirkanmaan kuntiin osatyökykyisten työllistymistä tukevat yhteistyömallit/-rakenteet työllisyyskokeilu ja sote-uudistus huomioiden. Hankkeen tuella Pirkanmaalle luodaan verkostomainen integroitu palvelukokonaisuus sosiaali- ja terveyspalvelujen, kuntien työllisyys- ja elinkeinopalvelujen (sis. Pirkanmaan työllisyyskokeilun), TYP-alueittain koottujen koulutuksenjärjestäjien ja maahanmuuttajien osaamiskeskuksen kesken. Verkostokumppaneina huomioidaan erityisesti TE-hallinto ja Kela sekä kolmas sektori. Onnistumisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että eri sektorien ja kuntien johto pystyvät muodostamaan yhteisen näkemyksen työkyvyn tuen palvelujen kokonaisuudesta ja keskinäisestä vastuunjaosta. Hankkeen puitteissa kootaan yhteistyön tueksi koko Pirkanmaan kattava työkyvyn tuen asiantuntijaverkostorakenne TYP-alueittain. Alueellisten verkostojen keskeisenä tehtävänä on tukea toimijoiden yhteistyötä, tiedonkulkua, osaamista ja työnjakoa työkykyyn liittyvissä kysymyksissä.
Teema 2: Kohderyhmän tunnistaminen ja palveluvastuut
Hankeen tavoitteena on, että työttömien ja työttömyysuhan alla olevien työnhakijoiden työkyvyn tuen tarpeet tunnistetaan laajasti työllisyyskokeilussa, TE-toimistossa ja Sote-keskuksissa sekä maahanmuuttajien osaamiskeskuksessa. Teematyöskentelyn avulla tuetaan asiakkaiden ohjautumista tarpeen mukaisten palvelujen piiriin joustavasti ja oikea-aikaisesti. Kehitettyjä malleja ja työtapoja hyödynnetään koko Pirkanmaalla. Teematyöskentelyllä tuetaan TYP-lainsäädännön hyödyntämistä asiakkaan palveluprosessissa, tietojenvaihdossa, dokumentoinnissa ja yhteisten suunnitelmien laatimisessa. Hankkeen puitteissa vahvistetaan Pirkanmaalla kohderyhmän kanssa työskentelevän henkilöstön osaamista kouluttamalla henkilöstöä työkyvyn tuen tarpeiden tunnistamiseen (sähköisiä arviointityökaluja soveltuvin osin hyödyntämällä). Teematyöskentelyn puitteissa myös selkeytetään matalan kynnyksen ohjausväylät oikeisiin palveluihin palvelujen keskinäiset polkuriippuvuudet huomioiden. Henkilöstöä myös koulutetaan näiden ohjausväylien hyödyntämiseen.
Teema 3: Työkyvyn tuen palvelutarjonnan jäsentäminen
Hankkeessa kootaan ja jäsennetään osatyökykyisten työllistymistä tukevat palvelut toisiaan täydentäväksi kokonaisuudeksi ja varmistetaan niiden tehokas hyödyntäminen Pirkanmaalla. Tämä mahdollistaa palvelujen systemaattisen kehittämisen ekosysteemissä ja palvelutarjonnan kohdentamisen asiakastarpeiden mukaisesti. Hankkeessa kerätään systemaattisesti tietoa eri palvelujen vaikuttavuudesta ja tietoa hyödynnetään kehittämistyössä. Erityisesti selkeytetään toimijoiden välistä vastuunjakoa eri asiakasryhmät huomioiden. Tavoitteena on myös keskittää erityisosaamista vaativia työkyvyn tuen palveluja erikseen sovittavalla tavalla yhteisen virtuaalisen työkykytalo-konseptin alle. Henkilöstö koulutetaan paremmin jäsentyneen palvelukentän riittävään hallintaan.
Teema 4: Palvelupolun koordinaatiovastuut ja toteutuksen yhteistyömalli
Hankkeessa selkeytetään yksilöllisen työkyvyn tuen palvelupolun koordinointivastuut toimijoittain ja Palvelupolkuun tarpeen mukaan kytkeytyvät yhteistyömallit. Hankkeessa tehostetaan palveluohjausta luomalla suunnitelmallisia ja koordinoituja palvelupolkuja työkyvyn tukemiseen (varhainen tunnistaminen - kuntoutus - koulutus - työ). Yhteisenä tavoitteena on pystyä nimeämään henkilökohtainen palveluohjaaja (omavalmentaja/omatyöntekijä/case manager) jokaiselle asiakkaalle. Hankkeessa myös vahvistetaan palveluihin ohjausta ”saattaen vaihtaen” –periaatteella, jolloin asiakas kulkee sujuvasti palveluiden välillä. Hankkeessa vahvistetaan koulutuksella henkilöstön osaamista työkyvyn tukeen liittyvässä palveluohjauksessa.
Kehittämistyön kohderyhmänä ovat toisaalta organisaatiot ja niissä työskentelevät ammattilaiset, toisaalta asiakkaat, jotka työkyvyn tuen palveluja tarvitsevat ja käyttävät. Hankkeessa työkyvyn tuen palvelukokonaisuutta lähdetään selkeyttämään ja kehittämään yhteisen teematyöskentelyn avulla, jossa ovat mukana ammattilaiset, johto ja asiakkaat. Yhteiset teematyöpajat alkavat syksyllä 2021 ja jatkuvat syksyyn 2022 asti.
Liitteessä on Pirkanmaan työkykyhankkeen maakunnan yhteisissä teematyöpajoissa luotuja esimerkkiasiakkaiden työkyvyn ja työllistymisen tuen palvelupolkuja (päivitetty 30.11.2022). Toisessa liitteessä työkyvyn tuen palvelukokonaisuus -kuva (päivitetty 30.11.2022).
Liitteenä pp-esitys, jossa Pirkanmaan työkykyhankkeen maakunnan yhteisissä teematyöpajoissa luotuja esimerkkiasiakkaiden työkyvyn ja työllistymisen tuen palvelupolkuja. Asiakasprofiilit luotiin teema 2 työpajoissa, asiakkaiden palvelupolut hahmoteltiin teema 3 työpajoissa, ja teema 4 työpajassa on mietitty, kenellä olisi koordinaatiovastuu ko. asiakkaan palvelupolulla (kuka olisi asiakasvastaava/omatyöntekijä), sekä verkoston kokoonpanoa (ketkä ovat kriittisimmät kumppanit verkostossa).
Liitteenä uusi kuva Esimerkkiasiakkaiden palvelupolkuja Pirkanmaan työkykyhanke 30.11.2022.
Liitteessä työkyvyn tuen palvelukokonaisuus -kuva (31.5.2022).