Työkyvyn tuen tiimi - Etelä-Karjala
Malli kehitteillä Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä.
Työtä -hankkeen hankesuunnitelmassa tavoitteena on mallintaa ja ottaa käyttöön moniammatillinen työkyvyn tuen tiimi ja asiakasvastaavamalli tulevaisuuden sote-keskukseen sekä parantaa asiakasohjausta yhteensovittamalla poikkihallinnollista yhteistyötä.
Työkyvyn tuen tiimin rakentamiseen ja varsinkin sijoittumiseen sote-keskukseen vaikuttaa olennaisesti Yhteinen tulevaisuus -Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus Etelä-Karjalassa-hankkeen suunnitelmat, varsinkin sote-hankkeen asiakassegmentoinnin sekä omahoitaja-, yhteyshenkilö- ja casemanagerointimallin muotoilujen osalta kuin myös monialaisen ja osaamistasoja integroivan asiakasohjauksen ja hoidon (palvelu) tarpeen arvioinnin mallintamisen osalta (Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin geneerinen asiakasvastaavamalli ja Sujuva – Palvelutarpeen selvittäminen ja asiakkuuden suunnittelu).
Työkyvyn tuen tiimin suunnitelmalle on verrannollinen lainsäädännön velvoite mm. sosiaalihuoltolain palvelutarpeen arvioinnista (SHL 36 §), asiakassuunnitelman laatimisesta (SHL 39 §) ja asiakasvastaavuudessa niin ikään sosiaalihuoltolain omatyöntekijän nimeämisen vaade (SHL 42 §).
Etelä-Karjala ei ole työllisyyden kuntakokeilualuetta, mutta mikäli jatkossa työllisyyden hoito jää osin kuntien vastuulle, voi työkyvyn tuen moniammatillisesta tiimistä tulla oleellinen osa tuota toimintaa.
Kuntakokeilujen tavoitteenahan on nykyistä tehokkaammin edistää työttömien työnhakijoiden työllistymistä ja koulutukseen ohjautumista sekä tuoda uusia ratkaisuja osaavan työvoiman saatavuuteen. Kokeiluissa on tarkoitus kehittää työllistymistä tukevia palveluja sekä palvelumalleja, joissa asiakkaan tilanne ja palveluntarve huomioidaan yksilöllisesti. Tätä palvelumallia työkyvyn tuen tiimin kehittämisessä ollaan luomassa.
Selvitys osatyökyisten Suomen mallista poiki liiketoimintaperiaatteella toimivan välityömarkkinatoimijan Työkanava Oy:n perustamisen, jonka tarkoituksen on muodostaa lisää osatyökykyisille työpaikkoja ja tarjota tukea työllistymiseen. Mallissa toiminta jakautuu palvelutoimintoon ja liiketoimintaan ja vaikeimmassa asemassa olevat osatyökykyiset henkilöt siirtyvät TE-toimistosta palvelutoimintoon, jossa kartoitetaan mm. heidän työkykyään ja palvelutarvetta ja liiketoimintapuoli rekrytoi työntekijöitä palvelutoiminnosta. Mallin ei ole tarkoitus korvata nykyistä palvelujärjestelmää vaan täydentää sitä. Tämäkin on ajastaan sitten täydentämässä Etelä-Karjalan työkyvyn tuen palvelukokonaisuutta osatyökykyisille henkilöille.
Työkyvyn tuen tiimin on alustavasti suunniteltu sijoittuvan sote-keskukseen. Työkyvyn tuki olisi asiakkaalle annettavaa intensiivistä palveluohjausta ja myös ennen ja jälkeen tarvittavien palvelujen ja niiden aikainen asiakassuhde, asiakasvastaavuus.
Työkyvyn tuen tiimin asiakkaina olisi niin korkean työllisyyskynnyksen omaavat henkilöt kuten iäkkäät työttömät, vailla ammatillista koulutusta olevat nuoret, vammaiset, maahanmuuttajataustaiset ja vankilasta vapautuneet sekä muutoin vaikeassa työllistymisen asemassa olevat henkilöt, jotka eivät saa tarvitsemaansa tukea työvoimapalveluista. Tällaisia henkilöitä ovat mm. työkyvyttömyyseläkkeen hylyn saaneet osatyökykyiset henkilöt sekä työvoiman ulkopuolella olevat henkilöt.
Nämä em. ryhmät ovat siis hajallaan eri palveluissa sekä palvelujen ulkopuolella. Heidän palvelujaan ei varsinaisesti koordinoi kukaan tai palveluja on useissa eri palveluissa, jotka eivät välttämättä tiedä toistensa olemassaolosta tai tehdyistä suunnitelmista.
Tavoitteena Työtä -hankkeessa pilotti 1:ssä on moniammatillisen työkyvyn tuen tiimin ja asiakasvastaavamallin luominen sekä sosiaalihuollon palvelupolun yhteensovittaminen TE-palvelujen ja Kelan kuntoutuspalveluiden kanssa. Kehittämistyössä otetaan käyttöön asiakasosallisuus sekä asiakaslähtöinen yhteistyö- ja palveluohjausmalli (OTE-hankkeen osatyökykyisten työllistymisen tuen palveluprosessi). Työkyvyn tuen tiimissä kokeillaan ja arvioidaan paras organisointitapa työkyvyn tuen arvioinnin osaaminen huomioiden ja sovitetaan malli pilotin 2, työkyvyn tuen palvelumalliin, jossa yhteensovitetaan Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin mielenterveys- ja päihdepalvelujen, kuntoutustutkimuspoliklinikan, työelämäpalveluiden tuetun työllistymisen palveluiden sekä työvoiman palvelukeskuksen TYP:n työ- ja toimintakyvyn arvioinnit. Tämä yhteensovitettu työ- ja toimintakyvyn sekä kuntoutusmahdollisuuksien arviointi aloittaa kuntoutustutkimuspoliklinikan hallinnoimana toimintansa sekä psyykkisen että somaattisen arvioinnin painotuksilla 1.10.2021 alkaen.
Työtä -hankkeen pilotti 1:ssä kaiken kehittämisen lähtökohtana on yli organisaatio- ja hallintorajojen välinen yhteistyö ja -toimijuus. Lisäksi oleellisena ja myös keskiössä kehittämistyössä ovat asiakkaat ammattilaisten rinnalla.
Työtä -hankkeessa on toteutettu tammikuusta -22 alkanut palvelumuotoilun työpajasarja Vision Factory Oy:n fasilitoimana. Työpajat ovat olleet yhteiskehittämisen pajoja, jossa kutsuttuja on noin 40 eri yhteistyötahoilta mukaan lukien kokemusasiantuntijat. Osallistujia työpajoissa oli noin 25 henkilöä/iso työpaja ja sisäisissä konseptointipajoissa 10–15 henkilöä/työpaja.
Palvelumuotoilun yhteiskehittämisen työskentelyn tavoitteena on kehittää Etelä-Karjalan alueen työkyvyn tuen palvelumallia. Lisäksi tavoitteena on kirkastaa, millaisilla palvelupoluilla ja palveluilla voimme tarjota työkyvyn tuen ja avun työllistymisessä.
Työpajasarjan päätyöpajat jaettiin varsinaisiin isoihin työpajoihin, sisäisiin konseptointityöpajoihin ja ydintiimin tapaamisiin. Isojen työpajojen osallistujia oli seuraavilta tahoilta:
- Sosiaalihuolto (aikuissosiaalityö, maahanmuuttopalvelut, vammaispalvelut)
- Kelan kuntoutuspalvelut
- Te-palvelut
- Eksoten työllisyyspalvelut (Työllisyyden monialainen yhteispalvelu, TYP, Tuetun työllistymisen palvelut)
- Ohjaamo
- Laptuote –säätiö
- Etelä-Karjalan kuntien edustus (Työllisyyskoordinaattorit, Elinvoima- ja hankekehittäjä)
- Eksoten hyvinvointiasemien palveluneuvonta
- Eksoten terveys- ja hyvinvointiasemien työttömien terveystarkastukset
- Kokemusasiantuntijat (mielenterveys- ja päihdepalveluista sekä maahanmuuttopalveluista)
- Työ- ja toimintakyvyn sekä kuntoutusmahdollisuuksien arviointi/kuntoutustutkimuspoliklinikka
- Mielenterveyspalvelut (psykologi)
- Kuntoutusyksikkö/kuntoutusohjaus
- Työtä –hanke
Sisäisiin konseptointityöpajoihin osallistui seuraavilta tahoilta:
- Sosiaalihuolto (aikuissosiaalityö, maahanmuuttopalvelut, vammaispalvelut)
- Kelan kuntoutuspalvelut
- Te-palvelut
- Eksoten työllisyyspalvelut (Työllisyyden monialainen yhteispalvelu, TYP, Tuetun työllistymisen palvelut)
- Työtä –hanke: Pilottien 1 & 2 vetäjä, projektipäällikkö
Ydintiimi koostui fasilitaattori Krista Keräsestä ja Työtä -hankkeen projektipäälliköstä ja erityisasiantuntijasta sekä pilottien 1 & 2 vetäjästä.
Yhteiskehittämisen työpajat ovat toteutuneet etätyöpajoina sekä TEAMS- että ZOOM-kokouksina. Osallistujat ovat tarvittaessa saaneet teknistä lähitukea työpajojen aikana, jotta kaikki ovat päässeet osallistumaan yhteiskehittämiseen. Lisäksi tarvittaessa teknisten vaikeuksien kohdatessa, on kyseistä osallistujaa haastateltu työpajojen ulkopuolella listaten hänen haluamiaan esille tuotavia asioita. Osallistujat ovat olleet innokkaita opettelemaan palvelumuotoilua kehittämismenetelmänä ja opettelemaan Miro-digitaalista valkotaulua työpajatyöskentelyssä. Sitouttamista yhteiskehittämiseen on myös pyritty lisäämään fasilitaattorin pitämillä inspiraatioluennoilla sekä työpajoissa käsiteltyjen aiheiden liittyvien teemojen luennoilla. Työpajasarjan aluksi osallistujille kerrottiin mahdollisuudesta saada palvelumuotoilun yhteiskehittämiseen osallistumisesta todistus läsnäolon mukaisesti.
Myös johtoa on sitoutettu yhteiskehittämisen päätöksentekoon perustamalla työkyvyn tuen ohjaava työryhmä kehittämisen tueksi. Työryhmä koostuu johtotason osallistujista Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiristä, Kelasta, Te-palveluista, TYP:stä ja sote-hankkeesta.
Kehittämistyön tavoitteena on, että osatyökykyinen asiakas saa oikea-aikaisesti tarvitsemansa yksilöllisen tuen ja palvelun sekä mahdollisimman joustavan ja yksinkertaisen palvelupolun kulun kohti työllistymistä monista eri hallintoaloista ja organisaatioista huolimatta ja matalalla kynnyksellä. Asiakkaalla on nimetty työntekijä työkyvyn tuen tiimissä palveluohjaamassa, koordinoimassa ja varmistamassa palvelujen saavutettavuuden ja saatavuuden. Asiakkaan hyväksi tehtävää työtä niin osatyökykyisyyden tunnistamisen, palvelutarpeen arvioinnin kuin myös palvelujen tarjoamisen ja sopimisen suunnitelmat tehdään yhteistoimijuutena ja mahdollisuuksien mukaan työparityönä kunkin palvelukokonaisuuteen liittyvän toimijan kanssa, riippumatta onko kyseessä julkinen, yksityinen, valtiollinen tai kolmannen sektorin toimija.
Muutoksen mittaamisesta ja pilottijakson vaikutusten arvioinnin keinoja ja mittareita ei ole vielä sovittu. Arviointikysymykset ja -kriteerit määrittyvät tarkemmin lähempänä työ- ja toimintakyvyn tuen palvelumallin pilottijakson aloittamista syyskuussa -22.
Liitteenä Saila Tykkäläisen, Vaikuttava Yritys, mallin mukainen vaikutusten arvioinnin kanvaasi pilotointijaksolle, jossa kirjattuna ylös mahdollisia arviointitapoja ja mittareita muutosten mittaamiseen ja seurantaan.
Työ- ja toimintakyvyn palvelumallia (ja samalla palvelukokonaisuutta) testataan pilotointijaksolla 1.9.2022 alkaen. Testataan asiakasvastaavan käyttöönottoa sekä moniammatillisen asiantuntijatiimin käyttöä sote-keskuksessa työ- ja toimintakyvyn arvioinneissa sekä työttömien terveystarkastukseen ohjautumisen sujuvuutta.
Palvelupilotin aikana tavoitteena on testata toimintaa käytännössä ja tarkentaa palvelumallia niin, että se
- kirkastaa mitä tarjotaan ja kenelle,
- kattaa kaikki palvelumallin pääasiakkuudet,
- tuo esille eri toimijat ja heidän vastuut,
- kuvaa polun/ polut eri pääasiakkuuksien näkökulmasta,
- määrittää käytettävät työkalut kuten mm. arvioinnit ja
- määrittää käytettävät asiakasarvonmittarit.
Työkyvyn tuen tiimin asiakkaina olisi niin korkean työllisyyskynnyksen omaavat henkilöt kuten iäkkäät työttömät, vailla ammatillista koulutusta olevat nuoret, vammaiset, maahanmuuttajataustaiset ja vankilasta vapautuneet sekä muutoin vaikeassa työllistymisen asemassa olevat henkilöt, jotka eivät saa tarvitsemaansa tukea työvoimapalveluista. Tällaisia henkilöitä ovat mm. työkyvyttömyyseläkkeen hylyn saaneet osatyökykyiset henkilöt sekä työvoiman ulkopuolella olevat henkilöt.
Työ- ja toimintakyvyn tuen palvelumallin yhteiskehittämisessä asiakasymmärrystä on kerrytetty kokemusasiantuntijoiden osallistumisen myötä työpajasarjaan. Lisäksi Työtä -hankkeessa on tehty keväästä -21 lähtien asiakastarinoita niin vammaisten henkilöiden alihankintamalliin liittyen kuin myös palvelupolkukokemuksista. Kokemusasiantuntijoita on käytetty ja osallistettu runsaasti ongelmien ymmärtämiseksi sekä niistä viestimiseen myös muille toimijoille. Osin Työtä -hankkeen videot on toteutettu Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin Työpaja Parkin mediapajassa, joka tuottaa kuntouttavan työtoiminnan palveluja. Lisäksi työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden ja työ- ja toimintakyvyn palvelumallin osalta työttömien terveystarkastuksen nykytilaa ja kehittämistarpeita ja -ehdotuksia selvitettäessä on haastateltu kokemusasiantuntijoita sekä asiakkaita.
Etelä-Karjalan työ- ja toimintakyvyn palvelumallin ja palvelukokonaisuuden palvelumuotoilun yhteiskehittämisen tuloksena on syntynyt taustamateriaalia seuraavasti:
- Asiakaspersoonakuvaukset
- Tarvekartta
- Palvelulupaussanasto ja palvelulupaus
- Asiakkaiden ja palveluntuottajien kipupistekartat
Liitteet materiaaleista Asiakasvastaavamalli -osiossa sekä osin Työkyvyn tuen palvelukokonaisuus -mallissa.
Asiakkaan palvelupolkua ja työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden hyödyntämistä palvelupolulla on nyt katsottu ns. ”peruspertin” näkökulmasta, jossa oletuksena on, että ”peruspertti” on työtön ja hän osaa käyttää digitaalisia palveluita. Pilotin aikana palvelupolku rakentuu kuvaamaan myös muiden asiakaspersoonien (mm. maahanmuuttajat, vammaiset) polkuja.
Palvelupolkua kuvattuna tarkemmin Asiakasvastaavamalli -osiossa
Katso palvelumallin testauksen kuvausta tarkemmin Asiakasvastaavamalli -osiosta sekä liitteistä
- lähtötilanne,
- vaiheet 1-3 (vaihe 3 - Arviointi ja seuranta vaatii vielä tietoa ja työstämistä, työstyy myös osin pilottijakson aikana)
- lopputulos
Työ- ja toimintakyvyn tuen palvelumallia testaan pilottijaksolla 1.9.2022 alkaen. Pilotin startti tapahtuu yhteiskehittämisen työpajojen päätöstapahtumassa ja palvelumallin testaamisen kick-off - tapahtumassa Imatran Valtionhotellissa 22.8.2022.
- Pilotin kesto: vähintään 2 kuukautta
- Pilottiin valikoituminen: Te-palvelujen työttömät, joista Kykyviisarilla seuloutuu osatyökykyiset ja työkyvyn tuen palveluja tarvitsevat sekä mahdollisesti ikä,
- Missä: Lappeenrannassa (asiakkaita mahdollisesti osin myös Imatralta)
- Käytettävissä olevat resurssit: Te-palvelut/työkykykoordinaattori, työttömien terveystarkastusten terveydenhoitajat ja lääkärit, Kelan kuntoutuspalvelut, sosiaalipalvelut, TYPà resurssien käyttö on pääosin vielä työn alla
Tavoitteena on ottaa käyttöön osatyökykyisille ja työttömille henkilöille työkyvyn tuen palvelukokonaisuudessa yhtenäinen palvelumalli, jossa asiakkaan polkua koordinoi ja ohjaa asiakasvastaava. Lisäksi tavoitteena on mallintaa työkyvyn tuen tiimiä, moniammatillista asiantuntijatyöryhmää, niille työ- ja toimintakyvyn arviointia tarvitseville osatyökykyisille ja työttömille asiakkaille, joilla ei ole työterveyshuoltoa eikä kriteerit työ- ja toimintakyvyn sekä kuntoutusmahdollisuuksien arviointiin kuntoutustutkimuspoliklinikalle (ESH) täyty.