Työkyvyn tuen tiimi / Työkykyohjelman laajennus, Satakunnan hyvinvointialue (RRP, P3)
Työkyvyn tuen tiimillä tarkoitetaan sote-keskuksen ammattilaisia, joiden työtehtäviin kuuluu työ- ja toimintakyvyn arviointi ja tukeminen sekä työllistymisen tukeminen ja edistäminen. Ammattilaisilla on osaamista työkykyyn liittyvistä asioista.
- Yhteiskunnassamme jokaisella on oikeus tavoitella työtä ja oikeus pyrkiä taloudelliseen itsenäisyyteen.
- Kaikkien työikäisten työ- ja toimintakyvystä pitää huolehtia, koska työ ja osallistuminen yhteiskuntaan on kaikille tärkeää ja merkityksellistä.
- Työllä ja terveydellä on myös tärkeä merkitys ihmisen hyvinvointiin ja toimeentuloon.
- Työikäisissä on kuitenkin paljon osatyökykyisiä työttömiä, joilla terveysongelmat estävät työllistymisen.
- Usein palvelut tulevat asiakkaalle liian myöhään, eikä asiakkaiden työkyvyn tuen tarpeita tunnisteta tarpeeksi ajoissa.
Satakunnan toimintaympäristö:
- Satakunnassa sairastavuus on suurempaa kuin maassa keskimäärin.
- Alueen palvelurakenne on raskas ja ennaltaehkäiseviä, sekä varhaisen tuen palveluita on liian vähän.
- Työkyvyn tuen tarpeessa olevia asiakkaita ei tunnisteta tarpeeksi hyvin riittävän varhaisessa vaiheessa. Erityisesti nivelvaiheissa, kuten opinnoista valmistuessa tai työttömäksi jäädessä on riskinä pudota palveluiden ulkopuolelle.
- Satakunnan hyvinvointialueella on kehitetty työkyvyn tuen palveluita vuodesta 2017 lähtien. Palveluiden painopiste on raskaissa ja korjaavissa palveluissa ja työllistymisen tai työkyvyn tuen suhteen palvelut tulevat liian myöhään.
- Aiemmin tehtyä kehittämistyötä sekä laadittuja toimintamalleja on hyödynnetty ja päivitetty työkyvyn tuen tiimin mallintamisessa.
- Satakuntaan keväällä 2023 muodostettu Työkyvyn tuen palveluiden kehittämistyöryhmä linjasi, että työkyvyn tuen tiimin toimintamallien pilottien suunnittelussa otetaan keskiöön varhainen vaihe, työkyvyn tuen tarpeiden tunnistaminen ja ennakoiva tuki.
- Toimintamallin kehittämisessä huomioidaan se, että toiminta nivoutuu kiinteästi yhteen samanaikaisesti meneillään olleen sote-keskusten monialaisten tiimien kehittämisen kanssa.
- Työkyvyn tuen tiimejä oli edellisen Työkykyohjelman aikana kehitetty Porissa ja Eurassa.
- Kehittämisen pohjalta oli muodostunut 2 erilaista toimintamallia, joista kumpaakaan ei sellaisenaan voitu lähteä jalkauttamaan, sillä molemmissa malleissa painopiste kohdistui pitkään työttömänä olleisiin henkilöihin, joilla oli tyypillisesti raskas palvelutarve.
- Tavoitteena oli luoda Satakunnan hyvinvointialueelle konkreettinen työkyvyn tuen tiimin toimintamalli siihen, miten asiakkaan työkykyä ja työllistymistä tuetaan moniammatillisesti ja monialaisesti.
- Työkyvyn tuen tiimin toiminnassa tavoitteena oli, että asiakkaan tarvitsemia työkyvyn tuen arviointi- ja tukipalveluja koordinoidaan ja niiden yhteensovittamisesta otetaan vastuu. Samalla vahvistetaan sote-keskuksen ammattilaisten osaamista työkyvyn tukeen liittyvistä asioista.
Hallinnollisesti työkyvyn tuen tiimit sijoittuivat hyvinvointialueelle siirryttäessä sosiaalihuollon palveluiden alle, jonne perustettiin työkyvyn tuen vastuuyksikkö, johon kuuluivat lakisääteiset palvelut kuntouttava työtoiminta ja TYP. Vaikka työkyvyn tuen tiimien kehittäminen sijoittui hallinnollisesti sosiaalihuollon työkyvyn tuen palveluiden alle, tavoitteena oli tuoda sote-keskusten työkyvyn tuen tiimit osaksi työkyvyn tuen palvelukokonaisuutta ja kehittämisessä nähtiin keskeiseksi yhteistyö terveydenhuollon kanssa. Terveydenhuollon roolin vahvistamisen avulla tavoiteltiin myös palveluiden painopisteen saamista varhaisempaan vaiheeseen.
- Terveydenhuollon työkykyyn liittyvät lakisääteiset palvelut olivat hyvinvointialueelle siirryttäessä pirstaloituneet useamman eri vastuuyksikön ja esihenkilön alaisuuteen.
- Lakisääteiset terveydenhuollon palvelut, joiden kanssa työkyvyn tuen tiimien kehittämistä tehtiin yhteistyössä, olivat työttömän terveystarkastus, työikäiseen väestöön kohdistuva sairaanhoito, sekä lääkinnällisenä kuntoutuksena perus- ja erityistasolla tehtävä kuntoutustutkimus.
- Suunnitteluvaiheessa nousi esille, että lakisääteisten palveluiden tuntemusta terveydenhuollossa oli merkittävä tarve vahvistaa.
- Yhteistyössä palvelutuotannon kanssa päädyttiin siihen, että liikkeelle lähdetään lakisääteisten palveluiden kokonaisuuden ja siihen liittyvien yhteistyövelvoitteiden selkiyttämisestä.
- Työkyvyn tuen tiimin kehittäminen kytkettiin osaksi Työkyvyn tuen palveluiden kokonaisuuden kehittämistä.
Työkyvyn tuen tiimin toimintamalli linkittyy Työkykyohjelman laajennukseen, joka kuuluu Kestävän kasvun Satakunta 2 –hankkeeseen, ja joka taas on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.
Toimintamallin kehittämisen pilotointi:
- Raumalla toteutettiin pilotti, jossa sote-keskuksen työkyvyn tuen palveluiden yhteistyötä ja työnjakoa testattiin käytännössä
- Pilottiin valittiin ammattilaisia sosiaali- ja terveydenhuollon kehitteillä olevasta työkyvyn tuen tiimistä, TYPistä ja sairaanhoidon kiireettömältä vastaanotolta, jossa tehtiin sekä työttömän terveystarkastuksia että sairaanhoitoa.
- Toimintaa lähdettiin kehittämään yhteistyössä hyvinvointialueen erityistason kuntoutustutkimuksen kanssa, josta mukaan saatiin kuntoutussuunnittelija.
- Kyseisten palveluiden käytännön työtä tekevistä ammattilaisista koottiin kehittäjäjoukko ja heidän esihenkilöistään kehittämistä ohjaava projektiryhmä.
- Kehittäjäjoukkoon valituilla henkilöillä oli suurimmalla osalla työkykyosaamista, joko koulutuksen (työkykykoordinaattori, työkyvyn tuen verkkokoulutus) ja/tai työkokemuksen kautta.
- Kehittäjäjoukon ammattilaiset eivät tunteneet kovin hyvin toistensa palveluja, ja heti alkuvaiheessa kehittäjät totesivatkin yhteistyöstä saatavan hyödyn. Projektiryhmä kokoontui säännöllisesti kerran kuukaudessa.
Työkyvyn tuen matalan kynnyksen konsultaatio:
- Kehittäjäryhmän ammattilaiset muodostivat työkykyammattilaisten ryhmän, konsultaatiotiimin, joka pystyi nopeasti ja matalalla kynnyksellä konsultoimaan toisiaan.
- Tiimi kokoontui säännöllisin väliajoin palaveriin, jossa aluksi nimettömien asiakasesimerkkien kautta mietittiin, mihin palveluun tai kenelle ammattilaiselle asiakas kannattaisi ohjata, ja millaisista palveluista asiakkaan tilanteessa voisi olla hyötyä, tai mistä voisi asiakkaan tilanteessa lähteä liikkeelle.
- TYPin terveydenhoitaja ja kuntoutustutkimuksen kuntoutussuunnittelija olivat asiantuntijan ja yhteistyötahon roolissa.
- Konsultaatiotiimin yhteistyö Kelan ja TE-palveluiden kanssa käynnistettiin yhteisillä koulutuspainotteisilla palavereilla, joissa vahvistettiin sekä palveluosaamista, että tutustumista toisiinsa. Palaverissa sovittiin myös asiakkaan suostumukseen perustuvasta yhteistyöstä Kelan ja TE-palveluiden kanssa kuntoutukseen ja työllistymiseen liittyvissä asioissa.
- Konsultaatiotiimiä lähdettiin kehittämään asiakkaille tarjottavaksi palveluksi, joka oli asiakkaalle vapaaehtoista ja suostumukseen perustuvaa.
- Konsultaatioiden ja yhteistyön avulla pystyttiin moniammatillisesti arvioimaan asiakkaan työkyvyn tuen palvelutarve ja suunnittelemaan hänelle tarkoituksenmukaiset ja oikea-aikaiset palvelut.
- Ammattilaisen rooliin tuli myös rooli toimia asiakkaalle nimettynä yhteyshenkilönä, joka koordinoi selvittelyjä ja huolehti siitä, että palveluista tuli yhteensovitettu kokonaisuus.
Työkyvyn tuen tarpeen tunnistaminen:
- Työkyvyn tuen haasteiden tunnistamiseen perustason terveyspalveluissa otettiin käyttöön kuntoutuksen ohjausryhmän suosituksen mukaiset herätteet.
- Jos asiakkaan työkykypistemäärä oli alentunut tai asiakkaalle kirjoitettiin yli kuukauden mittainen sairausloma, asiakas piti suosituksen mukaan ohjata työkykyammattilaisen arvioon. Tähän lähdettiin Rauman pilotissa luomaan uutta toimintatapaa, tuomalla kiireettömän vastaanoton sairaanhoitajan ja työttömien terveystarkastuksia tekevän terveydenhoitajan työhön työkykyammattilaisen rooli.
Työkykykoordinaattorikokeilu:
- Työkyvyn tuen tiimien kehittämiseen liittyen toteutettiin yhteistyössä TE-toimiston kanssa pienimuotoinen työkykykoordinaattorikokeilu.
- Kokeilu suunnattiin työnhakijoille, joilla oli tunnistettu varhaisen vaiheen työkyvyn haasteita, eikä asiakkaan työttömyys ollut pitkittynyt.
- Kokeilussa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset muodostivat työparin, joka kartoitti asiakkaan työkyvyn tuen palvelutarvetta.
- Osana kokeilua kehitettiin työkykyammattilaisen käyttöön työkykyhaastattelu, jonka avulla työkyvyn tuen palvelutarvetta ja asiakkaan kokonaistilannetta arvioitiin. Työkykyhaastattelu otettiin käyttöön sekä työkyvyn tuen tiimissä, että kiireettömällä vastaanotolla. Työkykyhaastattelun toimintamalli on Työkyvyn tuen palvelukokonaisuudessa ja lisätietoa löytyy Satakunnan hyvinvointialueen verkkosivuilta: Työkykyhaastattelu auttaa tunnistamaan työkyvyn tuen tarpeet.
- Työkyvyn tuen tiimin palvelut ovat tarkoitettu hyvinvointialueen työikäisille, jotka tarvitsevat sote-keskuksen sosiaalihuollon palveluita työkyvyn ja työllistymisen tueksi, ja joilla ei ole käytössään työterveyshuollon tai opiskeluterveydenhuollon palveluja.
- Kehittämistyössä tavoitteena oli, että työkyvyn tuen tiimin toiminnan avulla työkyvyn tuen palveluiden saatavuus ja laatu vastaavat työttömien palvelutarpeita, sekä palveluiden vaikuttavuus paranee.
- Asiakasosallisuutta työkyvyn tuen tiimien kehittämisessä on kuvattu tarkemmin Työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden toimintamallissa kohderyhmä ja asiakasymmärrys: Työkyvyn tuen palvelukokonaisuus.