Vantaa-Kerava-sote - asiakkaan asialla - hanke: Ratkaisijatiimi toimintamalli

Ratkaisijatiimimallin avulla pyritään nopeuttamaan ja sujuvoittamaan asiakkaiden pääsyä oikea-aikaisesti oikeisiin palveluihin terveysasemapalveluissa.

Toimintaympäristö

Toimintamallin kehittäminen käynnistyi sote- uudistuksen tuomien tavoitteiden ja käytännössä todettujen haasteiden seurauksena. Terveysasemapalveluihin pääsy oli vaikeutunutta ja asiakkaiden ohjautumisessa palveluihin oli viiveitä. Ratkaisijatiimimallilla pyrittiin vastaamaan näihin haasteisiin kehittämällä ensilinjan toimintaa, asiakkaaksi tulon vaihetta.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kehittämisen keskiössä oli asiakas näkökulma eli asiakkaiden ohjautuminen sujuvammin, oikea-aikaisesti ja oikeisiin palveluihin. Tämän toteutuminen tuottaa myös työntekijöille hyötyjä palvelukokonaisuuden tuottaman työn sujuvoitumisen ja työhyvinvoinnin lisääntymisen myötä. Yhteiskunnallisesta toimintamalli tuottaa kustannushyötyjä asiakkaiden päästessä oikea-aikaisesti hoitoon.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Ratkaisijatiimimallin kehittäminen käynnistyi Keravan terveysasemalla koko henkilöstön voimin. Kehitystyötä tehtiin säännöllisissä kokousrakenteissa sekä suoraan kokeilemaan käytännössä.

Tavoiteltu muutos

Muutoksella haetaan hoitoon pääsyn nopeutumista hoitotakuulain puitteissa sekä asiakkaiden ohjautumista oikeisiin palveluihin oikeille ammattilaisille.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehitystyö oli terveysasemapalveluiden sisäistä kehittämistä, joten työntekijät olivat aktiivisesti mukana koko ajan sekä suunnittelussa että käytännön jalkautuksessa.  

Ratkaisun perusidea

Ratkaisijatiimissä pyritään ratkaisemaan asiakkaan asia ensimmäisen yhteydenoton aikana. Ratkaisijatiimissä on mukana hoitajia ja lääkäri, jota konsultoidaan asiakkaan asian etenemiseksi. Tavoitteena on jatkossa mahdollistaa konsultointi myös muiden ammattiryhmien kanssa, kuten kuntoutuksen henkilöstön, psykiatrisen sairaanhoitajan ja sosiaalityön ammattilaisen kanssa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamalli on otettu käyttöön kaikilla terveysasemilla. Käyttöönoton tueksi tehtiin NHG:n avustuksella työkirja Keravan kehittämistyöstä ja toimintamallista, joka ohjasi muita terveysasemapalveluita toimintamallin käyttöönotossa. Lisäksi Korson terveysasemalle palkattiin hankerahoituksella kehittäjälääkäri kehitystyön tueksi.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Huomioitavaa toimintamallin kehittämisessä on koko henkilöstön mukaan ottaminen suunnittelu- ja käyttöönoton vaiheissa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ratkaisijatiimimallilla on pystytty nopeuttamaan asiakkaiden palveluun ohjautumista oikea-aikaisesti.