Vantaa-Kerava-sote - asiakkaan asialla - hanke: Ratkaisijatiimi toimintamalli
Ratkaisijatiimimallin avulla pyritään nopeuttamaan ja sujuvoittamaan asiakkaiden pääsyä oikea-aikaisesti oikeisiin palveluihin terveysasemapalveluissa.
Toimintamallin kehittäminen käynnistyi sote- uudistuksen tuomien tavoitteiden ja käytännössä todettujen haasteiden seurauksena. Terveysasemapalveluihin pääsy oli vaikeutunutta ja asiakkaiden ohjautumisessa palveluihin oli viiveitä. Ratkaisijatiimimallilla pyrittiin vastaamaan näihin haasteisiin kehittämällä ensilinjan toimintaa, asiakkaaksi tulon vaihetta.
Ratkaisijatiimimallin kehittäminen käynnistyi Keravan terveysasemalla koko henkilöstön voimin. Kehitystyötä tehtiin säännöllisissä kokousrakenteissa sekä suoraan kokeilemaan käytännössä.
Muutoksella haetaan hoitoon pääsyn nopeutumista hoitotakuulain puitteissa sekä asiakkaiden ohjautumista oikeisiin palveluihin oikeille ammattilaisille.
Kehitystyö oli terveysasemapalveluiden sisäistä kehittämistä, joten työntekijät olivat aktiivisesti mukana koko ajan sekä suunnittelussa että käytännön jalkautuksessa.