Vantaa-Kerava-sote - asiakkaan asialla - hanke: Ratkaisijatiimi toimintamalli
Ratkaisijatiimimallin avulla pyritään nopeuttamaan ja sujuvoittamaan asiakkaiden pääsyä oikea-aikaisesti oikeisiin palveluihin terveysasemapalveluissa.
Toimintamallin nimi
Ratkaisijatiimimallin avulla pyritään nopeuttamaan ja sujuvoittamaan asiakkaiden pääsyä oikea-aikaisesti oikeisiin palveluihin terveysasemapalveluissa.
Ratkaisijatiimissä pyritään ratkaisemaan asiakkaan asia ensimmäisen yhteydenoton aikana. Ratkaisijatiimissä on mukana hoitajia ja lääkäri, jota konsultoidaan asiakkaan asian etenemiseksi. Tavoitteena on jatkossa mahdollistaa konsultointi myös muiden ammattiryhmien kanssa, kuten kuntoutuksen henkilöstön, psykiatrisen sairaanhoitajan ja sosiaalityön ammattilaisen kanssa.
Toimintamallin kehittäminen käynnistyi sote- uudistuksen tuomien tavoitteiden ja käytännössä todettujen haasteiden seurauksena. Terveysasemapalveluihin pääsy oli vaikeutunutta ja asiakkaiden ohjautumisessa palveluihin oli viiveitä. Ratkaisijatiimimallilla pyrittiin vastaamaan näihin haasteisiin kehittämällä ensilinjan toimintaa, asiakkaaksi tulon vaihetta.
Kehitystyö oli terveysasemapalveluiden sisäistä kehittämistä, joten työntekijät olivat aktiivisesti mukana koko ajan sekä suunnittelussa että käytännön jalkautuksessa.
Toimintamalli on otettu käyttöön kaikilla terveysasemilla. Käyttöönoton tueksi tehtiin NHG:n avustuksella työkirja Keravan kehittämistyöstä ja toimintamallista, joka ohjasi muita terveysasemapalveluita toimintamallin käyttöönotossa. Lisäksi Korson terveysasemalle palkattiin hankerahoituksella kehittäjälääkäri kehitystyön tueksi.
Ratkaisijatiimimallilla on pystytty nopeuttamaan asiakkaiden palveluun ohjautumista oikea-aikaisesti.