Vastaanottojen moniammatillinen toimintamalli sosiaali- ja terveyskeskuksissa, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
Vastaanottojen moniammatillisessa toimintamallissa kehitetään sosiaali- ja terveyskeskuksien toimintaa Keski-Suomen hyvinvointialueella.
- Asiakas keskiössä
- Asian ratkaiseminen käynnistyy heti
- Oikea ammattilainen oikea-aikaisesti
- Hoidon jatkuvuus paranee
Sosiaali- ja terveysministeriö käynnisti Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman osaksi Marinin hallituksen sote-uudistusta vuonna 2020. Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman tavoitteena on:
- parantaa palveluiden yhdenvertaista saatavuutta, oikea-aikaisuutta ja jatkuvuutta
- siirtää toiminnan painotusta ehkäisevään ja ennakoivaan työhön
- varmistaa palveluiden laatu ja vaikuttavuus
- vahvistaa palveluiden monialaisuutta ja yhteen toimivuutta
Edellä mainittujen tavoitteiden toteutuessa, voidaan kustannuksien kasvua hillitä sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta.
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus lisää yhä enemmän hyvinvointialueiden ja kuntien tarvetta kantaa yhteistä vastuuta asukkaidensa hyvinvoinnista ja terveydestä järjestämällä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja monialaisena yhteistyönä. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskevassa laissa (616/2021) korostetaan hyvinvointialueiden vastuuta asiakkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen sovittamisesta kokonaisuuksiksi. Hyvinvointialueen on huolehdittava yhteen sovitettuja palveluja laaja-alaisesti tarvitsevien asiakasryhmien ja asiakkaiden tunnistamisesta, sosiaali- ja terveydenhuollon yhteensovittamisesta ja palveluketjujen ja palvelukokonaisuuksien määrittelemisestä, sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteensovittamisesta hyvinvointialueen muiden palvelujen kanssa sekä asiakasta koskevan tiedon hyödyntämisestä eri tuottajien välillä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen myötä sosiaali- ja terveydenhuollon työympäristöstä tulee monimuotoisempi, ja se edellyttää jaettua asiantuntijuutta ja tiivistä yhteistyötä eri toimijoiden kesken. Moniammatillisessa yhteistyössä etenkin asiakaslähtöisyys, rajojen ylittäminen ja verkostojen huomioiminen korostuvat. Yhteistyön tavoitteena on, että kaikki osallistujat voivat tuoda keskusteluun ja päätöksentekoon oman näkökulmansa ja osaamisensa ja tätä kautta tieto kootaan yhteen. Päämääränä on siirtyä rinnakkaisesta ja omissa sektoreissa tehtävästä työstä aidosti eri ammattiryhmien monialaiseen yhteistyöhön sekä yhä vahvemmin monitoimijaiseen yhteiseen toimintaan. Keskiössä on mahdollisimman kokonaisvaltaisen käsityksen saavuttaminen asiakkaan tilanteesta.
Moniammatillista toimintamallia on kehitetty Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus ohjelmassa Keski-Suomen alueellisessa kehittämishankkeessa. Toimintamallin kehittäminen ja jalkauttaminen jatkuu moniammatillisen toimintamallin valmentajien toimesta Kestävän kasvun ohjelmassa ajalla 2024-2025.
Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman mukaisesti Keski-Suomessa haluttiin parantaa hoitoon pääsyä (kiireettömään hoitoon 7 vuorokaudessa) sekä rakentaa moniammatillinen vastaanottopalvelu, jossa asiakkaan hoidon- ja palveluntarvetta tarkastellaan kerralla kokonaisvaltaisesti. Lisäksi asiakkaan palvelu pyritään käynnistämään ensimmäisestä kontaktista, jonoon siirtämisen sijasta. Asiakkaan tilanteessa hyödynnetään monipuolisesti eri ammattilaisia. Asiakkaan kokonaistilanteen haltuunotto tuo vaikuttavuutta ja säästöjä syntymättöminä kustannuksina. Moniammatillisen toimintamallin mukaisesti terveysaseman ammattilaiset, lääkärit, sairaanhoitajat, mielenterveys- ja päihdetyön ammattilaiset, sosiaaliohjaajat ja jatkossa myös muut ammattilaiset esimerkiksi fysioterapeutti, diabeteshoitaja, farmasisti ja suun terveydenhuollon ammattilainen tekevät tiivistä tiimityötä.
Moniammatillisen toimintamallin avulla sitoutetaan henkilöstöä uudenlaiseen käsitykseen asiakaslähtöisyydestä – opitaan pois vanhoista rutiininomaisista toimintatavoista.
- Asenne- ja kulttuurimuutos
- Ammattilaisten aktiivinen työote vahvistuu
- Ammattilaisen herkkyys ja asiantuntijuus korostuu koko prosessin ajan
- Ammattilaiset tunnistavat ne asiakkaat, jotka hyötyvät pysyvämmästä hoitosuhteesta ja yksilöllisemmästä terveys- ja hoitosuunnitelmasta.
Muutoksen tavoitteena on, että Keski-Suomen hyvinvointialueen vastaanottopalveluissa toteutuvat:
- Yhdenvertaisuuden periaate
- Varhainen tuki
- Ennaltaehkäisy ja terveyden edistäminen
- Monialaiset palvelut
- Yhden luukun periaate
- Hoitoon pääsy
Kaikki Keski-Suomen hyvinvointialueen asukkaat saavat sosiaali- ja terveyskeskuksien palveluita yhdenvertaisesti ja monialaisesti. Toimintamallilla pyritään löytämään ne asiakkaat, joilla on seurantaa vaativa pitkäaikaissairaus, paljon käyntejä terveyspalveluissa tai jotka hyötyvät pysyvämmästä hoitosuhteesta. Heille pyritään tarjoamaan entistä vaikuttavampaa ja jatkuvampaa hoitoa ja osoittamaan oma tiimi - kanta-tiimi. Asiakas laatii tiimin kanssa hoitosuunnitelman, joka on asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukaisesti tarvittaessa moniammatillinen.