Vastaanottojen moniammatillinen toimintamalli sosiaali- ja terveyskeskuksissa, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)

Vastaanottojen moniammatillisessa toimintamallissa kehitetään sosiaali- ja terveyskeskuksien toimintaa Keski-Suomen hyvinvointialueella. 

  • Asiakas keskiössä
  • Asian ratkaiseminen käynnistyy heti 
  • Oikea ammattilainen oikea-aikaisesti
  • Hoidon jatkuvuus paranee
Toimintamallin nimi
Vastaanottojen moniammatillinen toimintamalli sosiaali- ja terveyskeskuksissa, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Vastaanottojen moniammatillisessa toimintamallissa kehitetään sosiaali- ja terveyskeskuksien toimintaa Keski-Suomen hyvinvointialueella. 

  • Asiakas keskiössä
  • Asian ratkaiseminen käynnistyy heti 
  • Oikea ammattilainen oikea-aikaisesti
  • Hoidon jatkuvuus paranee
Toteutuspaikka
Keski-Suomen hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit
Yleislääketieteen erikoislääkäri Livia Karhun kokemuksia moniammatillisesta toimintamallista Jyväskylän Sampoharjun terveysasemalta.
Sairaanhoitaja Sari Eskolan näkökulma moniammatillisesta toimintamallista Jyväskylän Sampoharjun terveysasemalta.

Luotu

05.09.2023

Viimeksi muokattu

18.03.2025
Ratkaisun perusidea

Keski-Suomen hyvinvointialueen vastaanottojen moniammatillisessa toimintamallissa asiakasta palvelee entistä laajempi ja tiiviimmin yhteistyötä tekevä ammattilaisten joukko. Toimintamallin tavoitteena on nopeuttaa ja sujuvoittaa asiakkaan hoitoon pääsyä, parantaa hoidon laatua ja jatkuvuutta. Lisäksi toimintamallin avulla pyritään tunnistamaan ne asiakkaat, jotka hyötyvät pysyvämmästä hoitosuhteesta ja yksilöllisemmästä hoitosuunnitelmasta. Toimintamallissa asiakas on aidosti toiminnan keskiössä ja häntä tarkastellaan kokonaisuutena. Lisäksi ammattilaiset ovat tietoisia omasta ja muiden ammattilaisten osaamisesta ja kaikkien osaamista hyödynnetään tarkoituksenmukaisesti asiakkaan yksilöllisissä tilanteissa. 

Toimintaympäristö

Sosiaali- ja terveysministeriö käynnisti Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman osaksi Marinin hallituksen sote-uudistusta vuonna 2020. Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman tavoitteena on:

  • parantaa palveluiden yhdenvertaista saatavuutta, oikea-aikaisuutta ja jatkuvuutta
  • siirtää toiminnan painotusta ehkäisevään ja ennakoivaan työhön
  • varmistaa palveluiden laatu ja vaikuttavuus
  • vahvistaa palveluiden monialaisuutta ja yhteen toimivuutta

Edellä mainittujen tavoitteiden toteutuessa, voidaan kustannuksien kasvua hillitä sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta. 

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus lisää yhä enemmän hyvinvointialueiden ja kuntien tarvetta kantaa yhteistä vastuuta asukkaidensa hyvinvoinnista ja terveydestä järjestämällä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja monialaisena yhteistyönä. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskevassa laissa (616/2021) korostetaan hyvinvointialueiden vastuuta asiakkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen sovittamisesta kokonaisuuksiksi. Hyvinvointialueen on huolehdittava yhteen sovitettuja palveluja laaja-alaisesti tarvitsevien asiakasryhmien ja asiakkaiden tunnistamisesta, sosiaali- ja terveydenhuollon yhteensovittamisesta ja palveluketjujen ja palvelukokonaisuuksien määrittelemisestä, sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteensovittamisesta hyvinvointialueen muiden palvelujen kanssa sekä asiakasta koskevan tiedon hyödyntämisestä eri tuottajien välillä.

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen myötä sosiaali- ja terveydenhuollon työympäristöstä tulee monimuotoisempi, ja se edellyttää jaettua asiantuntijuutta ja tiivistä yhteistyötä eri toimijoiden kesken. Moniammatillisessa yhteistyössä etenkin asiakaslähtöisyys, rajojen ylittäminen ja verkostojen huomioiminen korostuvat. ​Yhteistyön tavoitteena on, että kaikki osallistujat voivat tuoda keskusteluun ja päätöksentekoon oman näkökulmansa ja osaamisensa ja tätä kautta tieto kootaan yhteen. Päämääränä on siirtyä rinnakkaisesta ja omissa sektoreissa tehtävästä työstä aidosti eri ammattiryhmien monialaiseen yhteistyöhön sekä yhä vahvemmin monitoimijaiseen yhteiseen toimintaan. Keskiössä on mahdollisimman kokonaisvaltaisen käsityksen saavuttaminen asiakkaan tilanteesta. ​ 

Moniammatillista toimintamallia on kehitetty Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus ohjelmassa Keski-Suomen alueellisessa kehittämishankkeessa. Toimintamallin kehittäminen ja jalkauttaminen jatkuu moniammatillisen toimintamallin valmentajien toimesta Kestävän kasvun ohjelmassa ajalla 2024-2025. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kaikki Keski-Suomen hyvinvointialueen asukkaat saavat sosiaali- ja terveyskeskuksien palveluita yhdenvertaisesti ja monialaisesti. Toimintamallilla pyritään löytämään ne asiakkaat, joilla on seurantaa vaativa pitkäaikaissairaus, paljon käyntejä terveyspalveluissa tai jotka hyötyvät pysyvämmästä hoitosuhteesta. Heille pyritään tarjoamaan entistä vaikuttavampaa ja jatkuvampaa hoitoa ja osoittamaan oma tiimi - kanta-tiimi. Asiakas laatii tiimin kanssa hoitosuunnitelman, joka on asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukaisesti tarvittaessa moniammatillinen. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Keski-Suomen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmassa toimintamallin muutoksessa haluttiin valmentaen tukea johtoa sekä henkilöstöä toteuttamaan muutosta aktiivisesti itse, jotta toimintamallin muutos jäisi pysyväksi. Moniammatillisen toimintamallin valmentajat tukevat muutostyöskentelyä valmentavalla työotteella ja valmennus pohjautuu jatkuvan kehittämisen malliin (PDSA, eli Plan, Do, Study ja Act), joka etenee suunnittelun, tekemisen ja arvioinnin kautta juurruttamisvaiheeseen. Toimintamallin muutosprosessin omistajuus ja vastuu on koko ajan sosiaali- ja terveyskeskuksien esihenkilöillä ja henkilöstöllä. Valmentajat ovat rinnalla kulkijoita, jotka auttavat esihenkilöitä ja henkilöstöä saavuttamaan heidän tavoitteensa. 

Moniammatillisen toimintamallin valmentajien valmennuksesta voit lukea lisää viereisestä linkistä. Osana Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmaa moniammatillisen toimintamallin valmentajat ovat koonneet Valmennuksella tuloksellista kehittämistä -oppaan, jonka löydät Innokylästä. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus ohjelman aikana, vuosina 2022–2023 sekä Kestävän kasvun ohjelman aikana, vuosina 2024-2025 moniammatillisen toimintamallin valmentajat ovat olleet tukemassa toimintamallin kehittämistyötä. Keski-Suomen hyvinvointialueella ohjelman aikana valmennusta ovat saaneet kaikki terveysasemat omien tarpeidensa mukaisesti. 

Molempien ohjelmien aikana on myös vahvistettu sosiaalihuollon ja terveydenhuollon yhteistyötä yhteisten työpajojen muodossa. 

Lähes kaikille terveysasemille on perustettu moniammatilliset tiimit, joihin ohjautuu asiakastapaukset, jotka vaativat moniammatillista yhteistyötä. Pääsääntöisesti kaikki tiimit ovat kokoontuneet säännöllisesti ja muutamissa tiimeissä on päästy jo ratkomaan asiakkaan asioita yhdessä asiakkaan kanssa.

Ohjelmien aikana olemme keränneet terveysasemien työntekijöiltä  kirjallista palautetta moniammatillisesta toimintamallista forms-kyselyn avulla. Kyselyssä käytettiin asteikkoa 1-5 ja siinä esitettiin yksitoista väittämää. Suurimmaksi osaksi väittämät asettui asteikolla kolmen ja neljän välille. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Vinkkejä moniammatillisen yhteistyön käynnistämiseen 

  • Tunnista tarve moniammatilliselle työskentelylle yhdessä työkavereiden kanssa. 
  • Varmista, että kaikki tarvittavat esihenkilöt ovat mukana ja sitoutuneet moniammatillisuuden edistämiseen aktiivisesti. 
  • Järjestä eri palveluiden henkilöstön välisiä tapaamisia, joissa yhdessä keskustellaan ja päätetään työskentelyn ja yhteistyön käytännön asioista ja pelisäännöistä 
    • Ketä asiakkaita palvelemme? 
    • Milloin aloitamme, miten usein teemme töitä yhdessä? 
    • Miten pidämme yhteyttä toisiimme? 
    • Miten vahvistamme yhteistyön tekemistä? 
    • Keskusteluissa ja päätöksissä kannattaa keskittyä ratkaisuihin: miten saamme yhteistyön toimimaan? 
  • Käynnistä yhteistyön tekeminen, vaikka aluksi pienillä kokeiluilla, ja ylläpidä ja arvioi yhteistyötä aktiivisesti. 
  • Varmista, että kaikkia osapuolia kuullaan tapaamisissa. 
  • Muista, että monialaisen yhteistyön onnistuminen edellyttää sitä, että vastuuta jaetaan ja kannetaan osapuolten kesken. 

Yhdessä olemme enemmän!

Kansikuva
Kaksi ammattilaista, sairaanhoitaja ja lääkäri, keskustelemassa työpöydän äärellä.

Kehittämisen vaihe

Valmis