Vastuuntuntoinen työntekijä
Vastuuntuntoinen työntekijä toimintamallin tarkoitus on havainnollistaa työntekijälle, kuinka toimia vastuuntuntoisesti työssä. Toimintamalli on yleisluonteinen ja sen periaatteet pätevät myös yleisemmin työelämässä.
Toimintamallin nimi
Vastuuntuntoinen työntekijä toimintamallin tarkoitus on havainnollistaa työntekijälle, kuinka toimia vastuuntuntoisesti työssä. Toimintamalli on yleisluonteinen ja sen periaatteet pätevät myös yleisemmin työelämässä.
Vastuullisuus syntyy vuorovaikutuksessa, jossa sekä työnantaja että työntekijä hoitavat omat työnsä hyvin. Ensivaikutelma on tärkeä, mutta luottamus rakentuu vähitellen, "vuorovedoin" ja ajan kanssa.
Vastuuntuntoinen työntekijä toimintamallin tarkoitus on havainnollistaa työntekijälle, kuinka toimia vastuuntuntoisesti työssä. Toimintamalli on yleisluonteinen ja sen periaatteet pätevät myös yleisemmin työelämässä.
Osatyökykyisten työllistyminen Suomessa on merkittävä haaste. STEAn Paikka auki -avustusohjelma on yksi monista hallituksen toimenpiteistä edistää osatyökykyisten työllistymistä.
Jotta Paikka auki -työntekijöillä olisi mahdollisimman hyvät valmiudet kehittää työelämätaitojaan, on koordinaatiohankkeessa kehitetty vastuuntuntoisen työntekijän toimintamalli. Vastuuntuntoinen työntekijä -toimintamallin rinnalle on kehitetty työnantajia varten Vastuullinen työnantaja -toimintamalli, joka löytyy myös Innokylästä.
Kohderyhmänä on Paikka auki -avustusohjelmassa mukana olevat työntekijät, joita on vuosittain noin 200. Toimintamallia kehittäessä on otettu huomioon työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia toimintamallin sisällöstä ja soveltamisesta.
TOIMINTAMALLI:
Vastuuntuntoisena työntekijänä
Tutustun (jos mahdollista) järjestön toimintaan jo ennen työhakemuksen lähettämistä. Valmistaudun työnteon aloittamiseen ja sen mukanaan tuomiin erilaisiin muutoksiin omassa arjessani. Juttelen asiasta minulle läheisten ja tärkeiden ihmisten kanssa. Pohdin omaa osaamistani, vahvuuksiani ja omaa elämäntilannettani.
Laadin omasta osaamisestani hyvän ansioluttelon ja valmistaudun huolella työhaastatteluun: mitä osaan, missä olen hyvä, mitä haluaisin oppia lisää ja millaisiin haasteisiin olen / en ole valmis tarttumaan?
Harkittu työn aloitus
Perehdyn avoinna olevaan työtehtävään erilaisin tavoin: kysyn työnantajalta lisätietoja ja puhun verkostossani olevien ihmisten kanssa suunnitelmistani aloittaa työnteko. Tiedustelen, onko jollain kokemuksia vastaavista työtehtävistä tai samasta työnantajasta.
Mietin työelämän pelisääntöjä ja täydennän tietojani niistä tarpeen mukaan.
Huolehdin itsestäni ja omasta hyvinvoinnistani minulle sopivilla ja hyvää tekevillä tavoilla.
Työsopimus käydään huolella läpi yhdessä keskustellen
Perehdyn ja varmistan, että olen ymmärtänyt mitä työsopimukseen kirjataan, mitä minulta odotetaan ja mistä asioista työnantajan tulee huolehtia. Toimitan asiaankuuluvat paperit / dokumentit / todistukset + kysyn uudestaan, jos en ymmärrä jotain työsopimuksen kohtaa (esim. koeajan merkitys, työajat, lomaoikeus, yllättävät sairastumiset, luottamuksellisuus, salassapitovelvollisuus, tms.) Aktiivinen asioiden kysyminen herättää luottamusta.
Perehtyminen on vastavuoroista vuorovaikutusta
Tutustun uuteen työyhteisööni ja perehdyn tuleviin työtehtäviini huolella. Kysyn/varmistan, että olen ymmärtänyt omat työtehtäväni, keiden kanssa työtä tehdään ja keneltä voin kysyä tarvittaessa lisätietoja. Kysyn / ilmoitan mahdollisista poissaoloista etukäteen.
Hakeudun vuorovaikutukseen ja tutustun työpaikan ihmisiin minulle sopivaan tahtiin. Autan työyhteisöä tutustumaan minuun työntekijänä: kerron mitä osaan, mistä olen kiinnostunut ja millaisia tehtäviä haluaisin tehdä/oppia lisää. Kerron itsestäni sen, mitä muiden on minusta hyvä tietää (erityiset kiinnostuksen kohteet, aistirajoitteet, tms.).
Rakentava palaute auttaa tekemään hyvää työtä
Pyrin tekemään hyvää työtä. Kysyn ja selvitän, miten eri tehtävät tehdään ja mitä niiden avulla yritetään saada aikaan. Pyydän tarkennusta epäselviin tehtäviin, ohjeisiin ja vastuisiin. Tulen ajoissa, huolehdin aikatauluista omalta osaltani ja pyydän tarvittaessa apua/lisäaikaa tiettyihin työtehtäviin ja asioiden omaksumiseen. Huolehdin omasta hyvinvoinnistani.
Kun tiedän mitä minun kuuluu työssäni tehdä ja miten se tehdään, voin myös kokeilla, miten sen voisi ehkä tehdä vähän paremminkin. Pyydän palautetta tekemisistäni ja otan opiksi, jos/kun virheitä sattuu.
Mentoroinnilla luodaan yhdessä hyvää tulevaisuutta
Otan oman tulevaisuuteni puheeksi ja kerron työyhteisössä omista suunnitelmista ja toiveistani. Ammatillinen itsetunto vahvistuu vähitellen, työtä tekemällä, osallistumalla, kokeilemalla ja keskustelemalla. Se vaatii itsensä likoon laittamista ja rohkeutta.
Kysyn esimieheltäni suoraan (ja hyvissä ajoin) omista mahdollisuuksistani jatkaa työntekoa nykyisen työnantajani palveluksessa. Osallistun tilaisuuksiin, joissa voin tavata muita mahdollisia työnantajia ja vahvistaa omaa verkostoani. Pyydän palautetta omasta työstäni, suosituksia ja väliaikaisen työtodistuksen jatkotyöllistymistäni varten.
Toimintamallin ja koordinaatiotiimin antaman tuen hyödyllisyys ja tarpeellisuus ovat osa ohjelmassa tehtävää tutkimusta.