Virtuaalihoitajan hyödyntäminen Oulun kotihoidossa
Virtuaalihoitaja analysoi asiakkaiden turvapuhelin- ja lääkerobotin käyttäytymistä sekä hoitajien kirjotuksia asiakaspaperista tekoälyä hyödyntäen. Virtuaalihoitaja lähettää hoitajille herätteitä asiakkaan voinnissa tapahtuneista muutoksista.
Suomessa väestö vähenee ja ikääntyy tulevina vuosikymmeninä, samalla sosiaali- ja terveyspalveluiden tarve kasvaa. Suomen vanhuspoliittisena linjauksena on tukea ikäihmisten kotona asumista, myös säännöllisten palvelutarpeiden ilmaantuessa. Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 asettaa yhdeksi keinoksi ikäystävällisen Suomen tavoittelussa digitalisaation ja teknologian hyödyntämisen. Hallituksen linjaamassa sote-uudistuksessa tavoitteena on vahvistaa perustason palveluja sekä siirtää painopistettä ehkäisevään työhön.
Oulun kaupungin hyvinvointipalveluiden tavoitteena on, että ikäihminen pystyy elämään ja asumaan kotonaan mahdollisimman toimintakykyisenä ja turvallisessa ympäristössä pitkään ja hän pystyy ylläpitämään mahdollisimman itsenäisesti terveyttään ja hyvinvointiaan. Lisäksi tavoitteena on, että asukaskohtaiset kustannukset laskevat ikäihmisten palveluissa ja ikäihminen saa sairaanhoidollisen ja lääketieteellisen tutkimuksen ja hoidon oikeaan aikaan kotona tai palvelukodissa.
Lähteet:
Ikävoimainen Oulu - Oulun kaupungin ikääntymispoliittinen ohjelma 2021–2030
Näkökulmat
Henkilöstö, teknologiavaikutukset
Arviointikysymykset
- Miten Virtuaalihoitajan käyttö vaikuttaa henkilöstön työprosesseihin?
- Miten Virtuaalihoitajan käyttö vaikuttaa kotihoidon asiakkaiden päivystys- ja sairaalakäyntien määrään?
- Miten Virtuaalihoitajaa on voitu hyödyntää kotihoidon asiakkaiden voinnin muutosten havainnoinnissa ja ennakoinnissa?
Tiedon lähteet
Palaverit, palautekysely ja työpajat käyttäjille, Virtuaalihoitajan tilastot ja analyysit, LifeCare asiakastietojärjestelmä
Virtuaalihoitajan käyttö toteutettiin kolmella kotihoitoalueella. Alueilla on yhteensä noin 700 asiakasta, joilla oli käytössä 345 turvalaitteita ja 145 digitaalista lääkerobottia. Virtuaalihoitaja oli työvälineenä 45 sairaanhoitajalla ja nimetyillä lähihoitajilla
Solanterän (2020, 101–102) pro gradu -tutkielman mukaan uuden teknologian käyttöönotossa monet muutokset ja haasteet liittyvät palveluprosesseihin ja uudenlaisten työtapojen omaksumiseen. Osa henkilöstöstä omaksui uutta teknologiaa ongelmitta, mikäli he saivat riittävästi koulutusta ja aikaa omaksua niiden käyttöä. Osa koki teknologiasta aiheutuvan ylimääräistä kuormitusta etenkin alkuvaiheessa. Ennakkoluuloisesti suhtautuneista osalla asenne muuttui hyväksyväksi, kun laitteista nähtiin olevan hyötyä niin asiakkaille kuin hoitajillekin. Tukipalveluiden helppo saavutettavuus ja nopeus koettiin tärkeäksi.
Lähteet: