Helsinki-apu on puhelin- ja asiointiapupalvelu ikääntyneille helsinkiläisille. Uusi palvelu mahdollistaa avun tarpeessa olevien yli 70-vuotiaiden helsinkiläisten turvallisen kauppa-, asiointi- ja keskusteluavun korona-epidemian aikana.

Toimintamallin nimi
Helsinki-apu yli 70-vuotiaille helsinkiläisille
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Helsinki-apu on puhelin- ja asiointiapupalvelu ikääntyneille helsinkiläisille. Uusi palvelu mahdollistaa avun tarpeessa olevien yli 70-vuotiaiden helsinkiläisten turvallisen kauppa-, asiointi- ja keskusteluavun korona-epidemian aikana.

Toteutuspaikka
Puhelimitse ja asiointiapuna korona-epidemian aikana. Palvelun tuottavat yhteistyössä Helsingin kaupunki ja Helsingin seurakuntayhtymä.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Kunta
Liitteet ja linkit

Tekijä

Eero Ylinentalo

Luotu

07.05.2020

Viimeksi muokattu

07.05.2020
Ratkaisun perusidea

Helsinki-apu on on puhelin- ja asiointiapupalvelu yli 70-vuotiaille helsinkiläisille arkisin klo 9–16​​​​​​. Palvelu on väliaikainen ja luotu erityisesti korona-epidemian ajaksi. Palvelu mahdollistaa avun tarpeessa olevien yli 70-vuotiaiden helsinkiläisten turvallisen kauppa-, asiointi- ja keskusteluavun korona-epidemian aikana. Palvelun tuottavat yhteistyössä Helsingin kaupunki ja Helsingin seurakuntayhtymä. Helsinki-avussa varmistetaan etenkin kaikkein iäkkäimpien kaupunkilaisten avunsaanti. Helsingin kaupungin ja seurakuntayhtymän työntekijät soittavat yli 80-vuotiaille kotona-asuville kaupunkilaisille ja kysyvät avuntarvetta. Puhelut kaupunkilaisille soitetaan arkisin klo 9-16. Yli 80-vuotiaat voivat myös itse soittaa tarvittaessa palvelunumeroon.

Helsinki-avun turvallisuuden takaamiseksi on tehty seuraavat ohjeet.

  • Helsinki-avusta tulevan puhelun tunnistaa numerosta  09 310 10020.
  • Helsinki-apu ei koskaan kysele esimerkiksi pankkitunnuksia tai muita henkilötietoja. Puhelun aikana kysytään  käytännön avuntarvetta.
  • Puhelinavustajat kertovat, mistä ja miten tunnistat Helsinki-avun, kun auttajat tulevat kotiovellesi.
  • Helsinki-avun vapaaehtoiset eivät koskaan tule asuntoosi sisälle, vaan toimittavat ostokset ovelle.
  • Puhelimessa annetut tiedot tallennetaan Helsingin kaupungin ylläpitämään Helsinki apu -hankkeen asiakasrekisteriin, jota käytetään ainoastaan avun välittämiseen koronatilanteessa. Rekisteri poistetaan koronatilanteen loputtua. Henkilötietojen käsittely perustuu yleisen edun mukaisen viranomaistehtävän suorittamiseen
Kansikuva
Vanha lankapuhelin

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä