Aikuisten elintapaohjauksen toimintamalli Satakunnan hyvinvointialueella (RRP, P4, I2)

Aikuisille kohdennettu elintapaohjauksen toimintamalli ja ohjautumisen kriteerit. Tavoitteena on siirtää palveluiden painopistettä ennaltaehkäisevään työhön ja varhaiseen tukeen.

Toimintaympäristö

Satakunnan hyvinvointialueen aikuisten elintapaohjauksen toimintamallin määrittely on osa monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen kehittämistyötä, jota tehdään THL:n ohjauksessa osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa (RRP) (2023-2025). Kansallisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptin kehittämistyön mukaisesti Satakunnassa tullaan ottamaan käyttöön digitaalinen palvelutarjotin vuoden 2024-2025 aikana. Digitaaliselle palvelutarjottimelle kootaan tiedot alueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluista. 

Hyvinvointialueiden rahoituksen perustana on ollut vuodesta 2023 alkaen HYTE-kerroin. Vuodesta 2026 alkaen HYTE-kerroin jaetaan tehtyjen HYTE-toimenpiteiden (tulos- ja prosessi-indikaattorien) perusteella vuosina 2024 ja 2025. Yhtenä indikaattorina on elintapaneuvonnan toteutuminen tyypin 2 diabetesriskissä oleville. (HYTE-kerroin - kannustin hyvinvointialueille - THL). Kehitettävällä toimintamallilla vastataan myös kansalliseen insentiiviin. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kestävän kasvun Satakunta -hankkeessa laaditun kokonaiskuvan perusteella koronapandemia näkyy kaikenikäisissä asiakasryhmissä vaikeutuneena tilanteena. Ongelmat ovat pitkittyneet ja monimutkaistuneet, palveluihin pääsy on heikentynyt ja kynnys hakea palveluita on kasvanut. Kestävän kasvun Satakunta 2 -hankkeen yhtenä tavoitteena on siirtää palvelutuotannon painopistettä ennaltaehkäisevien, varhaisen tuen tai digitaalisten palveluiden suuntaan, jotta raskaampien palveluiden tarve vähenisi. Hankkeen investoinnissa 4.2. yhtenä tavoitteena on kehittää ja yhtenäistää elintapaohjauksen toimintamalleja, jotta hyvinvoinnin haasteisiin voitaisiin vaikuttaa ennaltaehkäisevin ja varhaisen puuttumisen keinoin.

Satakunnan hyvinvointialueelle siirtyi kahdeksan organisaation sote-palvelut, minkä vuoksi palvelujärjestelmää on yhtenäistettävä. Organisaatiomuutoksen myötä palveluketjut eivät ole yhdenmukaisia, eikä ammattilaisten yhteistyö ole kaikkialla toteutunut saumattomasti. Satakunnassa on ennaltaehkäiseviä ja varhaisen tuen palveluita liian vähän ja raskaampia palveluita käytetään runsaasti kaikissa kohderyhmissä. Painopisteen siirtäminen avopalveluihin ja kevyempiin palvelumuotoihin, sekä palvelujen saatavuuden parantaminen ovat keskeisiä maakunnallisia strategisia tavoitteita. Satakunnassa on aiemmin koulutettu HYTE-valmentajia,  mutta elintapaohjausta ei ole ollut saatavilla kaikkialla Satakunnassa yhdenmukaisesti, eikä elintapaohjaukseen ohjautumiselle ole ollut yhtenäisiä kriteereitä. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakkaat
Useat indikaattoritiedot osoittavat, että ennaltaehkäiseviä ja varhaisen puuttumisen keinoja on tarvetta vahvistaa, jotta aikuisten terveyden ja hyvinvoinnin haasteisiin päästäisiin puuttumaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tilastojen mukaan Satakunnan aikuisista lihavien osuus on maan suurin noin kolmanneksen ollessa lihavia (BMI >30kg/m2). Yli puolet (60%) satakuntalaisista 20-64-vuotiaista ei saavuta terveysliikuntasuosituksia. Yhä useampi satakuntalaisista aikuisista ei usko jaksavansa työskennellä vanhuuseläkeikään saakka. 

Ammattilaiset
Hyvinvointialueen ammattilaisilla on yhdenmukaiset toimintaohjeet elintapaohjauksen toteuttamiseen. Näin pyritään työn sujuvuuteen, vaikuttavuuden ja jatkuvuuden parantamiseen.

Organisaatio
Satakunnan hyvinvointialueen strategian missio "Satavarmaa hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta lähellä
ihmistä" antaa hyvän suunnan kaikkeen hyvinvointialueella tehtävään HYTE-työhön. Hyvinvointialueen muodostumisen jälkeen on ilmennyt tarve muodostaa yhtenäiset ja tasavertaiset tavat toteuttaa ennaltaehkäisevää ja varhaisen vaiheen elintapaohjausta. Aikuisten palveluissa on aiemmin ollut eriäviä elintapaohjauksen käytäntöjä, joten käytäntöjen yhdenmukaistamiselle on selkeää tarvetta. 

Yhteiskunta
Sosiaali- ja terveydenhuollossa tulisi panostaa ongelmien nykyistä varhaisempaan tunnistamiseen ja vaikuttavampaan ennaltaehkäisyyn, sekä vahvistaa palvelujen laatua ja kustannusvaikuttavuutta.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistyötä tehdään aikuisten palveluiden toimialueella. Loppuvuoden 2024 aikana osana kehittämistä toteutetaan monialainen työpajatyöskentely, jossa ammattilaiset pääsevät aktiivisesti osallistumaan kehittämiseen ja vaikuttamaan toimintamallin määrittelyyn. Toimintamallin laadinnassa huomioidaan monialaisen tiimityömallin kehittäminen sekä lasten, nuorten ja perheiden toimialueella toteutuva elintapaohjauksen kehittäminen.

Ammattilaiset:

  • diabeteshoitajat
  • terveydenhoitajat
  • kuntoutus (osastonhoitaja)
  • äitiysneuvolan terveydenhoitajat
  • koulutusylilääkäri
  • monialaisen tiimityömallin hankekoordinaattori
  • LiikU ry
Tavoiteltu muutos

Yksilötason vaikutukset
Satakuntalaisten aikuisten elintavat muuttuvat terveyttä ja hyvinvointia edistävämmäksi, jonka myötä myös elämänlaatu kohenee. Diabetekseen sairastutaan harvemmin tai aiempaa myöhemmässä vaiheessa.

Organisaatiotason vaikutukset
Hyvinvointialueella on yhtenäinen toimintatapa elintapaohjauksen toteuttamiselle. Palveluiden painopiste siirtyy ennaltaehkäisevään työhön ja varhaisen vaiheen tukeen. 

Väestötason vaikutukset
Pitkän aikavälin tavoitteena ylipainoisten ja vähän liikkuvien aikuisten määrä vähenee. Tämän seurauksena ylipainosta ja liikkumattomuudesta aiheutuvat ongelmat sekä raskaampien palveluiden tarve vähenevät.  

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin kohderyhmänä ovat kaikki satakuntalaiset aikuiset. Kohdennetun elintapaohjauksen kohderyhmäksi on määritelty diabetesriskissä olevat aikuiset.

Ammattilaiskohderyhmänä ovat aikuisten elintapaohjauksen ja hyvinvoinnin parissa työskentelevät ammattilaiset hyvinvointialueella. Kehittämisen aikana ja toimintamallissa yhteistyötä tehdään kuntien ja kolmannen sektorin kanssa. Lisäksi kohderyhmänä ovat palveluita ja toimintaa suunnittelevat ja resursseja määrittelevät henkilöt.

Ratkaisun perusidea

Aikuisten elintapaohjauksen toimintamalli ja ohjautumisen kriteerit tullaan muodostamaan Satakunnan tiimimalli huomioiden palveluportaittain varhaisesta tuesta ja puheeksiotosta aina vahvempaan ja säännöllisempään ohjaukseen asti. Ammattilaiset ohjaavat asiakkaan riskitekijöiden perusteella oikean palvelun pariin.

Digitaalinen palvelutarjotin tulee käyttöönoton myötä tukemaan ammattilaisia elintapaohjauksen toteuttamisessa. Asiakkaat voivat myös itsenäisesti etsiä palvelutarjottimelta tarpeisiinsa sopivia palveluita. Tavoitteena on lisätä ennaltaehkäisevien palvelujen käyttöä, sekä vähentää sosiaali- ja terveyspalvelujen tarvetta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Aikuisten elintapaohjauksen toimintamallin vaikuttavuutta ja ohjautumisen kriteereiden toimivuutta käytännössä päästään arvioimaan myöhemmin menetelmän käyttöönoton jälkeen.