Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjotin osana monialaista asiakas- ja palveluohjausta Satakunnan hyvinvointialueella (RRP, P4, I2)
Digitaalista palvelutarjotinta hyödynnetään monialaisessa palveluohjauksessa, joista tässä on kuvattu eri ikäryhmien elintapaohjauksen ja kulttuurihyvinvoinnin toimintamallit.
Toimintamallin nimi
Digitaalista palvelutarjotinta hyödynnetään monialaisessa palveluohjauksessa, joista tässä on kuvattu eri ikäryhmien elintapaohjauksen ja kulttuurihyvinvoinnin toimintamallit.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen digitaalinen palvelutarjotin toimii tukena elintapaohjauksen ja kulttuurihyvinvoinnin toimintamalleissa. Palvelutarjotin löytyy hyvinvointialueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkkosivuilta (Hyvinvointimajakka), josta löytyy teemoittain myös tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen digitaalinen palvelutarjotin
- Palvelutarjottimelle nousee tiedot hyvinvointialueen, kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävistä palveluista.
- Toimii ammattilaisille asiakas- ja palveluohjauksen tukena.
- Asukkaat voivat käyttää palvelutarjotinta myös itsenäisesti etsiessään sopivia hyte-palveluita, tai tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä.
Elintapaohjauksen toimintamallit
Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen ikäryhmäkohtaisissa elintapaohjauksen toimintamalleissa määritellään yhtenäiset elintapaohjauksen toimintatavat Satakunnan hyvinvointialueella. Toimintamalleissa huomioidaan monialaisuus, (digitaaliset ratkaisut) ja organisaatiorajat ylittävä yhteistyö asukkaiden elintapojen tukemiseksi.
Kulttuurihyvinvoinnin toimintamallit
Kulttuurihyvinvoinnin toimintamalleja on jatkokehitetty RRP2 -rahoituksella.
Satakunnan hyvinvointialueen monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin määrittely on osa kansallista kehittämistyötä, jota tehdään THL:n ohjauksessa osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa (RRP) (2023-2025). Kansallisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (=hyte) palvelukonseptin kehittämistyön mukaisesti Satakunnassa otettiin käyttöön digitaalinen hyte-palvelutarjotin keväällä 2025. Digitaaliselle palvelutarjottimelle nousee tiedot hyvinvointialueen, kuntien ja järjestöjen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluista.
Ammattilaiskohderyhmänä ovat elintapaohjauksen ja hyvinvoinnin parissa työskentelevät ammattilaiset hyvinvointialueella, kunnissa ja kolmannella sektorilla, sekä palveluita ja toimintaa suunnittelevat ja resursseja määrittelevät henkilöt.
Elintapaohjauksen toimintamalli on jaettu kolmeen eri kohderyhmään. Kunkin ikäryhmän osalta kohderyhmää ovat kaikki elintapaohjauksesta hyötyvät asiakkaat.
Kulttuurihyvinvoinnin toimintamallit on kohdennettu erityisesti haavoittuvassa elämäntilanteessa oleville henkilöille.
Digitaalisen hyte-palvelutarjottimen, joka löytyy hyvinvointialueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkkosivuilta (Hyvinvointimajakka), kohderyhmää ovat edellä mainittujen ammattilaisten lisäksi kaikki satakuntalaiset asukkaat.
Ammattilaiset perehdytetään toimintamallien käyttöön, jotta toimintamallit saadaan juurtumaan käytäntöön. Ammattilaisille tarjotaan tarvittavia koulutuksia, sekä muuta tukea juurruttamistyön aikana. Juurtumisen seurauksena pyritään yhtenäistämään toimintatavat hyvinvointialueen laajuisesti.
Digitaalisesta hyte-palvelutarjottimesta (Hyvinvointimajakka) viestitään laajasti niin ammattilaisten, kuin asukkaidenkin suuntaan eri viestintäkanavia monipuolisesti hyödyntäen. Käyttäjille tarjotaan tarpeen mukaan perehdytystä palvelutarjottimen käyttöön.
Kehittämistyössä on pyritty ylläpitämään ja vahvistamaan entisestään yhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin kanssa osallistaen heitä mukaan kehittämiseen.
Päätökset toimintamallien ja digitaalisen hyte-palvelutarjottimen käyttöönotosta on tehty hyvinvointialueen johdon toimesta.
Toimintamallien mittarointia on suunniteltu ja työstetty jo kehittämis- ja pilotointivaiheissa. Toimintamallien todellista vaikuttavuutta ja toimivuutta käytännössä päästään arvioimaan myöhemmin niiden käyttöönoton jälkeen.
Digitaalisesta hyte-palvelutarjottimesta on kerätty palautetta kehittämisvaiheessa ja palautteen keruu jatkuu sivuston julkaisun jälkeen. THL:n kansallisen ohjeistuksen mukaisesti palautteen antajilta kerätään taustatietoa seurantamittareilla vapaamuotoisen palautteen antamisen yhteydessä.
Kansikuva
