Asiakaspalautteen keruu -projekti Pirkanmaan hyvinvointialueella

Asiakaskokemus ja osallistuminen ovat keskeisessä roolissa Pirkanmaan hyvinvointialueen toiminnassa. Asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi yhtenäistetään palautteen käsittelyä, keräämistä, hyödyntämistä ja palvelujen kehittämistä. 

Toimintamallin nimi
Asiakaspalautteen keruu -projekti Pirkanmaan hyvinvointialueella
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Asiakaskokemus ja osallistuminen ovat keskeisessä roolissa Pirkanmaan hyvinvointialueen toiminnassa. Asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi yhtenäistetään palautteen käsittelyä, keräämistä, hyödyntämistä ja palvelujen kehittämistä. 

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Pirkanmaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Sari Hänninen

Luotu

13.05.2024

Viimeksi muokattu

10.12.2024
Ratkaisun perusidea

Projektin tuotoksena syntyy Pirkanmaan hyvinvointialueelle palautteenhallinnan toimintamalli ja -järjestelmä, jotka mahdollistavat yhtenäisen ja systemaattisen asiakaspalautteen keruun ja käsittelyn koko hyvinvointialueella huomioiden kaikki asiakasryhmät. 

Toimintaympäristö

Pirkanmaan hyvinvointialueen strategian yksi kärkiteemoista on Tärkeintä ihminen. Tämä tarkoittaa mm. sitä, että hyvinvointialue tavoittelee asukkaiden luottamusta ja haluaa tarjota sekä erinomaisen asiakaskokemuksen että saavutettavat palvelut. Palveluiden suunnitteluun halutaan ottaa asukkaat mukaan ja siten tuoda heidän äänensä kuuluviin. Tässä tehtävässä onnistumisessa tarvitaan jokaiselle asukkaalle sopiva palautteen antamisen kanava. Palautteen keruun tulee olla systemaattista ja yhtenäistä, vain siten asukkaiden tarpeet, odotukset ja kokemukset voidaan ymmärtää. Saadun tiedon avulla palveluita voidaan kehittää asiakaslähtöisemmiksi. Hyvinvointialueen eri yksiköissä ja toiminnoissa on tällä hetkellä useita palautteen keruun tapoja ja näiden yhtenäistäminen on tarpeellista. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Pirkanmaan asukkaat. Asiakasymmärrystä on kerätty osallistamalla Pirkanmaan hyvinvointialueen ammattilaisia ottamalla heitä mukaan ja kuuntelemalla heidän asiantuntemustaan. Mukana kehittämässä on ollut myös kolmas sektori, sekä kokemusasiantuntija. 

Kansikuva
Kuva ensihoidon palautekortista

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä