DentView virtuaalikioski apuna suun terveydenedistämistyössä

Dentview virtuaalikioski on suun terveydenedistämistyön apuvälineeksi kehitetty laite, jonka avulla potilas voi saada suun omahoidon ohjausta ilman ammattilaisen läsnäoloa.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
DentView virtuaalikioski apuna suun terveydenedistämistyössä
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Dentview virtuaalikioski on suun terveydenedistämistyön apuvälineeksi kehitetty laite, jonka avulla potilas voi saada suun omahoidon ohjausta ilman ammattilaisen läsnäoloa.

Toteutuspaikka
Siun soten suun terveydenhuolto
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu rahoittaja
Toimintamallin kokonaisuus

Luotu

24.05.2023

Viimeksi muokattu

29.06.2023

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

DentView on yritykseltä ostettava konsepti, joka sisältää omahoidonohjauslaitteen sekä erillisen laitteeseen liitettävän omahoitovälineille tarkoitetun kaapin, joka antaa käyttäjälleen omahoidonvälineet omahoidonohjaustuokiota varten. Pelillisyyttä hyödyntävä interaktiivinen omahoidonohjauskioski on tarkoitettu suun terveydenhoidon ammattilaisten apuvälineeksi omahoidonohjauksen tueksi ja näin potilaiden suun terveyden edistämiseksi.

Toiminnan tarkoitus on ohjata potilas joko ennen tai jälkeen hammashoitokäynnin kioskille omahoidonohjaukseen – tämän ideana on säästää aikaa vastaanotolla toteutettavaan omahoidonohjaukseen.  

DentView-laitteeseen kuuluu iso kosketusnäytöllinen ohjausnäyttö, joka neuvoo potilasta omahoitoon ja ravitsemukseen liittyvissä asioissa. Aluksi kioski pyytää valitsemaan ikähaarukan, joka muokkaa omahoidon ohjeistusta ikäryhmälle sopivaksi. Laitteeseen kuuluu omahoidonohjausvälineitä sisältävä kaappi, joka on yhdistetty ohjausnäyttöön. Laite antaa käyttäjälleen omahoidonohjaus paketin, johon kuuluu hammasharja, plakkivärjäystabletti ja lankain. Laite ohjeistaa plakkivärjäystabletin käytössä sekä harjauksessa kohta kohdalta. Laitteen näyttö toimii myös peilinä, josta potilas näkee kuinka hän harjaa samalla kun DentView-ohjelma antaa harjausopetusta. Laite vaatii hammashoitolalta rauhallisen nurkkauksen tai oman huoneen, jossa on vesipiste. 

On tarkoitus, että laite ohjaa potilasta itsenäisesti eikä suun terveydenhoidon ammattilaisen tarvitse olla siinä apuna. Laitteen viereen laitetaan selkeät käyttöohjeet sekä laitteen desinfiointivälineet, joilla potilas itse puhdistaa tilan ohjaustuokion päätteeksi. 

Toimintaympäristö **

DentView-hyvinvointikioskit olivat Siun soten Joensuun Rantakylän ja Lieksan hammashoitoloissa kokeilussa syyskuu 2021-tammikuu 2022. 

DentView on yritykseltä ostettava konsepti, joka sisältää omahoidonohjauslaitteen sekä erillisen laitteeseen liitettävän omahoitovälineille tarkoitetun kaapin, joka antaa käyttäjälleen omahoidonvälineet omahoidonohjaustuokiota varten. Pelillisyyttä hyödyntävä interaktiivinen omahoidonohjauskioski on tarkoitettu suun terveydenhoidon ammattilaisten apuvälineeksi omahoidonohjauksen tueksi ja näin potilaiden suun terveyden edistämiseksi. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä olivat kaikenikäiset hammaslääkärin tai suuhygienistin vastaanotolla käyvät potilaat. Tavoitteena on innostaa digitaalisen ja pelillisen laitteen avulla lapsia ja nuoria oppimaan suun terveyteen liittyvistä asioista omatoimisesti sekä opettelemaan harjausta ilman ammattilaisen läsnäoloa. Aikuiset voivat valita ikäryhmän mukaisesti sopivan omahoidon ohjauksen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Dentview kioskin käyttöönottoon kuului henkilöstölle laitteen omistavan yrityksen pitämä koulutustuokio, jossa kerrottiin laitteen käyttämisestä. Loppuohjeistaminen ja henkilöstön motivointi jäi työpaikkojen vastuulle. Dentview kioskin käyttöön ottoon olisi hyvä tehdä työpaikkakohtaiset selkeät ohjeistukset ja sopimus että asiakas ohjattaisiin sinne aina silloin kun se on mahdollista. Potilasaikojen lyhentäminen esimerkiksi koululaisten kohdalla voisi tällöin tulla kyseeseen.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Laitteen käyttösopimusta ei jatkettu pilotin jälkeen budjetista johtuvista syistä.

Pilotin kesto oli 4 kuukautta. Yhteensä Lieksan hammashoitolassa DentView laitteen istuntoja oli 42 kpl ja Rantakylän hammashoitolassa 400 kpl. Laite pyysi käyttäjiltään palautetta ja Lieksassa palautteita laitteen kautta annettiin yhteensä 16 kpl ja niiden keskiarvo oli 4.56/5. Joensuun Rantakylässä palautteita tuli yhteensä 134 kpl, joiden keskiarvo oli 4.48/5. Myös tavallinen asiakaspalautelaatikko ja palautelomakkeet oli sijoitettu virtuaalikioskin läheisyyteen, mutta kirjallista asiakaspalautettu kummastakaan hammashoitolasta ei saatu. Henkilöstöltä kerätystä Webropol-kyselystä 56% koki laitteen hyödylliseksi.

Lieksan hammashoitolan henkilöstöön kuuluu 13 henkilöä ja Rantakylän henkilöstöön 16 henkilöä. Vastaajia oli yhteensä 9 henkilöä. 5 henkilöä antoi vapaata palautetta DentView-laitteeseen liittyen.  

56 % vastaajista olivat sitä mieltä, että he kokivat DentView-laitteen hyödylliseksi apuvälineeksi työssänsä. 44 % ei kokenut saavansa hyötyä.  

Vapaassa palautteessa ilmi tulivat mm. se, että laitetta olisi pitänyt markkinoida potilaille paremmin ja se olisi pitänyt olla tilassa, jossa ovi olisi auki ja sinne olisi helpompi kynnys mennä. Laitteen harjausopetusta kehuttiin ja koettiin laitteen olevan hyvä nuorisolle. Laitteen tekemästä alkukyselystä annettiin palautetta, että kysymyksiä olisi voinut olla vähemmän, ettei se karsisi potilaita. Toivottiin myös parempaa esitettä potilaille laitteesta ja kehitysideana toivottiin implanttien hoitoon liittyvää ohjeistusta sekä proteesien puhdistusohjeistusta. 

Hammaslääkäreiltä ja suuhygienisteiltä suullisesti saatu palaute antoi ymmärtää, että olisi ehkä pitänyt olla jonkinnäköinen ajanvarauskirja laitteelle, että ammattilaiset tietäisivät milloin potilaan voi ohjata Dentview laitteen luo – ajateltiin, että jos ohjaa potilaan laitteelle ja se onkin varattu, ei potilas välttämättä halua tai ehdi jäädä odottelemaan ja silloin omahoidon ohjaus jää potilaalta kokonaan saamatta. Toisesta näkökulmasta myös ennakkoluuloja potilaiden kohdalta laitetta kohtaan tuli eivätkä kaikki halunneet lähteä kokeilemaan virtuaalista kioskia joko ajanpuutteen tai digitaalisen osaamisen puuttuessa.  

Lieksan hammashoitolassa myös suuhygienistiresurssin puute kokeilun aikana luultavasti vaikutti laitteen käytön vähäisyyteen.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Dentview kioskin käyttöön otto vaatii henkilöstön motivointia ja koulutusta, jotta laite otettaisiin käyttöön laajemmin. Henkilöstön ehdotuksena Dentview kioskin oma ajanvarauskirja, jolloin voitaisiin luottaa laitteen olevan käytettävissä ilman pelkoa siitä että omahoidon ohjaus jäisi jonottamisen vuoksi kokonaan toteuttamatta.

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis