Asiakasosallisuus
Tavoitteena on, että Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella kerätään asiakaskokemustietoa kansallisesti yhtenevällä tavalla kaikista palveluista digitaaliset palvelut mukaan lukien.
Kompassin Työmyyrät -toimintamalli kehitettiin osaksi työtoiminnan arkea tukemaan asiakkaiden mahdollisuuksia tehdä tavoitteidensa, toimintakykynsä ja motivaationsa mukaisia työtehtäviä, ryhmässä t
Kokonaisuuteen on koottu hyviä käytäntöjä sisältäviä toimintamalleja kehitysvammaisten henkilöiden RAI-arvioinnissa.
Toimintamalli keskittyy palveluprosessien ja ohjauksen tehostamiseen siirtämällä Omaolon oirearvioinnit digitaaliseen sote-keskukseen kunnista.
Turvakodilla järjestettävät verkostoneuvottelut pidetään systeemistä tiimimallia mukaillen. Tiimin reflektioryhmä koostuu MARAK-työryhmän jäsenistä ja koulutetusta kokemusasiantuntijasta.
ADHD-liiton Discord-palvelin (ADHOODS) on suunnattu 16-29-vuotiaille adhd-oireisille nuorille aikuisille opiskelun, työelämän ja arjenhallinnan tueksi.
Työkyvyn tuen tiimin toimintamalli perustuu asiakkaan tarpeita vastaavaan monialaiseen yhteistyöhön.
Palautetietoisella työotteella (FIT, Feedback Informed Treatment) tarkoitetaan systemaattisen palautteen käyttämistä osana asiakastyötä sosiaali-ja terveydenhuollon sekä sivistystoimen palveluissa.
Keski-Suomen HVA:n vammaispalveluiden käyttöön on kehitetty yhteistyössä selkokielinen toimintakyvyn tiedote.
Asukkaat voivat arvioida itse työ- ja toimintakykyä kehitettävän itsearviointityökalun avulla.