Asiakasosallisuus
LUMO-hanke tarjosi tukea systeemisen ajattelu- ja toimintatavan käytäntöön soveltamiseen Itä-Suomen yhteistyöalueen monitoimijaisessa lastensuojelussa.
LUMO-hankkeessa kehitettiin lastensuojeluun kokemusasiantuntijatoiminnan rakenne Keski-Suomen hyvinvointialueelle.
Pilotoitiin vuorovaikutteista verkkoaivoriiheä kuntalaisten ja henkilöstön yhteiskehittämisen ja osallistamisen tapana.
Kehitetään kotihoidon asiakaskokemustiedon mittaristoa terveyden- ja hyvinvointilaitoksen (THL) kansallista kysymyspatteristoa hyödyntäen.
Toimintamalli tarjoaa työkalun asiakasosallisuuden kehittämistyölle ohjeistaen vaihe vaiheelta eri osa-alueiden käsittelyyn.
Toimintamalli systeemiselle perhekeskuksen kehittämiselle, jossa yhteinen työ muodostuu perheiden tarpeen ympärille, mukaan kutsutaan tarvittavat toimijat ja työskennellään systeemisellä työotteell
Asiakasosallisuutta tukeva yhteiskehittämisen malli on kehitetty toiminnalliseksi välineeksi tukemaan palveluntarjoajan asiakasosallisuuden vahvistamista sekä strategista kehittämistyötä.
Kehittäjäasiakkaiksi haettiin ilmoituksilla koillisen alueen asukkaita, joilla on omakohtaista kokemusta sote-palveluista asiakkaana tai läheisenä.
Organisaatiotason toimintamalli systemaattiseen asiakaspalautteiden keräämiseen ja käsittelyyn sekä palautteiden hyödyntämiseen.
Asiakkaan vastuutyöntekijä nimetään osana monialaista verkostotyötä. Vastuutyöntekijän rooli on toimia asiakkaan yhteyshenkilönä sekä palvelukokonaisuuksien yhteensovittajana.