Digiterapiakeskus - keskitetty fysioterapian etä- ja digipalveluja tuottava yksikkö
Digiterapiakeskus on Kymenlaakson hyvinvointialueella toimiva kuntoutuspalveluiden yksikkö, joka tuottaa fysioterapian ohjaus-, neuvonta- ja konsultaatiopalveluja sekä etäkuntoutusta alueen yli 16-vuotiaille asukkaille etäyhteyksin.
Toimintamallin nimi
Digiterapiakeskus on Kymenlaakson hyvinvointialueella toimiva kuntoutuspalveluiden yksikkö, joka tuottaa fysioterapian ohjaus-, neuvonta- ja konsultaatiopalveluja sekä etäkuntoutusta alueen yli 16-vuotiaille asukkaille etäyhteyksin.
Digiterapiakeskus on fysioterapian etä- ja digipalveluja tuottava yksikkö, jossa pääpaino on matalan kynnyksen fysioterapeuttisessa ohjauksessa ja neuvonnassa sekä etäkuntoutuksessa. Palvelut on suunnattu kaikille Kymenlaakson hyvinvointialueen yli 16-vuotiaille asukkaille. Palveluihin asiakkaat voivat ohjautua joko itsenäisesti sähköisen ajanvarauksen, Omaolo-oirearvion ja fysioterapian chat-palvelun kautta tai vaihtoehtoisesti sote-ammattilaisten suosituksesta.
Kymenlaakson hyvinvointialue järjestää sosiaali-ja terveyshuollon sekä pelastustoimen palvelut Kymenlaaksossa Haminassa, Kotkassa, Kouvolassa, Miehikkälässä, Pyhtäällä ja Virolahdella. Noin 161 000 asukkaan hyvinvointialue työllistää 6600 työntekijää.
Kymenlaakson hyvinvointialueella tarjotaan alueen asukkaille monipuolisesti kuntoutus- ja apuvälinepalveluja, jotka auttavat arjessa sekä sairaudesta tai tapaturmasta kuntoutumisessa. Kuntoutuspalvelut toimii organisaatiossa omana tulosalueenaan osana terveyden ja sairaanhoidon palvelujen toimialuetta.
Kymenlaakson hyvinvointialueen haasteita ovat väestön ikääntyminen sekä keskiarvoja korkeampi työttömyys. Lisäksi tuki- ja liikuntaelinoireet ovat alueella yleisiä, ja ne kattavat noin neljäsosan perusterveydenhuollon lääkärikäynneistä.
Digiterapiakeskuksen palveluiden kohderyhmänä on yli 16-vuotiaat Kymenlaakson hyvinvointialueen asukkaat. Asiakasymmärryksen tueksi toteutettiin hankkeen alkuvaiheessa kysely Online Prototyypit -yhteisölle (asukasraati) kuntoutuksen etäpalveluihin liittyen. Kyselyn tulosten perusteella lähdettiin muotoilemaan ja visualisoimaan Digiterapiakeskus-mallin perusideaa.
Digiterapiakeskus-pilotin valmistelussa toteutettiin palvelun konseptointi ja suuntaviivojen määrittely yhdessä kuntoutuspalvelujen esihenkilöiden kanssa. Samalla määriteltiin vastuunjako, roolit ja tehtävät palveluille ja hankkeelle. Hankkeen vastuulla oli mm. toimintamallityö, laite- ja ohjelmistoperehdytykset ammattilaisille, etäkuntoutuskoulutusten järjestäminen, viestintä ja markkinointi, yhteensovitustyö eri palvelujen ja sidosryhmien välillä sekä kirjaamisen, tilastoinnin ja hinnoittelun selvittäminen. Palvelutuotanto puolestaan vastasi Digiterapiakeskuksen tiloista, välineistä, työn muotoilusta ja työntekijäresurssista. Työntekijäresurssi oli pilotoinnin alkuvaiheessa kaksi osa-aikaista työntekijää, ja kokonaisvahvuus oli 1 henkilötyövuosi (HTV). Työntekijävahvuus vaihteli pilotin aikana 1-1,8 henkilötyövuoden välillä.
Digiterapiakeskus-pilotin ajan 3-12/2023 kerättiin asiakaspalautetta Webropol-kyselyn avulla. Asiakaspalautteita saatiin pilotin aikana yhteensä 54 kpl. Asiakkaista noin 91% suosittelisi palveluja (n=51) ja suositeltavuusarvo NPS = 91. Asiakkaista myös 100% (n=19) koki saamansa palvelun hyödylliseksi.
Vapaan sanan osiossa saatiin mm. seuraavia palautteita:
- Fysioterapeutti paneutui huolellisesti ja ratkaisukeskeisesti ongelmiini. Ohjeistus oli selkeää ja kannustavaa.
- Fysioterapeutti kuunteli, vastasi kysymyksiini ja osasi antaa hyviä ohjeita jatkoon.
- Ystävällinen ja asiantunteva opastus ja neuvonta.
- Puhelinkeskustelu sujui hyvin, kysymykset ja ohjeet selkeitä ja ymmärrettäviä. Asiallinen puhelu.
- Sain kannustusta senhetkiseen olotilani kohentamiseen. Selkeät neuvot mitä kannattaa tehdä jotta pääsee kuntoutumisessa eteenpäin.
- Hyvä palvelu. Jatkakaa tällaista toimintoa.
- Jo tähänastinen ylittänyt kaikki odotukset
- Toipuminen isosta leikkauksesta on aika yksinäistä ja erilaisia ajatuksia tulee mieleen. mm olenko toiminut jossain asiassa oikein.. Toivoisin esim. viikoittaista yhteydenpitoa terapeutilta tietysti ottaen potilaan kunto huomioon.
- Palvelu oli mielestäni hyvä tällaisenaan, olin yllättynyt, sillä 5 vuotta takaperin ei tällaista palvelua ollut, kun ensimmäinen polveni leikattiin.
- Tämä on jo hyvää edistystä. Toivon, että jatkuu vähintään tällä tasolla.
- Tämä taso on hyvä, pitäkää se.
Hankkeelle asetetun tavoitteen mukaisesti, etäpalvelut saatiin vakiinnutettua pysyväksi toiminnaksi keskitetyllä mallilla Digiterapiakeskuksessa ja etävastaanottovolyymi on siltä osin kasvanut koko kuntoutuspalveluissa. Digiterapiakeskuksessa etäpalveluja tuotetaan noin kahden kuukauden aikana lähes sama määrä kuin avo- ja kotikuntoutuksessa aiemmin vuositasolla. Asiakastyytyväisyydestä kertoo Digiterapiakeskuksen palvelujen suositeltavuusarvo (NPS), joka 17.12.2023 on ollut 91 (54 vastausta). Asiakkailta on saatu myös paljon myönteistä sanallista palautetta, ja toiveena heillä on ollut, että matalan kynnyksen kuntoutuksen etäpalvelut jatkuisivat myös tulevaisuudessa.
Pilotin päättyessä joulukuussa 2023 kuntoutuspalvelujen vastuuylilääkäri ja ylihoitaja linjasivat, että Digiterapiakeskus jatkaa pilotin jälkeen toimintaansa pysyvänä osana kuntoutuspalveluja. Lisäksi on tunnistettu tarve lisätä Digiterapiakeskuksen työntekijävahvuutta ja tavoitteena on laajentaa yksikön toimintaa edelleen tulevaisuudessa. Yksikön toiminnan kehittäminen jatkuu edelleen palvelutuotannossa sekä näillä näkymin Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP).