Digitunneilla lisää digiosaamista sote-ammattilaisille, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Digitunneilla vahvistetaan ammattilaisten digiosaamista ja työn hallittavuuden kokemusta. Ne toteutetaan pienryhmissä, joissa käydään läpi tietokoneen käytön perusasioita, keskeisiä ohjelmistoja, sisäistä Intraa ja tietoturvaa.
Toimintamallin nimi
Digitunneilla vahvistetaan ammattilaisten digiosaamista ja työn hallittavuuden kokemusta. Ne toteutetaan pienryhmissä, joissa käydään läpi tietokoneen käytön perusasioita, keskeisiä ohjelmistoja, sisäistä Intraa ja tietoturvaa.
Digituntien avulla vahvistetaan ammattilaisten digiosaamista, joka on olennainen osa nykypäivän sote-ammattilaisten työnkuvaa. Erityisesti etänä toteutettavissa palveluissa, joissa asiakasta ei kohdata kasvokkain, työntekijöiden on hallittava tietokoneen ja työssä käytettävien ohjelmistojen peruskäyttö. Kehittyneet digitaidot mahdollistavat myös sen, että työntekijät voivat toimia kevyenä digitukena asiakaskohtaamisissa, ohjata asiakkaita ongelmatilanteissa ja löytämään oikean tiedon. Digituntien järjestämisessä on tärkeää huomioida koulutettavien ryhmien koko, jotta jokainen osallistuja saa opetuksesta varmuutta ja käytännön hyötyä.
Digitunnit tukevat sote-ammattilaisten digiosaamisen kehittämistä ja työn hallittavuuden kokemusta, mikä on keskeistä nykyaikaisessa sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Hallitusohjelman mukaisesti Suomi siirtyy asteittain digitaalisten palveluiden ensisijaisuuteen viranomaisasiointikanavana, mikä edellyttää myös viranomaisten omaa digiosaamista. Erityisen tärkeää tämä on nykyisessä työympäristössä, jossa etätyö ja digitaaliset työvälineet ovat yhä keskeisemmässä roolissa.
Kaikki sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset.
Digituntien toimivuuden edellytys on, että tunnit mukautetaan osallistujien osaamisen ja lähtötasojen mukaan. Toiselle itsestään selvä asia voi toiselle olla haastava, joten jokaisen tunnin alussa arvioidaan ryhmän tarpeet ja muokataan opetuksen sisältöä sen mukaisesti. Tämä joustava runko varmistaa, että jokainen osallistuja saa opetuksesta varmuutta ja käytännön hyötyä.
Palautteen mukaan digitunnit ovat olleet innostavia ja niiden myötä ammattilaisten digitaitojen vahvistuminen on lisännyt itsevarmuutta perustyöhön. Pelko ja epävarmuus digitaalisia välineitä kohtaan on vähentynyt, ja ongelmatilanteissa osataan toimia aiempaa paremmin. Pienryhmissä toteutettavat tunnit ovat mahdollistaneet henkilökohtaisemman ohjauksen, mikä on lisännyt osallistujien aktiivisuutta ja oppimisen onnistumista.