Ennakoiva tuki kotona asumista tukevan teknologian hyödyntämiseen

Ammattilaiset antavat iäkkäille ja heidän läheisilleen tietoa teknologian omatoimisesta hyödyntämisestä ja motivoivat heitä tarkoituksenmukaisen teknologian käyttöön. Iäkkäitä tuetaan ylläpitämään toimintakykyään teknologian avulla.   

 

Toimintaympäristö **

KATI-toimintamalli (Kotona asumista tukeva teknologia ikääntyneille, VTT & THL 2020) kohdentuu julkisiin kotihoitopalveluihin ja kansalaisen tukemiseen itsenäisessä toimintakyvyn ylläpidossa. 

Pirkanmaan Tulevaisuuden sote-keskus kehittämisohjelman (PirSote) PirSOTE:n hankesuunnitelmassa ikäihmisten palveluiden kehittämistoimenpiteitä ovat mm. ympärivuorokautisten ja päivystyksellisten kotihoitopalvelujen
käyttöönottaminen Pirkanmaalla sekä etähoivan ja -hoidon palvelujen lisääminen kotihoidossa, kotiutusten yhteydessä, omaishoitoperheille ja muille etäpalveluja tarvitseville asiakasryhmille. PirKATI:ssa kehitetään toimintamalleja, joita hyödynnetään kotona tapahtuvassa hoidossa ja joilla arvioidaan niiden vaikuttavuutta PirSOTE:n tavoitteisiin pääsemiseksi.

Sosiaali-  ja terveysministeriön Hyvinvoinnin tekoäly ja robotiikka- ohjelman (HYTEAIRO) osa-alue on ikääntyneiden henkilöiden ja muiden tukea tarvitsevien itsenäisen kotona asumisen tukeminen edistyneiden teknologioiden keinoin. 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kansalainen tulee toimeen itsenäisesti, eikä ole kääntynyt sote-palvelujen puoleen kotona asumista tukevia palveluja saadakseen

Kansalaisen tulisi saada monipuolista tietoa ja tukea mm. sähköisten palvelujen kautta, jolloin itsenäisen selviytymisen vaihe jatkuisi mahdollisimman pitkään

Keskeisiä teknologioita ovat erilaiset sähköiset itsehoitopalvelut, kuten oirearviot ja riskitestit

Kansalaista tulee rohkaista teknologian hyödyntämiseen myös sosiaalisten suhteiden hoitamisessa, kulttuuritoimintaan osallistumisessa ja liikunnassa

Kansalainen asioi satunnaisesti sote-palveluissa mm. akuuttien terveysongelmien vuoksi, jolloin häntä tulisi proaktiivisesti tukea itsenäisessä toimintakyvyn ylläpidossa

Proaktiivista tukea voivat tarjota myös muut hyvinvointiin liittyvät palvelutahot kuten Kela, apteekit, terveydenedistämistoiminta (esimerkiksi liikunta- ja kulttuuritoimi)

Proaktiiviseen tukeen voi sisältyä kansalaisen informointi hänen tilanteeseensa sopivasta hyvinvointiteknologiasta

THL &VTT, 2020: KATI-malli
 

 

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Iäkkäiden henkilöiden omatoiminen hyvinvointiin panostaminen ennalta ehkäisevästi on edesauttamassa kotona pärjäämistä mahdollisimman ilman julkisia palveluja.

Teknologisia ratkaisuja oman hyvinvoinnin ylläpitämiseen sekä terveyden seuraamiseen on saatavilla entistä monipuolisemmin. 

Teknologiset ratkaisut mahdollistavat ammattilaiselle asiakaan hyvinvoinnin poikkeamiin tarttumisen aiempaa nopeammin. 

Asiointi sotepalveluissa teknologiaa hyödyntäen voi olla asiakkaan kannalta aiempaa sujuvampaa. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

PirKATI-toimintamallityöpaja Ikääntyneen henkilön toimintakyvyn omatoiminen ylläpito, proaktiivinen tuki ja motivointi on järjestetty 8.12.2021 etätyöpajana Teams-yhteyden välityksellä.

Toimintamallityöpajaan on osallistunut PirKATI:n projektiryhmä, joka koostuu PirKATI-hankkeen osatoteuttaja kuntien edustajista, koti- ja omaishoidon asiakasohjauksista sekä mukaan on kutsuttu edustajat seuraavista kumppaneista: Tampereen Vanhuspalveluyhdistys ry, Tampereen Kotitori ja Laitetori.  Osallistujia on ollut 35 henkilöä. 

Työpajassa tiedon keruussa alustana on käytetty osallistavaa Flinga-palvelua. Työpajaan osallistujat ovat kopioineet Teams-kokouksessa selaimeensa linkin Flinga-palveluun, johon he ovat käyneet kirjaamassa ideoitaan proaktiivisesta tuesta teknologian hyödyntämiseen sekä motivoinnista teknologian hyödyntämiseen. Samalla he ovat kirjanneet näkemyksiään kysymyksiin: 

  • Tietoa asiakkaalle, mistä ja miten?
  • Kuka tavoittaa asiakkaan?
  • Mitä motivointi teknologian hyödyntämiseen voi olla?
  • Kuka toteuttaa motivointia ja ennakointia?

 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on muodostaa toimintamalli, jonka avulla ennakoiva tuki ja motivointi teknologian hyödyntämiseen mahdollistuu iäkkäiden henkilöiden kohdalla Pirkanmaalla. Tavoitteena on, että entistä useampi iäkäs henkilö kiinnostuisi oman hyvinvointinsa ylläpitämisestä ennaltaehkäisevästi teknologiaa hyödyntäen. 

Tavoitteena on, että olemassa olevat järjestelmät sekä ammattilaisten osaaminen ennakoivaan tukeen ovat edellä mainittua muutosta mahdollistamassa.

Toteutussuunnitelma

 

     

     

    Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

    Ikäihminen ei ole vielä kotihoidon asiakas eikä hän ole hakenut kotiin annettavia palveluja. Hänellä ei ole vielä kotihoidon palvelutarvetta. Hän ei vielä tarvitse säännöllisesti sosiaali- tai terveyspalveluja. Asiointi sosiaali- tai terveydenhuollossa on satunnaista. 

    Ikäihmisen lisäksi toimintamalli kuvataan myös omaishoitoperheen näkökulmasta.

    Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

    Kotona asumista tukeva teknologia - kansallinen toimintamalli ja tietojärjestelmät (KATI-malli)

    Ideointi

    Keskeiset nostot työpajasta 8.12.2021

    Ohjaus teknologian käyttöön

    Satunnaisten käyntien yhteydessä terveydenhuollossa Laitetorilla, Lähitorilla, Kotitorilla, Hyvinvointikeskuksissa.

    • Fyysinen tai etäohjaus.
    • Kotitorin palveluhakuun hyvinvointiteknologian vaihtoehtoja

    Omaolo

    • Kysely, miten teknologia voisi tukea kotona asumista? Vastauksina teknologiavaihtoehtoja
    • Hyvinvointikurssi omaoloon, linkitettynä teknologia?

    Järjestöt

    • Teknologiakummit, teknologianratkaisuiden lisääminen ikäihmisten toveripalveluihin

     

    Tieto

    Positiiviset kokemukset

    Hinta

    • Saa vastaavaa palvelua teknologialla edullisemmin kuin kasvokkain. Toisaalta osa teknologiasta on vielä suhteellisen kallista pienituloiselle eläkeläiselle, mikä heikentää motivaatiota.

    Aiemmat kokemukset ja olettamukset

    • Positiiviset vaikutukset omaan hyvinvointiin

     

    Tiedottamisen  ja markkinoinnin tehostamisen mahdollisuudet

    • Teknologian teemaviikot ja testauspäivät Kotitorilla, Lähitoreilla ja Hyvinvointikeskuksissa, Sote-keskuksissa senioreiden kokoontumispaikoissa ja yhteisöissä (järjestöyhteistyö).
    • Pirkanmaan yhteinen esite sähköisenä ja kirjallisena teknologiaratkaisuista.
    • Satunnaisten vastaanottokäyntien yhteydessä mainonta teknologiasta.
    • Markkinointia lyhyillä videoilla (vaikutukset, kokemukset ikäihmisiltä, vastustajien kääntyminen teknologian suositelijaksi).
    • Somekanavissa, kohdennettu mainonta omaisiin ja ikäihmisiin (esim. Facebook, Instagram, Youtube yms.).
    • Markkinointi sanomalehdissä ja järjestölehdissä.

     

     

     

    Idean valinta

    Nämä ideat saivat eniten kannatusta työpajassa. Mahdollisuus tarjota ohjaus ja tieto sekä fyysisenä, että etänä.

    Ohjaus teknologian käyttöön Lähitoreilla.

    • Teknologian teemaviikot, teknologian testauspäivät Kotitorilla, Lähitoreilla ja Hyvinvointikeskuksissa, senioreiden kokoontumispaikoissa ja yhteisöissä (järjestöyhteistyö).
    1. Kehittelimme ideaa Kiertävästä Laitetorista /Lainattavasta Laitetorista https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/lainattava-laitelaukku

    Omaolon mahdollisuudet ennakoivaan tukeen ja motivointiin:

    • Kysely, miten teknologia voisi tukea kotona asumista? Vastauksina teknologiavaihtoehtoja
    • Hyvinvointikurssi omaoloon, linkitettynä teknologia?

    Esite teknologioista, sähköinen ja fyysinen.

    1. Selvitimme, millaisia esitteitä on olemassa. 
    2. Järjestimme yhteiskehittämisen tilaisuuden 3.5.2022 Teams-etäyhteydellä työpajan, jossa kuulimme järjestö edustajien (ATK- seniorit Mukanetti ry ja Tampereen vanhuspalveluyhdistys ry) sekä Pirkanmaan soteammattilaisten (ikäihmisten ennaltaehkäisevät palvelut, ikäihmisten palvelut) mielipiteitä esitteistä.  Työpajaan osallistui 18 henkilöä. Työpajassa toivottiin erikseen Pirkanmaalle suunnattua esitettä teknologioista (laitteet ja sovellukset), joita ikäihmiset voisivat omakustanteisesti hankkia oman hyvinvoinnin ylläpitämiseksi. Työpajassa toivottiin esitteeseen niitä teknologioita, jotka ovat Tampereen Kotitorin Laitetorilla esittelyssä. Esitteen rakenteen toivottiin rakentuvan tarvelähtöisesti.
    3. Järjestimme erillisen esitteen benchmarkin Teams-kokouksen muiden KATI-hankkeiden kanssa (Essote ja SataKATI)
    4. Pyysimme mainostoimiston kumppaniksi suunnittelemaan sisältöä ja ulkoasua.
    Ratkaisun perusidea **

    Toimintamallissa on kuvattu ikäihmisen toimintakyvyn omatoiminen ylläpito teknologiaa hyödyntäen: proaktiivinen tuki ja motivointi teknologian hyödyntämiseen.

    Toimintamalli on kuvattu seuraavista näkökulmista:

    • Ikäihminen

      • Saa tietoa ja motivointia monikanavaisesti teknologian teknologian hyödyntämisestä toimintakyvyn omatoimisessa ylläpidossa.
    • Omaishoitoperhe
      • Omaishoitaja saa tietoa teknologian hyödyntämisestä oman ja läheisensä toimintakyvyn omatoimisessa ylläpidossa.
    • Työntekijä, joka on terveyden tai sosiaalihuollon ammattihenkilö
      • Toimija, joka saa ja antaa tietoa ikäihmiselle. 
    • Teknologiaan liittyvä tieto
    • Teknologiat, jotka ovat tässä asiakaspolun vaiheessa tarkoituksenmukaisia
    Liitteet
    Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **
    • Ikäihminen

      • Saa tietoa ja motivointia monikanavaisesti teknologian teknologian hyödyntämisestä toimintakyvyn omatoimisessa ylläpidossa.

        1. Markkinoinnin keinot yleiseen tiedottamiseen teknologian hyödyntämisestä ikääntyvän arjessa.
        2. Pirkanmaan yhteinen hyvinvointi ja teknologia esite ikäihmisille paperisena ja sähköisenä. Ikäihminen saa esitteen ja tiedon satunnaisen sote-pisteessä asioinnin yhteydessä.
        3. Ikäihmisille suunnatussa tapahtumassa, jossa on esittelyssä teknologiaa, jota voi hyödyntää oman hyvinvoinnin ylläpitämisessä
        4. Kohdennettua tietoa kohtaamisessa sote-ammattilaisen kanssa satunnaisella vastaanottokäynnillä

     

    • Omaishoitoperhe

      • Omaishoitaja saa tietoa teknologian hyödyntämisestä oman ja läheisensä toimintakyvyn omatoimisessa ylläpidossa

        1. Markkinoinnin keinot
        2. Pirkanmaan yhteinen hyvinvointi ja teknologia esite ikäihmisille paperisena ja sähköisenä. Omaishoitaja on ikäihmisen tukihenkilönä asioinnissa. Omaishoitaja saa esitteen ja tiedon satunnaisen sote-pisteessä asioinnin yhteydessä.
        3. Omaishoitaja on saanut tiedon tilaisuudesta, jossa voi saada tietoa ja ohjausta teknologian hyödyntämiseen omaan ja läheiseni hyvinvointiin ja kotona asumisen tueksi.
        4. Ikäihmisen asiointiaika sote-pisteessä, omaishoitaja on mukana saattajana. Omaishoitaja saa kohdennettua tietoa teknologian käytön hyödyntämisestä omassa tai läheisensä hyvinvoinnin omatoimisessa ylläpitämisessä.

     

    • Työntekijä, joka on neuvonnan ammattilainen tai terveyden- ja sosiaalihuollon ammattihenkilö

      • Toimija, joka saa itse ja antaa tietoa ikäihmiselle.  

        1. Antaa ikäihmiselle satunnaisten vastaanottokäyntien yhteydessä yleistä tietoa teknologioista, jota hän voisi arjessaan hyödyntää
        2. Antaa yleistä tietoa yleistä tietoa ja ohjausta teknologian hyödyntämiseen ikäihmisille suunnatussa tapahtumassa.
        3. Ohjaa vastaanottokäynnillä mittalaitteiden ja sovellusten käyttöön. 

     

    • Teknologiaan liittyvä tieto

      1.  Markkinointi teknologian hyödyntämisestä toimintakyvyn omatoimisessa yllläpitämisessä.

        • Sanoma- ja järjestölehdet, sosiaalinen media, videot, blogit
      2. Pirkanmaan yhteinen esite teknologiaratkaisuista sähköisenä ja kirjallisena.
      3. Teknologian teemaviikot, teknologian testauspäivät Kotitorilla, lähitoreilla ja hyvinvointikeskuksissa, senioreiden kokoontumispaikoissa ja yhteisöissä. 
        • Yhteystietoja, joista teknologiaa, tietoa ja tukea on saatavissa jatkossa. Tilaisuudessa osallistujat voivat verkostoitua keskenään
      4. Työntekijän koulutus ja mahdolliset lisäkoulutus tarpeet ikäihmiselle vastaanotto käynnillä kohdennettuun tietoon teknologian ohjaamiseen
        • Ohjaaminen omatietovarannon hyödyntämiseen hyvinvointitiedon keräämisessä
    • Teknologia
      1. Hyvinvointiteknologia vaihtoehtoja Pirkanmaan Kotitorin sähköisessä palveluhaussa
      2. Kohdennettua tietoa kohtaamisessa ammattilaisen kanssa satunnaisella vastaanottokäynnillä. 
        • Hyvinvointiteknologia
        • Lääkinnälliset mittalaitteet hyvinvointitiedon keräämiseen ja hyödyntämiseen arjessa
        • Sovellukset
        • Kulttuuri ja liikunta: linkkivinkit, eLähitori
      3. Teknologian teemaviikot, teknologian testauspäivät järjestetään säännöllisesti yhteistyössä ikäihmisten ennaltaehkäisevien palvelujen, oppilaitosten ja kolmannen sektorin kanssa
    Liitteet
    Vinkit toimintamallin soveltajille **

    Tietoa ikäihmisille ja läheisille voisi tuottaa ennakoivasti voisi jatkossa myös Omaolon palveluarvion kautta.  Luodaan esimerkiksi hyvinvointi ja ikääntyminen palveluarvio. Tässä Omaolo palveluarvion tekevän henkilön vastausten perusteella tulisi tilanteen mukaan ehdotus, miten teknologia voisi tukea ikäihmisen kotona asumista. Syksyllä 2022 edellä mainittu palveluarvio ei ole vielä Omaolossa mahdollinen.

    Tutustu tästä toimintamalleihin ja materiaaleihin, jotka ovat osa ennakoivaa tukea ja motivointia ikäihmiselle teknologian hyödyntämiseen toimintakyvyn omatoimisessa ylläpidossa: 

    Tutustu tästä ikäihmisen teknologiatuetun kotona asumisen asiakaspolun seuraavan vaiheen toimintamalliin:

    Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

    Ikäihmisten ja ammattilaisten tietoisuutta hyvinvointiteknologiasta, sovelluksista ja palveluratkaisuista sekä keinoista tukea digiosallisuutta on lisätty Pirkanmaalla toteuttamalla  "Turvaa- ja terveyttä - Teknologiat ikääntymisen tukena" -esite, jota on levitetty laajasti Pirkanmaalla sekä sähköisessä muodossa että paperijulkaisuna. 

    Lähitorien, kolmannen sektorin ja Pirkanmaan Kotitorin Laitetorin yhteistyö on tiivistynyt Laitelaukku toimintamallin kautta. Sekä sekä lähitorien asiakkaiden että henkilökunnan tietoisuus vertaisopastajien toteuttamasta teknologian käytön opastuksesta on lisääntynyt. 

    Sekä ATK Seniorit Mukanetti ry:n vertaisohjaajat että lähitorien koordinaattorit ovat vierailleet Pirkanmaan Kotitorin Laitetorilla tutustumassa teknologiaan ja apuvälineisiin osana Laitelaukun perehdytyksiä. Lisäksi lähitorien henkilökuntaa on vähäisiä määriä osallistunut Tredun hyvinvointiteknologian hoitotyön ammattilaisille suunnattuun täydennyskoulutukseen. 

    Toimintamalli otetaan käyttöön Pirkanmaan hyvinvointialueella vuoden 2023 aikana osana ikäihmisten palvelulinjan ennaltaehkäiseviä palveluja.

    Laitelaukun asiakaskokemukset kooste

    Laitelaukku perehdytyksen kokemukset

    Laitelaukun asiakaskokemukset Pirkanmaan lähitoreilla