Erikoishammaslääkärikoulutuksen järjestämisen toimintamalli Pirkanmaan hyvinvointialueella

Toimintamallissa on kuvattu osaamisperusteisen erikoishammaslääkärikoulutuksen järjestäminen, koulutuksen keskeiset sisällöt sekä arviointi Pirkanmaan hyvinvointialueella. Toimintamalli laadittiin osana PirSOTE-hanketta.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Erikoishammaslääkärikoulutuksen järjestämisen toimintamalli Pirkanmaan hyvinvointialueella
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallissa on kuvattu osaamisperusteisen erikoishammaslääkärikoulutuksen järjestäminen, koulutuksen keskeiset sisällöt sekä arviointi Pirkanmaan hyvinvointialueella. Toimintamalli laadittiin osana PirSOTE-hanketta.

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue, PirSOTE-hanke
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Essi Teronen

Luotu

09.04.2023

Viimeksi muokattu

22.10.2023
Ratkaisun perusidea **

Toimintamalli kuvaa erikoishammaslääkärikoulutuksen toteuttamista Pirkanmaan hyvinvointialueella. Toimintamallissa on kuvattu osaamisperusteisen koulutuksen järjestäminen, koulutuksen keskeiset sisällöt, arviointi sekä yhteistyötahot. Toimintamallin tavoitteena on varmistaa hammaslääketieteen erikoisalojen korkea osaamistaso,  joka vastaa sekä nykyisiä että tulevaisuuden tarpeita. Tällä varmistetaan laadukkaat erikoishammaslääkäripalvelut, tuetaan mahdollisuuksia jatkuvaan oppimiseen ja ammatilliseen kehittymiseen uran eri vaiheissa sekä turvataan alueellinen palvelurakenne erikoishammaslääkärityövoiman saatavuuden kautta.

Toimintaympäristö **

Erikoishammaslääkärikoulutuksen muutos aikaperusteisuudesta osaamisperusteiseksi tuo mukanaan uusia toimintatapoja. Osaamisperusteisuuden korostaminen ja erikoistuvan hammaslääkärin aktiivinen rooli koulutuksessa heijastavat kulttuurista muutosta sekä yhteiskunnan tarvetta kouluttaa erikoislääkäreitä, jotka ovat valmiita vastaamaan terveydenhuollon haasteisiin ja muuttuviin tarpeisiin.

  • Erikoishammaslääkärikoulutusta ohjaa 1.2.2015 annettu Sosiaali- ja terveysministeriön asetus 56/2015
  • Uudet erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutuksen opetussuunnitelmat on laadittu 30.1.2020 annetun STM:n asetusmuutoksen 55/2020 mukaan
  • Koulutuksessa noudatetaan terveydenhuollon ammattihenkilöistä annettua lainsäädäntöä, hammaslääkäreiden koulutusta koskevaa EU-lainsäädäntöä sekä yliopiston määräyksiä opintojen suorittamisesta ja opiskelijan oikeusturvasta. Lisäksi koulutukseen sovelletaan yliopistolakia (558/2009)
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Toimintamallin kohderyhmänä ovat erityisesti:

  1. Erikoistuvat Hammaslääkärit: Erikoishammaslääkärikoulutus on suunniteltu erikoistuvien hammaslääkärien tarpeiden ja tavoitteiden mukaisesti
  2. Kouluttajat ja Ohjaajat: Kouluttajien ja ohjaajien on tunnettava erikoishammaslääkärikoulutuksen opetussuunnitelma, sekä tavoitteet, sillä he vastaavat opiskelijoiden kouluttamisesta ja ohjauksesta
  3. Koulutuspaikat: Koulutuspaikat vastaavat käytännön koulutuksen koulutuspaikkojen tarjoamisesta
  4. Erikoishammaslääkärikoulutusta tarjoavat yliopistot: Yliopistot ovat vastuussa erikoishammaslääkärikoulutuksen laadusta ja sisällöstä sekä hyväksyvät opintoihin kuuluvan teoriakoulutuksen. 

Asiakasymmärryksen kannalta on tärkeä ymmärtää, mitä erikoistuvat hammaslääkärit odottavat koulutukselta ja mitä haasteita he kohtaavat koulutuksen aikana. Jatkuva palaute erikoistuvilta ja heidän kouluttajiltaan auttaakin mukauttamaan ja parantamaan toimintamallia. Lisäksi jatkuva vuoropuhelu ja yhteistyö eri sidosryhmien kanssa auttaa varmistamaan, että toimintamalli vastaa kaikkien osapuolten tarpeisiin.

Kansikuva
Erikoishammaslääkärikoulutuksen järjestämisen toimintamalli Pirkanmaan hyvinvointialueella

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis