Etäkonsultaatiomalli suun terveydenhuoltoon (Suomen kestävän kasvun ohjelma. RRP2: P4,I4)
Etäkonsultaatiomallin avulla parannetaan koko Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaiden pääsyä suun erikoishammashoitoon kehittämällä ammattilaisten välistä yhteistyötä ja tiedon jakamista. Tavoitteena yhdenvertaiset ja oikea-aikaiset palvelut.
Toimintamallin nimi
Etäkonsultaatiomallin avulla parannetaan koko Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaiden pääsyä suun erikoishammashoitoon kehittämällä ammattilaisten välistä yhteistyötä ja tiedon jakamista. Tavoitteena yhdenvertaiset ja oikea-aikaiset palvelut.
Lapsiväestössä purentavirheet ovat melko yleisiä ja oikomishoitoa aloitetaan jopa joka kymmenennellä lapsella. Kiinnostus oikomishoitoon on suurta ja hoitoon pääsy julkisella sektorilla vaihtelee kuntakohtaisesti. Terveyskeskuksessa oikomishoitoa annetaan rajoitetusti ja hoitoon pääsyä arvioidaan 10-portaista virhepurennan vaikeusasteikon pisteytystä hyödyntäen.
Hammashoidon palveluissa on merkittäviä haasteita, jotka vaikuttavat myös hampaiden oikomishoitoon. Iso osa oikomishoidoista voidaan toteuttaa oikea-aikaisesti, mutta riskiä aloittamisen viivästymiselle lisäävät korona-ajan aiheuttamat ruuhkat ja henkilöstön resurssipula. Lisäksi koronapandemia on lisännyt hoitovelkaa, mikä näkyy kasvaneena kysyntänä ja viivästyneinä hoitoina. Nämä tekijät ovat johtaneet tilanteeseen, jossa hoidon järjestäminen ajoissa on vaikeutunut monilla alueilla. Jonotilanteessa nähdään vaihtelua hoidon tarpeen arvioon, oikomishoidon aloitukseen ja seurantaan pääsyssä. Aikaa jonottaessa voidaan hukata purennan korjaantumisen kannalta paras hoitoajankohta.
Yksilön näkökulmtasta oikea-aikainen hoidontarpeen arvio mahdollistaa hoidon onnistumisen kannalta parhaan hoitoajankohdan. Toisaalta toimiva etäkonsultaatiomalli auttaa seulomaan sen asiakasryhmän, ketkä eivät tarvitse hampaiden oikomishoitoa. Näillä keinoilla voidaan vaikuttaa ammattilaisten työajan kohdentamiseen tehokkaasti.
Etäkonsultaation kohderyhmä ovat ensisijaisesti Pohteen alueen oikomishoidossa olevat asiakkaat. Julkisella sektorilla maksutonta oikomishoitoa tehdään alle18-vuotiaille ja hoitoon ohjaudutaan yleensä määräaikaistarkastuksissa havaitun hoidon tarpeen arvion kautta.
Asiakasymmärrystä on kerrytetty pyytämällä palautetta asiakkaalle suunnatusta kirjallisesta tiedotteesta. Palautetta pyydettiin käytetystä kielestä ja ilmaisuista sekä tiedotteen hyödyllisyydestä. Palaute asiakastiedotteesta oli seuraavanlainen:
- "teksti on hyvä ja taustoitus mielenkiintoinen
- kerrottiin ratkaisu ja esitettiin hyödyt
- pitkä lukea, voisiko tiivistää?
- varsinkin puhelimella raskas lukea noin pitkä teksti, voisiko tiivistystä tehdä esim. taustoituksen osioon"
Tiedotteeseen tehtiin ehdotuksessa olleet muutokset.