Etäkuntoutuksen mahdollistaminen kotiin tarjottavissa palveluissa

Toimintamallin tavoitteena on kartoittaa etäkuntoutusmahdollisuuksia Soiten / Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen kotihoidon ja kuntoutuksen asiakkaille ja tarjota siten erilaisia mahdollisuuksia asiakkaiden kuntoutumisen tueksi.

Toimintaympäristö **

Keski-Pohjanmaan alueen ikäihmisten määrä kasvaa ja on tärkeää, että he pysyvät toimintakykyisinä pidempään. Oikea-aikainen ja riittävä kuntoutus  tukee alueen aikuisväestön, mukaan lukien ikääntyneet alueen asukkaat, toimintakykyä ja mahdollistaa kotona asumisen pidempään. Ennaltaehkäisevistä toimista huolimatta tulevaisuudessa tarvitaan monipuolisempia toteutuskeinoja kotiin tarjottavissa palveluissa.  Henkilöstön riittävyys on myös haaste ja etäkuntoutusmahdollisuus lisää tasavertaista palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Keski-Pohjanmaalla on toteutettu etäkotihoitoa kuvapuhelinyhteyttä hyödyntämällä  jo vuodesta 2017 alkaen,  ja sitä toteutetaan  toiseksi eniten Suomessa suhteessa asukasmäärään. Etäkotihoidossa soitetaan asiakkaille kuvapuhelimen välityksellä kuukausittain n. 5000 puhelua. Etäkuntoutusta osana kotihoitoa ei ole aiemmin toteutettu, lääkinnällisessä kuntoutuksessa etäkuntoutusta on toteutettu vähäisessä määrin ja sovittua yhtenäistä toimintatapaa kuntoutuksen osalta ei ole aiemmin Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella ollut olemassa. Hyvinvointialueella on linjattu, että teknologisissa ratkaisuissa pyritään mahdollisuuksien mukaan hyödyntämään  samoja palveluntarjoajia.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Etäkuntoutuksella voidaan mahdollistaa ja parantaa asiakkaan ja myös organisaation näkökulmasta palveluiden saatavuutta ja  saavutettavuutta. Ammattilaisen ja myös asiakkaan näkökulmasta katsottuna kuntoutusmahdollisuudet laajenevat, voidaan mahdollisesti tehostaa kuntoutusta ja toteuttaa yhteydenpito kaukana asuvaan  asiakkaaseen  useammin. Etäkuntoutuksen avulla pystytään tarjoamaan kuntoutusta myös asiakkaalle, jonka on hankala kulkea vastaanotolle. Kehittämistyön myötä organisaatiolla on käytettävissään useampia erilaisia tapoja tuottaa palveluja.

Muutosta tarvitaan sekä kuntoutusalan ammattilaisten että asiakkaiden totuttuihin toimintatapoihin. Kuntoutuksen toteuttaminen etäyhteydellä on todettu yhtä tehokkaaksi kuntoutusmuodoksi kuin läsnä tapahtuva kuntoutus. Tarvitaan kykyä kokeilla erilaisia tapoja toteuttaa kuntoutusta sekä tukea asiakkaan kuntoutumista. Rajalliset sosiaali- ja terveydenhuollon resurssit asettavat omat haasteensa palveluiden saatavuudelle sekä saavutettavuudelle. Kuntoutuksen toteutuminen etäyhteydellä  saattaa säästää ammattilaisten aikaa (erityisesti siirtymisiin käytettävä aika) ja siten mahdollistaa kuntoutus useammalle asiakkaalle.

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjäjoukoksi muodostui etäkuntoutustyöryhmä sekä etäkuntoutuspilottityöryhmä sekä palvelun tarjoajat

Etäkuntoutustyöryhmään kuuluu hankekoordinaattori, hanketyöntekijä, ikääntyneiden kuntoutuksen palveluesimies, kotihoidon palvelualuejohtaja, yleislääketieteen ja geriatrian palvelualuejohtaja  sekä kotihoidon että Jokilaaksojen kotisairaalan palveluesimiehiä sekä etäkotihoidon kehittäjälähihoitaja. 

Etäkuntoutuspilottityöryhmään ( Pilottialueena Lesti- ja Perhonjokilaakso) kuuluu lisäksi alueen kotikuntoutusta toteuttavaa kuntoutushenkilöstöä)

Yhteistyökokouksiin palveluntarjoajan kanssa ovat osallistuneet kotihoidon palvelualuejohtaja, hankekoordinaattori, kotihoidon toiminnanohjauksen palveluesihenkilö sekä kehittäjälähihoitaja ( kotihoidon etäpalveluiden vastuuhenkilö)

Tavoiteltu muutos
  1. Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella on käytössä monipuolisemmat mahdollisuudet toteuttaa kuntoutuspalveluita kotihoidon ja kotisairaaloiden sekä lääkinnällistä kuntoutusta tarvitseville asiakkaille ja kuntoutusta on saatavissa tasapuolisemmin hyvinvointialueella.
  2.  Etäkuntoutusta osataan hyödyntää  osana asiakkaiden kuntoutusta, kun on todettu, että se soveltuu osaksi asiakkaan kuntoutumisprosessia.

 

Muutoksen mittaaminen

Toteutuneet etäkuntoutuskäynnit lkm

Käytössä olevat etäkuntoutusvälineet

 

Toteutussuunnitelma
  • Soitessa Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella etäkuvapuhelinpalvelun hankinta on keskitetty kotihoitoon, josta jyvitetään  laitevuokrat palvelua käyttäviin yksiköihin.  Kuntoutuspalvelut lisätään hankintasopimukseen.
  • Yhteistyön lisääminen kotiin tarjottavien palveluiden, mm. kotihoidon, tehostetun kotikuntoutuksen, kotisairaaloiden ja kuntoutuspalveluiden välillä. (Kuntoutusta tarvitsevien asiakkaiden ja etäkuntoutuksesta hyötyvien asiakkaiden kuntoutustarpeen tunnistaminen ja soveltuvuus etäkuntoutusasiakkaaksi osana kuntoutusprosessia)
  • Erilaisiin etäkuntoutusmahdollisuuksiin tutustuminen 
  •  Pilottialueen ja etäkuntoutusta toteuttavien terapeuttien valinta
  • Kuntoutushenkilöstön ohjaaminen ja koulutus kuvapuhelinsovelluksen tai muun etäkuntoutusvälineen käyttöön 
  • Tarvittavien laitteiden hankinta: henkilöstöllä käytössä tietokone, jossa kamera, kuulokkeet ja mikrofoni ja muut tarvittavat laitteet
  • Asiakkaiden kuntoutustarpeen tunnistaminen ja arviointi, jonka perusteella sovitaan yhdessä asiakkaan kanssa, että osa kuntoutuksesta voidaan toteuttaa etänä
  • Etäkuntoutuksen turvallisuudesta huolehtiminen
  • Toimintatavoista sopiminen ( logistiikka, kirjaaminen, toimintakykymittareiden valinta,  kirjallisen kuvapuhelinpalvelu-suostumussopimuksen laatiminen, seurantalomakkeen laatiminen )
  • Kuvapuhelinpalvelun ja etäkuntoutuksessa tarvittavan sovelluksen sekä laitteiston budjetointi hankkeen jälkeiseen käyttöön

 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä on Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen kotiin tarjottavien palveluiden ( Kotihoito, kotisairaala, lääkinnällinen kuntoutus, kotikuntoutus, kuntouttava jaksohoito) asiakkaat, joille etänä tapahtuva kuntoutus on sopiva toteutusmuoto lähikäyntien ohella.

Etäkuntoutustyöryhmässä sekä pilottityöryhmässä on mukana  hoitotyön  ja kuntoutuksen ammattilaisia sekä kotihoidon ja kuntoutuksen esihenkilöitä, joilla on asiantuntemusta kotihoidon ja kuntoutuksen asiakkuuksista Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella.

Asiakkailta on pyydetty suostumus pilotointiin osallistumiseen ja pyydetty kirjallista ja suullista  palautetta etäkuntoutuskokemuksista. Ammattilaiset ovat osallistuneet työryhmätyöskentelyyn ja ovat saaneet tuoda esiin omia kokemuksiaan etäkuntoutuksesta, asiakkaiden omaisilla on myös ollut mahdollisuus antaa palautetta.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Etäkuntoutuksen mahdollistaminen kotiin tarjottavissa palveluissa toimintamallissa  hyödynnetään palvelun tarjoajan ja  Soiten etäkotihoidon osaamista, lisäksi hyödynnetään Sotekeskushankkeen ja Tulkoti-hankkeiden verkosto-osaamista. Toimintamallin kehittämisessä hyödynnetään kirjallisuutta ja jo kehitettyjä toimintamalleja.

Ideointi
  • Etäkotihoidosta Keski-Pohjanmaalla on hyvät kokemukset, hyödynnetään tätä osaamista -> etäkuntoutuksen pilotointi yhteistyössä etäkotihoidon kanssa
  • Hyvinvointialueella kotikuntoutusta toteuttavien kuntohoitajien ja fysioterapeuttien määrä on vähäinen, joten päädytään  toteuttamaan etäkuntoutusta siten, että Lestijokilaaksossa, Perhonjokilaaksossa ja Kokkolan alueella toimivat terapeutit toteuttavat etäkuntoutusta omalla toiminta-alueellaan, toiminta- ja puheterapeuttien on mahdollista toteuttaa etäkuntoutusta koko hyvinvointialueen asiakkaille.
  • Haetaan myös tietoa muista etäkuntoutusmahdollisuuksista mm. ajasta riippumaton etäkuntoutus sekä etäkuntoutusta helpottavista välineistä ja ohjelmista
Idean valinta

Soitessa on jo vuonna 2017 aloitettu etäkotihoito kuvapuhelinyhteydellä, etäkuntoutuksen pilotoinnissa voidaan hyödyntää tätä osaamista. 

Kirjallisuuden ja muiden alueiden aiempien kokemusten perusteella niin sanottu hybridimalli, kuntoutuksen toteuttaminen osaksi lähi- ja osaksi etäkäynteinä on osoittautunut  kokemusten perusteella toimivaksi malliksi.

Kartoitetaan myös muita mahdollisuuksia toteuttaa etäkuntoutusta

Idean konkretisointi ja visualisointi

1)Kuntoutustarpeen arvioinnin ja kuntoutustarpeen toteamisen yhteydessä otetaan huomioon etäkuntoutuksen mahdollisuus kuvapuhelimen tai muun etäkuntoutusvälineen avulla.

2) Valitaan sopiva väline etäkuntoutuksen toteuttamista varten

3) Toteutetaan etäkuntoutusta osana kuntoutusprosessia terapeutin tekemän yksilöllisen arvion perusteella. Kotihoidon asiakkaiden kuntoutuksessa yhteistyö kotihoidon ja kuntoutuksen henkilöstön välillä tärkeää

4) Kuntoutuksen vaikuttavuutta arvioidaan RAI-arvioinnin ( mikäli kotihoidon asiakas) ja soveltuvien muiden toimintakykymittareiden avulla ( Iäkkäiden henkilöiden toimintakyvyn arviointi kotikuntoutuksessa-mittaristo ja muut soveltuvat mittarit)

Idean testaus asiakkaalla

•Asiakkaat ovat iäkkäitä ja monisairaita, tilanteet voivat muuttua nopeastikin

•Tärkeää löytää sopivat / potentiaaliset asiakkaat, etäkuntoutuksen soveltuvuutta on harkittava yksilöllisesti

•Asiakkaan omat voimavarat ja halukkuus kuntoutuksen toteuttamiseen etänä on ratkaisevaa, myös kuntoutuksesta aiheutuvilla kustannuksilla on merkitystä asiakkaalle

•Kuntoutuksen toteuttajan oma asenne on tärkeä 

•Edellyttää kokeilua 

•Tiedonkulku kotihoidon ja kuntoutuksen välillä tärkeää

•Turvallisuuden huomiointi kuntoutusta toteutettaessa tärkeää. Mm. harjoitusympäristö, näytön sijoittaminen asiakkaan kotona

•Muistisairaus ei ole este kuntoutuksen toteuttamiseen etänä, asiakkaan on kuitenkin  ymmärrettävä sanallista ohjausta

•20-30 min terapian kesto on osoittautunut sopivaksi

•Laitteiden toimivuus on tärkeää

•Tarjoaa mahdollisuuden toteuttaa kuntoutusta useammin, jos kuntoutettava pitkän välimatkan päässä

•Whodas 2.0 itsearviointi mittarin käyttö haasteellista, kysymyksiä on avattava asiakkaalle

•Loppukevennys tärkeä, jotta asiakkaalle jää positiivinen kokemus

Ratkaisun testaaminen

Suunnittelu ja lähtötilanteen kartoittaminen alkoi työryhmissä keväällä 2022, pilotointi siirtyi  keväälle 2023 palvelun tarjoajan vaihtumisen vuoksi. Pilotointia lähdettiin tekemään olemassa olevilla henkilöstöresursseilla, kuntoutushenkilöstön ohjaamiseen käytettiin lisäksi etäkotihoidon kehittäjälähihoitajan  ja hanketyöntekijän työaikaa. Kuntoutuksen käyttöön vuokrattiin hankekustannuksella 5 tablettia, lisäksi syksyn 2023 aikana ajasta riippumattoman laitteiston pilotointiin 3 laitetta + 10 lisenssiä.

 

Kokeilun tavoitteet

Tavoitteena on testata etäkuntoutuksen ( kuvapuhelinpalvelu + ajasta riippumaton kotikuntoutus) soveltuvuutta osana Keski-Pohjanmaan kotikuntoutuksen, kotisairaaloiden kuntoutusasiakkaiden ,lääkinnällisen kuntoutuksen asiakkaiden sekä kuntouttavan jaksohoidon asiakkaiden kuntoutusta

Kokeilussa opittua
  • Suunnitelmallinen kuntoutustarpeen arviointi ja siinä etäkuntoutusmahdollisuuden huomioon ottaminen on tärkeää
  • Etäkuntoutukseen soveltuvat tilat ja välineet ( soveltuva rauhallinen tila. huom! valon suunta)
  • Tarvitaan yksilöllistä harkintaa; asiakkaan halukkuus ja suostumus ensiarvoisen tärkeää onnistuneelle etäkuntoutukselle
  • Kannustaminen ja rohkeus kokeilla uutta toimintatapaa tärkeää (asiakkaat ja henkilöstö)
  • Turvallisuuteen kiinnitettävä erityistä huomiota. Mm. korvauskäytännöstä sopiminen mahdollisen vahingon sattuessa etäkuntoutuksen yhteydessä. ( Potilasvahinkolain antama turva, kun hoitaja tai terapeutti toteuttaa etähoitoa)
  • Yksilöllinen ohjaus  terapeuteille teknologian käyttöönotossa
  • Riittävä tuki sekä paikallisesti että palvelun tarjoajan toimesta teknisissä ongelmissa
  • Yhteyshenkilöiden nimeäminen
  • Tilastointikäytännöistä, asiakasmaksuista sopiminen
  • Laitteiden sijainti, kuljettaminen ja siirtäminen tarpeen mukaan suunniteltava alueellisesti
Ratkaisun perusidea **

Etäkuntoutusta  toteutetaan lääkinnällisen kuntoutuksen asiakkailla sekä yhteistyössä etäkotihoidon, tehostetun kotikuntoutuksen sekä kuntoutuspalveluiden kanssa. Kuntoutuksen toteuttamista etänä harkitaan, kun asiakkaalla on todettu kuntoutustarve kotiin tarjottavissa palveluissa.  Terapeutti arvioi asiakkaan toimintakyvyn perusteella ja soveltuvin mittarein( Esimerkiksi www.toimia.fi, ikääntyneen asiakkaan toimintakyvyn arviointi kotikuntoutuksessa), onko kuntoutusta mahdollista toteuttaa etäkuntoutuksena osana kuntoutusjaksoa. Kotihoidon hoitohenkilökunnalla on  päävastuu kotihoidon asiakkaiden kuntoutustarpeen havaitsemisessa (RAI-arviointi, muutokset toimintakyvyssä). Asiakkaalta pyydetään kirjallinen suostumus kuntoutuksen toteuttamiseen etänä.  Asiakkaalle lainataan kuntoutusjakson ajaksi  helppokäyttöinen kuvapuhelin telineineen ja tarvittaessa  voidaan lainata myös lisäkaiutin lisäksi kuntoutuksella on käytössä laitteisto  ajasta riippumattoman kuntoutuksen toteuttamiseen.

 Mikäli asiakkaalla on etäkotihoito, hyödynnetään kuntoutuksessa samaa kuvapuhelinta.  Ammattilaiset  arvioivat asiakkaan kotona turvallisen etäkuntoutukseen soveltuvan tilan sekä asentavat kuvapuhelimen / ajasta riippumattoman etäkuntoutusvälineen  sille soveltuvaan paikkaan. Kotihoidon ja kuntoutuksen yhteisissä asiakkuuksissa on huomioitava, että paikka soveltuu molempiin tarpeisiin. Sovelluksen pääkäyttäjällä on mahdollisuus siirtää asiakkuus kotihoidon ryhmästä kotihoidon ja kuntoutuksen yhteisiin asiakkuuksiin ja kuntoutuksen asiakkuuteen. 

Kuntoutusjakso alkaa aina terapeutin tekemällä arviointikäynnillä asiakkaan kotona ja päättyy  kotikäyntiin. Terapeutti vie laitteen asiakkaalle ja hakee sen pois jakson päätyttyä,  paitsi, jos kyseessä on etäkotihoidon asiakas. Tarvittaessa voidaan tehdä fyysinen käynti asiakkaan kotona myös kesken jaksoa. Jakson pituus sekä puheluiden sekä fyysisten käyntien määrä määräytyy kuntoutustarpeen arvioinnin perusteella asiakkaan yksilöllisten tarpeiden mukaisesti, kuitenkin niin, että kuntoutusjaksolla on aina alku ja loppu.  Omainen, läheinen tai avustaja voi olla mukana kuvapuheluissa, mikäli asiakas on antanut siihen suostumuksen .

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **
  1.  Henkilöstöllä on käytössä ja helposti saatavissa etäkuntoutukseen tarvittava välineistö
  2.  Alussa tarvitaan aikaa uuden opettelemiseen
  3. Esihenkilöiden antama tuki ja kannustus ja ohjaus tärkeää uutta käytäntöä juurrutettaessa
  4.  Henkilöstö on saanut ohjauksen ja koulutuksen laitteiston käyttöön ja heillä on riittävästi aikaa uuden asian omaksumiseen
  5.  Henkilöstöllä on saatavilla riittävästi tukea teknologian käyttöön ja  ongelmatilanteisiin
  6. Laitevuokrista ja sovellusten käytöstä aiheutuvat kustannukset on huomioitu organisaation budjetissa
Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamallin soveltaminen vaatii

  • Välineet, joiden avulla etäkuntoutusta voidaan toteuttaa
  • Etäkuntoutukseen soveltuvat tilat
  •  Kuntoutustarpeen toteamisen yhteydessä säännönmukaisen arvioinnin etäkuntoutuksen soveltuvuudesta osaksi asiakkaan kuntoutusprosessia sekä asiakkaiden suostumuksen teknologian käyttöön
  • Teknologian käyttöön koulutetun henkilöstön
  • Uudenlaista yhteistyötä toimijoiden välillä ( mm. kotihoito/kuntoutus/palveluntarjoajat)
  • Teknisissä ongelmissa riittävä tuki sekä organisaatiossa että palveluntarjoajalta
  • Taloudelliset resurssit teknologian hyödyntämiseen
Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella kuntoutuspalveluiden käytössä on nyt 5 kuvapuhelinta, jotka on sijoitettu alueen toimipisteisiin ja ovat kuntoutushenkilöstön käytettävissä, mikäli etäkuntoutus todetaan sopivaksi kuntoutusmuodoksi.

Myös ajasta riippumaton etäkuntoutus on mahdollista ainakin pilotoinnin ajan