Etäkuntoutuksen mahdollistaminen kotiin tarjottavissa palveluissa
Toimintamallin tavoitteena on kartoittaa etäkuntoutusmahdollisuuksia Soiten / Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen kotihoidon ja kuntoutuksen asiakkaille ja tarjota siten erilaisia mahdollisuuksia asiakkaiden kuntoutumisen tueksi.
Keski-Pohjanmaan alueen ikäihmisten määrä kasvaa ja on tärkeää, että he pysyvät toimintakykyisinä pidempään. Oikea-aikainen ja riittävä kuntoutus tukee alueen aikuisväestön, mukaan lukien ikääntyneet alueen asukkaat, toimintakykyä ja mahdollistaa kotona asumisen pidempään. Ennaltaehkäisevistä toimista huolimatta tulevaisuudessa tarvitaan monipuolisempia toteutuskeinoja kotiin tarjottavissa palveluissa. Henkilöstön riittävyys on myös haaste ja etäkuntoutusmahdollisuus lisää tasavertaista palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta.
Keski-Pohjanmaalla on toteutettu etäkotihoitoa kuvapuhelinyhteyttä hyödyntämällä jo vuodesta 2017 alkaen, ja sitä toteutetaan toiseksi eniten Suomessa suhteessa asukasmäärään. Etäkotihoidossa soitetaan asiakkaille kuvapuhelimen välityksellä kuukausittain n. 5000 puhelua. Etäkuntoutusta osana kotihoitoa ei ole aiemmin toteutettu, lääkinnällisessä kuntoutuksessa etäkuntoutusta on toteutettu vähäisessä määrin ja sovittua yhtenäistä toimintatapaa kuntoutuksen osalta ei ole aiemmin Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella ollut olemassa. Hyvinvointialueella on linjattu, että teknologisissa ratkaisuissa pyritään mahdollisuuksien mukaan hyödyntämään samoja palveluntarjoajia.
Kehittäjäjoukoksi muodostui etäkuntoutustyöryhmä sekä etäkuntoutuspilottityöryhmä sekä palvelun tarjoajat
Etäkuntoutustyöryhmään kuuluu hankekoordinaattori, hanketyöntekijä, ikääntyneiden kuntoutuksen palveluesimies, kotihoidon palvelualuejohtaja, yleislääketieteen ja geriatrian palvelualuejohtaja sekä kotihoidon että Jokilaaksojen kotisairaalan palveluesimiehiä sekä etäkotihoidon kehittäjälähihoitaja.
Etäkuntoutuspilottityöryhmään ( Pilottialueena Lesti- ja Perhonjokilaakso) kuuluu lisäksi alueen kotikuntoutusta toteuttavaa kuntoutushenkilöstöä)
Yhteistyökokouksiin palveluntarjoajan kanssa ovat osallistuneet kotihoidon palvelualuejohtaja, hankekoordinaattori, kotihoidon toiminnanohjauksen palveluesihenkilö sekä kehittäjälähihoitaja ( kotihoidon etäpalveluiden vastuuhenkilö)
- Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella on käytössä monipuolisemmat mahdollisuudet toteuttaa kuntoutuspalveluita kotihoidon ja kotisairaaloiden sekä lääkinnällistä kuntoutusta tarvitseville asiakkaille ja kuntoutusta on saatavissa tasapuolisemmin hyvinvointialueella.
- Etäkuntoutusta osataan hyödyntää osana asiakkaiden kuntoutusta, kun on todettu, että se soveltuu osaksi asiakkaan kuntoutumisprosessia.
Toteutuneet etäkuntoutuskäynnit lkm
Käytössä olevat etäkuntoutusvälineet
- Soitessa Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella etäkuvapuhelinpalvelun hankinta on keskitetty kotihoitoon, josta jyvitetään laitevuokrat palvelua käyttäviin yksiköihin. Kuntoutuspalvelut lisätään hankintasopimukseen.
- Yhteistyön lisääminen kotiin tarjottavien palveluiden, mm. kotihoidon, tehostetun kotikuntoutuksen, kotisairaaloiden ja kuntoutuspalveluiden välillä. (Kuntoutusta tarvitsevien asiakkaiden ja etäkuntoutuksesta hyötyvien asiakkaiden kuntoutustarpeen tunnistaminen ja soveltuvuus etäkuntoutusasiakkaaksi osana kuntoutusprosessia)
- Erilaisiin etäkuntoutusmahdollisuuksiin tutustuminen
- Pilottialueen ja etäkuntoutusta toteuttavien terapeuttien valinta
- Kuntoutushenkilöstön ohjaaminen ja koulutus kuvapuhelinsovelluksen tai muun etäkuntoutusvälineen käyttöön
- Tarvittavien laitteiden hankinta: henkilöstöllä käytössä tietokone, jossa kamera, kuulokkeet ja mikrofoni ja muut tarvittavat laitteet
- Asiakkaiden kuntoutustarpeen tunnistaminen ja arviointi, jonka perusteella sovitaan yhdessä asiakkaan kanssa, että osa kuntoutuksesta voidaan toteuttaa etänä
- Etäkuntoutuksen turvallisuudesta huolehtiminen
- Toimintatavoista sopiminen ( logistiikka, kirjaaminen, toimintakykymittareiden valinta, kirjallisen kuvapuhelinpalvelu-suostumussopimuksen laatiminen, seurantalomakkeen laatiminen )
- Kuvapuhelinpalvelun ja etäkuntoutuksessa tarvittavan sovelluksen sekä laitteiston budjetointi hankkeen jälkeiseen käyttöön
Kohderyhmänä on Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen kotiin tarjottavien palveluiden ( Kotihoito, kotisairaala, lääkinnällinen kuntoutus, kotikuntoutus, kuntouttava jaksohoito) asiakkaat, joille etänä tapahtuva kuntoutus on sopiva toteutusmuoto lähikäyntien ohella.
Etäkuntoutustyöryhmässä sekä pilottityöryhmässä on mukana hoitotyön ja kuntoutuksen ammattilaisia sekä kotihoidon ja kuntoutuksen esihenkilöitä, joilla on asiantuntemusta kotihoidon ja kuntoutuksen asiakkuuksista Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella.
Asiakkailta on pyydetty suostumus pilotointiin osallistumiseen ja pyydetty kirjallista ja suullista palautetta etäkuntoutuskokemuksista. Ammattilaiset ovat osallistuneet työryhmätyöskentelyyn ja ovat saaneet tuoda esiin omia kokemuksiaan etäkuntoutuksesta, asiakkaiden omaisilla on myös ollut mahdollisuus antaa palautetta.
Etäkuntoutuksen mahdollistaminen kotiin tarjottavissa palveluissa toimintamallissa hyödynnetään palvelun tarjoajan ja Soiten etäkotihoidon osaamista, lisäksi hyödynnetään Sotekeskushankkeen ja Tulkoti-hankkeiden verkosto-osaamista. Toimintamallin kehittämisessä hyödynnetään kirjallisuutta ja jo kehitettyjä toimintamalleja.
- Etäkotihoidosta Keski-Pohjanmaalla on hyvät kokemukset, hyödynnetään tätä osaamista -> etäkuntoutuksen pilotointi yhteistyössä etäkotihoidon kanssa
- Hyvinvointialueella kotikuntoutusta toteuttavien kuntohoitajien ja fysioterapeuttien määrä on vähäinen, joten päädytään toteuttamaan etäkuntoutusta siten, että Lestijokilaaksossa, Perhonjokilaaksossa ja Kokkolan alueella toimivat terapeutit toteuttavat etäkuntoutusta omalla toiminta-alueellaan, toiminta- ja puheterapeuttien on mahdollista toteuttaa etäkuntoutusta koko hyvinvointialueen asiakkaille.
- Haetaan myös tietoa muista etäkuntoutusmahdollisuuksista mm. ajasta riippumaton etäkuntoutus sekä etäkuntoutusta helpottavista välineistä ja ohjelmista
Soitessa on jo vuonna 2017 aloitettu etäkotihoito kuvapuhelinyhteydellä, etäkuntoutuksen pilotoinnissa voidaan hyödyntää tätä osaamista.
Kirjallisuuden ja muiden alueiden aiempien kokemusten perusteella niin sanottu hybridimalli, kuntoutuksen toteuttaminen osaksi lähi- ja osaksi etäkäynteinä on osoittautunut kokemusten perusteella toimivaksi malliksi.
Kartoitetaan myös muita mahdollisuuksia toteuttaa etäkuntoutusta
1)Kuntoutustarpeen arvioinnin ja kuntoutustarpeen toteamisen yhteydessä otetaan huomioon etäkuntoutuksen mahdollisuus kuvapuhelimen tai muun etäkuntoutusvälineen avulla.
2) Valitaan sopiva väline etäkuntoutuksen toteuttamista varten
3) Toteutetaan etäkuntoutusta osana kuntoutusprosessia terapeutin tekemän yksilöllisen arvion perusteella. Kotihoidon asiakkaiden kuntoutuksessa yhteistyö kotihoidon ja kuntoutuksen henkilöstön välillä tärkeää
4) Kuntoutuksen vaikuttavuutta arvioidaan RAI-arvioinnin ( mikäli kotihoidon asiakas) ja soveltuvien muiden toimintakykymittareiden avulla ( Iäkkäiden henkilöiden toimintakyvyn arviointi kotikuntoutuksessa-mittaristo ja muut soveltuvat mittarit)
•Asiakkaat ovat iäkkäitä ja monisairaita, tilanteet voivat muuttua nopeastikin
•Tärkeää löytää sopivat / potentiaaliset asiakkaat, etäkuntoutuksen soveltuvuutta on harkittava yksilöllisesti
•Asiakkaan omat voimavarat ja halukkuus kuntoutuksen toteuttamiseen etänä on ratkaisevaa, myös kuntoutuksesta aiheutuvilla kustannuksilla on merkitystä asiakkaalle
•Kuntoutuksen toteuttajan oma asenne on tärkeä
•Edellyttää kokeilua
•Tiedonkulku kotihoidon ja kuntoutuksen välillä tärkeää
•Turvallisuuden huomiointi kuntoutusta toteutettaessa tärkeää. Mm. harjoitusympäristö, näytön sijoittaminen asiakkaan kotona
•Muistisairaus ei ole este kuntoutuksen toteuttamiseen etänä, asiakkaan on kuitenkin ymmärrettävä sanallista ohjausta
•20-30 min terapian kesto on osoittautunut sopivaksi
•Laitteiden toimivuus on tärkeää
•Tarjoaa mahdollisuuden toteuttaa kuntoutusta useammin, jos kuntoutettava pitkän välimatkan päässä
•Whodas 2.0 itsearviointi mittarin käyttö haasteellista, kysymyksiä on avattava asiakkaalle
•Loppukevennys tärkeä, jotta asiakkaalle jää positiivinen kokemus
Suunnittelu ja lähtötilanteen kartoittaminen alkoi työryhmissä keväällä 2022, pilotointi siirtyi keväälle 2023 palvelun tarjoajan vaihtumisen vuoksi. Pilotointia lähdettiin tekemään olemassa olevilla henkilöstöresursseilla, kuntoutushenkilöstön ohjaamiseen käytettiin lisäksi etäkotihoidon kehittäjälähihoitajan ja hanketyöntekijän työaikaa. Kuntoutuksen käyttöön vuokrattiin hankekustannuksella 5 tablettia, lisäksi syksyn 2023 aikana ajasta riippumattoman laitteiston pilotointiin 3 laitetta + 10 lisenssiä.
Tavoitteena on testata etäkuntoutuksen ( kuvapuhelinpalvelu + ajasta riippumaton kotikuntoutus) soveltuvuutta osana Keski-Pohjanmaan kotikuntoutuksen, kotisairaaloiden kuntoutusasiakkaiden ,lääkinnällisen kuntoutuksen asiakkaiden sekä kuntouttavan jaksohoidon asiakkaiden kuntoutusta
- Suunnitelmallinen kuntoutustarpeen arviointi ja siinä etäkuntoutusmahdollisuuden huomioon ottaminen on tärkeää
- Etäkuntoutukseen soveltuvat tilat ja välineet ( soveltuva rauhallinen tila. huom! valon suunta)
- Tarvitaan yksilöllistä harkintaa; asiakkaan halukkuus ja suostumus ensiarvoisen tärkeää onnistuneelle etäkuntoutukselle
- Kannustaminen ja rohkeus kokeilla uutta toimintatapaa tärkeää (asiakkaat ja henkilöstö)
- Turvallisuuteen kiinnitettävä erityistä huomiota. Mm. korvauskäytännöstä sopiminen mahdollisen vahingon sattuessa etäkuntoutuksen yhteydessä. ( Potilasvahinkolain antama turva, kun hoitaja tai terapeutti toteuttaa etähoitoa)
- Yksilöllinen ohjaus terapeuteille teknologian käyttöönotossa
- Riittävä tuki sekä paikallisesti että palvelun tarjoajan toimesta teknisissä ongelmissa
- Yhteyshenkilöiden nimeäminen
- Tilastointikäytännöistä, asiakasmaksuista sopiminen
- Laitteiden sijainti, kuljettaminen ja siirtäminen tarpeen mukaan suunniteltava alueellisesti