Etäkuntoutuksen mahdollistaminen kotiin tarjottavissa palveluissa

Toimintamallin tavoitteena on kartoittaa etäkuntoutusmahdollisuuksia Soiten / Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen kotihoidon ja kuntoutuksen asiakkaille ja tarjota siten erilaisia mahdollisuuksia asiakkaiden kuntoutumisen tueksi.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Etäkuntoutuksen mahdollistaminen kotiin tarjottavissa palveluissa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallin tavoitteena on kartoittaa etäkuntoutusmahdollisuuksia Soiten / Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen kotihoidon ja kuntoutuksen asiakkaille ja tarjota siten erilaisia mahdollisuuksia asiakkaiden kuntoutumisen tueksi.

Toteutuspaikka
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite, Kotihoito, Kuntoutus
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Pohjanmaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Tuula Rannisto

Luotu

02.06.2022

Viimeksi muokattu

12.12.2023
Ratkaisun perusidea **

Etäkuntoutusta  toteutetaan lääkinnällisen kuntoutuksen asiakkailla sekä yhteistyössä etäkotihoidon, tehostetun kotikuntoutuksen sekä kuntoutuspalveluiden kanssa. Kuntoutuksen toteuttamista etänä harkitaan, kun asiakkaalla on todettu kuntoutustarve kotiin tarjottavissa palveluissa.  Terapeutti arvioi asiakkaan toimintakyvyn perusteella ja soveltuvin mittarein( Esimerkiksi www.toimia.fi, ikääntyneen asiakkaan toimintakyvyn arviointi kotikuntoutuksessa), onko kuntoutusta mahdollista toteuttaa etäkuntoutuksena osana kuntoutusjaksoa. Kotihoidon hoitohenkilökunnalla on  päävastuu kotihoidon asiakkaiden kuntoutustarpeen havaitsemisessa (RAI-arviointi, muutokset toimintakyvyssä). Asiakkaalta pyydetään kirjallinen suostumus kuntoutuksen toteuttamiseen etänä.  Asiakkaalle lainataan kuntoutusjakson ajaksi  helppokäyttöinen kuvapuhelin telineineen ja tarvittaessa  voidaan lainata myös lisäkaiutin lisäksi kuntoutuksella on käytössä laitteisto  ajasta riippumattoman kuntoutuksen toteuttamiseen.

 Mikäli asiakkaalla on etäkotihoito, hyödynnetään kuntoutuksessa samaa kuvapuhelinta.  Ammattilaiset  arvioivat asiakkaan kotona turvallisen etäkuntoutukseen soveltuvan tilan sekä asentavat kuvapuhelimen / ajasta riippumattoman etäkuntoutusvälineen  sille soveltuvaan paikkaan. Kotihoidon ja kuntoutuksen yhteisissä asiakkuuksissa on huomioitava, että paikka soveltuu molempiin tarpeisiin. Sovelluksen pääkäyttäjällä on mahdollisuus siirtää asiakkuus kotihoidon ryhmästä kotihoidon ja kuntoutuksen yhteisiin asiakkuuksiin ja kuntoutuksen asiakkuuteen. 

Kuntoutusjakso alkaa aina terapeutin tekemällä arviointikäynnillä asiakkaan kotona ja päättyy  kotikäyntiin. Terapeutti vie laitteen asiakkaalle ja hakee sen pois jakson päätyttyä,  paitsi, jos kyseessä on etäkotihoidon asiakas. Tarvittaessa voidaan tehdä fyysinen käynti asiakkaan kotona myös kesken jaksoa. Jakson pituus sekä puheluiden sekä fyysisten käyntien määrä määräytyy kuntoutustarpeen arvioinnin perusteella asiakkaan yksilöllisten tarpeiden mukaisesti, kuitenkin niin, että kuntoutusjaksolla on aina alku ja loppu.  Omainen, läheinen tai avustaja voi olla mukana kuvapuheluissa, mikäli asiakas on antanut siihen suostumuksen .

 

Toimintaympäristö **

Keski-Pohjanmaan alueen ikäihmisten määrä kasvaa ja on tärkeää, että he pysyvät toimintakykyisinä pidempään. Oikea-aikainen ja riittävä kuntoutus  tukee alueen aikuisväestön, mukaan lukien ikääntyneet alueen asukkaat, toimintakykyä ja mahdollistaa kotona asumisen pidempään. Ennaltaehkäisevistä toimista huolimatta tulevaisuudessa tarvitaan monipuolisempia toteutuskeinoja kotiin tarjottavissa palveluissa.  Henkilöstön riittävyys on myös haaste ja etäkuntoutusmahdollisuus lisää tasavertaista palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä on Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen kotiin tarjottavien palveluiden ( Kotihoito, kotisairaala, lääkinnällinen kuntoutus, kotikuntoutus, kuntouttava jaksohoito) asiakkaat, joille etänä tapahtuva kuntoutus on sopiva toteutusmuoto lähikäyntien ohella.

Etäkuntoutustyöryhmässä sekä pilottityöryhmässä on mukana  hoitotyön  ja kuntoutuksen ammattilaisia sekä kotihoidon ja kuntoutuksen esihenkilöitä, joilla on asiantuntemusta kotihoidon ja kuntoutuksen asiakkuuksista Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella.

Asiakkailta on pyydetty suostumus pilotointiin osallistumiseen ja pyydetty kirjallista ja suullista  palautetta etäkuntoutuskokemuksista. Ammattilaiset ovat osallistuneet työryhmätyöskentelyyn ja ovat saaneet tuoda esiin omia kokemuksiaan etäkuntoutuksesta, asiakkaiden omaisilla on myös ollut mahdollisuus antaa palautetta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **
  1.  Henkilöstöllä on käytössä ja helposti saatavissa etäkuntoutukseen tarvittava välineistö
  2.  Alussa tarvitaan aikaa uuden opettelemiseen
  3. Esihenkilöiden antama tuki ja kannustus ja ohjaus tärkeää uutta käytäntöä juurrutettaessa
  4.  Henkilöstö on saanut ohjauksen ja koulutuksen laitteiston käyttöön ja heillä on riittävästi aikaa uuden asian omaksumiseen
  5.  Henkilöstöllä on saatavilla riittävästi tukea teknologian käyttöön ja  ongelmatilanteisiin
  6. Laitevuokrista ja sovellusten käytöstä aiheutuvat kustannukset on huomioitu organisaation budjetissa
Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella kuntoutuspalveluiden käytössä on nyt 5 kuvapuhelinta, jotka on sijoitettu alueen toimipisteisiin ja ovat kuntoutushenkilöstön käytettävissä, mikäli etäkuntoutus todetaan sopivaksi kuntoutusmuodoksi.

Myös ajasta riippumaton etäkuntoutus on mahdollista ainakin pilotoinnin ajan

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamallin soveltaminen vaatii

  • Välineet, joiden avulla etäkuntoutusta voidaan toteuttaa
  • Etäkuntoutukseen soveltuvat tilat
  •  Kuntoutustarpeen toteamisen yhteydessä säännönmukaisen arvioinnin etäkuntoutuksen soveltuvuudesta osaksi asiakkaan kuntoutusprosessia sekä asiakkaiden suostumuksen teknologian käyttöön
  • Teknologian käyttöön koulutetun henkilöstön
  • Uudenlaista yhteistyötä toimijoiden välillä ( mm. kotihoito/kuntoutus/palveluntarjoajat)
  • Teknisissä ongelmissa riittävä tuki sekä organisaatiossa että palveluntarjoajalta
  • Taloudelliset resurssit teknologian hyödyntämiseen
Kansikuva
Etäkuntoutuksen mahdollistaminen kotiin tarjottavissa palveluissa

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis