Hyvinvointiteknologian käyttöönoton toimintamalli Pirkanmaan hyvinvointialueella, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1, TP5)

Osana RRP-hanketta selvitettiin hyvinvointiteknologian käyttöönoton toimintamallien nykytila Pirkanmaan hyvinvointialueella suhteessa kansallisiin toimintamalleihin. Kehityssuositusten pohjalta kehitettiin toimintamalleja edelleen.

 

Toimintamallin nimi
Hyvinvointiteknologian käyttöönoton toimintamalli Pirkanmaan hyvinvointialueella, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1, TP5)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Osana RRP-hanketta selvitettiin hyvinvointiteknologian käyttöönoton toimintamallien nykytila Pirkanmaan hyvinvointialueella suhteessa kansallisiin toimintamalleihin. Kehityssuositusten pohjalta kehitettiin toimintamalleja edelleen.

 

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue, kotona asumista tukevat palvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Anu Asmundela

Luotu

22.07.2024

Viimeksi muokattu

20.12.2024
Ratkaisun perusidea

Ikääntyminen ja palveluiden muutostarve haastavat sosiaali- ja terveysalaa globaalisti. Kansalliset toimintamallit hyvinvointiteknologian käyttöönoton edistämiseksi julkaistiin 2023 KATI-hankkeen tuotoksena. Hyvinvointiteknologian käytön lisäämisellä pyritään vaikuttamaan positiivisesti kustannuksiin samalla tukien palvelujärjestelmän toimivuutta. Lisäksi tavoitteena on mahdollistaa enemmän aikaa muuhun hoitotyöhön ja vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa. 

Pirkanmaan hyvinvointialueen RRP-hankkeen kanssa yhteistyössä toteutettiin ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli selvittää Pirkanmaan hyvinvointialueen toimintamallien nykytila suhteessa kansallisiin toimintamalleihin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kehityssuositukset, joiden pohjalta organisaatiolla on mahdollisuus kehittää hyvinvointiteknologian käyttöönoton toimintamalleja. Linkki valmiiseen opinnäytetyöhön on tämän toimintamallin liitteenä.

Opinnäytetyön tuotoksena syntyneiden kehityssuositusten pohjalta lähdettiin jatkokehittämään etähoivan toimintamalleja Pirkanmaan hyvinvointialueen kotona asumista tukeviin palveluihin. Kehittämistä lähdettiin toteuttamaan työryhmätyöskentelynä. Kehittämistyöryhmään kuului RRP-hanketyöntekijöiden lisäksi kotona asumista tukevista palveluista esihenkilöitä, sairaanhoitajia, lähihoitajia, kotihoidon teknologiayhdyshenkilöitä sekä asiakasohjaajia. Ikäihmisten palveluiden kehittämistiimistä ja hyvinvointialueen tietohallinnosta oli asiantuntijaedustajat. Työryhmä tapasi syksyn aikana neljä kertaa.

Työryhmän työskentelyn tuotoksina syntyi 

  • Etähoivan prosessikuvaukset
    • Lääkeautomaattipalvelun prosessi kotona asumista tukevissa palveluissa 
    • Etäkäyntiprosessi kotona asumista tukevissa palveluissa
  • Etähoivan asiakasvalinnan tukimateriaali
    • Etähoivan asiakasvalinnassa huomioitavaa (asiakasnäkökulma ja organisaation näkökulma)
  • Päivitetyt etähoivan asiakasesitteet

Edellä mainittu materiaali etenee hyvinvointialueella päätöksentekoon tammikuussa 2025 ja tämän jälkeen materiaali otetaan käyttöön kotona asumista tukevissa palveluissa sekä asiakasohjauksessa. 

Toimintaympäristö

Toimintamallin toimintaympäristönä on hyvinvointialueen kotona asumista tukevat palvelut sekä asiakasohjaus.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on kotona asumista tukevien palveluiden henkilöstö sekä kotihoidon asiakasohjauksen henkilöstö.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Prosessikuvausten ja asiakasvalinnan tukimateriaalin käyttöönotto tapahtuu sen jälkeen, kun käyttöönotosta on tehty päätös hyvinvointialueella. Käyttöönottoa edistetään järjestämällä infotilaisuudet kotona asumista tukevien palveluiden sekä asiakasohjauksen henkilöstölle.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ennen käyttöönottoa on mahdoton arvioida kehittämistyön tuloksia, mutta materiaalilla on oletusarvoisesti iso merkitys henkilöstön yhdenmukaiselle toiminnalle etähoivan edistämisessä. Tarve kehittämiselle on noussut henkilöstöltä, joten kehitetty materiaali vastaa olemassa olleeseen kehitystarpeeseen.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kehittämistyöhön kannattaa osallistaa laajasti henkilöstöä. Toimintamallit ovat sovellettavissa muidenkin hyvinvointialueiden etähoivan edistämisen materiaaliksi.

Kansikuva
Kotihoidon hoitaja

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt