Ikääntyneen kaatumisvaaran arviointi ja ennaltaehkäisy sote-keskuksessa
Arviointikäytäntö ja toimintamalli ikääntyneen sosiaali-ja terveyspalvelujen asiakkaan kaatumisvaaran arviointiin ja ennaltaehkäisyyn.
Toimintamallin nimi
Arviointikäytäntö ja toimintamalli ikääntyneen sosiaali-ja terveyspalvelujen asiakkaan kaatumisvaaran arviointiin ja ennaltaehkäisyyn.
Toimintamalli kuvaa:
- tahot, jotka kohtaavat kaatumisriskissä olevia ja/tai kaatuneita ikääntyneitä
- kyseisten tahojen välinen työnjako ja vastuut
- intervention sisällöt
- käytettävissä olevat kuntoutuskeinot ja niiden kriteerit
- interventioiden vaikutusten seuranta
- palvelupolut ennaltaehkäisyn osalta ja erilaisissa kaatumistilanteissa
- keinot suuren kaatumisriskin vaarassa olevien asiakkaiden tunnistamiseksi
Toimintamalli pohjautuu seuraaviin julkaisuihin ja olemassa oleviin käytänteisiin:
- Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy opas (THL), joka kokoaa tietoa ja käytännön työvälineitä kaatumisten ehkäisyn toteuttamiseksi.
- Kaatumisen ehkäisyn toimintamalliin (PSHP), joka sisältää arviointilomakkeet
- IKINÄ-malliin, joka kuvaa kaatumisten ehkäisyn toimintapolun siitä alkaen, kun terveydenhuollon ammattilainen kohtaa iäkkään
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja toimintakyvyn turvaamiseksi tarvitaan monenlaisia toimenpiteitä Yksi ennaltaehkäisevän hyvinvointityön keskeinen osa on iäkkään henkilön kaatumisten ja putoamisten ehkäisy (THL). Kaatumisten ja putoamisten ehkäisy edellyttää monialaista toimintaa ja ammattiryhmien yhteistyötä.
Vuoden 2023 alusta käyttöön tuleva Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen valtionosuuden lisäosa kunnille kannustaa kaatumisten ennaltaehkäisyyn, sillä yksi tulosindikaattoreista on Kaatumisiin ja putoamisiin liittyvät hoitojaksot 65 vuotta täyttäneillä henkilöillä verrattuna 10 000 vastaavan ikäiseen henkilöön.
Viime vuosina on julkaistu erilaisia työvälineitä ja materiaaleja ennaltaehkäisevän toiminnan tueksi (THL).
- Ylöjärven kaupungin kotihoidon asiakkaat ja heidän läheiset
- Kotihoidon, kotikuntoutuksen, asiakasohjauksen ja geriatrian poliklinikan työntekijät
- Sidosryhmät
Asiakasymmärryksen taustalla on tutkimistieto, kaatumistilastot sekä työntekijöiden kokemustieto.
Toimintamalli rakennettiin yhteiskehittäen ja prosessi otettiin käyttöön yhteisen perehtymisen avulla.
Toimintamallin käytännön toteutus vaativat monialaista työntekijäresurssia ja säännöllisiä monialaisia yhteistyöpalavereja, jotka toteutetaan tässä toimintaympäristössä etäyhteydellä.
Toimintamallin vaikuksia voidaan arvioida kotihoidon asiakkaiden kaatumistilastojen sekä laajempien tulosindikaattoreiden (sotkanet) kautta.
Toimintamallin käyttöönotto on johtanut lisääntyneisiin kuntoutustarpeenarviointeihin, joka osoittaa tunnistamisessa tapahtuneen positiivista muutosta aiempaan.