Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaalihuollon kirjaamisen kehittäminen

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaalihuollon kirjaamista on tarkoituksena kehittää osana RRF-hanketta. 

Tavoitteena on mm.

·Kirjaamisen kehittäminen ja yhtenäistäminen kansallisten suositusten mukaisesti

·Mallintaa kirjaamisen koulutusrakenne

 

Toimintamallin nimi
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaalihuollon kirjaamisen kehittäminen
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaalihuollon kirjaamista on tarkoituksena kehittää osana RRF-hanketta. 

Tavoitteena on mm.

·Kirjaamisen kehittäminen ja yhtenäistäminen kansallisten suositusten mukaisesti

·Mallintaa kirjaamisen koulutusrakenne

 

Toteutuspaikka
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Paula Hautala

Luotu

13.11.2023

Viimeksi muokattu

15.08.2024
Toimintaympäristö

Sosiaalihuollon kirjaamista ohjaavat lait: 

Sosiaalihuollon ammatillinen henkilöstö sekä avustava henkilöstö, joka osallistuu asiakastyöhön, ovat velvollisia kirjaamaan sosiaalihuollon järjestämisen, suunnittelun, toteuttamisen, seurannan ja valvonnan kannalta tarpeelliset ja riittävät tiedot määrämuotoisina asiakirjoina. Kirjaukset on tehtävä viipymättä sen jälkeen, kun asiakkaan asiaa on käsitelty. Sosiaalihuollon asiakasasiakirjalain mukaan THL määrää asiakasasiakirjojen rakenteet ja tietosisällöt.

  • Laki sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista (254/2015) 
  • Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (784/2021 - asiakastietolaki) 
  • Määräys (1/2021) sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen rakenteista ja asiakasasiakirjoihin merkittävistä tiedoista 
  • Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) 

Sosiaalihuollon tietojen siirtyminen Kantaan lisää sosiaalihuollon kirjaamisen kehittämis- ja koulutustarvetta.  Tavoitteena on vertailukelpoisen tiedon tuottaminen sosiaalipalveluissa rakenteisen kirjaamisen avulla.

Asiakasasiakirjat siirtyvä sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon  sosiaalihuollon liittymisvelvoitteen mukaisesti. 

 

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä