Kokemusasiantuntijat hanketyössä - Sovitut käytännöt
MONNI-hankkeessa pyrittiin varmistamaan vahva lastensuojelun kokemusasiantuntijoiden osallisuus hanketyössä. Se on tärkeää, jotta tieto ja tilannekuva ei jää puutteelliseksi. Hankkeen tulokset ja vaikuttavuus ovat todennäköisesti paremmat kokemustiedon avulla.
MONNI-hankkeessa lastensuojelun kokemusasiantuntijalla on tarkoitettu lastensuojelun asiakkaana olevia/olleita henkilöitä, jotka antavat omasta halustaan kokemuksiinsa perustuvia tietoja ja näkemyksiä lastensuojelun kehittämiseksi. Lastensuojelulain mukaisesti asiakkaalla tarkoitetaan lasta, ei vanhempia. Lastensuojelun asiakkaan vanhempi -kokemusasiantuntijoita on pyritty ottamaan mukaan hanketyöhön tarvittavissa tilanteissa.
Lastensuojelun kokemusasiantuntijoiden on tarkoitus tuoda käsiteltäviin asioihin asiakasnäkökulmaa ja nuoren henkilön näkökulmaa sekä lisätä ammattilaisten ja johdon ymmärrystä asiakasnäkökulman ja kokemustiedon merkityksestä.
Kokemusasiantuntijoiden avulla voi olla mahdollista tarkastella ammattilaisten suunnitelmia rakentavan kriittisesti sekä vahvistaa asioiden käsittelyä lapsenoikeusperusteisesti, vaikkakin se on kaikkien yhteinen tehtävä.
Yhteistyö Pesäpuu ry:n lastensuojelun kokemusasiantuntijoiden, Osallisuuden aika ry:n tai maakunnallisten vakiintuneiden kokemusasiantuntijaverkostojen kanssa priorisoitiin oikeanlaisen ja riittävän tuen varmistamiseksi kokemusasiantuntijoille hanketoiminnan aikana. MONNI-hanke sitoutui toimimaan Pesäpuu ry:n lasten ja nuorten kokemusasiantuntijatoiminnan eettisten periaatteiden mukaan.
Kokemusasiantuntijat kehittämisen tiimien työskentelyssä:
Hankekoordinaattori kävi kokemusasiantuntijan kanssa tutustumiskeskustelun ennen ensimmäistä kehittämisen tiimiin osallistumista. Kehittämisen tiimit muodostettiin maakunnissa temaattisesti lastensuojelun asiakkaan monialaisen tarpeen ympärille. Kokemusasiantuntijoiden toivottiin osallistuvan kaikkiin tiimin käsittelyihin, mutta jos se ei ollut mahdollista, niin kehittämisen tiimin oli tärkeää saada kokemusasiantuntijuuden näkökulmia käyttöönsä jollain tavalla, esim. muutamalla tapaamiskerralla tai kokemusasiantuntijaryhmän konsultaatiolla. Myös tilanteessa tai asiassa, jossa yksi kokemusasiantuntija olisi voinut kuormittua liikaa, käännyttiin matalalla kynnyksellä kokemusasiantuntijaryhmän puoleen. Koordinaattorit kysyvät säännöllisesti kokemusasiantuntijalta haluaako hän viedä asioita isomman ryhmän käsittelyyn.
Koordinaattorit pyrkivät tukemaan kokemusasiantuntijan yhdenvertaista osallisuutta kehittämisen tiimin dialogissa. Kehittämisen tiimien aluksi muodostettiin työryhmän yhteisen työskentelyn ”pelisäännöt” turvallisen ja moniäänisen prosessin varmistamiseksi, jolloin keskusteltiin auki myös kokemusasiantuntijan rooli. Etukäteen koordinaattori oli sopinut kokemusasiantuntijan kanssa mitä kokemusasiantuntija haluaa itsestään kertoa. Koordinaattorit pyrkivät olemaan kokemusasiantuntijoiden tuki ja turva kehittämisen tiimeissä. Kokemusasiantuntijan oli mahdollista ottaa oman tukihenkilön mukaan kehittämisen tiimiin tai muihin MONNI-tilaisuuksiin sopien siitä etukäteen koordinaattorin kanssa.
Löydätte esimerkkejä kokemusasiantuntijuuden muista käytännöistä liitteenä olevasta työpaperista. Sieltä löytyvät myös palkkiot kokemusasiantuntijoille, jotka MONNI-hankkeen ohjausryhmä projektipäällikön esityksestä sopi.
Suunniteltaessa ja sovittaessa lastensuojelun kokemusasiantuntijan/-joiden osallisuudesta hankkeessa, konsultoitiin matalalla kynnyksellä Pesäpuun yhteyshenkilöä, jotta varmistettiin kokemusasiantuntijalähtöisyys suunnittelussakin.
Kokemusasiantuntijakäytäntöjen suunnitteluun pyydettiin mukaan kokemusasiantuntija, mutta osallistumiseen tuli este. Suunnitelma lähetettiin kokemusasiantuntijalle ja Pesäpuun asiantuntijalle kommentointia varten. Pesäpuun asiantuntija ehdotti laajemman lastensuojelun asiakkaiden osallisuuden saavuttamiseksi yhteistyötä Nuorten foorumin järjestämiseksi syksyllä 2021.
Kokemusasiantuntijuutta pyydettiin mukaan kaikkiin MONNI-hankkeen toimeenpanon neljään eri pilariin:
OSALLISUUS: Kehitämme ja teemme näkyväksi asiakasosallisuuden mittareita. Tästä työskentelystä kumpusi 3X10D Lastensuojelu -elämäntilannemittarin edistäminen.
KOKEMUSASIANTUNTIJUUS: Edistämme kokemusasiantuntijuuden käyttöä. Tästä työskentelystä kumpusi kokemusasiantuntija- ja vertaistukirakenteiden luominen hyvinvointialueita varten. Lisäksi toteutimme nuorten kanssa kaksi videota.
YHTEISEN TEKEMISEN KÄYTÄNNÖT: Suunnittelemme systemaattisia käytäntöjä ja rakenteita yhteisen tekemisen tilanteisiin. Tästä kumpusivat monialaiset kehittämisen tiimit, joissa kokemusasiantuntijoiden osallistuminen oli laajinta sekä työryhmissä että niistä syntyneissä käytännöissä (esimerkiksi OMA TIIMI Etelä-Pohjanmaalla).
YHTEINEN OPPIMINEN: Koulutamme lastensuojelun sisältöä ja systeemisen työotteen hyötyjä
yhteistyökumppaneille. KOulutusten sisällöissä tarjottiin kokemusasiantuntijoiden puheenvuoroja.