Laatukriteereihin perustuva tuettu työhönvalmennus kuntouttavassa työtoiminnassa / Työkykyohjelman laajennus, Satakunnan hyvinvointialue (RRP, P3)

Laatukriteereihin perustuva tuetun työllistymisen työhönvalmennuksen käyttöönotto osana hyvinvointialueen toiminnallisen kuntoutuksen palveluja. Tavoitteena on työnhakijoiden työllistyminen normaaliin palkkatyöhön avoimille työmarkkinoille.

Toimintaympäristö

Työkykyohjelman laajentamisessa laatukriteereihin perustuva tuetun työllistymisen työhönvalmennus oli luvattu ottaa käyttöön Satakunnan hyvinvointialueen sosiaalihuollon palveluissa. Pilotointi suunniteltiin yhdessä palvelutuotannon esihenkilöiden kanssa ja asiakaskohderyhmäksi valittiin sekä toiminnallisen kuntoutuksen, että työkyvyn tuen palveluiden kuntouttavan työtoiminnan asiakkaat.

Kuntouttava työtoiminta on sosiaalipalvelu, joka perustuu työllistymistä edistävään suunnitelmaan. Suunnitelmaa ovat mukana laatimassa:

  • TE-toimisto tai työllisyydenhoito
  • sosiaalihuollon ammattilainen
  • asiakas itse

Kuntouttavan työtoiminnan asiakkailla on taustalla tyypillisesti pitkään jatkunut työttömyys ja mahdollisesti terveydellisiä haasteita, jotka voivat estää tai hankaloittaa työllistymistä. Asiakkaat voivat tarvita pitkäkestoista ja yksilöllistä apua työllistymisen tueksi. Kuntouttavassa työtoiminnassa on Satakunnassa käytössä työskentelyjakson arviointilomake, jonka avulla asiakkaan työ- ja toimintakykyä seurataan ja arvioidaan kuntouttavan työtoiminnan aikana. Lomakkeen avulla voi nousta esille asiakkaan työkyvyn tarkemman selvittelyn tarve, jolloin työhönvalmentaja tai kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja voivat konsultoida työkyvyn tuen tiimiä.

  • Laatukriteereihin perustuva tuetun työllistymisen työhönvalmennus on menetelmä, josta hyötyvät ne kuntouttavan työtoiminnan asiakkaat, joilla on aito halu ja motivaatio työllistyä avoimille työmarkkinoille. 
  • Työhönvalmentajan tarjoama tuki asiakkaalle on erittäin tärkeä työllistymisen prosessissa tai opintoihin pääsemisessä. 
  • Prosessi saattaa kuntoututtavan työtoiminnan asiakkaalla kestää pitkäänkin. Pitkäkestoinen tuki kuitenkin kannattaa, sillä kaikilla on oikeus tavoitella työtä. 
  • Työ ja osallistuminen yhteiskuntaan on kaikille tärkeää ja merkityksellistä. Työ luo uskoa tulevaisuuteen. 
  • Kaikkien työpanosta tarvitaan yhteiskunnassamme ja työllisyysasteen nostaminen on pääministeri Petteri Orpon hallituksen yksi monista tavoitteista. 

TE-palvelujen siirto kunnille vuoden 2025 alussa tuo palvelut lähemmäksi asiakkaita. Se tarkoittaa uudenlaisten toimintamallien ja yhteistyöverkostojen rakentamista toimijoiden välillä asiakkaiden työllistymisen tueksi. Laatukriteereihin perustuva tuetun työllistymisen työhönvalmennus on menetelmä, jota kannattaa hyödyntää asiakkaiden työllistymisen tukena silloin, kun asiakkaalla itsellään on aito halu ja motivaatio työllistyä.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pilotoinnin tarkoituksena Satakunnassa oli kytkeä sosiaalihuollon palvelut tiiviimmin osaksi työ- ja toimintakyvyn tuen palveluita, sekä juurruttaa laatukriteereihin perustuva tuetun työllistymisen työhönvalmennus osaksi käytännön työtä mielenterveys- ja päihdepalvelujen toiminnallisessa kuntoutuksessa. 

  • Tarkoituksena oli, että kuntouttavassa työtoiminnassa oleva työnhakija/asiakas työllistyy normaaliin palkkatyöhön avoimille työmarkkinoille henkilökohtaisen työhönvalmentajan avulla ja tuella. 
  • Tärkeää oli, että asiakkaalle etsittävä työ vastasi asiakkaan mielenkiintoa ja pääasiallisena tavoitteena työhönvalmennuksessa oli jatkuvat työsuhteet. 
  • Satakuntaan muodostettiin työhönvalmentajien tiimi, jota koordinoi tiiminvetäjä. Tiiminvetäjä vastasi laatukriteereiden toteutumisesta työhönvalmentajien tiimin työssä, ja toimintaa kehitettiin yhdessä toimijoiden kanssa pilotoinnin aikana.

Laatukriteereihin perustuvalla tuetun työllistymisen työhönvalmennuksella edistetään asiakkaiden jatkopolkuja työmarkkinoille sosiaalihuollon työllistymistä tukevista palveluista ja kytketään ne osaksi työkyvyn tuen palveluiden kokonaisuutta. Työhönvalmennus integroitiin Satakunnassa osaksi asiakkaan työllistymisen tuen palveluketjua, ja pilotointi toteutettiin tiiviissä yhteistyössä asiakkaan tarvitsemien eri hoito- ja kuntoutustahojen kanssa.

Laatukriteereihin perustuva tuetun työllistymisen työhönvalmennuksen toimenpiteet Satakunnassa

  • Työhönvalmennuksen jalkauttaminen / käynnistäminen uusissa kunnissa.
  • Työhönvalmentajien tiimin muodostaminen ja toiminnan suunnittelu pilotointien kautta.
  • Laatukriteereihin perustuvan tuetun työllistymisen työhönvalmennuksen prosessin kuvaus ja yhteistyön mallinnus hyvinvointialueen työkyvyn tuen tiimien kanssa.
  • Laatukriteereihin perustuvan tuetun työllistymisen työhönvalmennuksen osaamisen 

Laatukriteereihin perustuva tuetun työllistymisen työhönvalmennus oli osa Työkykyohjelman laajennusta, joka kuuluu Kestävän kasvun Satakunta 2 –hankkeeseen, ja joka on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. Laatuperusteinen työhönvalmennus pohjautuu IPS työhönvalmennukseen. Työkykyohjelman laajentamisessa laatukriteerit oli sovitettu sosiaalihuollon palveluihin sopivaksi. Laatuperusteisesta työhönvalmennuksesta sekä laatukriteereistä lisätietoa saa Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta: Laatuperusteinen työhönvalmennus.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Laatukriteereihin perustuvan tuetun työllistymisen työhönvalmennuksen tavoitteena on tarjota osatyökykyisille yksilöllisiä ja oikea-aikaisia työkyvyn ja työllistymisen tuen palveluja. Asiakkaiden työllistymistä tukevat sosiaalihuollon palvelut ovat tärkeä osa työkyvyn tuen palveluiden kokonaisuutta. Työkyvyn tuki taas on osa suurempaa työllistymisen tuen kokonaisuutta, jolla tavoitellaan mm. työllisyysasteen nostoa. Työkykyä tukemalla voidaan edistää asiakkaiden työelämään pääsyä, paluuta tai siellä pysymistä. Työkyvyn tuen varhaisen vaiheen palveluihin panostamalla voidaan vaikuttaa samalla siihen, asiakkaiden työttömyyden kesto lyhenee, kun työkyvyn tuen palveluprosessi on asiakaslähtöinen ja sujuva ja siinä on huomioitu yhdyspinnat eri toimijoiden kanssa. Kehittämällä sosiaali- ja terveydenhuollon työllistymistä tukevia palveluja, voidaan asiakkaiden työ- ja toimintakykyä tukea aiempaa paremmin. 

Laatukriteereihin perustuva tuetun työllistymisen työhönvalmennus on tärkeää sovittaa yhteen muuhun työllistymistä tukevaan toimintaan ja sote-keskuksen palveluihin. Kuntouttavan työtoiminnan asiakkailla on taustalla tyypillisesti pitkään jatkunut työttömyys ja mahdollisesti terveydellisiä haasteita, jotka estävät tai hankaloittavat työllistymistä. Silloin kun terveydentilan ongelmat ja sairaudet ovat keskeinen työllistymiseen vaikuttava haaste, tarvitaan tiivistä yhteistyötä terveydenhuollon kanssa. Tällöin yhteistyö korostuu erityisesti työttömien terveydenhuollon tai työkyvyn tuen tiimien kanssa. Tämä kokonaisuus pitää huomioida ja palvelut sovittaa yhteen, kun hyvinvointialueella kehitetään työkyvyn tuen palveluiden kokonaisuutta.

Palveluiden yhteensovittaminen voidaan toteuttaa laatukriteereihin perustuvan tuetun työllistymisen työhönvalmennuksessa tiimityöskentelyn kautta. 

  • Tiiminvetäjä on tärkeässä roolissa palveluiden yhteensovittamisessa sekä työhönvalmentajien työn tukemisessa. 
  • Työhönvalmentajien tiimissä toimimalla asiakasohjaus, etuusohjaus ja jatkopolutus helpottuvat ja nopeutuvat. 
  • Tiedonsiirto helpottuu ja vahvistuu sekä työhönvalmentajien tiimin kesken, että eri yhteistyötahojen välillä. 
  • Yhteistyössä voidaan tunnistaa myös muita sellaisia asiakkaita, jotka voisivat hyötyä laatukriteereihin perustuvan tuetun työllistymisen työhönvalmennukseen ohjautumisesta. 
  • Ammattilaisten osaamisen vahvistaminen ja tiedon lisääminen laatukriteereihin perustuvasta tuetun työllistymisen työhönvalmennuksesta ovat tärkeitä toiminnan käyttöönotossa sekä siinä, että asiakas saa palvelua laatukriteerit huomioiden. 

Lähtökohtana laatukriteereihin perustuvassa työhönvalmennuksessa ovat työnhakijan omat toiveet työllistymisestä ja työn sisällöstä, osaaminen sekä taidot. Keskiössä on asiakas ja hänen palveluntarpeensa. Työmarkkinat tarvitsevat kaikkien työpanosta, myös osatyökykyisten. Laatukriteereihin perustuva tuetun työllistymisen työhönvalmennuksen menetelmä tukee aidosti osallistavien työmarkkinoiden rakentamista, sekä edistää tasa-arvoisia mahdollisuuksia osallistua työelämään. Se on myös todettu (IPS) tehokkaaksi työllistymisen tuen menetelmäksi.

Toteutussuunnitelma

Laatuperusteisen työhönvalmennuksen pilotointi

  • Laatukriteereihin perustuvaa tuetun työllistymisen työhönvalmennusta pilotoitiin Satakunnan hyvinvointialueella vuosina 2023-2024 sosiaalipalvelujen ja toiminnallisen kuntoutuksen kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille, mielenterveys- ja päihdepalvelujen toiminnallisen kuntoutuksen palveluissa.
  • Pilotointi tapahtui kaikissa Työkykyohjelman laajentumisen kunnissa: Harjavallassa, Huittisissa, Kokemäellä, Nakkilassa ja Raumalla. 
  • Pilotointisuunnitelma laadittiin niin, että laatuperusteinen työhönvalmennus oli mahdollista ottaa käyttöön hanketyöntekijöiden omassa työssä ja menetelmällä oli mahdollisuus juurtua osaksi toiminnallisen kuntoutukseen toimintaa hankkeen päättyessä. 
  • Suunnitelma laadittiin yhdessä palvelutuotannon esihenkilöiden kanssa, jotka tukivat alusta saakka sitä, että laatukriteereihin perustuva tuetun työllistymisen työhönvalmennus juurtuu pilotoinnin päätteeksi niihin toimintayksiköihin, missä menetelmää pilotoitaisiin.

Pilotoinnin käynnistäminen

  • Pilotointi käynnistettiin joulukuussa 2023 Satakunnan hyvinvointialueen Harjavallan aikuisten matalan kynnyksen kohtaamispaikka Haikussa yhden työhönvalmentajan avulla, joka työskenteli alussa 50% Työkykyohjelman laajentamisessa. 
  • Tavoitteena oli saada työhönvalmennukseen kuntouttavassa työtoiminnassa olevia asiakkaita, joten yhteistyö käynnistettiin alussa kuntouttavan työtoiminnan ohjaajien sekä TE-palveluiden kanssa.
  • Tiiminvetäjä toimi toiminnan käynnistämisessä apuna ja tukena, sekä koordinoi toiminnan laajentamisen suunnittelua muihin Työkykyohjelman laajentamisen kuntiin. 
  • Tiiminvetäjä työskenteli myös itse asiakastyössä työhönvalmentajana.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakaskohderyhmäksi valittiin Satakunnan hyvinvointialueen kuntouttavan työtoiminnan asiakkaat, joilla oli asiakkuus toiminnallisen kuntoutuksen tai työkyvyn tuen palveluissa. 

  • Satakunnan hyvinvointialueen toiminnallinen kuntoutus on tarkoitettu mielenterveys- tai päihdeasiakkaille, ja se voi olla esimerkiksi työtoimintaa tai ryhmätoimintaa. 
  • Toiminnallinen kuntoutus pyrkii siihen, että asiakas voi kuntoutua omaan tahtiinsa, tavoite voi olla paluu työelämään tai opiskeluun, tai löytää hyvä elämä tai luoda sille sisältöä. 
  • Kuntoutuminen perustuu toipumisorientaatioon eli asiakas rakentaa itse itselleen merkityksellistä elämää sairastumisen jälkeen. 
  • Asiakaskohderyhmä oli yksi Työkykyohjelman laajentamisen kohderyhmistä: kuntouttavassa työtoiminnassa olevat asiakkaat (laki kuntouttavasta työtoiminnasta 189/2001). 
  • Kuntouttava työtoiminta on sosiaalihuollon palvelu, jonka avulla työttömän työnhakijan elämän- ja arjenhallintaa sekä työ- ja toimintakykyä vahvistetaan, jotta hän voisi työllistyä, hakeutua koulutukseen tai osallistua TE-hallinnon työllistymistä edistäviin palveluihin.
  • Kuntouttavan työtoiminnan tarkoitus on parantaa mahdollisuuksia saada työpaikka. 
  • Asiakkaan henkilökohtainen tilanne määrittelee sen, että mitä työ- ja toimintakykyä ja elämänhallintaa tukevia palveluita hänelle tarjotaan. Näihin palveluihin tulee sisältyä henkilön tarvitsema tuki ja ohjaus. 

Keskeistä pilotoinnissa oli löytää ne asiakkaat, joilla oli aito halu ja motivaatio työllistyä avoimille työmarkkinoille, ja yhdessä työhönvalmentajan kanssa keskittyä asiakkaan osaamiseen, motivaatioon ja toiveisiin työpaikasta.

  • Asiakkaat olivat kuntouttavassa työtoiminnassa työhönvalmennuksen pilotoinnin alkaessa. 
  • Kuntouttavan työtoiminnan päättyessä asiakkailla oli mahdollisuus jatkaa työhönvalmennuksessa toiminnallisen kuntoutuksen palvelussa. 
  • Lähtökohtana toiminnassa olivat työnhakijan omat toiveet työllistymisestä, työn sisällöstä, osaaminen, taidot, sekä pyrkimys työllistyä avoimille työmarkkinoille. 
Ratkaisun perusidea

Kehittämistyön ja pilotoinnin tuloksena syntyneet toimintamallit

1. Laatuperusteisen työhönvalmennuksen prosessimalli kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille Satakunnan hyvinvointialueella 

  • Keskeistä on, että laatuperusteista työhönvalmennusta ohjaa 25 laatukriteeriä, 8 periaatetta ja 5 työhönvalmennuksen vaihetta. 
  • Laatuperusteista työhönvalmennusta tarjotaan Satakunnan hyvinvointialueen toiminnallisessa kuntoutuksessa kuntouttavan työtoiminnan ja sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaille. 
  • Keskeistä on nopea työnhaku, jossa korostuu työhönvalmentajan rooli. 
  • Työhönvalmentaja etsii asiakkaille heidän tavoitteidensa mukaisia työpaikkoja, tapaa työnantajia ja neuvottelee työtehtävistä sekä työsuhteista. 
  • Työhönvalmentaja tukee sekä työnhakija-asiakasta että työnantaja-asiakasta työllistymiseen liittyvissä asioissa. 
  • Asiakkaan tuki muodostuu tarpeen mukaan ja työhönvalmentaja tarkastelee palvelun tarvetta säännöllisesti, sekä vähentää tukea työsuhteen aikana. 
  • Palvelu päättyy, kun asiakas ei sitä enää tarvitse. 

2. Laatuperusteisen työhönvalmennuksen tiimimalli Satakunnan hyvinvointialueen Toiminnallisessa kuntoutuksessa

  • Laatuperusteisen työhönvalmennuksen tiimimalli muodostuu toiminnallisen kuntoutuksen palveluissa yhdestä tiiminvetäjä-työhönvalmentajasta, ja kahdesta työhönvalmentajasta. 
  • Työhönvalmentajat työskentelevät omilla alueillaan ja edistävät asiakkaiden työllistymistä laatuperusteisen työhönvalmennuksen menetelmän mukaisesti. 

3. Laatuperusteisen työhönvalmennuksen verkosto Satakunnan hyvinvointialueella

  • Laatuperusteisen työhönvalmennuksen verkosto muodostuu Satakunnan hyvinvointialueella kahdesta pienemmästä verkostosta, jotka sijoittuvat Porin ja Rauman alueille. 
  • Verkostot muodostuvat hyvinvointialueen mielenterveys-ja päihdepalveluiden ja vammaispalveluiden työhönvalmentajista. Verkostoon kuuluu myös kaupungin ja kolmannen sektorin työhönvalmentajia. 
  • Verkostot tapaavat 5-6 kertaa vuodessa tiiminvetäjän koordinoimana.
  • Verkostotapaamisissa käsitellään työhönvalmennukseen liittyviä yhtäläisyyksiä, haasteita ja onnistumisen kokemuksia. 
  • Työnantajayhteistyön vahvistaminen on myös tärkeä osa verkostotyötä. 
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin juurtuminen ja leviäminen

  • Hanketyöhön palkattiin työhönvalmentajiksi henkilöitä palvelutuotannosta, joilla oli todellinen mahdollisuus jo pilotoinnin aikana ottaa laatukriteereihin perustuva tuetun työllistymisen työhönvalmennus käyttöön osaksi omaa työtään. 
  • Tällä tavalla edistettiin ja tuettiin toiminnan juurtumista käytäntöön jo hankkeen aikana, sekä hankkeen päättymisen jälkeen. 
  • Kaikki työhönvalmentajat kävivät THL:n IPS-menetelmäkoulutuksen, jolla vahvistettiin työhönvalmentajien osaamista laatuperusteisen työhönvalmennuksen menetelmän käytöstä pilotoinnin alkaessa.
  • Toiminnan juurtumista ja leviämistä hankkeen päättymisen jälkeen vahvistaa myös se, että toiminnallisessa kuntoutuksessa, jonne menetelmä juurtuu, jatkaa hankkeessa työskennellyt tiiminvetäjä, joka vastaa toiminnan koordinoinnista ja yhteistyöverkostojen kokoontumisista osana omaa työtään. 
  • Myös kaksi hankkeessa työskennellyttä työhönvalmentajaa jatkavat laatuperusteista työhönvalmennusta osana oman työtään hankkeen päätyttyä.
  • Työhönvalmentajien verkostot jatkavat säännöllisiä kokoontumisiaan myös vuoden 2025 aikana. 

Toiminnan juurtuminen organisaatioon edellyttää palvelutuotannon johdon vahvaa tahtotilaa ja tukea, sekä resursseja menetelmän käyttöön. Tarvitaan myös riittävästi aikaa, sillä prosessien juurtuminen on hidasta ja toiminta vakiintuu prosessien edetessä.

Toiminnan juurtumista edistävät tekijät

  • Asiakkaiden työhönvalmennuksen tarve on tunnistettu esihenkilötasolla.
  • Juurtumiselle on palveluntuotannon tahtotila.
  • Työhönvalmennusta halutaan koko ajan kehittää ja sisällyttää osaksi asiakkaan palveluita.
  • Ymmärrys, että menetelmä tuottaa oikeasti hyviä tuloksia.

Toiminnan juurtumista tukee myös laaja-alainen viestintä. Laatuperusteisesta työhönvalmennuksesta viestittiin aktiivisesti hyvinvointialueen sisällä sisäisin tiedottein, mediassa natiiviartikkelien kautta ja paikallisradiossa.  

Liitteet
Vinkit toimintamallin soveltajille

Laatukriteereihin perustuvan tuetun työllistymisen työhönvalmennuksesta voivat hyötyä monenlaiset asiakaskohderyhmät, kuten vammaiset, kehitysvammaiset tai sosiaalihuollon mielenterveys- ja päihdetyön asiakkaat. Työkykyohjelman laajentamisen aikana keskityttiin kuitenkin vain kuntouttavan työtoiminnan asiakaskohderyhmään, mutta toimintamalli voidaan ottaa käyttöön myös kaikissa muissa edellä mainituissa asiakaskohderyhmissä.

Toimintamallin käyttöönotossa tai soveltamisessa tärkeää huomioida

  • Toiminnalla on johdon tuki ja tahtotila.
  • Toimintaan tosiasiallisesti käytettävissä olevat resurssit on huomioitu, sillä asiakasprosessit voivat kestää pitkään ja asiakkaat voivat tarvita tukea yksilöllisesti.
  • Laatuperusteisella työhönvalmennuksella on tiiminvetäjä, joka koordinoi toimintaa ja toimii apuna ja tukena työhönvalmentajille.
  • Laatuperusteista työhönvalmennusta tekevät ammattilaiset suorittavat IPS-menetelmäkoulutuksen, joka perehdyttää menetelmän käyttöön.
  • Työhönvalmennuksen toimintaa seurataan ja arvioidaan säännöllisesti, sekä kehitetään aktiivisesti.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Laatuperusteisen työhönvalmennuksen pilotointiin ja käyttöönottoon palkattiin lokakuussa 2023 kaksi 50% työhönvalmentajaa, joista toinen otti hoitaakseen myös tiiminvetäjän tehtävät. Pilotoinnin alkaessa joulukuussa 2023 laatukriteereihin perustuva tuetun työllistymisen työhönvalmennus ei ollut käytössä hyvinvointialueen sosiaalihuollon ja toiminnallisen kuntoutuksen palveluissa. Toiminnallisessa kuntoutuksessa Porissa oli kuitenkin tehty aiemmin työhönvalmennusta, joka toimi hyvänä pohjana sille, että työhönvalmennukseen tuotiin mukaan laatukriteerit ja toimintaa lähdettiin kehittämään niiden pohjalta.

Laatuperusteisen työhönvalmennuksen kehittämistyön tulokset vuosina 2023-2024

  • Asetettu asiakasmääräarvio hankeaikana oli 40
  • Asiakkaita saatiin työhönvalmennusprosessiin 25 (62,5% arvio asiakasmäärästä)
  • 3 työllistynyt (12,0%)
  • 4 aloittanut opiskelun (16,0%)
  • 3 aloittanut työkokeilun (12,0%)
  •  3 siirtynyt kuntouttavaan työtoimintaan lähemmäs työelämää (12,0%) 
  • 5 lopettanut tai keskeyttänyt (20,0%) 

Liitteessä olevassa kuvassa on kuvattu laatuperusteisen työhönvalmennuksen tulokset vuosina 2023-2024: Laatuperusteisen työhönvalmennuksen tulokset vuosina 2023-2024.

Asiakaspalaute

Työhönvalmennukseen osallistuneilta asiakkailta pyydettiin palautetta kokemuksestaan kyselyn kautta. 

  • 25 asiakkaasta kyselyyn vastasi 14. 
  • Vastausten perusteella keskimääräinen arvio työhönvalmennuksesta asteikolla 1-5, oli 4,64. 
  • Vastaajista 11 suosittelisi palvelua muille ja 3 ei osannut sanoa mielipidettään.

Kyselyyn vastanneiden sanallista palautetta laatuperusteisesta työhönvalmennuksesta:

  • ”Omalta kohdaltani en keksi mitään parannettavaa, todella hyvä apu työnhaussa”.
  • ”Työhakemusten ja cv:n teossa apu on tullut todella tarpeeseen”.
  • ”Ihana työhönvalmentaja, lämmin ja rauhallinen kannustava”.
  • ”Tämä on juuri sitä tukea mitä olen kaivannut elämässä eteenpäin menemisessä ja tukena isoissa elämänmuutoksissa”.

Vertaisryhmät

  • Pilotoinnin aikana laatuperusteisen työhönvalmennuksen asiakkaille järjestettiin yhteensä neljä vertaisryhmää eri paikkakunnilla, johon työhönvalmennuksen asiakkaat saivat osallistua oman mielenkiintonsa mukaan. 
  • Ryhmäkertojen sisällöt käsittelivät erilaisia teemoja liittyen työelämään, esim. omat unelmat, omat vahvuudet, työssä jaksaminen ja työhyvinvointi. Ryhmissä keskityttiin myös työnhakuun liittyviin asioihin.
  • Vertaisryhmien tarkoituksena oli tarjota asiakkaille mahdollisuus jakaa kokemuksiaan työhönvalmennuksesta ja osallistua kehittämään työhönvalmennuksen ryhmätoimintaa tuomalla omia ideoita tapaamisten sisältöihin. 
  • Ryhmien tarkoituksena oli myös kasvattaa asiakkaiden osallisuuden kokemusta. Työhönvalmennusryhmiin osallistuneilta pyydettiin myös palaute. 

Asiakaspalautetta saatiin 12 vertaisryhmiin osallistuneilta. Heistä 8 koki vertaisryhmän kokemuksen hyväksi, yhden kokemus oli negatiivinen ja 2 ei osannut sanoa kokemuksestaan mitään.

Asiakkaiden antamia sanallisia palautteita vertaisryhmistä:

  • ”Palvelu on kiitettävää”.
  • ”Kokemus on ollut positiivinen ja avartava”.
  • ”Tähän asti on minusta asiat toimineet hyvin”.
  • ”Ihan mukavaa toimintaa. Eipä aktiivisuudesta ikinä mitään haittaakaan ole”.
  • Vertaisryhmien toiminta jatkuu hyvinvointialueella myös hankkeen päättymisen jälkeen.

Laatuarviointi

  • THL toteutti osana Työkykyohjelman laajentamista Laatuperusteisen työhönvalmennuksen laatuarvioinnin keväällä 2024 Harjavallassa ja Raumalla. 
  • Molemmissa paikoissa arviointi osoitti palvelun toteutuksen noudattavan IPS-toimintamallin
    laatukriteeristöä. 
  • Palvelu toteutui Harjavallassa ja Raumalla IPS-mallin mukaisesti kohtalaisella tasolla, Harjavallassa  (90/125) ja Raumalla (88/125). 
  • Toiminnassa selviä vahvuuksia olivat työhönvalmentajien keskittyminen selvästi vain työhönvalmennukseen sekä asiakaslähtöisyyden toteutuminen työhönvalmennustyössä. Työhönvalmennusta tehdään asiakkaiden toiveiden ja voimavarojen mukaan. Myös sosiaalipalveluiden johdolla on vahva tahtotila ja tuki laatuperusteisen työhönvalmennuksen toimeenpanolle. 
  • Jatkosuosituksena oli lisätä työhönvalmennuksen resurssia ja panostaa työnantajayhteistyöhön kehittämällä ja lisäämällä kasvokkaisten ja toistuvien tapaamisten määrää. 
  • Lisäksi suosituksena oli edelleen kehittää työhönvalmennuksen integroitumista osaksi toiminnallisen kuntoutuksen palveluita.

Juurtuminen

  • Laatuperusteinen työhönvalmennus juurtuu Satakunnassa hyvinvointialueen mielenterveys- ja päihdepalvelujen toiminnallisen kuntoutuksen palveluihin paikoissa, joissa menetelmää pilotoitiin. 
  • Tämän lisäksi toiminta juurtuu Poriin ja laajenemista muihin hyvinvointialueen yksiköihin suunnitellaan vuoden 2025 aikana. 
  • Työhönvalmennustiimi juurtuu hyvinvointialueen toiminnallisen kuntoutuksen palveluihin, ja hyvinvointialueelle perustettujen laatuperusteisen työhönvalmennuksen verkostot jatkavat myös toimintaansa hankkeen päättymisen jälkeen.
  •  Laatuperusteisen työhönvalmennuksen kehittämistä jatketaan hankkeen päätyttyä huomioiden asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta saatujen palautteiden, sekä THL:n Laatuarviointiraporttien suositusten mukaisesti.

     

Liitteet
Kuva
Laatuperusteisen työhönvalmennuksen tiimimalli Satakunnan hyvinvointialueen Toiminnallisessa kuntoutuksessa
Kuva
Laatuperusteisen työhönvalmennuksen verkosto Satakunnan hyvinvointialueella
Kuva
Kuvassa kuvattuna Laatuperusteisen työhönvalmennuksen tulokset vuosina 2023-2024