Laatukriteereihin perustuva tuettu työhönvalmennus, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P3)

Laatukriteereihin perustuvan tuetun työhönvalmennuksen toimintamallin käyttöönottoa hyvinvointialueen kuntouttavan työtoiminnan piirissä oleville asiakkaille laajennetaan. Pilotointi suoritetaan Heinolan ja Sysmän kuntouttavassa työtoiminnassa.

Toimintaympäristö

Päijät-Hämeen hyvinvointialueeseen kuuluvat Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti, Orimattila, Padasjoki ja Sysmä (Kuva 1: Päijät-Hämeen sijoittuminen Etelä-Suomessa). Päijät-Hämeen väkiluku on 204 569 (31.12.2022) ja työttömien määrä on 11 290 (2/2023). Hämeen ELY-keskuksen tiedotteen (21.3.2023) mukaan Päijät-Hämeen työttömyysaste oli 12,2 prosenttia, kun koko maan työttömyysaste on 9,7. Heinolassa työttömyysaste oli 13,9 % (2/2023). Lahdessa vastaava luku oli 13,4 %. Alle 25-vuotiaiden nuorten työttömien osuus alle 25-vuotiaasta työvoimasta oli helmikuun 2023 lopussa 13,9 prosenttia.  Maakunnan työttömyysaste oli 12,2 % eli 0,9 prosentti­yksikköä matalampi kuin vuosi sitten. Se on maakunnista kolmanneksi korkein Pohjois-­Karjalan (13,6 %) ja Keski­Suomen (12,2 %) jälkeen. 

TEM:n työllisyyskatsauksen (2/2023) mukaan alle 25-vuotiaita kaikista työttömistä koko maassa oli 10,5 %, Heinolassa 8,3 % ja Sysmässä 6,8 %.

Yhteistyöllä tukea työkykyyn -hankkeen tavoitteena on osaltaan lisätä työttömien asiakkaiden mahdollisuuksia edetä kohti työelämää. Lisäämme palveluvalikoimaan uudenlaisen mahdollisuuden jatkopolutukseen kuntouttavasta työtoiminnasta kohti avoimia työmarkkinoita. 

Toimintaympäristönä on hyvinvointialueen kuntouttavan työtoiminnan Heinolan ja Sysmän työpajat. Kuntouttava työtoiminta on tarkoitettu niille henkilöille, jotka eivät työ- ja toimintakykynsä asettamien rajoitusten vuoksi voi osallistua julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön. Yhteistyöllä tukea työkykyyn -hankkeessa on tarkoituksena jatkaa Tuetusti työhön ja osallisuuteen Päijät-Hämeessä -hankkeessa mallinnettua palvelukokonaisuutta. Sosiaalihuollon kuntouttavan työtoiminnan sisällä ei hyvinvointialueella ole mahdollista tuottaa tuettua työhönvalmennusta, jonka vuoksi se tuotetaan asiakkaille ostopalveluna ELY-keskuksen valitseman palveluntuottajan toteuttamana. Heinolassa ja Sysmässä ELY-keskuksen sopimuksen puitteissa laatukriteereihin perustuvaa tuettua työhönvalmennusta toteuttaa SunUra Oy. Tuetusti työhön ja osallisuuteen Päijät-Hämeessä v. 2022 tuotettu selvitys alueellisesta työhönvalmennuksen tilanteesta ja erityispiirteistä on liitteenä (LIITE: Selvitys alueellisen työhönvalmennuksen erityispiirteistä).

Tuleva TE24 -uudistus muuttaa toimintaympäristöämme. Nähtäväksi jää millainen merkitys kuntouttavalla työtoiminnalla sekä muilla työllistämisen tukitoimilla tulevaisuudessa on. Onko kunnilla intressejä ja varoja esim. ostopalveluina tuotettuun työhönvalmennukseen/työkyvyn arviointiin? 

Liitteet
Kuva
Kuva 1: Päijät-Hämeen sijoittuminen Etelä-Suomessa
Kuva 1: Päijät-Hämeen sijoittuminen Etelä-Suomessa sekä hyvinvointialueeseen kuuluvat kunnat ja kaupungit.
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen strategiassa on kolme päätavoitetta:

1. Vaikuttavat, kustannustehokkaat ja saavutettavat palvelut sekä erinomainen asiakaskokemus – Edellytys: jatkettu palvelutuotannon rohkeaa uudistamista, systematisoitu laadun, turvallisuuden ja potilasturvallisuuden seuranta sekä asiakas- ja työntekijäpalautteen hyödyntäminen. 

2. Saavutettu asema alan parhaana julkisena työpaikkana 

3. Luottamuksen avulla rakennettu, sujuva yhteistyö alueen kuntien, yhteisöjen ja valtionhallinnon kanssa – asukkaiden parhaaksi 

Laatukriteereihin perustuvan tuetun työhönvalmennuksen liittäminen osaksi sosiaalihuollon kuntouttavan työtoiminnan palveluja on täysin linjassa vaikuttavien, kustannustehokkaiden ja saavutettavien palvelujen kehittämisessä. Kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden jatkopolkujen luominen ja vahvistaminen on ollut haasteellista. Kuntouttavan työtoiminnan palvelun päättyessä asiakas on usein siirtynyt suoraan te-palvelujen pariin. Palvelusta toiseen siirtyminen on tapahtunut usein yhtäkkiä eikä asiakas ole valmistautunut siihen, että tuttu ja turvallinen kuntouttavan työtoiminnan palvelu ammattilaisineen katoaa ympäriltä. Asiakas saattaa siirtyä hyvinkin itsevarmana ja päättäväisenä te-palvelujen piiriin, mutta yllättäen palvelusta toiseen siirryttäessä saattaakin esiintyä viivettä, jolloin asiakkaan kuntoutuminen sekä motivaatio kokevat notkahduksen. Pahimmassa skenaariossa asiakas saattaa pudota palvelujen väliin ja tilanne voi kriisiytyä. Tällöin on mahdollista, että kaikki kuntouttavassa työtoiminnassa saavutettu kuntoutuminen ja asiakkaan motivaatio menetetään ja palataan taas lähtöpisteeseen. Lisäksi asiakkaan pudotessa palvelujen väliin, sieltä palvelujen piiriin ponnistaminen saattaa haavoittuvassa tilanteessa olla asiakkaalle ylivoimaisen vaikeaa. Toimintamallin ja palvelukokonaisuuden avulla pyritään siihen, että asiakas saa tuettua työhönvalmennusta jo kuntouttavan työtoiminnan palvelun aikana tutussa ympäristössä työtoiminta-aikana. Tällöin asiakkaalla pysyy tuttu ympäristö sekä tutut ammattilaiset tukemassa häntä. Lisäksi hän saa työhönvalmentajan yksilöllisen tuen ja tarpeisiinsa vastaavan avun. Työhönvalmentaja tapaa asiakasta kuntouttavan työtoiminnan työtoiminta-aikana työtoimintapaikassa ja integroituu siten sosiaalihuollon palvelujen sisään. 

Toimintamallissa kiinnitämme erityistä huomiota asiakaskokemukseen sekä yhteistyökumppaneiden kokemuksiin. Työkykyohjelman Tuetusti työhön ja osallisuuteen Päijät-Hämeessä -hankkeessa pilotoitiin palvelukokonaisuuden toimivuutta Orimattilan kuntouttavan työtoiminnan työpajalla syksyllä 2022. Pilotoinnin kokemuksista laadittiin toimintamalli, joka toimii myös tässä toimintamallissa pohjana. Orimattilan kokemuksista kirjattiin toimintamalliin sekä asiakkaiden että sidosryhmien kokemukset ja kehittämisideat. Asiakkailta palvelukokonaisuus sai pelkästään positiivista palautetta, josta vaikuttavimpina teemoina nousivat yksilöllisen tuen saaminen sekä käytännön asioiden edistämisessä saatu tuki, omien voimavarojen vahvistaminen sekä jatkosuunnitelmien kirkastuminen. Yhteiskumppanit kokivat toimintamallin juurruttamisen ja jatkamisen realistisena ja kaikkia osapuolia hyödyntävänä elementtinä. Yhteistyön ja yhteiseen päämäärään pyrkiminen koettiin tärkeäksi tavoitteeksi. 

Orimattilassa pilotoitu palvelukokonaisuus oli kestoltaan lyhytaikainen ja jatkokehittämisen kohteeksi jäikin kuvata YTY -hankkeessa asiakkaan siirtymät kuntouttavasta työtoiminnasta esimerkiksi työkokeiluun tai muuhun työllistymistä edistävään toimenpiteeseen. Tarkoituksena toimintamallissa on, että asiakas voi turvallisesti siirtyä palvelusta toiseen ja tarvittaessa takaisin kuntouttavan työtoiminnan palveluun, jos jatkosuunnitelma ei onnistukaan tai jostain syystä ei onnistu. Kuntouttavasta työtoiminnasta voidaan työkokeiluun tai muuhun toimenpiteeseen siirtymisen ajaksi myöntää kuukauden tauko. Jos tauon aikana asiakkaalle tulee tarve palata kuntouttavaan työtoimintaan, se onnistuu viiveettä. Jos työkokeilu tai vastaava muu toimenpide osoittautuu asiakkaalle soveltuvaksi ratkaisuksi ja asiakas jatkaa siinä, päätetään kuntouttavan työtoiminnan palvelu. 

Palvelukokonaisuuden toteuttaminen tukee kuntouttavan työtoiminnan asiakasta jatkopolkujensa löytämisessä ja rohkaisee kokeilemaan uutta tutussa ympäristössä. Tavoitteena onkin työttömien ja osatyökykyisten kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden työllistymisen mahdollisuuksien edistäminen.

Toimintamallilla pyritään edistämään monialaista yhteistyötä sekä eheiden,  kattavien ja yksilöllisten   palvelukokonaisuuksien luomista asiakkaille. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Alueellamme on keskimääräistä korkeampi työttömyysprosentti. Kuntouttavan työtoiminnan asiakkaita halutaan tukea löytämään jatkopolkuja omien edellytystensä ja vahvuuksiensa tukemisen myötä. Halutaan myös estää asiakkaita putoamasta erillisten palvelujen väliin. Tämä onnistuu luomalla ehyitä ja oikea-aikaisia palvelukokonaisuuksia, joissa asiakas saa ammattilaisten monialaista ja vahvaa tukea. 

Ammattilaiset omaksuvat uusia tapoja työskennellä ja monialaisen verkostotyön osaaminen vahvistuu. Tämä säästää sekä ammattilaisten että organisaation resursseja ja tekee työskentelystä pitkäjänteistä ja vaikuttavaa. Yhteiskunta hyötyy jokaisesta työllistyvästä asiakkaasta sekä myös siitä, että asiakkaat ohjautuvat oikea-aikaisesti palveluihin ja tarvittaessa oikea-aikaisen etuuden piiriin (Kuva 2: Laatukriteereihin perustuvan tuetun työhönvalmennuksen hyödyt).

Liitteet
Kuva
Kuva 2: Laatukriteereihin perustuvan tuetun työhönvalmennuksen hyötyjä
Kuva 2: Laatukriteereihin perustuvan tuetun työhönvalmennuksen vieminen kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille ja eheiden, saumattomien palvelukokonaisuuksien rakentaminen monialaisessa yhteistyössä edistää tehokkaasti asiakkaan etenemistä jatkopoluillaan. Yhdessä tekemisestä hyötyvät myös ammattilaiset ja monialainen työskentely lisää myös omaa osaamista. Yhteiskunnalle tulokset näyttäytyvät pitkällä tähtäimellä työttömyyden alenemisena sekä yksilöiden osallisuuden lisääntymisenä.
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjäjoukko on suurelta osin sama kuin aiemmassa Työkykyhankkeessa. Tiedot toimintamallin rakenteesta ja yhteistyöstä ovat tiedossa ja koettu kaikille osapuolille hyödyllisiksi. Tuetun työhönvalmennuksen palveluntuottaja on muuttunut, mutta heidät on opastettu tulevaan kehittämistyöhön sekä sanallisesti että kirjallisella materiaalilla. Yhteiskehittämissuunnitelmien pohjana on käytetty aiemmassa pilotoinnissa toteutettuja käytäntöjä sekä oppeja. 

Taustaa:

Vuonna 2022 pilotoidussa toimintamallissa kumppaneina olivat työllisyyden kuntakokeilun omavalmentajat, sosiaalihuollon omatyöntekijät, kuntouttavan työtoiminnan henkilökunta sekä yksityinen palveluntuottaja, joka tuottaa valmennuspalvelua asiakkaille.  Kokemukset olivat pääosin positiivisia ja innostuneita; toimintamallilla nähtiin olevan potentiaalia jäädä pysyväksi käytännöksi.  Pilotoinnin ansiosta saimme paljon kokemustietoa siitä, kuinka palvelukokonaisuus saadaan toimivaksi ja mitä tulee ottaa huomioon. Jaamme tätä kokemustietoa myös heille, joille tämä on uusi toteuttamismuoto. Korostamme yhteistyön merkitystä ja tuemme käytännön asioiden selvittelyssä. 

Päijät-Hämeessä työhönvalmennuksen ei katsota kuuluvan sosiaalihuollon ydintehtäviin kuin tiettyyn rajaan asti, jonka jälkeen vastuun tulee siirtyä te-palveluille (LIITE:  Selvitys alueellisen työhönvalmennuksen erityispiirteistä 28.6.2022). Tämä aiheutti haasteita laatukriteereihin perustuvan tuetun työhönvalmennuksen kokonaisuuden toteuttamiselle alueella. Neuvotteluissa Hämeen ELY-keskuksen ja TE-palvelujen kanssa päädyttiin kesällä 2022 toteuttamaan pienimuotoinen pilotointi, jossa laatukriteereihin perustuvaa tuettua työhönvalmennusta viedään kuntouttavan työtoiminnan sisään. Pilotin toteuttamisen aikana nähtäisiin millaisia hallinnollisia haasteita toimintamalli aiheuttaisi. Vai aiheuttaisiko? Hankeaika oli pilotoinnin aloittamisen aikaan jo käynyt vähiin, joten käytännön toteutukselle jäi aikaa kolme kuukautta. Pilotointi alkoi syyskuun 2022 alussa ja päättyi marraskuun 2022 loppuun. Ennen pilotoinnin käynnistämistä TTO -hanke oli yhteydessä sosiaalihuollon työikäisten palvelujen  ja kuntakokeilun esihenkilöihin, perhe- ja sosiaalipalvelujen tulosaluejohtajaan, työikäisten asiakasohjauksen ja taloudellisen tuen tulosaluepäällikköön sekä sosiaalisen kuntoutuksen ja osallisuuden tulosaluepäällikköön tiedottaen mahdollisuudesta osallistua pilotointiin ja kertomalla pilotoinnin sekä hankekokonaisuuden tavoitteista. Osapuolet eivät nähneet esteitä kehittämistyölle, joten syyskuun 2022 alussa pilotointi käynnistettiin. Pilotointiin osallistuvia kuntouttavan työtoiminnan asiakkaita oli 5. 

Pilotoinnin käytäntöjä Orimattilassa v. 2022

Pilotoinnin aikana osapuolten kanssa järjestettiin viikoittain 30 minuutin kestoisia teams-tapaamisia, joissa käytiin lävitse kehittämistyön aikana esiin tulleita kysymyksiä ja huomioita. Näihin tapaamisiin osallistuivat TTO -hankkeen työntekijöitä, valmennuspalvelua tuottava ELY-keskuksen kriteerit täyttänyt yksityinen palveluntuottaja ValmennusLehto Oy, sosiaalihuollon omatyöntekijät, kuntakokeilun omavalmentajat sekä kuntouttavan työtoiminnan henkilökunta. Näillä tapaamisilla pyrittiin siihen, että jokaisesta sidosryhmästä olisi aina joku edustaja paikalla ja tämä useimmiten toteutuikin. Tapaamisilla esiin tulleet huomiot kirjattiin ja niitä käytettiin pilotin dokumentoinnin materiaalina. Asiakasasioita käsiteltiin näissä tapaamisissa anonyymeinä; hankkeessa ei kerätty asiakkaista yksilöiviä tai tunnistettavia tietoja. Dokumentointi keskittyi palvelukokonaisuuden vaiheiden, haasteiden ja kokemusten kirjaamiseen. 

Johtopäätöksiä Orimattilan pilotoinnista

Palvelukokonaisuuden arvioinneissa pilotin päätyttyä yhteistyökumppanit totesivat, että yhteistyö ja yhteisymmärrys asiakkaan asioiden hoitamisessa on palvelukokonaisuuden toteuttamisen kulmakivi. Yhteiset palaverit ja keskustelu koettiin erittäin merkitykselliseksi, jotta asiakkaan tilannetta saadaan edistettyä yhteisen tahtotilan mukaisesti. Asiakkaat kokivat jatkosuunnitelmiensa selkiytyneen ja saaneensa eväitä tulevaisuutta varten. Myös valmentajan tuki yksilöllisissä käytännön asioiden hoitamisessa koettiin merkitykselliseksi. Kolmen kuukauden valmennusjakson aikana asiakkaista kukaan ei edennyt työkokeiluun tai muuhun työllistymistä edistävään palveluun siirtymiseen asti ja todettiinkin kolmen kuukauden jakson työhönvalmennusta olevan liian lyhyt aika. Yhteistyöllä tukea työkykyyn (YTY) -kehittämistyön puitteissa pyritäänkin vuosina 2023 - 2024 laajentamaan palvelukokonaisuutta Heinolan ja Sysmän työpajojen asiakkaille ja dokumentoimaan sekä asiakaskokemuksia että sidosryhmäkokemuksia pilotoinnin aikana. 

Jatkokehittämisaiheita Orimattilan pilotoinnista: 

Orimattilan toimintamallin pilotoinnin päätteeksi ELY-keskuksesta nousi ehdotus jatkokehittämiskohteeksi. "Työkyvyn arviointi työelämässä" -palvelu on ollut TE-palvelujen käytettävissä yhtenä palveluvaihtoehtona, mutta se on jostain syystä jäänyt vähälle käytölle. ELY -keskuksen toivomuksena olikin, että tätä palvelukonseptia testattaisiin ja pilotoitaisiin seuraavassa mahdollisessa jatkohankkeessa. Tämä toteutettiin Yhteistyöllä tukea työkykyyn (YTY) -kehittämistyön puitteissa. Tästä pilotoinnista tulokset ja kokemukset löytyvät Innokylästä Työkyvyn tuen tiimit Päijät-Hämeessä -toimintamallista (Linkki alla). 

Liitteet
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Heinolan ja Sysmän kuntouttavan työtoiminnan asiakkaat, joiden jatkopolutus on ajankohtaista. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Työskentelyn pohjana käytämme Tuetusti työhön ja osallisuuteen Päijät-Hämeessä -kehittämistyön puitteissa laadittua toimintamallia; "Tuettu työhönvalmennus osana kuntouttavaa työtoimintaa - kuvaus sosiaalihuollon ja TE -hallinnon yhdessä tuottaman palvelukokonaisuuden toteuttamisesta" (LIITE).

Tätä toimintamallia laajennetaan ja tarkennetaan pilotoimalla palvelukokonaisuutta Heinolan ja Sysmän kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille. 

Idean konkretisointi ja visualisointi

Kuntouttavassa työtoiminnassa olevat asiakkaat tarvitsevat vahvaa ja monialaista tukea jatkopoluillaan. Viedään laatukriteereihin perustuvaa tuettua työhönvalmennusta kuntouttavan työtoiminnan palveluun, jossa se tapahtuu asiakkaan työtoiminta-aikana työpajalla. Yhteistyö sosiaalihuollon asiakkaan, omatyöntekijän, TE -asiantuntijan, kuntouttavan työtoiminnan henkilökunnan ja työhönvalmentajan välillä on vahvaa ja suunnitelmat etenevät yhteisesti sovitusti. Palveluista muodostuu palvelukokonaisuuksia, jotka tukevat asiakasta eteenpäin. 

Liitteet
Kuva
Kuva 4: Palveluista palvelupoluiksi
Kuva 4: Palveluista palvelupoluiksi. Kuntouttavan työtoiminnan päättymisen yhteydessä vastuu asiakkaan palvelukokonaisuudesta ja jatkosuunnitelmista siirtyy TE-palveluille, jolloin usein myös sosiaalihuollon asiakkuus päättyy. Palvelusta toiseen siirtymisen yhteydessä saattaa syntyä odotusaikaa, jolloin vaarana on asiakkaan putoaminen palvelujen väliin. Tällöin asiakkaan kuntouttavan työtoiminnan aikana saavutettu motivaatio heikkenee ja saavutettu hyöty menetetään. Ratkaisuksi tähän luomme asiakkaalle eheän ja vahvan palvelukokonaisuuden, jossa palvelut viedään jo tuttuun kuntouttavan työtoiminnan ympäristöön. Ammattilaiset työskentelevät monialaisesti asiakkaan ympärillä ja siirtymät palvelujen välillä ovat saumattomia ja tuettuja.
Ratkaisun testaaminen

Alueellista taustaa:

Toiminta-alueenamme työkykyohjelman laajentamisessa ovat Heinola ja Sysmä, jotka eivät olleet mukana Työkykyohjelman toimenpiteissä. Yhteistyökeskustelut Hämeen ELY -keskuksen, TE -hallinnon ja muiden sidosryhmien kanssa aloitettiin heti alkuvuodesta 2023 tarkoituksena sopia käytännön toimenpiteistä laatukriteereihin perustuvan tuetun työhönvalmennuksen laajentamisesta Heinolaan ja Sysmään. Haasteita kehittämistyön käynnistämiseen antoi Heinolan ja Sysmän siirtyminen mukaan hyvinvointialueeseen, joka luonnollisesti vaikutti palvelurakenteeseen ja palvelujen järjestämiseen. Tällöin sovittiinkin sosiaalihuollon kanssa, että annetaan aikaa sille, että rakenteet ja uudelleen järjestelyt ovat vaiheessa, jolloin kehittämistyölle on tilaa ja aikaa. 

 YHTEISKEHITTÄMISTÄ VUOSINA 2023 - 2024

Asiakkaille toimintamallin toteuttaminen merkitsee turvallisessa ympäristössä tapahtuvaa tulevaisuuden jatkosuunnitelmien edistämistä ja osallisuuden vahvistamista. Asiakkaan omat toiveet, edellytykset ja vahvuudet toimivat palvelukokonaisuuden pohjana. Ammattilaiset toimivat asiakkaan kanssa yhdessä kohti yhteisesti sovittua päämäärää. Tämä yhteiskehittämisen muoto on uudenlaista ja kokonaisvaltaista ajattelua, jossa asiakas on aidosti ja vahvasti keskiössä. Dokumentoimalla palvelukokonaisuuden vaiheita ja asiakaskokemusta YTY -hanke on mukana kehittämässä toimintamallista asiakkaiden tarpeeseen vastaavaa palvelukokonaisuutta, jossa asiakas saa mahdollisimman vahvan tuen edetessään kuntouttavan työtoiminnan palvelusta kohti työllistymistä tai muuta yksilölliseen tilanteeseensa soveltuvaa palvelua. Palvelukokonaisuuden avulla tuetaan asiakasta siten, ettei hän pääse putoamaan palvelujen väliin, vaan vahva, monialainen tuki säilyy koko prosessin ajan. 

Sosiaalihuollon ammattilaisten kokemuksen mukaan kuntouttavan työtoiminnan palvelussa tapahtuva tuettu työhönvalmennus on sellaista eteenpäin vievää palvelua, jota asiakkaiden eduksi on kaivattu. Kuntouttavan työtoiminnan ja sosiaalihuollon palvelujen päättyminen on iso muutos asiakkaalle ja yhtäkkiä tapahtuessaan se saattaa romahduttaa asiakkaan kuntoutumisen ja aiheuttaa suuria sopeutumisvaikeuksia. Turvallisessa kuntouttavan työtoiminnan ympäristössä tapahtuva valmennus rohkaisee asiakasta kokeilemaan uusia asioita ja antaa samalla voimaantumisen tunnetta ja luottamusta omiin voimavaroihin. 

Ammattilaisten toiminen monialaisesti yhdessä asiakkaan edun mukaisesti on myös toimintamallissa osoittanut sen, että halutessaan asioita pystytään toteuttamaan tehokkaasti ja resursseja hyödyntäen ilman, että ylitsepääsemättömiä hallinnollisia esteitä tulee eteen. Palvelukokonaisuuden toimintamalli on hyvä esimerkki siitä, kuinka asioita voidaan tehdä eri tavalla ja yhdessä. 

Kehittämistyön käynnistymisvaihe ja yhteistyökumppanit

Syksyllä v. 2023 todettiin, että aika on kypsä kehittämistyön aloittamiselle. Sovimme yhteisesti sidosryhmien kanssa, että järjestämme sekä toimijoille että asiakkaille yhteisen alkuinfotilaisuuden Heinolan kuntouttavan työtoiminnan työpajalla. Sysmän kuntouttavan työtoiminnan asiakkaat sekä henkilökunta tulivat paikalle Heinolaan. Alkuinfotilaisuudessa esittelimme Yhteistyöllä tukea työkykyyn -kehittämistyön tavoitteita ja tarkoitusta sekä aiemmin Orimattilan kuntouttavassa työtoiminnassa toteutetun pilotoinnin vaiheita ja tuloksia. Yksityisen palveluntuottajan (SunUra Oy) työhönvalmentaja esitteli omaa urapolkuaan sekä kertoi valmennuksen konkretiasta. 

Tilaisuudessa kaikilla oli mahdollisuus kysyä mieleen tulevia kysymyksiä; keskustelua syntyikin kiitettävästi. Tilaisuuden päätteeksi pidimme työpajan, jossa keräsimme sekä sidosryhmien että asiakkaiden ajatuksia alkamassa olevan palvelun tiimoilta (Kuva 5: Aloitusinfotilaisuuden työpajan tulokset).

Kehittämistyön käytäntöjä

Alkuinfotilaisuuden jälkeen voimme käynnistää asiakasohjauksen palveluun. Ohjaus tapahtuu TE -asiantuntijan kautta, joka ilmoittaa asiakkaan pilottipalveluun. Järjestelmän kautta tieto siirtyy valmennuspalvelun tuottajalle, joka kontaktoi asiakkaan ja aloittaa työhönvalmennuksen työpajalla. Työhönvalmennus tapahtuu käytännössä asiakkaalle tutussa kuntouttavan työtoiminnan työpajaympäristössä työtoiminta-aikana. Tapaamiset ovat säännöllisesti n. parin viikon välein; tarvittaessa useamminkin. Lisäksi myös etäyhteydet ovat tarpeen mukaan käytettävissä. Työvalmentaja on tuttu henkilö työpajalla paitsi henkilökunnalle, myös asiakkaille. Asiakkailta saatujen kommenttien mukaan valmennukseen lähtemisen kynnystä madaltaa ja motivaatiota vahvistaa se, että valmentaja on läsnä työtoiminnan arjessa ja lähestyttävyys on helppoa. Yhteistyö on vahvaa sosiaalihuollon kuntouttavan työtoiminnan, työvalmentajan ja asiakkaan välillä. Myös sosiaalihuollon omatyöntekijät ja TE -asiantuntijat ovat helposti kontaktoitavissa aina tarvittaessa. 

Erityisen ilahduttavaa on Heinolassa ja Sysmässä pilotoidun palvelukokonaisuuden kohdalla ollut huomata, että aiemmassa pilotoinnissa laadittu palvelukokonaisuuden toimintamalli on ollut yhteistyökumppaneilla tiiviissä käytössä ja sitä on käytetty tässä pilotointijaksossa tukena. Aiemmassa pilotoinnissa oli tarve yhteisille viikoittaisille palavereille, joissa yhteistyökumppaneiden tukena oli mukana hankehenkilöstöä pohtimassa vastauksia käytännön kysymyksiin. Sidosryhmien aikaa ja resurssia säästääkseen hankehenkilöstö tällöin selvitteli käytännön ongelmia ja epäselvyyksiä toimijoiden puolesta ja toi ratkaisuja valmiina palavereihin. Tällä kertaa ei tarvetta näille viikkopalavereille ole ollut, koska vastaukset useimpiin kysymyksiin oli jo aiemmin selvitetty ja löytyvät palvelumallin dokumentoinnista. 

Hämeen ELY -keskuksen, TE -hallinnon ja palvelukokonaisuuden toimijoiden kanssa on pidetty yhteispalavereja säännöllisesti muutaman kuukauden välein. Tällöin on päivitetty yhdessä pilotoinnin tilannetta ja esille nousseita toimijoiden huomioita. Näissä palavereissa on tarkennettu ohjauskäytäntöjä ja muita käytäntöjä, jotka ovat vaatineet hiomista. 

Asiakaskokemus

Asiakaskokemusta on kerätty työpajatoiminnan avulla pilotin aloitusvaiheessa sekä puolen välein paikkeilla teams-haastatteluin, ryhmähaastatteluin ja yksilöhaastatteluin. Haasteensa asiakaskokemuksen keräämiseen antaa se, että valmennusasiakkaiden anonyymiys on pyritty säilyttämään, joten heidän tavoittamisensa on tähän asti tapahtunut kuntouttavan työtoiminnan työpajan kautta. Asiakkaat myös aloittavat ja päättävät valmennuspalvelussa eri aikoihin; joillakin valmennusjakso voi kestää puoli vuotta, joillakin muutamia kuukausia. Haastattelumateriaalia asiakkailta on saatu kiitettävästi; näistä teemme vielä yhteenvedon pilotoinnin loppuvaiheessa. (lisää tähän liite asiakaskokemuksista) Laatukriteereihin perustuvan tuetun työhönvalmennuksen toimintamallin kohderyhmäasiakkaat ovat olleet vahvasti mukana yhteiskehittämisessä. Heidän kokemuksiaan, palautettaan ja kehittämisideoitaan on kerätty aktiivisesti työpajatoiminnan, yksilöhaastattelujen ja ryhmähaastattelujen avulla koko kehittämistyön ajan. Nämä asiakaskokemukset ovat suuressa roolissa "Asiakasosallisuus työkyvyn ja työllistymisen tuessa Päijät-Hämeen hyvinvointialueella" -toimintamallissa (linkki toimintamalliin).

Yhteenveto

Heinolan ja Sysmän pilotoinnin käynnistymiseen vaikutti kuntien siirtyminen hyvinvointialueelle ja tähän liittyvä palvelujen uudelleen järjestely sekä organisaatiomuutokset. Pääsimme aloittamaan pilotoinnin vasta loppuvuodesta 2023. Asiakkaita työhönvalmennukseen osallistui yhteensä Heinolassa  ja Sysmässä 17 henkilöä. Tämä antaa kuvaa siitä, että palvelulle on tarvetta. Asiakkailta kerätyt kokemukset tukevat tätä käsitystä. THL:n järjestämään juurruttamisen työpajatilaisuuteen olimme koonneet yhteenvedon siitä, kuinka juurtumista Päijät-Hämeessä pyritään edistämään ja mitkä seikat tukevat toimintamallin jatkamista (Kuva 5: Juurruttamistyötä tehdään jatkuvasti). Toimintamallin toteutus on loistava esimerkki siitä, kuinka palvelujen kehittämistä voidaan tehdä yhteiskehittämisen periaatteella yhdessä asiakkaiden sekä eri organisaatioiden edustajien välillä. 

Liitteet
Kuva
Kuva 5: Juurruttamistyötä tehdään jatkuvasti
Kuva 5: Toimintamallin juurruttaminen ei ole erillinen kehittämistyön vaihe, vaan juurruttamista tehdään jatkuvasti. Lisäämme monialaisten ammattilaisten sekä organisaatioiden johdon ymmärrystä työkyvyn tuen kokonaisuuden merkityksestä hyvinvointialueella. Heikossa työmarkkina-asemassa olevilla asiakkailla on tarve saada monialaisesti suunniteltuja ja toteutettuja palvelukokonaisuuksia tukemaan heitä etenemisen polullaan. Tähän tarpeeseen vastaa laatukriteereihin perustuva tuettu työnvalmennus.
Kuva
Kuva 6: Aloitusinfotilaisuuden työpajan tulokset
Kuva 6: Laatukriteereihin perustuvan tuetun työhönvalmennuksen pilotointi käynnistettiin aloitusinfotilaisuudella Heinolassa, johon osallistuivat sekä Heinolan että Sysmän asiakkaat ja palvelukokonaisuudessa toimivat sidosryhmät. Infotilaisuuden päätteeksi sekä asiakkailla että ammattilaisilla oli mahdollisuus kysyä mieltä askarruttavista asioista ja antaa palautettaan joko suullisesti tai seinälle kiinnitettyihin kysymys/vastauspohjiin
Ratkaisun perusidea

Laatukriteereihin perustuva tuettu työhönvalmennus viedään sosiaalihuollon kuntouttavan työtoiminnan palveluun. Työhönvalmennus tapahtuu asiakkaiden työtoiminta-aikana ja työtoimintapaikassa tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden verkoston kanssa. Tavoitteena on vahvistaa asiakkaiden etenemistä kuntouttavasta työtoiminnasta työ- tai opiskeluelämään. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin toteuttaminen on osoittautunut vaikuttavaksi toimenpiteeksi tukea asiakkaan matkaa kuntouttavasta työtoiminnasta eteenpäin omalle jatkopolulleen. Asiakkaiden palaute on ollut positiivista ja palvelu on vastannut tarpeeseen. Myös sidosryhmien palaute on ollut kannustavaa ja toimintamallin toteuttaminen nähdään realistisena. 

Haasteensa kuitenkin antaa vuonna 2025 voimaan astuva TE25 -uudistus ja siihen liittyvät taloudelliset resurssit. Tässä vaiheessa vuotta 2024 kukaan ei vielä osaa tarkasti sanoa millaiset tulevat jatkossa olemaan kuntien resurssit valmennuspalvelujen käyttöönottoon. Laadukkaalle ja kokonaisvaltaiselle työhönvalmennukselle on kuitenkin jatkuva tarve. Ehkä vuosi 2025 tuo mukanaan uusia innovaatioita, joilla kuntouttavasta työtoiminnasta jatkopoluilleen pyrkiviä asiakkaita voidaan tukea. Tästä toimintamallista kannattaa ottaa mallia ja oppia; yhteiskehittäminen ja monialainen yhteistyö ovat avainasemassa asiakkaiden etenemisen tukemisessa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kehittämistyön tärkeimmäksi anniksi nousee asiakaskokemuksen lisäksi monialainen yhteistyö ja sen merkitys. Yhteistyö asiakkaan ja sidosryhmien välillä on ollut tiivistä. Sidosryhmien tekemät huomiot mm. tiedonkulun merkityksestä osoittavat, että heille on muodostunut käsitys siitä, kuinka yhteistyötä konkreettisesti voidaan organisaatiorajoista huolimatta tehdä ja miten sitä vahvistetaan. Päijät-Hämeen hyvinvointialueella on edistetty työkyvyn tuen kokonaisuudessa toimivien ammattilaisten osaamista monialaisen verkostotyön hyödyntämisessä. Tämä toimintamalli osaltaan tukee ja tekee näkyväksi monialaisen yhteistyön arvon sekä toimijoille itselleen että asiakkaille.  

Asiakkaille kehittämistyö on merkinnyt vahvaa monialaista tukea yksilöllisten jatkopolkujensa suunnittelussa ja edistämisessä. Luonnollisesti myös yksilökohtaiset työllistymisen kokemukset ovat merkittäviä virstanpylväitä ja vaikuttavat vahvasti yksilöiden elämäntilanteeseen ja osallisuuteen yhteiskunnassa.