Laatuperusteinen tuetun työllistymisen työhönvalmennus, Pohjanmaan HVA (RRP, P3)
Laatuperusteisen tuetun työllistymisen työhönvalmennuksen tavoitteena on edistää erityistä tukea tarvitsevien ja kehitysvammaisten henkilöiden työllistymistä ja työssä pysymistä työhönvalmentajan tuella.
Suomessa on noin 30 000 työikäistä kehitysvammaista henkilöä. Kehitysvammaiset nuoret ja aikuiset osallistuvat työelämään monin tavoin, mutta vain noin 500-600 henkilöä tekee työsuhteista palkkatyötä. Kehitysvammaliiton (2024) mukaan 3000 henkilöä olisi työllistettävissä palkkatyöhön oikeanlaisella tuella. Tällä tarkoitetaan työhönvalmentajan tukea. Tällä hetkellä työhönvalmentajia ei ole tarpeeksi ja työhönvalmentajien saatavuudessa on alueellisia eroja.
Hyvinvointialueiden on lain mukaan järjestettävä vammaisten henkilöiden työllistymistä tukevaa toimintaa (SHL 710/1982, 27 d §) ja työtoimintaa (SHL 710/1982, 27 e §) sekä kehitysvammaisille henkilöille suunnattua työtoimintaa ja työhönvalmennusta (laki kehitysvammaisten erityishuollosta 1977/519, 35 §). Pohjanmaan hyvinvointialueella järjestetään kehitysvmmaisille työtoimintaa ja työvalmennusta, mutta käytössä oleva työvalmennus ei ole laatukriteereihin perustuvaa tuettua työhönvalmennusta.
Laatukriteereihin perustuvaa työhönvalmennusta pilotoitiin Vaasassa osana Työkykyohjelmaa Osatyökykyisten tuki ja tuetun työllistymisen malli Vaasassa -hankkeessa vuosina 2021-2022. Hankkeen asiakaskohderyhmänä olivat työikäiset, osatyökykyiset työttömät. Pilotointia haluttiin jatkaa ja laajentaa osaksi kehitysvammaisten asiakkaiden palvelua, koska haluttiin selvittää, miten laatuperusteinen työhönvalmennus soveltuu ko. asiakasryhmälle. Tiedossa on, että oikea-aikaisella, riittävän vahvalla ja pitkäkestoisella tuella voidaan edistää erityistä tukea tarvitsevien ja kehitysvammaisten henkilöiden työllistymistä ja työssä pysymistä. Yksilölliset tarpeet huomioivan ja kokonaisvaltaisen työhönvalmennuksen avulla työllistymiselle luodaan hyvät edellytykset.
Suomen kestävän kasvun ohjelma tukee ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. Ohjelman tavoitteena on muun muassa nostaa työllisyysastetta, nopeuttaa hoitoon pääsyä sekä purkaa Covid-19-pandemian aiheuttamaa sosiaali- ja terveydenhuollon hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa. Näitä osioita toteutetaan Suomessa hyvinvointialueilla. Rahoitus tulee EU:n kertaluontoisesta elpymisvälineestä Next Generation EU. Hanketta hallinnoi Suomessa STM ja koordinoi THL.
Valtionavustusrahoituksen hakua ohjanneessa hankeoppaassa (Suomen kestävän kasvun ohjelma; Hankeopas STM:n toiseen valtionavustushakuun vuosille 2023–2025) kohderyhmäksi oli määritetty muun muassa vammaiset asiakkaat: sosiaalihuoltolain työllistymistä tukevan toiminnan (sosiaalihuoltolaki 710/1982, 27 d) ja työtoiminnan (sosiaalihuoltolaki 710/1982, 27 e §) sekä kehitysvammalain (519/1977) mukaisen työtoiminnan ja työhönvalmennuksen asiakkaat. Pilotin kohderyhmäksi valittiin kehitysvammaiset ja muut erityistä tukea tarvitsevat, työ- ja päivätoimintakeskus Koivusillan asiakkaat, jotka halusivat tukea työllistymiseensä. Kaikki asiakkaat ovat erityistä tukea tarvitsevia ja osalla heistä on kehitysvammadiagnoosi. Pilotin aikana (01.06.2023-30.06.2024) asiakkaita oli yhteensä 12.
Toimintamallin mukaista, kirjallista lähetettä ei käytetty. Asiakkaat tulivat työhönvalmennuspalveluun oma-aloitteisesti, Koivusillan omatyöntekijänsä taikka oman sosaaliohjaajan tai sosiaalityöntekijän ohjaamana. Asiakkaiden osallisuutta tuettiin koko pilotin ajan ja heillä oli muun muassa mahdollisuus osallistua viikottaisiin ryhmätapaamisiin muiden työhönvalmennuspalvelussa mukana olleiden asiakkaiden kanssa. Näissä ryhmissä asiakkailla oli mahdollisuus jakaa työhönvalmennukseen ja työntekoon liittyviä ajatuksia ja kokemuksiaan. Ryhmät olivat "työnohjauksellisia", ja niitä vetivät hankkeessa työskennelleet työhönvalmentajat.