Lasten ja nuorten jalkautuvan mielenterveyden tuen ja hoidon pilotti ja jonojen purku

Toimintamallin tarkoituksena on tunnistaa lasten ja nuorten mielenterveyden varhaisen tuen ja hoidon tarve, parantaa hoidon saatavuutta heidän omassa arjen toimintaympäristössä monialaista yhteistyötä ja konsultaatiota hyödyntäen.

Toimintaympäristö **

Lasten ja nuorten mielenterveyden varhaisen tuen ja hoidon polun kehittämiseksi Pohjois-Savon hyvinvointialueelle haetaan toimivaa käytäntöä, jossa sopiva tuki löytyy läheltä arjesta silloin, kun lapsi tai nuori sitä tarvitsee. 

POSOTE20 hankkeen toimesta toteutetaan kokeilu, jossa kuusi psykiatrista sairaanhoitajaa jalkautuu koululle kuuden kunnan alueella. Kohderyhmänä Suonenjoella, Siilinjärvellä ja Kaavilla ovat alakoulujen 5.-6. luokkalaiset lapset. Kuopiossa Hatsalan, Minna Canthin, Pyörön, Riistaveden, Vehmersalmen, Maaningan, Karttulan sekä Rautalammin ja Tuusniemen yläkouluilla palvelua tarjotaan 7.-9. luokkalaisille nuorille. 

Sairaanhoitajat aloittivat työskentelyn kevään 2022 aikana. Alakoulujen osalta kokeilu päättyi kevättalvella 2022, yläkouluilla kokeilu mahdollistui koko hankekauden ajan päättyen loppuvuodesta 2023.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pohjois-Savon hyvinvointialueen strategiassa todetaan, että ennaltaehkäiseviä ja perustason palveluita vahvistetaan ja sovitetaan niitä vastaamaan asiakkaiden palvelutarpeita. Tämän toimintamallin tuella voidaan vastata palveluiden yhteensovittamiseen ja perustason vahvistamiseen.

Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut ovat pahasti ruuhkautuneet Pohjois-Savossa. Hoitotakuu ei toteudu ja palvelut eivät toteudu hoidon porrastuksen mukaisesti, minkä vuoksi hoidon kustannukset ovat nousseet hoidon erikoissairaanhoitoon painottumisen vuoksi. Korona-pandemian aikana palvelujen kysyntä on entisestään kasvanut ja palvelut ovat ruuhkautuneet. Lapset, nuoret ja perheet eivät saa oikea aikaista, oikein kohdennettua tukea ja hoitoa mielenterveyden pulmissa. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Lasten ja nuorten mielenterveyden haasteisiin vastaamiseksi Pohjois-Savossa ei ole ollut yhtenäisiä toimintamalleja. Etenkin keskivaikeisiin häiriöihin, esimerkiksi kun masennus- ja ahdistusoireet pitkittyvät tai hankaloituvat, alueellamme ei ole ollut tasalaatuisia palveluja saatavilla. Haasteita luovat myös alueemme fyysiset etäisyydet ja asumistiheydet. Tämän vuoksi on tärkeää selvittää jalkautuvan työn tarve ja mahdollisuudet sekä huomioida eri ammattiryhmien ja kolmannen sektorin osaamisen hyödyntäminen asiakkaan parhaaksi sekä yksittäisen työntekijän tueksi. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistyö tehdään yhteistyössä Tulevaisuuden sotekeskus -hankkeen sekä perusterveydenhuollon,   erikoissairaanhoidon, sosiaalihuollon ja sivistystoimen työntekijöistä kanssa. Tärkeä rooli on myös perheillä ja heidän lähiverkostoillaan.

Uuden toimintamallin käyttöönotossa on tärkeää luoda yhteistyörakenteet alueen toimijoiden kanssa. Sairaanhoitajien ja yhteistyökumppanien, kuten oppilashuollon, kanssa tavataan säännöllisesti, jotta havaintoja ja kokemuksia voidaan hyödyntää työskentelyssä koko hankekauden ajan. Yhteinen näkemys ja ymmärrys kokonaisuudesta palvelutuotannon kanssa sekä vahva esihenkilöiden tuki ovat ensisijaisen tärkeitä uuden toimintamallin edistämisessä.

Jalkautuvien psykiatristen sairaanhoitajien työn kehittämisen tukena on ohjausryhmä, joka koostuu terveydenhuollon ja sivistystoimen esihenkilöistä. Sisällön kehittämistä tehdään yhdessä rukkastyöryhmän kanssa, joka koostuu pilottikoulujen terveydenhoitajasta, kuraattorista ja sairaanhoitajien esihenkilöistä. Työryhmät kokoontuvat keskimäärin neljä kertaa vuodessa.

Tavoiteltu muutos

Tavoitteenamme on lasten ja nuorten varhaisen mielenterveyden tuen ja hoidon tarpeen tunnistaminen ja tarpeeseen vastaaminen lähellä nuoren arkea, monialaista yhteistyötä ja konsultaatiota hyödyntäen. Eri ammattiryhmien yhteistyön tiivistäminen auttaa oikean tuen tarpeen arvioinnissa sekä vahvistaa ammattilaisten osaamisen hyödyntämistä asiakkaan parhaaksi. Selkeät rakenteet ja toimintamallit sekä oikea-aikaiset ja helposti saavutettavat palvelut kaikilla alueillamme tuovat myös toivottuja kustannusvaikutuksia.

Liitteet
Muutoksen mittaaminen

Toimenpiteen vaikuttavuutta seurataan ja arvioidaan seuraavin keinoin:

  • Kuinka monta nuorta on hoidettu hoitojaksolla.

    Sairaanhoitajilla on käytössä raportointikoodit potilastietojärjestelmässä, josta poimitaan tilastot sekä erillinen tilastointi hoitoon ohjautumisesta. 

  • Kuinka moni on tarvinnut hoitojakson jälkeen muuta perusterveydenhuollon ja  erikoissairaanhoidon palvelua. 
  • Asiakaskokemus nuorilta ja vanhemmilta.
  • Yhteistyön kokemus  ja mahdollisen oman työmäärän muutos oppilashuollolta.

     

Toteutussuunnitelma

Psykiatrinen sairaanhoitaja jalkautuu kouluille ja tekee hoitosuhdetyötä keskivaikeasti oireilevien lasten ja nuorten kanssa. Palvelu on saatavilla lähellä arjessa ja tarvittaessa hän voi jalkautua myös muuhun lapsen ja nuoren toimintaympäristöön, kuten kotiin. Sairaanhoitaja toimii konsultatiivisena tukena lapsen ja nuoren arjen toimijoille.  Psykiatrinen sairaanhoitaja kokoaa tarpeen mukaan muita työntekijöitä monialaiseen työskentelyyn lapsen, nuoren tai perheen kanssa. Jalkautuva psykiatrinen sairaanhoitaja voi olla mukana myös arvioimassa lapsen tai nuorten tilannetta moniammatillisessa työryhmässä, jossa tarkastellaan yhdessä lapsen, nuoren ja perheen tilannetta ja pyritään löytämään arkea helpottavia ratkaisuja. Työskentelyssä huomioidaan perhe ja perheen verkostot, joiden avulla pyritään tunnistamaan lapsen tai nuoren mielenterveyteen vaikuttavia tai suojaavia tekijöitä. 

Sairaanhoitajalle ohjaudutaan alkuarvion kautta, jonka useimmiten on tehnyt kouluterveydenhoitaja, koulupsykologi, kuraattori tai joku muu sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilainen, kuten koulu- tai terveyskeskuslääkäri. Tarkoituksena on, että ennen sairaanhoitajalle ohjaamista nuoret ovat saaneet tukea ja ohjausta mielialapulmiin oppilashuollon toimesta, esimerkiksi IPC-jakso on toteutunut. Hoitojakso sairaanhoitajan vastaanotolla on keskimäärin 10–12 käyntiä, jonka jälkeen on mahdollista arvioida hoidon tarpeen jatko muissa palveluissa. Sairaanhoitaja tekee kirjaukset perusterveydenhuollon järjestelmään.

Edellä kuvatun hoidonporrastuksen keinoin tavoitteenamme on siis mahdollistaa painopisteen siirtyminen raskaista palveluista ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen tukeen ja hoitoon lasten ja nuorten mielenterveyden osalta. Lisäksi tavoitteena on lisätä lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta siten, että he saavat olla ammattilaisen rinnalla arvioimassa heidän tilanteeseensa sopivaa palvelua. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kokeilun kohderyhmänä ovat 5.–6. luokkalaiset lapset sekä 7–9. luokkalaiset nuoret ja heidän perheensä. Jalkautuvan psykiatrisen sairaanhoitajan asiakkuuteen pääsee alkuarvion kautta, joka  useimmiten toteutuu oppilashuollon toimesta. Arvion tukena voidaan hyödyntää myös sairaanhoitajan konsultaatiota. Tuen tarpeen arviota tehdessä kuullaan lapsen, nuoren, huoltajien toiveita ja pohditaan yhdessä, millainen olisi heidän tilanteessaan sopiva tuki.

Asiakasymmärrystä on kerätty kuulemalla ja kirjallisella palautteella sekä ammattilaisia että asiakkaita. 

Liitteet
Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Yläkouluille jalkautuvien psykiatristen sairaanhoitajien toimintamallia luodessa saimme kuulla kokemuksia Turusta, Etelä-Pohjanmaalta ja Espoosta, jossa kouluille jalkautuvaa työtä oli jo kehitetty ja toteutettu. Toimintamallin kehittämisessä on hyödynnetty myös alueen vahvaa kokemusta koulupsyykkari toiminnasta.

Ideointi

Jalkautuvalle palvelulle lasten ja nuorten mielenterveyden hoidossa on ollut tarve ja sairaanhoitajat ovat olleet toivottu yhteistyötaho oppilashuollolle. Yhteistyön rakentumisen kannalta tärkeäksi on havaittu tuttuus, sairaanhoitajilla on ollut nimetyt koulut ja koulun oppilashuollon kanssa on tehty koko hankekauden ajan tiivistä yhteistyötä. Sairaanhoitajien vastaanotolle ei ole muodostunut koko hankekautena jonoa, vaan ensimmäisen käyntiajan on saanut 1-2 viikon kuluessa. Yhteinen alkuarvio, määrämittainen hoitojakso ja jatkuva hoidon tarpeen arviointi hoitosuhteessa olevan nuoren kanssa toimivat kokemuksemme mukaan hyvin juuri sujuvuuden näkökulmasta. Vain 13% jalkautuvien psykiatristen sairaanhoitajien hoitosuhteessa olleista nuorista on tarvinnut hoitoa toisissa palveluissa hoitojakson jälkeen. Näistä 5% on ohjautunut erikoissairaanhoitoon ja 8% alueen lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen perustason yksikköön. 

Idean valinta

Jalkautuvien psykiatristen sairaanhoitajien työskentely laajeni toiselle asteelle Kestävää hyvinvointia Pohjois-Savoon hankerauhoituksella (2023-2025). Tavoitteenamme on kehittää yhdessä palvelutuotannon kanssa jalkautuvaa toimintamallia, huomioiden rakenteet, resurssit ja asiakas näkökulma.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Jalkautuva toimintamalli tuo tasapuoliset ja tasalaatuiset palvelut hyvinvointialueemme jokaiselle alueelle. Näin lähipalvelut on turvattu myös viheraleilla, jossa julkiset kulkuyhteydet ovat heikot tai niitä ei ole lainkaan. Lisäksi kun palvelu tapahtuu lähellä arjessa, nuorille ei tule koulusta poissaoloja kulkemisen vuoksi. Myös yhteistyö oppilashuollon ja muiden koulun toimijoiden kanssa tiivistyy kokonaisuudeksi nuoren parhaaksi.

Idean testaus asiakkaalla

Palaute asiakkailta ja vanhemmilta on ollut pääosin positiivista. Hyväksi on koettu mm. yhteistyö, ohjautuminen ja lähellä arjessa oleva palveu.

Ratkaisun testaaminen

Pysyvän jalkautuvan toimintamallin luominen ja juurtuminen vaatii vuosien yhteistyötä. 

Kokeilun tavoitteet

Kokeilun suurin tavoite on saada  hyvinvointialueellemme pysyvä jalkautuvan työn toimintamalli lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelujen hoidossa perustasolla. Toimintamalli tukee myös hoidonporrastusta, yhteistyön tiivistymistä ja konsultaation hyödyntämistä.

Kokeilussa opittua

Kokeilun aikana, jossa kouluille on jalkautunut psykiatrisia sairaanhoitajia, olemme saaneet kokemusta siitä, kuinka tärkeää on toimiva yhteistyö verkostojen kanssa, jotta palveluja saadaan sujuvimmiksi.

Olemme keränneet palautetta oppilashuollolta, opettajilta, nuorilta ja vanhemmilta.

Ratkaisun perusidea **

Tavoitteena on, että pohjois-savolaiset lapset, nuoret ja perheet saavat tarvitsemansa tuen lapsen ja nuoren mielenterveyden haasteisiin sujuvasti heidän arjen toimintaympäristössään. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi kokeilemme toimintamallia, jossa koululle jalkautuu psykiatrinen sairaanhoitaja. Sairaanhoitaja toimii tiiviinä yhteistyökumppanina oppilashuollolle hoitaen keskivaikeasti oireilevia lapsia ja nuoria. Monialaista työskentelyä hyödyntäen on tarkoitus yhtenäistää ja tiivistää oppilashuollon, perustason ja erikoissairaanhoidon yhteistyötä sekä konsultaatiokäytänteitä ammattilaisten työn tueksi. Toimenpiteellä on tarkoitus vahvistaa näin hoidon kolmiportaista tukea ja estää palvelujen ruuhkautuminen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Kokeilun avulla on tarkoitus tiivistää yhteistyöstä koulujen oppilashuollon sekä lapsen, nuoren ja perheen arjen toimijoiden kanssa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Uutta toimintamallia kehitettäessä on hyvä kutsua palvelutuotanto jo alusta saakka mukaan suunnitteluun. Yhteinen ajattelu avartaa näkökulmia ja kirkastaa tavoitteita sekä tuo sitoutumista uudella tavalla tekemiseen. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Jalkautuvan toimintamallin kokeilun kautta olemme saaneet todennettua sitä, kuinka tärkeää ovat oikea-aikaiset lähipalvelut, alueen maantieteelliset eroavaisuudet huomioiden. Uuden toimintamallin, jalkautuvien psykiatristen sairaanhoitajien, paikan löytäminen osaksi palveluverkostoa vei alussa aikaa. Ajan antaminen yhteisille keskusteluille avasi ovet tuttuuden ja yhteistyön luomiselle. Näin uusia käytänteitä saatiin opetella yhdessä.

Kouluilla, joissa on tarjottu jalkautuvan psykiatrisen sairaanhoitajan palvelua, oppilashuolto on huomannut työmääränsä kohtuullistuneen ja heille on vapautunut aikaa omaan perustehtäväänsä.