Lastensuojelun ja perhesosiaalityön valvonnan monitasomalli

Käsitteellinen malli valvonnan kohdentamiseen ja valvonnan kattavuuden tarkasteluun.

Toimintamallin nimi
Lastensuojelun ja perhesosiaalityön valvonnan monitasomalli
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Käsitteellinen malli valvonnan kohdentamiseen ja valvonnan kattavuuden tarkasteluun.

Toteutuspaikka
Helsingin lastensuojelun ja perhesosiaalityön asiakasohjauksen ja valvonnan yksikkö
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Tekijä

Timo Turpeinen

Luotu

30.11.2023

Viimeksi muokattu

01.12.2023
Ratkaisun perusidea

Tasomalli koostuu neljästä valvonnan tasosta

Taso 0: "Passiivinen valvonta"

  • Varautuminen valvontaan liittyvän tiedon vastaanottamiseen ja käsittelyyn (epäkohtailmoitusjärjestelmät yms.)
  • Valvonnan kohteen perustiedot (esim. kilpailutuksen yhteydessä)

Taso 1: "Säännöllinen valvonta"

  • Valvonnan minimitaso
  • Säännöllinen ja jatkuva tiedon kerääminen
  • Kohdistuu kaikkiin tai mahdollisimman suureen osaan valvonnan piiriin kuuluvista kohteista.

Taso 2: "Kohdennettu valvonta"

  • Säännöllisesti toteutettavaa, ennalta laadittuun suunnitelmaan perustuvaa valvontaa
  • Kohdennettu tiettyihin sisältöihin tai tiettyihin kohteisiin
  • Kohdentaminen tapahtuu aiemman valvontatiedon pohjalta

Taso 3: "Reaktiivinen valvonta"

  • Valvonnan vaativin taso
  • Luonteeltaan epäsäännöllistä, esille nousevaan tarpeeseen vastaavaa
  • Kohdistuu sinne, missä riskit tai valvonnallinen tarve on suurin
Toimintaympäristö

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen myötä sosiaalipalvelujen, mukaan lukien lastensuojelun ja perhesosiaalityön palvelujen järjestämis- ja sen mukainen valvontavastuu on siirtynyt kunnilta hyvinvointialueille ja valvontaan liittyvää lainsäädäntöä on uudistettu. 1.1.2024 voimaan astuva laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta painottaa  palvelujen järjestäjien ja palvelujen tuottajien omavalvontaa ja asettaa valvontatoiminnalle uudenlaisia tavoitteita esimerkiksi valvonnan suunnitelmallisuuden ja jatkuvuuden, sekä valvonnan myötä syntyvien havaintojen raportoinnin suhteen. Palvelujen tuotannossa korostetaan julkisten ja yksityisten palveluntuottajien yhtäläistä kohtelua myös ohjauksen ja valvonnan osalta.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen valvontaa on tehty kunnissa ja tehdään edelleen hyvinvointialueilla hyvin vaihtelevin käytännöin. Sote-sateenvarjon alle lukeutuu huomattava määrä eri tyyppisiä ja eri toimintaperiaatteella toteutettavia palveluja, ja yhtenäisiä malleja valvonnan jäsentämiseen on käytössä niukalti. Myös valvonnan käsitteistö, prosessit, raportointikäytännöt, tiedonhallinta ja organisointi on kirjavaa. Valvontatoiminnan sekä uusiin että vanhoihin haasteisiin vastaamiseksi on tarvetta sekä käytännölliselle että käsitteelliselle kehittelylle ja toimintamallien luomiselle.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä