Linkkihenkilökoulutuksen ja mentoroinnin mallinnus Lapin HVA (RRP, P4, I2)

  • MITÄ?  Linkkihenkilökoulutuksen jatkokehittäminen sekä linkkihenkilöiden ja koordinaattoreiden mentorointia.
  • MIKSI? Vahvistaa linkkihenkilöiden ja koordinaattoreiden ammatillista kasvua, työn kehittämistä sekä mahdollistaa vertaistuki. 

 

Toimintaympäristö

Lapin erityispiirteenä ovat pitkät välimatkat ja yhteisöllisten toimintojen saatavuuden haasteellisuus pienillä paikkakunnilla. Tämä näyttäytyy haasteena koordinaattoreiden työssä lähetteen saajien ohjaamisessa mielekkääseen toimintaan. 

Kaupunkialueilla yhteisöllistä toimintaa on saatavilla monipuolisesti eri palveluiden tuottajien toimesta. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Lapin hyvinvointialueen hallinnoimassa VASA 2 -hankkeessa aloitettiin 2024 vuoden mittainen hyvinvointilähetetoiminnan koordinaatiomallin pilotointi. Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen koordinoimassa hankkeessa uusina osatoteuttajina mukaan tulivat Suomen Punaisen Ristin Lapin piiri, Saura-Säätiö sr ja MIELI Rovaniemen mielenterveys ry. 

Pilotoitava koordinaatiomalli koostuu Lapin hyvinvointialueen ja alueellisten järjestötoimijoiden muodostamasta kollektiivista, jossa linkkihenkilötoimintaa pilotoidaan neljällä Lapin hyvinvointialueen palvelualueella. Jokaisella palvelualueella koordinaattori koordinoi linkkihenkilötyötä ja tekee yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa.

VASA 2 -hankkeessa koordinaattoreiden mentorointi toteutettiin kuutena tapaamiskertana kevään 2024 aikana. Koordinaattoreiden dialogiseen mentorointiin sisällytettiin myös koulutuksellinen elementti ja mentoroinnin viitekehys. Linkkihenkilöiden mentorointi on toteutettu kevään 2024 aikana avoimena ryhmänä, johon kaikki koulutetut linkkihenkilöt ovat voineet osallistua.

Saatujen palautteiden perusteella linkkihenkilökoulutusta on tiivistetty keväällä 2024. Koulutuksen toteutusmuoto on verkkovälitteinen etäopetus. Tämä on mahdollistanut koulutukseen osallistumisen eri puolilta Lappia. Kokeilussa on myös toteutettu päivä- ja iltaryhmä, joita toivottiin palautteissa. Näin on mahdollistunut työssäkäyvien osallistuminen linkkihenkilökoulutukseen. Kokeilu ei tuottanut sellaista kokemusta, että jatkossa erillistä päivä- ja iltaryhmää kannattaisi jatkaa. Palautteena oli muun muassa työpäivän päätteeksi koulutukseen osaallistuminen koettiin raskaaksi.

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kehitystyön lähtökohdissa olevissa tarpeissa keskitytään sekä koordinaattoreiden että linkkihenkilöiden mentorointiin auttaen heitä oman työn ja hyvinvointilähete-toiminnan kehittämisessä sekä omassa ammatillisessa kasvussa. Mentorointiryhmien avulla halutaan varmistaa mahdollisuus vertaistukeen kehittämisprosessin aikana. 

Linkkihenkilötoiminta on osa hyvinvointilähete-toimintamallia, https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/lapin-hyvinvointilahete-rrp-p4-i2.

Hyvinvointilähete on työkalu ihmisen hyvinvoinnin tukemiseen. Tarkoituksena ei ole korvata sosiaali- tai terveydenhuollon palveluita, vaan täydentää niitä. Hyvinvointilähete etenee koordinaattorille, joka ohjaa lähetteen saajan yhteisölliseen toimintaan tai tarvittaessa linkkihenkilölle. Linkkihenkilö aloittaa määräaikaisen työskentelyn lähetteen saajan kanssa. Tavoitteena on, että ihminen löytää yhteisöllisestä toiminnasta mielekästä tekemistä sekä kokee osallisuutta lähiyhteisöön ja yhteiskuntaan. Linkkihenkilökoulutuksella varmistetaan dialogisuus linkkihenkilön ja lähetteen saajan yhteistyössä. 

1. Lähetteen saaja saa välineitä oman elämäntilanteen hahmottamisessa ja henkilökohtaisen suunnitelman laatimisessa. Hän tulee kohdatuksi ja kuulluksi, oma toimijuus sekä osallisuus vahvistuvat tehdessä asioita, jotka lisäävät henkilön omaa hyvinvointia. 

2. Rinnalla kulkijana linkkihenkilö tukee lähetteen saajaa hänen tavoitteessaan. Koulutuksen avulla linkkihenkilö saa valmiudet työskennellä hyvinvointilähetteen saaneen henkilön kanssa. Hänellä on kohtaamiseen tarvittava osaaminen mm. motivoivan haastattelun ja dialogisuuden avulla. Linkkihenkilö tunnistaa toipumisorientaatio-lähestymistavan kautta toivon merkityksen ihmisen elämässä. Lähetteen saaja ja linkkihenkilö etsivät yhdessä lähetteen saajaa kiinnostavaa tekemistä ja osallistumisen mahdollisuuksia. 

Laaja-alaisen hyvinvoinnin eri mahdollisuuksia läpikäytäessä huomioidaan mm. kolmannen sektorin sekä luonnon ja kulttuurihyvinvoinnin näkökulmat.

3. Lähetteen saajan kiinnittyessä mielekkääseen toimintaan voidaan yhteiskunnallisena hyötynä nähdä sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannusten vähentyminen, ihmisen toimijuuden ja osallistumismahdollisuuksien vahvistuminen, palveluiden kehittämistarpeet. Paikallisyhteisöjen tärkeys ja merkitys hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämistyössä korostuu.

Yhteiskunnallinen hyöty:  sosiaali- ja terveyspalveluiden käytön väheneminen, osallisuuden ja yhteisöllisyyden lisääntyminen. Toiminta integroidaan osaksi muuhun kuntien ja järjestöjen toimintaan.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Mentorointi: Kehittäjinä ovat linkkihenkilökoulutuksen kouluttajat. Hyvinvointilähetekoordinaattorit ja linkkihenkilöt ovat osallistuneet kehittämiseen antamiensa palautteiden kautta.

Linkkihenkilökoulutus: Kehittäjinä ovat Lapin AMK, Lapin hyvinvointialue sekä Lapin sosiaali- ja terveysturvayhdistys ry. Jatkuvan kehittämisen malliin osallistuvat Lapin hyvinvointiläheteverkoston eri toimijoita.

Yhteistä tavoitetta on läpikäyty ja kirkastettu kehittämistyön aikana. Mentoroinnin yhtenä tavoitteena on innostaa toimijoita toimimaan yhteisen tavoitteen hyväksi. Kehittämisessä on huomioitu osallistujien mahdollisuus vaikuttaa mm. vuorovaikutteisilla tapaamisilla ja toiminnan tärkeyden näkyväksi tekemisellä. 

Tavoiteltu muutos

Kevään 2024 linkkihenkilöiden mentoroinnin yhteydessä toivottiin pienempiä mentorointiryhmiä, jotka toteutettiin koordinaattoreiden toimesta. Koordinaattoreiden mentorointi toteutettiin linkkihenkilökouluttajien toimesta. Mentoroinnin tarkoituksena on tukea linkkihenkilöiden ja koordinaattoreiden hyvinvointia, mahdollistaa vertaistuki ja vahvistaa toiminnan yhdenmukaisuutta Lapin alueelliset erityispiirteet ja tarpeet huomioiden. Vertaistoiminnan tarkoituksena on tunnistaa alueiden kehittämistarpeita ja nostaa niitä yleiseen keskusteluun kehittämisen kohteinta, muun muassa osallistumisen mahdollisuudet vs. välimatkat, tilojen tarve ryhmä toiminnalle jne.

Syksyn 2024 linkkihenkilökoulutuksen toteutusta on kehitetty koulutusryhmien palautteiden perusteella. Kehittämistä on kohdistettu koulutuksen kestoon, toteutukseen sekä palautteenantoon. Syksyn 2024 koulutuspalautteiden lisäksi on järjestetty työpajoja, joiden perusteella tullaan edelleen kehittämään kevään 2025 ja VASA 2 -hankkeen jälkeistä linkkihenkilökoulutusta. Tavoiteltavana muutoksena on verkkovälitteisen linkkihenkilötoiminnan kehittäminen maantieteellisen saavutettavuuden vahvistamiseksi. Tunnistettuna kehittämisen tarpeena ja tavoiteltuna muutoksena on koulutuksen markkinoinnin kohdentaminen ja laajentaminen saavutettavuuden parantamiseksi koko Lapin maakunnan eri alueilla.  

Muutoksen mittaaminen

Koordinaattoreiden mentoroinnista palaute kerätään kirjallisesti ja suullisesti mentorointisuhteen lopussa.

Linkkihenkilökoulutuksen palautetta pyydetään jokaisen koulutuspäivän päätteeksi reflektoiden ja koulutuksen lopussa Webropol-kyselyn avulla. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Mentoroinnin kohderyhmänä ovat linkkihenkilöt, jotka työskentelevät hyvinvointilähetteen saaneiden henkilöiden kanssa ja koordinaattorit, jotka koordinoivat, tukevat ja ohjaavat linkkihenkilöiden toimintaa. Koordinaattorit tekevät yhteistyötä mm. sote-ammattilaisten eli lähetteen tekijöiden ja vastaanottavien tahojen kanssa sekä markkinoivat hyvinvointilähete-toimintamallia koko Lapin alueella.

Linkkihenkilökoulutuksessa kohderyhmänä ovat koulutukseen osallistujat, sote-alan koulutus ei ole ollut edelltyksenä koulutukseen hakeutumiselle.  Kontaktiopetuksessa korostuvat oman kokemuksen reflektointi ja yhteisen ymmärryksen luominen sekä itsenäisen opiskelumateriaalin prosessointi yhdessä ja pienryhmissä. Lähetteensaajien eli "asiakkaiden" (emme käytä asiakas-termiä) kokemusta on pyydetty linkkihenkilö toiminnan vaikutuksen arvioinnissa.

Ideointi

Linkkihenkilökoulutuksessa sovelletaan mentorointia oppimisen tukena, jolloin ammatillisen kasvun tukeminen mahdollistuu jatkossa vertaismentorointiryhmissä.

Idean konkretisointi ja visualisointi
  1. Linkkihenkilöiden mentorointiryhmät toteutetaan Lapissa lähipalvelualueittain koordinaattoreiden ohjaamina. Lappi on laaja alue ja lähipalvelualuiden ilmiöt, tarpeet ja mahdollisuudet ovat erilaiset. 
  2. Linkkihenkilökoulutuksen mallia kehitetään edelleen tarpeiden ja osallistujilta sekä sidosryhmiltä tulevien palautteiden pohjalta. (ks. linkkihenkilökoulutus syksy 2024)
Idean testaus asiakkaalla

Koordinaattoreiden ryhmämentoroinnin toteutus koettiin hyvänä ja tarpeellisena. Palautteessa mentorointia kuvattiin seuraavasti:

  • paikka, jossa asioita on voitu yhteisesti jakaa
  • keskinäinen vuoropuhelu onnistunutta
  • yhteistä oppimista
  • ammattimaisesti ohjattua

Vuonna 2024 toteutetuista linkkihenkilökoulutuksista osallistujilta saadussa palautekyselyssä todettiin seuraavaa:

  • kirjallinen materiaali tuki oppimista
  • koulutus on muuttanut omaa ajattelua
  • koulutuksen vaatimustaso vastasi tarpeita
  • kokemukset linkkihenkilötoiminnassa olleelta olivat tärkeitä
  • asioita olisi voinut tiivistää ja edetä nopeammin
  • kuuntelemisen taidon eli toimijuuden tukemisen vahvistuminen koettiin tärkeäksi
  • käytännön kokemusten hyödyntäminen oppimisessa
  • henkilöiden sopivuus koulutukseen
  • asiantuntevat kouluttajat
Liitteet
Ratkaisun testaaminen

Syksyllä 2024 koordinaattoreiden mentorointiryhmä on toteutettu kerran kuukaudessa 1,5 h/krt. Ryhmä laatii itse omat tavoitteet mentoroinnille. Koordinaattoreiden mentorointi on toteutettu kahden Lapin AMK:n kouluttajan toimesta. Koordinaattorit ovat mentoroineet oman alueensa linkkihenkilöitä kerran kuukaudessa. 

Kevään 2024 linkkihenkilökoulutus toteutettiin palautteiden pohjalta sekä päivä- että iltaryhmänä. Kokemuksena ja palautteena oli, että ilta-ajankohta ja toteutus koettiin raskaaksi.

Syksyn 2024 linkkihenkilökoulutus toteutettiin päiväryhmänä ja lähipäivien määrää tiivistettiin.

Kokeilun tavoitteet

Koordinaattoreiden ryhmässä tapahtuvan vertaismentoroinnin kehittämisen tavoitteena on mentoroinnin avulla tukea koordinaattoreiden ja linkkihenkilöiden toimintaa sekä saada linkkihenkilötoiminta toimivaksi käytännöksi Lapin alueella.

Linkkihenkilökoulutuksen tavoitteena on luoda toimiva, taloudellisesti kestävä koulutusmalli, jonka avulla linkkihenkilöt saavat riittävät valmiudet toimia hetken aikaa rinnalla kulkijana. 

Kokeilussa opittua

Kansallista yhteistyötä on tehty tiiviisti Soiten hyvinvointialueen kanssa. Heillä on otettu käyttöön Lapin AMK:n vastuulla kehitetty Linkkihenkilö koulutusmalli sekä mentorointi. Kehittämisyhteistyö on jatkunut  jakamalla kokemustietoa.

Kansainvälistä yhteistyötä toteutettiin toiminnan kehittämisen, yhteistyön ja kokemusten jakamisen näkökulmasta, paikan päällä ja etäyhteyksien avulla. 

  • Madrid 24-28.4.2023, The Florence Network. Verkostoon kuuluu tällä hetkellä 63 yliopistoa ja korkeakoulua yli 20:sta Euroopan maasta. Oral presentation: The Social Prescribing “Link worker training model” in Lapland region, in Northern Finnish context. – Core content and principles.
  • Osallistuminen ja yhteistyö COPE (Capabilities, Opportunities, Places and Engagfement) hankkeen kanssa. COPE hankkeessa on 7 partneria neljästä Euroopan maasta (Italia, Portugali, Kroatia ja Britannia).  Yhteistyössä vertailtiin koulutusten sisältöjä sekä toiminnan kehittämistä harvaan asutuilla alueilla.  Hankkeen jäsenet olivat vierailulla Rovaniemellä 6-7.6.2023 tutustuen syrjäytymisriskissä olevien nuorten tukitoimiin.
  • Osallistuminen etänä Ruotsissa, Linnaeus Yliopiston järjestämään hybridi konferenssiin,  7-8.10.2024: "Social Prescribing - What is it? How is it done?  Oral presentation: "Link worker training model" in Lapland region in Northern Finnish context.

Kokemuksia matkan varrelta:

  • Kuntien kanssa tehtävä yhteistyö on tärkeää paikallisen jatkuvuuden ja kehittämisen näkökulmasta. Kunnissa on hyvä olla nimetty avainhenkilö, joka vie asioita eteenpäin.
  • Koordinaatiovastuu on määritelty ennen toiminnan aloittamista.
  • Tietoturva ja kirjaaminen on sovittu etukäteen.
  • Linkkihenkilö toiminnan palkkioperusteista on sovittu ennen koulutuksen ja toiminnan aloittamista, kuka maksaa linkkihenkilöiden palkat ja muut kulut.
  • Social Prescribing toiminta on laajentunut ympäri maailmaa ja se on muuttumassa yhä enemmän ammatilliseksi toiminnaksi, jossa linkkihenkilöiltä vaaditaan linkkihenkilötyötä tukeva pohjakoulutus. 
Ratkaisun perusidea
  1. Mentoroinnin perusidea: Linkkihenkilötoiminnassa olevat linkkihenkilöt osallistuvat mentorointiin. Mentorointi toteutuu säännöllisesti kerran kuukaudessa. Linkkihenkilöt jaetaan kahteen mentorointiryhmään, jotta ryhmien koko on riittävän pieni ja moniääninen dialogisuus on luottamuksellisesti mahdollista. 
  2. Linkkihenkilökoulutuksen perusidea: Linkkihenkilökoulutuksen perusideana on antaa valmiudet ja osaamista Hyvinvointilähetteen saajan kohtaamiseen hyödyntäen koulutuksessa opittuja menetelmiä.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  1. Mentorointiryhmiä ohjaa mentorityöpari, joille on lisäksi erillinen mentorointi ryhmien ohjaamiseen. Tapaamiset ovat noin neljän viikon välein. Mentorina voi toimia henkilö, jolla on linkkihenkilökoulutus ja riittävä kokemus linkkihenkilötyöstä sekä mentorointiin tarvittava osaaminen. 
  2. Linkkihenkilökoulutuksessa koulutuspäivät ovat noin kolmen viikon välein. Koulutuksessa on kouluttajatyöpari dialogisuuden ideaan perustuen. Kouluttajilta edellytetään substanssin sisällöllistä hallintaa ja pedagogista pätevyyttä.

Lapissa linkkihenkilötoiminta on ollut palkkioperusteista toimintaa. Jatkuvuuden varmistamiseksi on heti alussa selvitettävä ja sovittava muun muassa: 

  • yhteinen ymmärrys linkkihenkilön roolista, vastuista ja henkilötietosuojaan liittyvät käytänteet
  • onko toiminta palkkioperusteista
  • jos palkkiollista, niin keneen linkkihenkilöt ovat palkkiosuhteessa (palkkio ja matkakulut)
  • osallistuuko palkkionmaksuun esimerkiksi kunnat, hyvinvointialue, vai "joku muu"
  • onko toiminta vapaaehtoistoiminnan kaltaista, ei palkkiota
  • sovittava yhteisesti miten Linkkihenkilö toiminnan vaikuttavuutta mitataan Hyvinvointilähete -ohjauksen koordinaatiotaholla: millä mitataan, mikä on mittausväli, kuka mittaa, mittauksen haluttu tarkkuus (keskimääräinen/hajonta),
Vinkit toimintamallin soveltajille

Mentoroinnin toteuttaminen vaatii 

  • mentorointiosaamista ja sitoutumista
  • henkilöitä, jotka pystyvät työajallisesti toteuttamaan mentorointia
  • ryhmäkokojen huomioimista
  • tavoitteellista kehittämistä, unohtamatta vertaistuen tärkeyttä
  • jatkumoa

Sudenkuoppia

  • liian suuret ryhmäkoot
  • yhdenvertaisuus ja moniäänisyys ei toteudu
  • toiminta junnaa paikallaan
  • vertaistuen puute

Mentorointi on hyvin sovellettavissa eri toimintaympäristöihin ja kohderyhmille.

Linkkihenkilökoulutuksen toteuttaminen vaatii

  • ryhmän ohjaamisen taitoja sekä substanssia
  • henkilöt, jotka kouluttavat / koulutusorganisaatio
  • yhteistyökumppaneita eri teemoihin liittyen
  • ajankäyttöä ja taloudellista resurssia

Sudenkuoppia

  • linkkihenkilötoiminnan roolin epäselvyys
  • jatkuvan kehittymisen tärkeyden unohtuminen
  • palautteiden merkityksen huomioimatta jättäminen
  • markkinoinnin epäonnistuminen
  • liian vähäinen osallistujamäärä

Linkkihenkilökoulutus on hyvin sovellettavissa eri toimintaympäristöihin ja kohderyhmille.

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä
  1. Linkkihenkilöiden mentoroinnissa yhdistetään kaksi aluetta, jolloin saadaan moniäänisyyttä ja kokemusten vaihtoa. Ryhmien koko säilyy kuitenkin riittävän pienenä.
  2. Linkkihenkilökoulutuksen rakennetta ja sisältöä kehitetään jatkossakin tarpeiden mukaan. Jatkossa jokaisessa lähijaksossa on mahdollisesti mukana yksi kokenut linkkihenkilö (VASA 2 -hankkeen aikana).