Markkinamummot ja -papat
Ikäihmiset ovat mukana ammattilaisille ja eri-ikäisille tarkoitetuissa tilaisuuksissa tuomassa esille ikäihmisten näkökulmaa (esim. messu- ja markkinatapahtumissa). Markkinamummot ja -papat ovat vapaaehtoisia ikäihmisiä.
Toimintamallin nimi
Ikäihmiset ovat mukana ammattilaisille ja eri-ikäisille tarkoitetuissa tilaisuuksissa tuomassa esille ikäihmisten näkökulmaa (esim. messu- ja markkinatapahtumissa). Markkinamummot ja -papat ovat vapaaehtoisia ikäihmisiä.
Kun ikäihmiset esittelevät heitä koskevia asioita, saadaan viesti paremmin esille. Ikäihmisten avulla messukävijöiden mielenkiinto on helpompi herättää. Messukävijät jäävät mielellään keskustelemaan ikäihmisten kanssa. Tällöin ikäihmisten tarpeista ja toiveista on mahdollista kuulla suoraan kohderyhmältä. Ikäihmiset messu- ja markkinatapahtumissa lisäävät osallistujien ikäosaamista.
Kun ikäihmiset esittelevät heitä koskevia asioita, saadaan viesti paremmin esille. Ikäihmisten avulla messukävijöiden mielenkiinto on helpompi herättää.
Kohderyhmänä ovat ikäihmiset, jotka ovat osallistuneet Aijjoos-toimintaan sekä messuvieraat, jotka osallistuvat messuille tai tapahtumiin, jossa esitellään Aijjoos-toimintaa.
Toteuttaminen
Suunnitellaan yhdessä ikäihmisten kanssa, mitä asioita halutaan tuoda messu- tai markkinatapahtumassa esille. Varataan mukaan jaettavaa materiaalia, jonka avulla keskustelu on helppo avata. Markkinamummojen ja pappojen asiantuntijuus muodostuu heidän omasta elämänkokemuksestaan. Heidän tukenaan messupisteellä on hyvä olla myös työntekijöitä.
Messukävijät ovat pysähtyneet mielellään juttelemaan ikäihmisten kanssa. Jutteleminen ikäihmisiä koskevista asioista on helpompaa ikäihmisten itsensä kanssa kuin vanhustyön ammattilaisten. Kun mummo sanoo toiselle ikäihmiselle, että kannattaa lähteä Aijjoos liikkeelle, viesti menee paremmin perille.
Markkinamummoina olleet ikäihmiset ovat kokeneet merkitystä, kun ovat saaneet olla mukana puhumassa ja esittelemässä heille tärkeitä asioita.