Monialainen kehittämisen tiimi
Kehittämisen tiimi on monialaisen yhteiskehittämisen ja verkostotyön malli. Se kehitettiin MONNI-hankkeessa, jotta lastensuojelun ja yhteistyökumppaneiden ammattilaiset ja johto sopisivat asiakaslähtöisesti yhteisen tekemisen käytännöistä lastensuojelun asiakkaan parhaaksi.
MONNI-hankkeen tavoitteena on luoda lastensuojelun monialaiselle toimijaverkostolle systemaattiset yhteistyörakenteet paikallisesti ja alueellisesti. Lisäksi hankkeen tavoitteena on, että lastensuojelun asiakkaat ovat osallisina heitä koskevissa monialaisissa palvelukokonaisuuksissa. Hankkeen punaisia lankoja ovat olleet systeemisen työotteen orientaatio, asiakkaiden osallisuus ja systemaattisuus.
MONNI-hankkeen käynnistyessä hankkeessa pohdittiin joulukuussa 2020 toimeenpanon suunnittelun ohella sitä, mitä toimintaperiaatteeksi valittu systeemisen työotteen orientaatio kehittämistyön toimintatavoissa ja rakenteissa tulisi tarkoittamaan.
Hankkeen alkuvaiheessa hanketiimin keskinäisiin suunnittelutapaamisiin hankittiin systeemisen toimintamallin perheterapeuttista asiantuntemusta, jonka tarkoituksena oli tukea yhteistä pohdintaa hankkeen toteuttamisen tavoista ja lastensuojelun kehittämisen tarpeista. Tavoitteena oli tuottaa hanketiimille kokemusta siitä, minkälaista yhteinen kehittämistyöskentely perheterapeutin fasilitoimana ja systeemisyyttä hyödyntäen voisi olla. MONNI-hankkeen henkilöstöstä käytännön kokemusta lastensuojelun systeemisestä toimintamallista oli projektipäälliköllä ja yhdellä koordinaattorilla. Kolme hankekoordinaattoria pääsi aloittamaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) Syty-kouluttaja -koulutuksessa keväällä 2021. Hanketiimiin kuului myös henkilöitä, joilla oli dialogisuuden, systeemisyyden ja monialaisen yhdyspintatyöskentelyn osaamista.
Lastensuojelun systeeminen toimintamalli on toiminta- ja ajattelutapa, joilla tehdään lastensuojelun sosiaalityötä. Toimintamalli muodostuu rakenteesta, jonka ydinelementit ovat systeeminen asiakastyö, systeeminen tiimi ja systeeminen viikkokokous. Työskentelyn periaatteita ovat kunnioittava kohtaaminen, lapsen ja perheen oman toimijuuden tukeminen, elämäntilanteen kokonaisuuden ja sen väleissä vaikuttavien vuorovaikutussuhteiden tutkiminen, ammattilaisten säännöllinen reflektio sekä lupaa pyytävä työote. (MONNI-hanke 2021. Sytytään yhdessä? Opitaan lastensuojelusta ja systeemisyydestä -koulutusmateriaali pohjautuen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) syty-kouluttaja -koulutuksen materiaaleihin).
Systeemisyyden ja systeemisen työotteen edistämisessä hanke- ja kehittämistyössä olemme korostaneet, että tarkoituksena ei ole lastensuojelun systeemisen toimintamallin kopioiminen, saati tuputtaminen muille toimialoille. Hankkeessa tiedostamme, että valinnat käytettävistä työmenetelmistä ovat ammattikuntien, organisaatioiden ja ammattilaisten omia ratkaisuja. Olemme pohtineet, että yleisesti systeemisellä ajattelutavalla ja systeemisellä työotteella on paljon annettavaa eri toimialojen osaamiseen ja monialaiseen yhteistyöhön. Käsityksemme on, että tähän mennessä monialaisissa yhteisen tekemisen tilanteissa ei ole tietoisesti sovittua ja jaettua yhteistä viitekehystä.
Olemme MONNI-hankkeessa monialaisen työn vahvistamiseksi yrittäneet kasvattaa tietoisuutta ja osaamista systeemisyyden mahdollisuuksista kouluttamalla laajasti lastensuojelun yhteistyökumppaneita. Koulutuksiin on osallistunut eri alojen ammattilaisia, esihenkilöitä ja johtajia, luottamushenkilöitä unohtamatta. Koulutukset ovat pitäneet sisällään kaksipäiväisiä Sytytään yhdessä? Opitaan lastensuojelusta ja systeemisyydestä -koulutuskokonaisuuksia, jonka sisältöä valmisteltiin yhdessä Lastensuojelun monialainen kehittäminen valtionhankkeeseen kuuluvien LUMO - ja TOP -vertaishankkeiden kanssa. Olemme tarjonneet myös Teams-koulutusten ja videotallenteiden muodossa lyhyitä Syty-infoja kurkistuksena systeemiseen ajattelutapaan sekä lastensuojelussa tehtävään systeemiseen työhön. Lastensuojelun yhteistyökumppaneille on toteutettu myös tunnin kestävä Perustietoa lastensuojelusta -koulutustallenne. Lisäksi lastensuojelun ja sen yhteistyökumppaneiden johdolle on tarjottu Monialainen johtaminen ja systeemisyys -koulutus, johon kuului yhdessä maakunnassa myös yhteisen reflektiotuokion järjestäminen osallistujille pari viikkoa koulutuksen jälkeen.
Hankkeen organisoimien koulutusten ja kehittämisen tiimien tarkoituksena on ollut tukea toisiaan. Kehittämisen tiimissä osallistujat pääsevät kokemaan koulutuksessa esiteltyjä tekemisen tapoja ja menetelmiä, jolloin lastensuojelun yhteistyökumppanit saavat sekä teoria- että kokemuksellista tietoa systeemisen työotteen hyödyntämisestä. Myös hankkeemme muissa työryhmätyöskentelyissä päädyttiin välillä hyödyntämään kehittämisen tiimien työtapoja. Kehittämisen tiimi -työskentelyyn osallistuminen ei ole kuitenkaan edellyttänyt ennakko-osaamista systeemisyydestä tai dialogisuudesta.
Kehittämisen tiimi -toimintamalli syntyi MONNI-hankkeen käynnistymisvaiheessa alkuvuodesta 2021. Suunnitelmallisen kehittämisen toimintamallin luominen nähtiin tarpeelliseksi, sillä tuntui mahdottomalta kehittää lastensuojelua niin monialaisesti kuin tarve olisi. Eri ammattilaisia, jotka tekevät töitä lastensuojelun asiakkaan asiassa on niin monia.
Suunnittelun myötä muodostettiin aluksi johtopäätös, että kehittämistyötä olisi mahdollista tehdä vain rajattujen ammattilaisryhmien kanssa kerrallaan. Ymmärsimme pian, että lastensuojelun arjessa sosiaalityöltä odotetaan monipuolista yhteistyötä laajan verkoston kanssa ja halusimme pystyä samaan lastensuojelun monialaisessa kehittämistyössä.
Tunnistimme, että lastensuojelun systeeminen toimintamalli on kehitetty osin vastaamaan myös edellä kuvatun monialaisuuden aiheuttamiin haasteisiin. Näin syntyi ajatus kehittämisen tiimi -toimintamallista, joka pyrkisi hyödyntämään lastensuojelun systeemisen toimintamallin elementtejä. Tarkoituksena olisi vastata tarpeeseen tutkia, ajatella, suunnitella ja toimeenpanna hyvinkin monialaisesti yhdessä oikeita asioita oikea-aikaisesti lastensuojelun asiakkaan parhaaksi.
Valinta lastensuojelun systeemisen toimintamallin hyödyntämisestä perustui ennen kaikkea koettuihin ja kuultuihin hyviin asiakastyön kokemuksiin systeemisen lastensuojelun viikkokokouksesta, jossa selkeällä rakenteella ja osallistujien roolituksilla tutkitaan yhdessä muun muassa sitä, minkälaiset systeemiset suhteet ylläpitävät ongelmia ja mikä systeemiin sopiva keino saa aikaan positiivisen muutoksen (MONNI-hanke 2021. Sytytään yhdessä? Opitaan lastensuojelusta ja systeemisyydestä -koulutusmateriaali pohjautuen THL:n syty-kouluttaja -koulutuksen materiaaleihin).
Viikkokokous näyttäytyi hyvän vuorovaikutuksen, prosessimaisen yhdessä oppimisen ja yhteisen suunnitelman luomisen areenana monialaisuutta vaativissa kompleksisissa tilanteissa. Prosessimaisuus tukisi työskentelyä tapaamisten välissä (esim. Civil, Tiina. & Myllyniemi, Petri. 2019).
Kehittämisen tiimit valittiin hankekehittämisen tavaksi, jolla pyrittiin luomaan alueellisesti systemaattisia yhteistyörakenteita sekä yhteisiä käytäntöjä monialaiselle toimijajoukolle lastensuojelun asiakkaiden kanssa työskentelyyn. Kehittämisen tiimi -toimintamallissa hyödynnettiin lastensuojelun systeemisen toimintamallin elementtejä ja sen suunnittelussa ja toimeenpanossa korostuu osallistujien vuorovaikutuksen tukeminen. Osallistujina on ollut eri alojen ammattilaisia, esihenkilöitä sekä kokemusasiantuntijoita.
Kehittämisen tiimit kokoontuivat prosessinsa aikana kolmesta seitsemään kertaan. Osa kehittämisen tiimeistä oli pelkästään ammattilaisten keskinäisiä, osaan kuului johdon ottaminen mukaan prosessiin ja/tai monialaisen johdon oma kehittämisen tiimi. Kehittämisen tiimien kokoonpanoissa oli yleensä vähintään kahdeksan osallistujaa ja enintään jopa 25 osallistujaa kun paikalla olivat ammattilaiset ja johtajat samaan aikaan.
MONNI-hanketiimin jäsenillä oli vastuullaan oman maakuntansa alueen kehittämisen tiimit. Vastuu piti sisällään kehittämisen tiimin kokoonpanon suunnittelun alueellisiin tarpeisiin perustuen, osallistujien kutsumisen ja prosessin ylläpitämisen sekä tuotosten edistämisen kehittämisen tiimissä sovitulla tavalla. Lisäksi tiimiläiset tukivat erityisesti kokemusasiantuntijoiden osallistumista kehittämisen tiimien prosessiin (ks. Kokemusasiantuntijat hanketyössä - Sovitut käytännöt). MONNI-hanketiimin tueksi ostettiin fasilitointia lastensuojelun systeemisen toimintamallin osaavilta perheterapeuteilta. Kaikkialla sitä ei ollut saatavissa.
Kehittämisen tiimit eli lastensuojelun avo- ja/tai sijaishuollon sosiaalityö, kokemusasiantuntija ja..
- ..lastenpsykiatria & varhaiskasvatus & alakoululaisten oppilashuolto (Kanta-Häme)
- ..nuorisopsykiatria & sijaishuollon laitoshoito & alaikäisten päihdehuolto (Kanta-Häme)
- ..nuoruusikäisten opetus & oppilashuolto (Kanta-Häme)
- ..nuoruusikäisten mielenterveyspalvelut & alaikäisten päihdehuolto & nuorisopsykiatria sekä nuoruusikäisten opetus ja oppilashuolto (Pirkanmaa)
- ..nepsy-työ (Etelä-Pohjanmaa)
- ..moniammatillinen asiantuntijaryhmä (Lsl 14 §) (Etelä-Pohjanmaa)
- ..nuoriso- ja lastenpsykiatria & sijaishuollon laitoshoito (Etelä-Pohjanmaa)
Muutamissa kehittämisen tiimeissä päästiin hankkeen loppuvaiheessa kokoontumaan myös yhteisen tilannekuvan jakamiseksi tiimin muodostamien tuotosten tai yhteisten käytäntöjen edistymisestä. Tulevaisuuden sote-keskushankkeiden, hyvinvointialueiden valmistelun ja sivistystoimen hankkeiden ja verkostojen henkilöstöllä on ollut, ja on jatkossa suuri merkitys MONNI-hankkeen kehittämisen tiimien monialaisten tuotosten ja tulosten edistämisessä – samoin kuin jokaisella kehittämisen tiimin jäsenellä.