Myrskyryhmän osallistava tanssielokuva (Mot)
Toimintamalli hyödyntää elokuvallista kerrontaa. Mot perustuu ikäihmisen ja taiteilijan kohtaamisille sekä yhteisen taiteellisen prosessin tuottamalle materiaalille. Elokuvallinen teos palautuu ikääntyneille, alkuperäisen idean ja kerronnan lähteille.
Mot-malli perustuu Myrskyryhmän taiteellisen ja osallistavan työn kokemukseen ja käytännön kehittämiseen. Teoreettista viitekehystä mallille tarjoaa mm. osallistavan taiteen tutkimus ja arviointi, mutta mallia ei ole luotu tieteellisesti tai teoriaan perustuen. Kulttuurihyvinvointi ja taiteen hyvinvointivaikutusten tutkiminen aloina ovat kehittyneet merkittävästi viime vuosina. Näkökulmia laajentuvaan ammattilaisuuteen ja taidealan korkea-asteen koulutukseen tarjoaa mm. Lehikoinen (2019, 5): ”Esittävissä taiteissa hybriditaiteilijan työhön voi kuulua osallistavan tanssin tai yhteisöteatterin työpaja tai prosessi, jonka tavoitteena on vahvistaa yhteisöllisyyden kokemusta ja kehittää luovaa pohdintaa työyhteisössä. Samalla työssä voi syntyä itsenäinen teos: kirjoitelma, kuva, video tai esitys, johon koreografi on saanut ideoita osallistavan tanssin prosessista.”
Myrskyryhmän Osallistava tanssielokuva toimintana linkittyy osallisuuden, kulttuurisen hyvinvoinnin ja kinesteettisen empatian käsitteisiin ja toiminta-ajatuksiin. Osallisuus on sitä, että ihminen kokee olevansa merkityksellinen ja osa kokonaisuutta. Hän tulee kuulluksi ja vaikuttaa omaan elämäänsä ja yhteisiin asioihin. Osallisuus on toimijuutta. “Kulttuurihyvinvointi tarkoittaa ihmisen yksilöllistä tai yhteisöllisesti jaettua kokemusta siitä, että taide ja kulttuuri lisäävät hyvinvointia. Kulttuurin hyvinvointia tukevat vaikutukset ulottuvat läpi koko ihmisen elämänkaaren ja ilmenevät jokaisen henkilökohtaisessa taide- ja kulttuurisuhteessa.” (Lilja-Viherlampi & Rosenlöf, 2019). Kts. myös Helander ym. (2018) ja Lepistö ym. (2015).
Kinesteettinen empatia tarkoittaa kehollista liikkeeseen samaistumista ja asettumista toisen liikekokemuksiin. Kinesteettistä empatiaa hyödynnetään yksilöiden välisen kokemusten jakamiseen ja ymmärtämiseen. Katsojan hermoston liikkeen tuottamiseen osallistuvat osat aktivoituvat, kun hän katsoo toisen liikettä. (Ikonen, 2014.) Kts. myös Fischman (2012).
Osallistavan tanssielokuvan toimintaympäristö on ikäihmisen elinympäristö, koti. Menetelmä sopii toteutettavaksi niin itsenäisen kuin tuetun asumisen yksikössä. Toimintamallin toteuttaminen edellyttää taiteilijan työpanosta. Taiteilijalla on oltava menetelmän eli tanssielokuvan osaamista, kokemusta taiteen soveltavasta käytöstä ja ymmärrystä ikääntyvien kohtaamisesta. Toteuttamista edistää tiivis ja toimiva yhteistyö taiteen ammattilaisten ja ikääntyvien parissa toimivien kanssa. Tanssielokuvan tuotantoon saattamiseksi tarvitaan verkostoja ja ymmärrystä elokuvatuotannon prosesseista.
Osallistujien läheiset ovat osallistujan lisäksi asiantuntijoita kohderyhmän arjen edellytysten tunnistamisessa, tarpeiden kartoittamisessa ja osallistujalle merkityksellisten asioiden sanoittajina. He mahdollistavat työtavan yksilöllisen juurtumisen ja edistävät toimintamallin tunnettuutta.
Keskeisiä toimijoita ovat vanhustyön yhteisöt, joilla on kohderyhmän tuntemusta, asiantuntemusta ikääntyvien tarpeista sekä yhteydet potentiaalisiin osallistujiin sekä tilat työskentelyn toteuttamiseen.
Mot-malli perustuu Myrskyryhmän taiteellisen ja osallistavan työn kokemukseen ja käytännön kehittämiseen. Teoreettista viitekehystä mallille tarjoaa mm. osallistavan taiteen tutkimus ja arviointi, mutta mallia ei ole luotu tieteellisesti tai teoriaan perustuen.
Tarpeita, joihin Mot vastaa, ovat kuulluksi ja nähdyksi tuleminen, yksinäisyyden tunteen väheneminen, merkityksellisyys, luovan potentiaalin löytyminen, osallisuus ja yhteisöllisyys. Ikääntyminen nähdään luonnollisena ja arvostettavana osana elämää. Mot lisää kulttuurin ja taiteen saavutettavuutta, edistäen tasa-arvoa ja ikäihmisten kulttuurisia oikeuksia. Malli kehittää taidetta sisällöllisesti. Ikäihmisten kanssa työskentely muodostaa taiteellisen inspiraation sydämen, lähteen, josta työskentelyssä ammennetaan. Ikääntyneiden kokemusten kerroksellisuus on työn ydin sekä taiteilijan haltioitumisen paikka.
- ikääntyneen kuulluksi ja nähdyksi tuleminen, yksinäisyyden tunteen väheneminen, elämän merkityksellisyys, kohdatuksi tuleminen, osallistujien luovan potentiaalin löytyminen, osallisuus, yhteisöllisyys
- arvostus - ikääntyminen on luonnollinen ja arvostettava osa ihmiselämää
- kulttuurin ja taiteen saavutettavuus – tasa-arvo ja kulttuuriset oikeudet
- taiteen sisällöllinen kehittäminen (osallistava toimintatapa, kehonkuva tanssielokuvassa/tanssitaiteessa, taiteilijana kehittyminen ja soveltava taide osana hyvinvointia).
Toiminta vahvistaa asiakaslähtöisyyttä tarjoamalla tietoa ikäihmisten aktiivisuuden tavoista ja elämäntoiveista sekä asettamalla taiteen osaksi työn tekemisen kulttuuria. Moniammatillisessa yhteistyössä hyödynnetään yhteiskehittämistä, jossa niin vanhustyön ammattilainen kuin muidenkin alojen toimija pääsee osalliseksi taiteesta sekä tuotetaan taidemyrskyjä, luovia tekemisen hetkiä arjessa. Parhaimmillaan nämä hetket ovat osa kehollista dokumentaatiota ja muistia ja lisäävät vanhustyön ammattilaisten työhyvinvointia. Toimintamallilla tuetaan ikääntyneiden parissa toimivien ydintehtävää, eli vahvistetaan ikäihmisten hyvinvointia ja omia voimavaroja kotona asumiseen. Toiminnalla pyritään vastavuoroiseen yhteistyöhön, jolloin taidetoiminta voi jatkossa olla suunnitelmallisempaa ja kaikkia osapuolia palvelevaa. Tiedon, kokemusten ja vaikutusten keruulla pyritään edistämään ja tukemaan toimijoiden yhteistyötä sekä taidetoiminnan juurtumista rakenteisiin.
Suunnittelu
Myrskyryhmä suunnittelee osallistavaa työskentelyä ikäihmisten parissa taiteellisista lähtökohdista. Vuonna 2021 käynnistyneissä kehittämishankkeissa osallistujat vastaavat alku- ja loppukyselyihin ja toimintaa arvioidaan laadullisin ja määrällisin mittarein. Yhteistyö vanhustyön yhteisöjen kanssa aloitetaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ennen toiminnan käynnistymistä.
Toteutus
Osallistujien rekrytointi, tutustuminen ja tanssielokuvaan perehdytys. Toiminnan käynnistäminen. Toimintatavat valitaan ja prosessi toteutetaan räätälöiden ja yhteistyössä. Osallistujien rekrytointi ja kontaktointi. Tapaamisen valmistelu. Tanssielokuvien valinta, keskusteluun valmistautuminen, tekniset valmistelut ja työpäiväkirjan päivitys/ kirjaaminen. Tapaamiset. Taiteilija suunnittelee toiminnan jatkon ja muotoilee seuraavien tapaamisten sisällöt. Suunnitelma on luonnos, jotta voidaan edetä tilanteen mukaan. Kun työskentelytapa ja tanssielokuva ovat tulleet tutuiksi, osallistujien kanssa kehitetään ideoita tanssielokuvakohtauksiksi, koreografiaksi, taideteoiksi, tai muuksi toteutukseksi.
Juurrutus
Toimintamalli juurrutetaan käytäntöön toimivilla rakenteilla, jatkuvalla arvioinnilla ja riittävällä resurssoinnilla. Juurruttaminen mahdollistuu hyte-toimijoiden sitoutumisella toimintamalliin, toimivalla yhteistyöllä ja taiteellisen työskentelyn taloudellisella resurssoinnilla.
Kotona itsenäisesti asuvat, kulttuuripalveluiden ulkopuolelle eri syistä jäävät ikäihmiset, (+75- vuotiaat). Hoivayksiköiden asukkaat. Osallistujien läheiset ovat osallistujan lisäksi asiantuntijoita kohderyhmän arjen edellytysten tunnistamisessa, tarpeiden kartoittamisessa ja osallistujalle merkityksellisten asioiden sanoittajina.
Myrskyryhmä on kehittänyt osallistujien palautejärjestelmää ja taidetoiminnan arviointilomakkeen tilaajan työkaluksi. Toiminnan laatua on arvioitu alan suositusten sekä Myrskyryhmän luomien kulttuurisen vanhustyön kriteerien avulla. Palautetta kerätään toimintaan osallistuvilta, vapaaehtoisilta, läheisiltä sekä yhteistyökumppaneilta. Työskentelyyn osallistuvilta kartoitetaan toiveita ja tarpeita toiminnan sisällöistä.