Neuvonta kotona asumista tukevan teknologian käyttöön
Neuvontapalveluissa annetaan iäkkäille ihmisille tietoa ja opastusta kotona asumista tukevien teknologisten laitteiden ja palvelujen käyttöön. Neuvontaa voivat antaa sote-ammattilaiset tai vertaisohjaajat.
KATI-toimintamalli (Kotona asumista tukeva teknologia ikääntyneille, VTT & THL 2020) kohdentuu julkisiin kotihoitopalveluihin ja kansalaisen tukemiseen itsenäisessä toimintakyvyn ylläpidossa.
Pirkanmaan Tulevaisuuden sote-keskus kehittämisohjelman (PirSote) PirSOTE:n hankesuunnitelmassa ikäihmisten palveluiden kehittämistoimenpiteitä ovat mm. ympärivuorokautisten ja päivystyksellisten kotihoitopalvelujen
käyttöönottaminen Pirkanmaalla sekä etähoivan ja -hoidon palvelujen lisääminen kotihoidossa, kotiutusten yhteydessä, omaishoitoperheille ja muille etäpalveluja tarvitseville asiakasryhmille. PirKATI:ssa kehitetään toimintamalleja, joita hyödynnetään kotona tapahtuvassa hoidossa ja joilla arvioidaan niiden vaikuttavuutta PirSOTE:n tavoitteisiin pääsemiseksi.
Sosiaali- ja terveysministeriön Hyvinvoinnin tekoäly ja robotiikka- ohjelman (HYTEAIRO) osa-alue on ikääntyneiden henkilöiden ja muiden tukea tarvitsevien itsenäisen kotona asumisen tukeminen edistyneiden teknologioiden keinoin.
Itsenäisen kotona asumisen vaiheessa ikäihminen voi saada apua neuvontapalvelusta.
Neuvontapalvelu on sote-alueen matalan kynnyksen palvelu, johon asiakas voi olla yhteydessä eri kanavien kautta (puhelin, sähköposti, chat, lähipalvelupiste) tunnisteettomasti tai tunnistettuna.
Teknologian hyödyntämisen näkökulmasta on tärkeää, että ikäihminen ja hänen läheisensä voisivat neuvontapalvelun kautta saada apua myös teknologian ja sähköisten asiointipalvelujen käytössä.
Vaihtoehtoisesti asiakas voidaan myös ohjata kolmannen sektorin järjestämään palveluun tarvittavan avun saamiseksi.
Neuvontapalvelun yhteydessä voidaan asiakkaalle tehdä kartoittava toimintakyvyn arviointi.
Jos neuvontapalveluissa havaitaan, että ikäihminen todennäköisesti tarvitsee kotihoitopalveluita, siirtyy hän asiakasohjauksen piiriin.
Ikäihmisen toimintakyvyn omatoiminen ylläpito teknologiaa hyödyntäen: Teknologian itsenäistä käyttöä tukevan neuvonnan palvelut
THL &VTT, 2020: KATI-malli
PirKATI-toimintamallityöpaja on järjestetty 11.1.2022 etätyöpajana Teams-yhteyden välityksellä.
Toimintamallityöpajaan on osallistunut PirKATI:n projektiryhmä, joka koostuu PirKATI-hankkeen osatoteuttaja kuntien edustajista, koti- ja omaishoidon asiakasohjauksista sekä mukaan on kutsuttu edustajat seuraavista kumppaneista: Tampereen Vanhuspalveluyhdistys ry, Tampereen Kotitori ja Laitetori. Osallistujia on ollut 15 henkilöä.
Työpajassa tiedon keruussa alustana on käytetty osallistavaa Flinga-palvelua. Työpajaan osallistujat ovat kopioineet Teams-kokouksessa selaimeensa linkin Flinga-palveluun, johon he ovat käyneet kirjaamassa ideoitaan proaktiivisesta tuesta teknologian hyödyntämiseen sekä motivoinnista teknologian hyödyntämiseen. Samalla he ovat kirjanneet näkemyksiään kysymyksiin:
- Miten ja milloin neuvontaa teknologian itsenäisen käyttöön tulisi toteuttaa?
- Millainen neuvonta tukee ikääntyneen henkilön teknologian itsenäistä käyttöä?
- Miten ikääntyneen henkilön tuen tarpeet teknologian itsenäiseen käyttöön selviävät?
Tavoitteena on muodostaa Pirkanmaan yhteinen toimintamalli, jonka avulla neuvonnan ammattilaiset voisivat ohjata ikäihmisiä omatoimiseen toimintakyvyn ylläpitoon, teknologian hyödyntämiseen, teknologian hankintaan ja tukea teknologian itsenäisessä käytössä jo ennen kotiin annettavien palvelujen asiakkuutta.
Tavoitteena on, että olemassa olevat järjestelmät sekä neuvontapalvelun ammattilaisten osaaminen teknologian itsenäisen käytön neuvontaan ja hyödyntämiseen ovat edellä mainittua muutosta mahdollistamassa.
Ikäihminen ei ole kotiin annettavia palvelujen asiakas. Hän on asioi neuvontapalvelussa.
- Hän on hakeutunut neuvontapalveluun saadakseen tietoa omaa hyvinvointiaan lisäävistä palveluista tai kotiin annettavista palveluista.
- Hän on hakeutunut neuvontapalveluun saadakseen tukea teknologian itsenäiseen käyttöön.
Ikäihmiselle oikean palvelun äärelle ohjausta voitaisiin tuottaa tulevaisuudessa myös Omaolon palveluarvion kautta. Tässä ikäihmisen tarpeiden mukaan vastauksena voisi olla teknologia vaihtoehtoja. Luodaan esimerkiksi hyvinvointi ja ikääntyminen palveluarvio. Omaolo palveluarvion tekevän henkilön vastausten perusteella tulisi tilanteen mukaan ehdotus, miten teknologia voisi tukea ikäihmisen kotona asumista. Syksyllä 2022 edellä mainittu palveluarvio ei ole vielä Omaolossa mahdollinen.
Neuvontapalvelu OmaOlo
OmaOlon käytön laajentaminen
- Luodaan OmaOIoon palveluarvio kotiin annettaviin palveluihin ikäihmisille.
- Kysely asiakkaalle alustavaan palvelutarpeen selvitykseen, jossa kerrotaan vaihtoehtoja palvelun toteutuksen: tarvittaessa teknologia tulee vaihtoehdoksi palvelun sijaan.
- OmaOIon palveluarvio on sähköinen väline alustavaan palvelutarpeen selvitykseen, jossa kerrotaan vaihtoehtoja palvelun toteutuksen: tarvittaessa teknologia tulee vaihtoehdoksi palvelun sijaan.
- Omaolo
-
Ikäihminen, etäneuvontapalvelun asiakas
-
Hän haluaa tietoa kotiin annettavista palveluista tai kunnallisista sote-palveluista.
-
Ennen neuvontapalvelussa asiointia ikäihminen täyttää OmaOlossa palveluarvion, jossa alustavasti selvitetään palvelutarvetta kotiin annettaviin palveluihin.
- Mikäli neuvontapalveluun on varattu tapaamisaika, ikäihminen voi kohdentaa OmaOlon palveluarvion tulokset työntekijän saataville.
-
Neuvontapalvelun työntekijä, sote -ammattilainen
- Neuvontapalvelun työntekijä kohtaa ikäihmisen.
- Hän hyödyntää ikäihmisen OmaOlo -palveluarvion tulokset, mikäli nämä ovat käytettävissä.