OSALLISTAVA: Toimintamalli eri kieli- ja kulttuurivähemmistöjen kanssa tehtävään seniorityöhön
Helsingin kaupungin palvelukeskukset tarjoavat ikääntyville kaupunkilaisilleen kotona asumista tukevaa toimintaa. Toimintamallin on tarkoitus varmistaa, että nämä ennaltaehkäisevät palvelut vastaavat myös ikääntyvien maahanmuuttaneiden tarpeisiin.
Helsingissä asuu noin neljännes koko maan ulkomaalaistaustaisesta väestöstä, josta suurin osa on tällä hetkellä (2023) nuoria ja työikäisiä. Väestö kuitenkin ikääntyy. Tietopohjamme mukaan vuoteen 2035 mennessä joka kymmenes Helsingissä asuva eläkeläinen on maahanmuuttanut. Moninaisuus onkin alueellinen erityispiirre, mikä hyvinvoinnin polarisaation ohella lisää sote-palveluiden kysyntää ja asettaa haasteita niiden saatavuudelle. Maahanmuuttaneiden osalta puhumme monilta osin haavoittuvassa asemassa olevasta heterogeenisestä ihmisryhmästä, jolla ei ole itsestään riippumattomista syistä johtuen samoja mahdollisuuksia osallistua kuin muilla väestöryhmillä. Tämä asettaa vaatimuksia myös palvelujen suunnittelulle ja järjestämiselle.
Senioripalvelujen lainmukainen velvollisuus on osaltaan tarjota tarpeenmukaisia ja saavutettavia sosiaali- ja terveyspalveluja sekä edistää kaikkien ikääntyneiden hyvinvointia ja terveyttä. Kotoutumislain mukaan kunnan velvollisuutena on huolehtia, että nämä palvelut soveltuvat myös maahanmuuttaneille. Yhdenvertaisuuslaki puolestaan velvoittaa viranomaiset edistämään yhdenvertaisuutta ja ehkäisemään syrjintää. Helsingin kaupunki onkin sitoutunut edistämään yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia kaikessa toiminnassaan, ja panostaa kaikessa palvelutyössään moninaisten ihmisten kohtaamiseen.
Helsingin kaupunkistrategian mukaan jokaisen kaupunkilaisen tulee voida elää hyvää elämää iästään ja terveydentilastaan riippumatta. Kaupungin hyvinvointisuunnitelman tavoite on strategian mukaisesti luoda kaupunkilaisilleen mahdollisuuksia toimijuuteen, toiveikkuuteen, turvallisuuteen ja hyvään tulevaisuuteen. Ikääntyneiden palveluissa tavoitteisiin pyritään pääsemään kehittämällä ennaltaehkäiseviä palvelukeskuspalveluita kaupungin kotoutumisen edistämisen painopisteiden mukaisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa asiakasryhmälle kohdennettujen palvelujen lisäämistä ja palveluista viestimistä niin, että viesti tavoittaa kohderyhmän.
Nyt käsillä oleva toimintamalli on kehitetty osana Helsingin kaupungin Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmaa, jossa on kehitetty perustason sosiaali- ja terveyspalveluja. Malli pyrkii vahvistamaan ohjelman ja kaupunkistrategian tavoitteiden mukaisesti ikääntyneille suunnattuja ennaltaehkäiseviä palveluita, jotka voivat lisätä toimintakykyä ja koettua elämänlaatua.
Ikäerityinen maahanmuuttajatyö -hankkeen kehittämiskohteena olivat eläkeläisille ja työttömille suunnatut palvelukeskuspalvelut. Helsingissä on 15 palvelukeskusta, joissa tarjotaan ikääntyville helsinkiläisille monipuolista toimintakykyä ylläpitävää matalankynnyksen toimintaa. Lisäksi palvelukeskuksista on mahdollista saada palvelu- ja sosiaaliohjausta tarpeen mukaan. Kehittämistyö on jatkoa Helsingin kaupungin Uramalli-ohjelmassa vuonna 2019-2020 toteutetulle projektille Ikääntyneet maahanmuuttajat osallisiksi palvelukeskustoimintaan.
Keskeisiä Tulevaisuuden sote-keskus ohjelmasta nousevia kehittämistyön ohjenuoria olivat:
- Palvelujen yhdenvertaisen saatavuuden parantaminen
- Toiminnan fokus ennakoivassa ja ehkäisevässä työssä
- Palvelujen laadun ja vaikuttavuuden parantaminen
Koronan jälkeen palvelukeskuspalvelut ovat tavoittaneet lähinnä suomalaisesta kieli- ja kulttuuristaustasta tulevan väestönosan. Kaupungin strategianmukaisesti tavoitteena on kuitenkin se, että palvelukeskusten asiakasjakauma heijastelisi alueen moninaista väestöpohjaa ja että myös eri kieli- ja kulttuuritaustoista tulevat ikääntyvät voivat elää hyvää elämää iästään ja terveydentilastaan riippumatta. Toimintamalli pyrkii osaltaan edistämään tätä tavoitetta.
- Eri kieli- ja kulttuuritaustoista tulevat ikääntyvät saavat tietoa palveluista
- Ennaltaehkäisevät palvelut vastaavat eri kieli- ja kulttuuritaustoista tulevien erityisiin asioinnin ja tiedonsaannin tarpeisiin.
- Ennaltaehkäisevät palvelut ovat laadukkaita ja vaikuttavia.
- Ennaltaehkäisevät palvelut ovat kognitiivisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti esteettömiä.
Ikääntyneenä Suomeen muualta muuttaneet on lähtökohtaisesti haavoittuva "asiakasryhmä", koska he eivät kuulu siihen etuoikeutettuun kansanosaan, jonka tarpeet ja toiveet tulevat automaattisesti huomioiduksi palvelujen järjestämisessä. Siksi hankkeen aluksi ja sen aikana on kerrytetty asiakasymmärrystä haastattelemalla eri kieli- ja kulttuuritaustoista tulevia asiakkaita ja heidän parissaan toimivia järjestöjä ja yhdistyksiä moninaisten tarpeiden ja toiveiden ja palvelukatveen kartoittamiseksi. Lisäksi hankkeen aikana on koulutettu kokemusasiantuntijoita, jotka ovat arvioineet toimintamallikokonaisuutta ja osallistuvat ryhmätoimintapilotteihin (syksyn 2023 aikana), jotka on suunniteltu vastaamaan kartoituksessa esiin nousseisiin erityisiin tuen tarpeisiin (mm. mielen hyvinvointia tukeva ryhmätoiminta). Pilottien jälkeen ryhmätoimintamalleja muutetaan asiakas- ja työntekijäpalautteen perusteella. *RYHMÄTOIMINTAMALLIT ON KESKEN
Toimintamallissa ja siihen kytketyssä ryhmämuotoisessa palveluohjaus-mallissa on hyödynnetty Kainuun HYTE- ja SOTE-asiantuntijoiden ja alueen ikäihmisten yhdessä Itä-Suomen yliopiston Vaikuttavuuden talon kanssa kehittämää ryhmätoimintamallia ja Itä-Suomen yliopiston PROMEQ- hankkeessa tuotettua tietoa.
Mielen hyvinvointia tukevan ryhmätoiminnan kehittämisessä puolestaan on hyödynnetty THL:n Paloma -hankkeessa tuotettua materiaalia ja tietoa.